Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana TB

Kolektory słoneczną pochłaniają energię słoneczną i w inteligentny sposób i zamieniają ją na energię cieplną w naszych domach. Dowiedz się o wadach i zaletach kolektorów.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

konkret2
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 839
Rejestracja: 07 sty 2012, 19:01

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: konkret2 »

Indiana napisał
Przy rodzinie z zasobnikiem opalanym węglem, dużego zysku jako takiego nie będzie, za to odpadnie codzienne palenie w kotle ze śmieszną sprawnością (typowy układ: kocioł z pojemnościa wodną rzędu 70L, zasobnik 120l z realną objętością CWU rzędu 70L, to sprawność podgrzewu poniżej 25%),
Przy pana większym zasobniku o ile wzrasta sprawność ,,przepalania"

Drewno opałowe:

metr przestrzenny- 200 zł 450 kg, 1000 kg -450 zł

kg drewna suchego to 45 groszy., 4.4 kWh x 25% sprawności = 1,1 kWh za 45 groszy, to jaki jest sens palić drewnem skoro taniej wyjdzie w taryfie nocnej prądem???????????????

bajbaga
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 858
Rejestracja: 26 lip 2011, 9:55
Lokalizacja: sSiwy12

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: bajbaga »

Indiana pisze:Nie wiem - nie widziałem instalacji i domu, ale zwykle nie wychodzi poza:
- 13 500 zł kompletna instalacja z tego odjąć 45% dotacji i dodać koszt obsługi kredytu w swoim banku (do 1500zł). Ceny brutto.
..
Majac na uwadze :
Indiana pisze: .. a finansowo wyjdzie na to samo - bo dotacja do 3 kolektorów jest wyższa jak do dwóch....
I w tym tkwi sedno sprawy dla dobra inwestora, bo dotacja wyższa, naciąga się go na dotację, sprzedając droższy produkt zupełnie mu niepotrzebny, bo dla zużycia 150l CWU, wystarczy z palcem w odbycie, powierzchnia 4m2 czyli 2 kolektory + mniejsza możliwość nadmiaru ciepła w słonecznym lecie. Ale dotacja przysługuje tylko przy zakupie ponad 10.000zł i kółeczko się zamyka.

Nie trzeba wcale mocno szukać, aby znaleźć taki zestaw w cenie brutto z instalacją, za kwotę około 8.000zł bez dotacji, kredytu, zobowiązań, czasu na załatwianie, itp.
I jest to taniej niż z dotacją, bo mimo teoretycznej dotacji w wys. 45% inwestor przy cenie 13.500zł, w sumie zapłaci ponad 10.000zł, bo sprzedawca zapomniał dodać, że od sumy dotacji inwestor musi odprowadzić 19% podatku dochodowego, no ale o tym sza, to wielka tajemnica.


Dla kolektorów, moje zdecydowane tak, ale bez ściemniania i naciągania.

wojciech_baranski
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 42
Rejestracja: 09 mar 2012, 12:59

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: wojciech_baranski »

Re: Indiana
Duże coś wychodzi to zapotrzebowanie ciepła. Dom będzie tak duży? Planujesz wentylację mechaniczną?
Dom jest spory, bo 228 m2 (z poddaszem użytkowym) - całkowita powierzchnia po podłodze to 290 m2, przy czym jego kubatura to 953 m3. Nad wentylacją mechaniczną (z rekuperatorem) cały czas się zastanawiam, bo całkowity koszt instalacji jest dość spory. Na razie cały czas liczę możliwe opcje i ich opłacalność, tj. czas zwrotu inwestycji.

Re: Tomasz_Brzeczkowski
Dom będzie izolowany czy dom będzie miał izolację?
Co Pan nazywa domem izolowanym? Dom dobrze izolowany z rekuperacją?
Mój dom będzie izolowany, tj. izolacja ścian zewnętrznych (15 cm styropianu + pustak ceramiczny), dachu (30 cm wełny mineralnej), podłogi (10 cm styropianu) i fundamentów (od zewnętrznej strony 15 cm styropianu + 5 cm styropianu od strony wewnętrznej). Co do rekuperacji to cały czas się zastanawiam (jak napisałem powyżej).
Nie da się pogodzić domu izolowanego z centralnym ogrzewaniem!!!
A według Pana czemu nie? Proszę o jakieś konkrety, np. szczegóły, odnośniki do innych informacji - chętnie poczytam. Bo sama liczba wykrzykników mnie nie przekonuje.

A swoją drogą według Pana to co miałbym zastosować? Pompy ciepła w różnych miejscach w domu? W takim przypadku, proszę mi powiedzieć, skąd te pompy ciepłą miałyby czerpać ciepło do ogrzewania? Z gruntu? W kotłowni jeszcze mogę sobie wyobrazić pobieranie ciepła z gruntu, w innych miejscach w domu, to już jakoś mi się nie widzi. Z powietrza w pomieszczeniach? A co ogrzeje powietrze w pomieszczeniach? Z powietrza z zewnątrz budynku? Ok, w lecie, na wiosnę i na jesieni powinno być ok. Ale w zimie przy ujemnych temperaturach (sprawność pompy, kwestia odszraniania i odtajania urządzeń)? Czy wtedy i tak nie muszę mieć drugiego źródła ciepła w postaci centralnego ogrzewania?

Pozdrawiam,

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Mój dom będzie izolowany, tj. izolacja ścian zewnętrznych (15 cm styropianu + pustak ceramiczny), dachu (30 cm wełny mineralnej), podłogi (10 cm styropianu) i fundamentów (od zewnętrznej strony 15 cm styropianu + 5 cm styropianu od strony wewnętrznej). Co do rekuperacji to cały czas się zastanawiam (jak napisałem powyżej).
Domy izolowane to zużycie do 30kWh/m2 rocznie dobrze izolowane do 15...
Pan ma dom NIE IZOLOWANY.
-Minimalna grubość styropianu od gruntu to 30 cm ekonomiczna to 50cm - do gruntu ucieka więcej ciepła niż ścianą i dachem razem PRZY IDENTYCZNEJ IZOLACJI.
- ściana - nie "zimno wchodzi" a "ciepło ucieka" - izolację należy liczyć tę do konstrukcji, która odprowadza ciepło do gruntu. Czyli 5 cm w ścianie - to za mało!
-izolacja termiczna musi być nie przewiewna - w domu ( jak w balonie na ciepłe powietrze ) jest zimą stałe ciśnienie od środka ! Styropian bez paroizolacji przepuszcza takie powietrze. Poza tym kwestia dyfuzji pary - Przy braku paroizolacji styropian będzie chłoną wodę - znacznie spadnie mu lambda.
Systemy centralnego ogrzewania nie są do pogodzenie z małym zużyciem energii ( np. 20kWh/m2 rocznie ) bo straty na samym systemie są większe!

Obrazek

instalator 7
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 347
Rejestracja: 14 sty 2012, 11:07

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: instalator 7 »

bajbaga pisze:. Ale dotacja przysługuje tylko przy zakupie ponad 10.000zł i kółeczko się zamyka.
Nie trzeba wcale mocno szukać, aby znaleźć taki zestaw w cenie brutto z instalacją, za kwotę około 8.000zł bez dotacji, kredytu, zobowiązań, czasu na załatwianie, itp.
I jest to taniej niż z dotacją, bo mimo teoretycznej dotacji w wys. 45% inwestor przy cenie 13.500zł, w sumie zapłaci ponad 10.000zł, bo sprzedawca zapomniał dodać, że od sumy dotacji inwestor musi odprowadzić 19% podatku dochodowego, no ale o tym sza, to wielka tajemnica..
A to ciekawe. 10 tys to minimalna kwota za zestaw na dotacje:?: Są tańsze zestawy na dotacje na kolektorach próżniowych, nawet za 8 tys. brutto z montażem Mimo to uważam, że warto zainwestować w większą powierzchnię kolektorów próżniowych. Dotacje się skończą ludzie znów zaczną kupować zestawy z mniejszą powierzchnią kolektorów.
Jeśli sprzedawca nic nie mówi o podatku dochodowym i kosztach bankowych, a tylko mówi o dotacji 45% to pokazuje, że nie interesuje go wcale interes klienta. Ja bym od takiego sprzedawcy nie kupił zestawu solarnego.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Jakie znaczenie ma wysokość dotacji? Skoro są energooszczędniejsze rozwiązania - praktycznie o czasie zwrotu kapitału tu nikt nie mówił - tylko była kwestia co jest najsensowniejsze przy jakim zużyciu. Kolektory do cwu miały sens w zeszłym stuleciu przy ogrzewaniu węglem - mniej przy gazie - zupełnie nieekonomiczne były przy prądzie. W tym stuleciu dom na węgiel to tylko raczej rozpatrywanie w kategoriach sado-macho. Więc i kolektory ze 100% dotacją nie mają ekonomicznego uzasadnienia.
Przy średniej unijnej ilości cwu - to małe termy 10-15l przy ponad standardowej - zasobniki z pompą ciepła.

wojciech_baranski
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 42
Rejestracja: 09 mar 2012, 12:59

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: wojciech_baranski »

Re: Tomasz_Brzeczkowski
Pan ma dom NIE IZOLOWANY
-Minimalna grubość styropianu od gruntu to 30 cm ekonomiczna to 50cm
ściana - nie "zimno wchodzi" a "ciepło ucieka" - izolację należy liczyć tę do konstrukcji, która odprowadza ciepło do gruntu. Czyli 5 cm w ścianie - to za mało!
Ma Pan rację, mój dom może mieć tylko jeden mankament - podłoga. Wedle załączonego przez Pana obrazka po szwedzku z przenikalnością termiczną elementów domu, podłoga powinna mieć przenikalność 0,15 W/m2K. Moja podłoga powinna mieć 0,293 W/m2K. Reszta elementów spełnia jak najbardziej wymagania na przenikalność termiczną: ściany 0,151 W/m2K, dach 0,180 W/m2K, okna 1,10 W/m2K, drzwi wejściowe 1,00 W/m2K.

Natomiast pojawia się pytanie, czy moja podłoga to rzeczywiście problem? Bo wydaje mi się, że nie bierze Pan tutaj pod uwagę materiału, na którym stoi dom. Otóż jeżeli dom stoi na litej skale (jak w większości lokalizacji w Szwecji), to przenikalność podłogi musi być jak najmniejsza, żeby ciepło z tego domu nie odpływało za szybko. Natomiast jeżeli dom będzie stał na innym materiale, to pojawia się pytanie, czy jest potrzeba aż tak grubej izolacji?

Co do grubości warstwy izolacji termicznej podłogi i ocieplenia fundamentów od wewnętrznej strony, to kłania się tutaj wiedza z zakresu termodynamiki - wewnętrzna izolacja fundamentów ma za zadanie usunięcie mostka cieplnego przy fundamentach, a dokładniej odpowiednio dobrana izolacja ma zapewnić, że przenikalność fundamentu (na całej jego wysokości) będzie identyczna a przenikalnością termiczną podłogi:
http://www.steinbacher.pl/asp_service/u ... ednych.pdf
Jak odniesie się Pan do tego artykułu na temat ociepleń budynków energooszczędnych?
Systemy centralnego ogrzewania nie są do pogodzenie z małym zużyciem energii ( np. 20kWh/m2 rocznie ) bo straty na samym systemie są większe!
O jakich stratach Pan myśli? Bo przecież jeżeli nawet są straty w rurkach rozprowadzających wodę do grzejników wewnątrz budynku, to przecież te rurki nie emitują ciepła w kosmos, tylko ciepło zostaje w środku domu.

wojciech_baranski
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 42
Rejestracja: 09 mar 2012, 12:59

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: wojciech_baranski »

Re: Tomasz_Brzeczkowski
-Minimalna grubość styropianu od gruntu to 30 cm ekonomiczna to 50cm - do gruntu ucieka więcej ciepła niż ścianą i dachem razem PRZY IDENTYCZNEJ IZOLACJI.
Szanowny Panie, przypomniałem sobie trochę fizyki z zakresu przewodnictwa cieplnego (http://pl.wikipedia.org/wiki/Op%C3%B3r_cieplny oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3% ... iep%C5%82a) i niestety nie ma Pan racji.

Otóż 10 cm dobrego styropianu ma opór cieplny około Rs=3,125 m2K/W = 0,1m/LAMBDAs, gdzie LAMBDAs jest równe około 0,032 W/mK (źródło http://www.muratorplus.pl/technika/izol ... 61347.html).

Ponadto warstwa piasku (pomiędzy podłogą a gruntem) o grubości 1m ma opór cieplny równy około Rz=2,5 m2K/W = 1m/LAMBDAz, gdzie LAMBDAz jest równe około 0,04 W/mK (źródło http://www.steinbacher.pl/asp_service/u ... ednych.pdf oraz http://www.wis.pol.lublin.pl/przegroda/ ... w=spis_mat).

W sumie opór cieplny tych dwóch warstw materiałów wynosi Rsuma=Rs+Rz = 5,625 m2K/W = 3,125 m2K/W + 2,5 m2K/W. Zatem współczynnik przenikania ciepła obu warstw wynosi odwrotność tej wartości czyli 0,177 W/m2K. Jak Pan widzi, jest to wartość bliska przenikalności podłogi 0,15 W/m2K z załączonego przez Pana obrazka po szwedzku.

W moim przypadku, wystarczy zastosować nie 10, a 15cm styropianu, żeby osiągnąć tę wartość: 0,139 W/m2K = 1 / (0,15m / 0,032 W/mK + 1m / 0,4 W/mK)

A teraz porównanie: ile słabszej jakości styropianu (LAMBDA=0,43 W/mK) trzeba, żeby uzyskać ten sam efekt stawiając dom na materiale o bardzo małym oporze cieplnym (np. skale granitowej o LAMBDA=3,5 W/mK)? Otóż trzeba około 28,6cm = (1 / 0,15 W/m2K) * 0,043 W/mK, co w praktyce da 30cm styropianu. Co prawda pokrywałoby się to z Pańską wcześniejszą wypowiedzią, jednak tylko przy założeniu, że dom stoi na materiale o bardzo małym oporze cieplnym (np. skała) i że styropian jest słabszej jakości. Szkoda, że taka argumentacja nie padła z Pańskich ust, bo to podważa Pańskie kompetencje jako specjalisty w tym zakresie.

Ponadto twierdzenie, że wymagane jest 50 cm styropianu dla domu na gruncie o większym oporze cieplnym (z warstwą piasku między podłogą a gruntem), jest według mnie kompletnie bezpodstawne.

Indiana
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1455
Rejestracja: 25 paź 2008, 19:36

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Indiana »

Panie Wojciechu:
-jeśli planuje się zastosowanie czegoś innego niż elektryczne ogrzewanie i termy elektryczne przy każdym kranie to nie ma sensu dyskutować z Panem TB - nie ma opcji na przegadanie :-)

Na poważnie - wentylacji mechanicznej nie zakłada się tylko dla oszczędności, które przy dużym domu będą większe niż przy mniejszym, ale do zapewnienia prawidłowej, działającej cały rok wentylacji budynku. daje to bez porównania wyższy komfort mieszkania we własnym domu - proszę spytać kogokolwiek z WM. Taka wentylacja jest niezbędna, jeśli planuje się budowę domu energooszczędnego, z grubszymi warstwami izolacji termicznej. Szczególnie w Pana przypadku, przy dużym domu staranne wykonanie budynku to podstawa do obniżenia rachunków za ogrzewanie - tej wielkości dom, niechlujnie wykonany (czyli nieszczelnie) zeżre gazu conajmniej za 6-8 000 zł rocznie. Tylko jeśli buduje się szczelny dom (szczelność ma znacznie większy wpływ na wysokość rachunku niż grubość styropianu na ścianie), przy wentylacji grawitacyjnej grzyby wyjdą najdalej po 2-3 latach.

Przykład sprzed dwóch tygodni:
- na budowie, gdzie wstawiłem WM, ekipa od wod-kanu wymieniała przemarznięte rury wodne w ścianach! Mimo że na ścianie było 20cm styropianu - tylko że na plackach, od góry i dołu niezamknięte :-) ). Do takich absurdów dochodzi na budowach.... te 20 cm styropianu pełni tutaj tylko rolę nośnika pod elewację, a ściana tak wykonana ma U równe warstwie Porothermu :-) Spalanie będzie kosmiczne.

Nie czytałem wszystkich postów, ile styropianu idzie na podłogę, o którą widzę jest największy spór, ale przy tak dużym domu spokojnie wystarczy 10cm przy ogrzewaniu grzejnikowym, i 15 cm przy podłogówkach. Do tego izolacja fundamentów 10cm styrodur i jest OK. Jeśli dom z pustaków ceramicznych, to same 22 cm pustaka od chudziaka do poziomu podłogi załatwia w wystarczający sposób mostki termiczne ściana-fundament i szkoda dalej drążyć temat.

Re Bajbaga
Cena zestawu solarnego to np. 7000 zł, do tego rury nierdzewne z izolacją zwykle koło 1000-1500zł, uchwyty dachowe na kolektory do 1000zł, do tego armatura podłączeniowa, zawór termostatyczny itp. koło 1000zł, do tego robota i robi się 13-14 000 zł. To nie jest tak, że jak zestaw solarny kosztuje w promocji 6000zł to go za tyle sam założysz.

bajbaga
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 858
Rejestracja: 26 lip 2011, 9:55
Lokalizacja: sSiwy12

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: bajbaga »

Średnio kumaty hydraulik da radę. A trochę techniczny inwestor da radę sam.
A uchwyty kupią (nie u Ciebie :D ) za cenę do 500zł za komplet do 2 kolektorów.
A ocieplenie dla tych rur, to chyba pokryte złotą folią.

wojciech_baranski
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 42
Rejestracja: 09 mar 2012, 12:59

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: wojciech_baranski »

Re: Indiana
Dziękuję za super odpowiedź. Właśnie czegoś takiego mi brakowało :)
-jeśli planuje się zastosowanie czegoś innego niż elektryczne ogrzewanie i termy elektryczne przy każdym kranie to nie ma sensu dyskutować z Panem TB - nie ma opcji na przegadanie
Nie mam zamiaru nikogo przegadywać, ale jak ktoś pisze ogólniki, że tak ma być i już, bez żadnych argumentów na swoje poparcie, to trochę mnie to denerwuje. Nie mówiąc o tym, że źle to świadczy o jego profesjonalizmie...

Na razie jestem jeszcze laikiem (ale szybko się uczę :)), bo dopiero jestem przed rozpoczęciem budowy, i szukam informacji na różne tematy: ogrzewania, możliwości i kosztów, wentylacji, itp. Ale muszę też przyznać, że dyskusja z Panem TB ma swoje plusy - przypomniałem sobie trochę fizyki i dzięki temu wiem na co bardziej zwrócić uwagę. No i oczywiście dzięki (a może przede wszystkim :)) informacjom od innych forumowiczów.

Pozdrawiam serdecznie,

Indiana
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1455
Rejestracja: 25 paź 2008, 19:36

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Indiana »

Re Bajbaga:
Sam u siebie, po najniższych możliwych kosztach, dokupiłem do bazowego zestawu sprzętu za 3k, nie licząc licznika ciepła (nie jest niezbędny).
Tylko samej rury miedzianej z izolacją dałem za prawie 1800 zyta po max rabacie.

Re Wojciech:
- a gdzie się budujesz?

berenger
Początkujący
Początkujący
Posty: 1
Rejestracja: 13 mar 2012, 7:12

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: berenger »

Panie baranski przestrzegam przed uwagami i miłą atmosferą wytwarzaną przez bajbage. Z innego forum jasno wynika ze ten facet to zwykły pośrednik i sprzedawca robót budowlanych. On wykonuje pseudo docieplenia za 25 zł/metr kwadratowy co nie jest realne aby uzyskac jakikolwiek zysk fiannsowy. oczywiście pojawią się od razu obelgi w stosunku do mnie i ironiczne stwierdzenia. Ten facet to pseudo gwiazda forumowa która ma teoretyczną wiedzę budowlaną ale w życiu nie trzymał młotka w ręce. Twierdzi również że firma płacąca Zus jest tak samo konkurencyjna w stosunku do wykonawcy nie płacącego Zusu. Ten pan(nna?) jest 100% teoretykiem bez jakiejkolwiek praktyki. Oczywiście będzie sporo zaprzeczeń , ja się żegnam bo pisanie na forum z tym panem nie ma najmniejszego sensu, manipulacja i nadprodukcja postów to klasyczna metoda tego pana przykrywająca jego wpadki i głupstwa. Ja żegnam i nie do usłyszenia.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Szanowny Panie Barański - pozwoli Pan, że będę odnosił się do fragmentów Pana pytań - dla czytelności wyjaśnień .
Ma Pan rację, mój dom może mieć tylko jeden mankament - podłoga. Wedle załączonego przez Pana obrazka po szwedzku z przenikalnością termiczną elementów domu, podłoga powinna mieć przenikalność 0,15 W/m2K. Moja podłoga powinna mieć 0,293 W/m2K. Reszta elementów spełnia jak najbardziej wymagania na przenikalność termiczną: ściany 0,151 W/m2K, dach 0,180 W/m2K, okna 1,10 W/m2K, drzwi wejściowe 1,00 W/m2K.
W roku 2006 audytor nr 1 dr Ludomir Duda powiedział: kto dziś projektuje, lub wykonuje mniej jak 30 cm styropianu od gruntu jest niedouczonym szkodnikiem! Proszę zauważyć ( przypominając sobie fizykę ) że suchy piach około 9-10 razy lepiej odbiera ciepło niż powietrze ! Raczył Pan podać współczynnik przenikania ciepła i OK. tylko Szanowny Panie w definicji WPC ( pozwoli Pan, że taki skrót zastosuję) jest coś takiego: wartości współczynników przejmowania ciepła są stałe na całej powierzchni przegrody.
Co to oznacza ? Że jeżeli po drugiej stronie przegrody termicznej jest inny odbiornik ciepła to nie można podawać współczynnika przenikania ciepła jakby dom stał na kurzej łapce.
Doświadczenie i fizyka pokazuję niezbicie że taniej jest utrzymać 20 st. C w namiocie z mechaniczną wentylacją z odzyskiem ciepła na 30 cm styropianie, niż w identycznym kubaturowo obiekcie z 20 cm sytopianu ( ściana i dach ) ale na płótnie gumowanym ( takim jak w namiocie ściana i dach) - oczywiście wentylacja identyczna!

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Koszt roczny użytkowania instalacji solarnej - do Pana T

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Natomiast pojawia się pytanie, czy moja podłoga to rzeczywiście problem? Bo wydaje mi się, że nie bierze Pan tutaj pod uwagę materiału, na którym stoi dom. Otóż jeżeli dom stoi na litej skale (jak w większości lokalizacji w Szwecji), to przenikalność podłogi musi być jak najmniejsza, żeby ciepło z tego domu nie odpływało za szybko. Natomiast jeżeli dom będzie stał na innym materiale, to pojawia się pytanie, czy jest potrzeba aż tak grubej izolacji?

Co do grubości warstwy izolacji termicznej podłogi i ocieplenia fundamentów od wewnętrznej strony, to kłania się tutaj wiedza z zakresu termodynamiki - wewnętrzna izolacja fundamentów ma za zadanie usunięcie mostka cieplnego przy fundamentach, a dokładniej odpowiednio dobrana izolacja ma zapewnić, że przenikalność fundamentu (na całej jego wysokości) będzie identyczna a przenikalnością termiczną podłogi:
http://www.steinbacher.pl/asp_service/u ... ednych.pdf
Jak odniesie się Pan do tego artykułu na temat ociepleń budynków energooszczędnych?

Jak już pisałem wyżej pod domem mamy suchy piach! Ogrzanie m3 suchego piachu o 1 st. C w stosunku do układu ( reszta gruntu ) i utrzymanie tego stanu, przez sezon grzewczy to 400kWh!!!
Zaś co do mostka termicznego Norma podaje, że można izolować fundament od wewnątrz - koniecznie też od spodu , tylko proste pytanie PO CO GO GRZAĆ? Izolacja termiczna ( tu wiedza z zakresu termodynamiki) powinna oddzielać to co chcemy czy musimy ogrzewać od tego czego ogrzewanie nie ma sensu.
Co do tekstów Pana Zembrowskiego odnosiłem się wiele razy odsyłałem na stronę http://www.bdb.com.pl/ - bo tam można pięknie zobaczyć jak wypacza się fizykę.
Jak Pan może zobaczyć na 5 rysunku Pana Jerzego izolacja od gruntu jest cieńsza nawet niż ściany ( jak pisałem wcześniej odbiór ciepła przez suchy piach jest nieporównywalny do odbioru przez powietrze) a izolacja termiczna nie ma ciągłości
Z fizyki WPC
wartości współczynników przejmowania ciepła są stałe na całej powierzchni przegrody
długość i szerokość przegrody są nieograniczone

rys 5 http://tjenester.byggforsk.no/prodok/ntg/2136/2136g.pdf

Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolektory słoneczne”