Sam robię wentylację mechaniczną

Jeżeli Twoje rachunki za ogrzewanie są spore, masz pleśń w pokoju to może być spowodowane złą wentylacją w domu czy w mieszkaniu. Dowiedz się jak temu zaradzić i stworzyć zdrowy klimat w domu.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

TwojOszczednyDom
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1272
Rejestracja: 30 wrz 2015, 17:11
Lokalizacja: Małopolskie

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: TwojOszczednyDom »

paw3leek pisze:
TwojOszczednyDom pisze:
bachus pisze: Natomiast wszyscy mówią o 40 cm za miszczem a nikt nie potrafi tego ocenić.
nie, sprostowanie, gdzieś widziałem chyba 50 czy 60 cm...
zgadzam się, dają i 60cm styro, im cieplejsza podłoga tym mniejszy koszt za użytkowanie ogrzewania podłogowego elektrycznego.
ale tak samo można i zrobić już w domch wybudowanych np na legarach i zastosować piane zamknięto komorową.
błędem jest wrzucenie izolacji na ściane z 20cm i dachu z 25 bez dobrze zaizolowanej podłogi.
Różnice są zauważalne. Pod ogrzewanie podłogowe dobra izolacja podłogi to mus.
Tzw. "miszcz" daje dobre porównania z życia. Fizyki nie da się oszukać.
Dobre buty to podstawa na mroźną zimę. Zimą sama ciepła czapka i ciepłe buty z wkładka alu dodakowo, pozwolą wytrzymać więcej na zewnątrz niż całe zimowe ubranie ale bez butów. Tak samo jest z budynkiem, i tutaj nie ma co dyskutować.
Tym bardziej ludzie, którzy liczą na tzw akumulację ciepła poprzez nagrzewanie ścian,
przegrody budowlane tracą dużo ciepła (wychładzają się) przez grunt i mostek cokołowy.
Cóż z akumulacji ciepła w ścianach skoro większy % tego ciepła ucieka.
Polecam zimą ubrać się ciepło i wyciąć z ciepłych butów choćby połowę podeszwy.
Proszę uważać bo może pan zostać kolejnym "dziwakiem" zaraz po Panu Brzęczkowskim i po mnie...ale przynajmniej widać że coraz więcej myślących inwestorów.
Każdy dom/budynek może być oszczędny i kosztować nawet 3 razy i więcej MNIEJ w utrzymaniu niż dotychczas... wystarczy znać technologie, pozdrawiam, Grzegorz

Awatar użytkownika
bachus
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 5014
Rejestracja: 01 sie 2006, 21:33
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: bachus »

paw3leek pisze: zgadzam się, dają i 60cm styro, im cieplejsza podłoga tym mniejszy koszt za użytkowanie ogrzewania podłogowego elektrycznego.
Ależ co wy gadacie 60 styro to za mało, należy dać co najmniej 100cm styropianu lub co najmniej 60cm poliuretanu, wtedy będzie dopiero dobrze!!!
Fizyki uczymy się od Brzęczkowskiego, pierwszego na świecie wynalazcy silnika grawitacyjnego (perpetuum mobile).

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

bachus pisze:
paw3leek pisze: zgadzam się, dają i 60cm styro, im cieplejsza podłoga tym mniejszy koszt za użytkowanie ogrzewania podłogowego elektrycznego.
Ależ co wy gadacie 60 styro to za mało, należy dać co najmniej 100cm. wtedy będzie dopiero dobrze!!!
Przecież może i Pań nic nie dać w grunt lub 10cm jak większość, przecież tego nikt Panu nie zabroni.
Spotykam też u znajomych którzy chcieli tzw luksus ciepłej podłogi położyli ogrzewanie podłogowe na podłodze izolowanej 10cm eps, ale po wizytach u nich nie czuć tego luksusu, jest zimno! Ale i tak twierdzą że zimno bo oszczędzają. Też mi oszczędność! Mam marznąć by mniej płacić? Chore. Ale każdy ma wybór nikt im tego nie zabroni.
Chodź też spotykam ludzi którzy zamontowali sobie ogrzewanie elektryczne na słabo izolowanej podlodze-_porażka. Albo elektryczne akumulacyjne na drugą taryfę + ogniwa pv!!! Niby korzyści? Jakie? Skoro druga taryfa od18 a najwięcej korzyści z pv do 18. Widzi Pan że nikt im tego nie zabroni. Więc może i Pan dać metr izolacji od gruntu.
Skoro Pań wrzucił pod dom tyle izolacji co inni to dlaczego broni Pań innym dać więcej? Ma Pań idealny energooszczędny dom osadzony na 10 cm styropianu?
paw3leek

Awatar użytkownika
bachus
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 5014
Rejestracja: 01 sie 2006, 21:33
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: bachus »

paw3leek pisze: Skoro Pań wrzucił pod dom tyle izolacji co inni to dlaczego broni Pań innym dać więcej? Ma Pań idealny energooszczędny dom osadzony na 10 cm styropianu?
ależ ja nic nikomu nie bronię, proszę czytać ze zrozumieniem.
Ja pytam jaka jest strata ciepła do gruntu przy 10 cm styropianu. Mogę jeszcze spytać jaka ta strata będzie przy 30 cm do gruntu. Ale jak znam życie to mądrale forumowe nie wiedza i wiedzieć nie będą bo wszelkie obliczenia są ciemną stroną mocy.
A jak Pan sądzi, dom osadzony na 0,5 cm aerożelu będzie energooszczędnym?
A więc jakie znaczenie ma grubość?
Fizyki uczymy się od Brzęczkowskiego, pierwszego na świecie wynalazcy silnika grawitacyjnego (perpetuum mobile).

Awatar użytkownika
bachus
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 5014
Rejestracja: 01 sie 2006, 21:33
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: bachus »

TwojOszczednyDom pisze: Proszę uważać bo może pan zostać kolejnym "dziwakiem" zaraz po Panu Brzęczkowskim i po mnie...ale przynajmniej widać że coraz więcej myślących inwestorów.
Dziwak, to taki który coś głosi do upadłego ale gwarancji na to co głosi już nie da.
Fizyki uczymy się od Brzęczkowskiego, pierwszego na świecie wynalazcy silnika grawitacyjnego (perpetuum mobile).

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

bachus pisze:
paw3leek pisze: Skoro Pań wrzucił pod dom tyle izolacji co inni to dlaczego broni Pań innym dać więcej? Ma Pań idealny energooszczędny dom osadzony na 10 cm styropianu?
ależ ja nic nikomu nie bronię, proszę czytać ze zrozumieniem.
Ja pytam jaka jest strata ciepła do gruntu przy 10 cm styropianu. Mogę jeszcze spytać jaka ta strata będzie przy 30 cm do gruntu. Ale jak znam życie to mądrale forumowe nie wiedza i wiedzieć nie będą bo wszelkie obliczenia są ciemną stroną mocy.
A jak Pan sądzi, dom osadzony na 0,5 cm aerożelu będzie energooszczędnym?
A więc jakie znaczenie ma grubość?
Skoro Pana stać na areozel to jestem za.
paw3leek

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

Pań powinien zadać pytanie jaka strata będzie do gruntu przy izolacji 10 i 30cm przy ogrzewaniu podłogowym.
paw3leek

wposzukiwaniuciepla
Początkujący
Początkujący
Posty: 27
Rejestracja: 24 mar 2016, 22:26

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: wposzukiwaniuciepla »

Mój plan:
Witam - czytam to forum już od kilku miesięcy i przyszła pora, żebym sam zrobił sobie wentylację (kolejną ale pierwsza była pasmem irytacji i słuchania "najlepszych" doradców na forum Muratora - Pan Tomasz chyba wie kto to może być na literę A). Jestem na etapie stanu surowego zamkniętego.
Dom jest w zamyśle super "plastyczny" tzn. parterówka ze stropem drewnianym pokrytym pianką PUR (planowane min.30cm) . Da się zrobić wszystko na prawie każdym etapie. Ściany również pokryte pianką PUR 25cm (na to deska elewacyjna na szkielecie). Dom jest na płycie pod którą jest 10cm styroduru a pod wylewkami dodatkowo 20cm styropianu (łącznie od ziemi 30cm).
Powierzchnia to 180m2 z czego "mieszkalnych" (bez pomieszczenia gospodarczego i spiżarni) to ok.165m2.

Rozprowadzenie planuję na rurach 63mm, które położę na stropie i "zaleję" pianką pur.
Mój plan dla 4 osób:
NAWIEWY:
- 2 sypialnie dzieci po 1 rurze 63mm
- 1 sypialnia gościnna (2x rok goście) 1 rura 63mm
- sypialnia "starych" - 2x63mm
- salooon - 4x63mm (salon 50m2 więc zrobię 2 anemostaty)
- pralnia - 1x63mm
Razem 10x63mm
WYWIEWY:
- Łazienka duża 4x63mm
- mały "Kibelek" bez prysznica (może kiedyś będzie) - 2x63mm
- Kuchnia - 4x63mm (kuchnia duża więc zrobię 2 anemostaty)
Razem 10x63mm
Wiatrołap - nie daję. Pomieszczenie gospodarcze (ze zbiornikiem CWU i reku) - nie daję. Spiżarnia - nie daję.
Pytanie - czy proporcje w rozkładzie wyglądają ok.?
Czy w gospodarczym dać wyciąg 1x63mm (powietrze przeleci po drodze przez wiatrołap)?
Żeby powietrze miało odpowiednią prędkość w kanale musimy "tłoczyć" ok. 30m3/h (przy v=2,7ms). 10kanałów to 300m3/h. Czy to nie za dużo? Nie będzie przesuszania? Może odciąć pokój gościnny jakąś przepustnicą i podobnie odcinać dla zbilansowania 1 kanał w kuchni?

Kolejna kwestia:
Robię instalację elektryczną (podłączę ją pod sterowanie "inteligentne"domu).
Gdzie dać grzejniki? Wiem, że nie pod oknem i na ścianie zew. ale gdzie jest najlepiej? Gdzie dać czujniki temperatury (która ściana), które wepnę w modół sterowania domem?
Kolejna sprawa - czy opłaca się obniżać w sypialniach temperaturę na noc a podwyższać rano? Czy ktoś to z Szanownych Panówe sprawdzał czy zużycie jest mniejsze?

Planowałem montaż (wg zaleceń z forum) kanałówki ale mam inną opcję i pytanie czy widzicie wady: -chcę zamontować 2 klimatyzatory (SPLITY) - jeden w części dziennej (pokój dzienny+kuchnia) drugi w "nocnej" w korytarzu z którego wchodzi się do wszystkich sypialni. Obie części są powierzchniowo równe oddzielone drzwiami na środku domu. Będę mógł ustawić oddzielną temperaturę na obie strefy (wolę w sypialniach zimniej) a latem będę je mógł chłodzić inaczej. Obecnie mam podobne rozwiązanie i spisuje się dobrze. W zimie w salonie mam cieplej niż cz. sypialnianej. W lecie wolę dochłodzić na noc sypialnie (lepiej się śpi). Poza tym zawsze jeden ze sprzętów mógłby być wyłączony (wiem, wiem, że to inwertery itp. i będą szły na min. mocy i często będą się wyłączały a to szkodliwe itp.). Ogólnie koszt sprzętu też niższy (za 2szt. zmieszczę się w 5000-6000zł z montażem za chiny albo sam zamontuję).

Proszę tez o opinię -- > spotkałem się z następującym rozwiązaniem - zimą PC do wody użytk. ciągnęła powietrze z reku (był zrobiony zwykły trójnik na wylocie z reku). W lecie z kolei reku był podpięty pod PC i ciągnął część zimnego powietrza z PC (trójnik na rurze z czerpni do PC). Co myślicie o takim rozwiązaniu? Czy w zimie PC nie będzie częściej ulegała oblodzeniu? Wszak ciągnie powietrze z dużo większą wilgotnością (z reku) aczkolwiek wilgoć jest cennym nośnikiem energii. Sam się tutaj pogubiłem.

No i jeszcze jedna z moich dywagacji... Koszt instalacji fotowoltaicznej to 4500zł/1kW (mam taką ofertę z montażem). Czy nie byłoby opłacalne wejść w net-metering (żadne prosumenty i inne złodziejstwa), zamontować instalkę 5kW (22 500zł) i zaoszczędzić m.in. na PC do wody użytkowej i bilansować sobie zużycie prądu przez grzejniki w zimie? Zasada jest prosta - elektrownia rozlicza w cyklach półrocznych. Nadprodukcję letnią odzyskuję w zimie. Płacę oczywiście za przesył ale i tak wychodzi sporo taniej. Można nie zakładać PC do wody użytkowej (z 6000-7000zł na plusie) poza tym w lecie klima i bojler będą szły za darmo (będzie nadprodukcja prądu). Ogólnie pół roku jest z nadprodukcją a pół roku jest na zero i z odkupem prądu (pół na pół). Z 1kW instalacji wychodzi rocznie ok.950kWh co przy 5kW daje 4750 kWh. Zakładając że połowę "skonsumujemy" od razu a połowę odkupimy płacąc jedynie za przesył wychodzi przyzwoicie. Odliczając koszt PC czas zwrotu będzie krótszy.

Tak naprawdę żadne źródło ciepła nigdy się nie zwraca (bo zawsze generuje jakieś koszty) a panele zapewniają oszczędność i ...zwrot. Ja wychodzę z założenia, że jeżeli ludzie wydają 25000 na pompy ciepła, które nigdy się nie zwracają (jedynie ograniczają koszty) to po wydaniu 25 000zł na panele będę miał o niebo lepszy system, który pozwoli mi zachować sporo więcej kasy niż PC gdyż dotyczy wielu obszarów życia (CO,CWU, klima, gotowanie, pranie itp.). W obecnym domu zużywam prądu 350zł/miesiąc (za wszystko) więc średnio z 200 przyoszczędzę. Co o tym myślicie? No i kwestia montażu paneli - dlaczego panele fotowoltaiczne montują pod kątem 30-45st. skoro w lecie i tak słońca jest za dużo (panele się przegrzewają i pracują na niższej wydajności) a zimą, kiedy jest go mało, czy nie powinny być prawie w pionie (słońce idzie nisko)?

Coś co mnie jeszcze nurtuje - czy ktoś wie ile realnie "idzie" z domu ciepła przez promieniowanie? Bo jak czytam, że obłożenie pomieszczenia sreberkiem zrobiło efekt "wow" to trochę nie dowierzam... Gdyby tyle uciekało przez promieniowanie to styropian by nic nie dał (przy takiej gęstości) a daje !

Na koniec przestroga z pytaniem retorycznym - dlaczego do domów energooszczędnych poleca się podłogówkę? Jeżeli dom ma nawet 50cm izolacji od gruntu to podłogówka ma jedną olbrzymią wadę - duuużą bezwładność cieplną. Sam doświadczyłem u siebie, że w okresach przejściowych (wiosna, jesień) podłogówka była nagrzana a jak przywaliło słońce to się gotowaliśmy. Oddawania ciepła z podłogówki nie da się zablokować. DRAMAT. Są to zwyczajne straty. Mądry instalator powinien odradzać podłogówkę (może poza łazienką i ew. kuchnią otwartą na salon ale to w skali mikro). Debilizmem jest projektowanie grzewczych płyt fundamentowych o grubości 30cm w domach dobrze izolowanych. Nie mówię tutaj tylko o stratach ale o braku sterowalności. NIE DA SIĘ i tyle. To taka mała refleksja... Kolejny plus dla grzejników elektrycznych, które w kilka minut są praktycznie zimne.

Wiem, że pytań wiele ale z pewnością rozjaśnią pewne kwestie nie tylko mi :) Liczę na Waszą pomoc !

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

Tomasz_Brzeczkowski pisze:
Waldek86 pisze:Czy możne Pan podać jakieś propozycje dotyczące takiej inwertorowej pompy kanałowej??
Tak żeby nie było to byle co a nie kosztowało też wielkich pieniędzy..
Ostatnio montujemy głównie kanałówki Midea - taka na dom 150m2 kosztuje 4300zł +VAT
Rozdzielacz na pięć pokoi i salon 600-800zł brutto i kanały antybakteryjne z folią D2P 1200zł
Jakie przekroje takich kanałów dla midea 3.5?
(6kanalow)
Mogą być kanały peflex z d2p?
Rozdzielacz to chodzi o ten tzw kaganiec?
paw3leek

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

Wm 300v króćce 200mm wyrzutnia fi 150 może być z tym jakiś problem czy najlepiej by była 200mm?
paw3leek

TwojOszczednyDom
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1272
Rejestracja: 30 wrz 2015, 17:11
Lokalizacja: Małopolskie

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: TwojOszczednyDom »

paw3leek pisze:
Tomasz_Brzeczkowski pisze:
Waldek86 pisze:Czy możne Pan podać jakieś propozycje dotyczące takiej inwertorowej pompy kanałowej??
Tak żeby nie było to byle co a nie kosztowało też wielkich pieniędzy..
Ostatnio montujemy głównie kanałówki Midea - taka na dom 150m2 kosztuje 4300zł +VAT
Rozdzielacz na pięć pokoi i salon 600-800zł brutto i kanały antybakteryjne z folią D2P 1200zł
Jakie przekroje takich kanałów dla midea 3.5?
(6kanalow)
Mogą być kanały peflex z d2p?
Rozdzielacz to chodzi o ten tzw kaganiec?
Pisałem już że to trzeba dobrać pod dom. Tak robi się to profesjonalnie. Jak zrobi się to ot tak to potem jest problem bo nie działa to optymalnie. Proszę sobie wyobrazić że taką instalacje można tak skopać że aż głowa boli. Chce Pan wiedzieć więcej to zapraszam tutaj:

http://forum.muratordom.pl/showthread.p ... B3wk%C4%99
Każdy dom/budynek może być oszczędny i kosztować nawet 3 razy i więcej MNIEJ w utrzymaniu niż dotychczas... wystarczy znać technologie, pozdrawiam, Grzegorz

TwojOszczednyDom
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1272
Rejestracja: 30 wrz 2015, 17:11
Lokalizacja: Małopolskie

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: TwojOszczednyDom »

paw3leek pisze:Wm 300v króćce 200mm wyrzutnia fi 150 może być z tym jakiś problem czy najlepiej by była 200mm?
Chodzi o airpacka? Jeśli tak to można go zredukować pod 160mm przy wyjściach i potem do czerpni i wyrzutni to samo.
Każdy dom/budynek może być oszczędny i kosztować nawet 3 razy i więcej MNIEJ w utrzymaniu niż dotychczas... wystarczy znać technologie, pozdrawiam, Grzegorz

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

TwojOszczednyDom pisze:
paw3leek pisze:Wm 300v króćce 200mm wyrzutnia fi 150 może być z tym jakiś problem czy najlepiej by była 200mm?
Chodzi o airpacka? Jeśli tak to można go zredukować pod 160mm przy wyjściach i potem do czerpni i wyrzutni to samo.
Tak airpack tylko że kanały 200sa już rozprowadzone , tylko wyrzutnia w dachu 150;(
paw3leek

wposzukiwaniuciepla
Początkujący
Początkujący
Posty: 27
Rejestracja: 24 mar 2016, 22:26

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: wposzukiwaniuciepla »

Panowie - wiem, że się rozpisałem z moimi pytaniami (problemami?) ale liczę na Waszą wiedzę i nie odpuszczę, gdyż mało kto dysponuje taką wiedzą i praktyką. Panie Tomaszu - proszę o Pana opinie/uwagi.

paw3leek
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 577
Rejestracja: 19 wrz 2013, 19:05
Lokalizacja: Stryszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: paw3leek »

wposzukiwaniuciepla pisze:Panowie - wiem, że się rozpisałem z moimi pytaniami (problemami?) ale liczę na Waszą wiedzę i nie odpuszczę, gdyż mało kto dysponuje taką wiedzą i praktyką. Panie Tomaszu - proszę o Pana opinie/uwagi.
Dom izolowany od środka?
Jeśli od zewnątrz to jak Pan planuje połączyć ściany z dachem i gruntem by zachować ciągłość?
Co do klimy, już wypowiadały się tutaj osoby znajacje się na temacie że najlepiej i najtaniej to kanalowka.
Grzanie wody poprzez powietrze z reku to dla mnie nonsens, zabiera Pan cenne ciepło, lepiej mieć temp powietrza wstępnie podgrzania niż wode.
Jeśli chodzi o tzw sreberko to prawda że kładąc je od środka, U mnie np alufox jest cieplej, szybciej się powietrze nagrzewa i szybciej ochładza w przypadku klimy, odcinamy się od akumulacji ciepła w scianach.
5kwh PV na dom 180 m2_ to o wiele za dużo. Lepiej już mała hybrydę wiatr+ słońce z grzałka dla cwu i celem zmniejszenia rachunków.
5kw nie dość że drogie to energetyka odkupuje Pana nadwyżki za grosze! Żaden sens, kiedy to się zwróci?
paw3leek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wentylacja i klimatyzacja”