ogrzewanie podłogowe prosze o pomoc
Moderator: Redakcja e-instalacje.pl
ogrzewanie podlogowe
Dziwi mnie jedno w tych postach, ze nikt niezapytal o jakie ogrzewanie chodzi i z czego ma byc ta zwykla folia i jaká ma miec grubosc. Czy ma byc zalozona na zakladké, na jak duzá i czy poláczona ze sobá?
Nikt nie zapytal na czym bedzie wylany chudziak? Nikt nie pyta o izolacjé przeciw wilgociowá.
Gosc pisze, ze chce zaoszczédzic kosztów a tym samym moze wpuscic sié w maliny, jezeli izolacja przeciw wilgoci z gruntu lub z mlodego stropu bedzie mu kapilarnie podchodzic do góry.
Nie jestem specjalistá od ogrzewania podlogowego ale mam bardzo czésto do czynienia ze szkodami równiez na ogrzewaniu podlogowym w wyniku wilgoci. Folie metalowe jak tez szklo blokujá wilgoc w sposób absolutny (100%), to pewne. Moze tez z tá folia aluminiowá chodzi wlasnie miédzy innymi o wilgoc czyli 2 w 1!? Folia lezy pod rurami które zalane sá jastrychem pelnym wody np. 1m3 jastrychu cementowego zawiera okolo 160-180 litrów wody. Ta woda musi wyjsc najczésciej górá. Pozostawiona wilgoc w takim podkladzie w sezonie grzewczym rozwali wszystko, kazdá okladziné podlogowá wlácznie z jastrychem którego rozszerzalnsc liniowa 0,16mm/mb potrzebuje miejsca.
Wielu ze specjalistów od ogrzewania podlogowego odrzuca mysl ulozenia na takim podkladzie drewna, dlaczego to pewnie tez oni sami tak do konca nie wiedzá.
Tragedia inwestora nie polega na troché podniesionych kosztach za energié lecz za usuniecie wszelkich szkód wyniklych z bezpodstawnego oszczédzania w miejscach gdzie tego robic nie wolno.
___________________________________________-
vanitas vanitatum et omnia vanitas
Nikt nie zapytal na czym bedzie wylany chudziak? Nikt nie pyta o izolacjé przeciw wilgociowá.
Gosc pisze, ze chce zaoszczédzic kosztów a tym samym moze wpuscic sié w maliny, jezeli izolacja przeciw wilgoci z gruntu lub z mlodego stropu bedzie mu kapilarnie podchodzic do góry.
Nie jestem specjalistá od ogrzewania podlogowego ale mam bardzo czésto do czynienia ze szkodami równiez na ogrzewaniu podlogowym w wyniku wilgoci. Folie metalowe jak tez szklo blokujá wilgoc w sposób absolutny (100%), to pewne. Moze tez z tá folia aluminiowá chodzi wlasnie miédzy innymi o wilgoc czyli 2 w 1!? Folia lezy pod rurami które zalane sá jastrychem pelnym wody np. 1m3 jastrychu cementowego zawiera okolo 160-180 litrów wody. Ta woda musi wyjsc najczésciej górá. Pozostawiona wilgoc w takim podkladzie w sezonie grzewczym rozwali wszystko, kazdá okladziné podlogowá wlácznie z jastrychem którego rozszerzalnsc liniowa 0,16mm/mb potrzebuje miejsca.
Wielu ze specjalistów od ogrzewania podlogowego odrzuca mysl ulozenia na takim podkladzie drewna, dlaczego to pewnie tez oni sami tak do konca nie wiedzá.
Tragedia inwestora nie polega na troché podniesionych kosztach za energié lecz za usuniecie wszelkich szkód wyniklych z bezpodstawnego oszczédzania w miejscach gdzie tego robic nie wolno.
___________________________________________-
vanitas vanitatum et omnia vanitas
Fakt.Z pytania nie wiele wynikało o którą warstwę betonu chodzi.To ja,swoją odpowiedzią,ukierunkowałem nie świadomie temat.Poza tym wypadało by,aby pytający się w końcu odezwał.
A co do folii,to czarna folia budowlana pod wylewką równie dobrze zatrzyma wodę jak dużo droższa folia aluminiowa.I właśnie zatrzymanie jak największej ilości wody nad styropianem jest powodem rozkładania filii,a nie jakieś tam bzdurne odbijanie ciepła do góry.
Zresztą,obie te folie,po rozłożeniu rur podłogówki mają tysiące dziur po klipsach mocujących.
A co do folii,to czarna folia budowlana pod wylewką równie dobrze zatrzyma wodę jak dużo droższa folia aluminiowa.I właśnie zatrzymanie jak największej ilości wody nad styropianem jest powodem rozkładania filii,a nie jakieś tam bzdurne odbijanie ciepła do góry.
Zresztą,obie te folie,po rozłożeniu rur podłogówki mają tysiące dziur po klipsach mocujących.
adam
a po co ta folia?
skoro ukladamy rurki na foli i mocujemy je za pomoca kolow ktorymi przebijamy cala te folie to ja si epytam po jakiego grzyba ta folia? no chyba ze zle to zrozumialem - zamierzam na wiosne budowac swoj dom i zbieram wszelkie info na ten temat by przypilnowac swoich byudowlancow
idtwo
-
martini2000
- Początkujący

- Posty: 25
- Rejestracja: 28 gru 2008, 11:24
Re: a po co ta folia?
z tego co ja sie juz zorientowalem to są rownież folie (pewnie drozsze) z wypustkami prowadnicami (wtedy nie trzeba przebijac folii) , czytalem tez gdzies ze rurki najlepiej jest prowadzic ok. 2 cm nad powierzchnia sy\tyropianu i ok. 3,5-4 cm od gory wylewki , ale jak polozyc rurki zachowujac dystans 2 cm i zeby sie nie przesuwalyidtwo pisze:skoro ukladamy rurki na foli i mocujemy je za pomoca kolow ktorymi przebijamy cala te folie to ja si epytam po jakiego grzyba ta folia? no chyba ze zle to zrozumialem - zamierzam na wiosne budowac swoj dom i zbieram wszelkie info na ten temat by przypilnowac swoich byudowlancow
Re: a po co ta folia?
Musisz wiedziec dlaczego ten akurat typ jest najkorzystniejszy dla ciebie.martini2000 pisze:z tego co ja sie juz zorientowalem to są rownież folie (pewnie drozsze) z wypustkami prowadnicami (wtedy nie trzeba przebijac folii) , czytalem tez gdzies ze rurki najlepiej jest prowadzic ok. 2 cm nad powierzchnia sy\tyropianu i ok. 3,5-4 cm od gory wylewki , ale jak polozyc rurki zachowujac dystans 2 cm i zeby sie nie przesuwalyidtwo pisze:skoro ukladamy rurki na foli i mocujemy je za pomoca kolow ktorymi przebijamy cala te folie to ja si epytam po jakiego grzyba ta folia? no chyba ze zle to zrozumialem - zamierzam na wiosne budowac swoj dom i zbieram wszelkie info na ten temat by przypilnowac swoich byudowlancow
Ten typ ogrzewania podłogowego A3 wymaga wylewki (jastrychu) o grubości 2cm pod rurami + 2cm rura + 4,5cm nad rurami. Razem jest to 8,5cm wylewki. Wylewka prawdopodobnie będzie półsucha z miksokreta. Taka wylewka jest sztywna (gliniasta) rozprowadzajac ją nie uda się od spodu otoczyc wylewką rur. W tym miejscu pod rurami pozostaną nie wypełnione przestrzenie w których zbierac się będzie wilgoc (woda) z wylewki a później dodatkowo z różnicy temperatur między wylewką a wodą w rurach (lato). Do ułożenia posadzki na takim ogrzewaniu podłogowym potrzebne jest dwukrotne wygrzewanie (suszenie) według specjalnego protokołu. Trwa to około 6-8 tygodni.
Kładąc rury na styropianie obniżasz grubośc wylewki z 8,5cm do 6,5cm. Okres wygrzewania wylewki (suszenia) skraca się do 4 tygodni.
Najważniejsze jest jednak aby fachowcy od ogrzewania podłogowego lub od wylewki umieścili na 25m2 powierzchni trzy cienkie 5mm pręty plastikowe (metalowe) osadzone między rurami w odległych od siebie miejscach. Pręty te wystając z wylewki wskazują bezpieczne miejsce do wykonania pomiaru wilgotności wylewki bezpośrednio przed układaniem posadzki. Przy braku takich miejsc trudno jest dokładnie i pewnie zbadac stan zawilgocenia wylewki nawet po jej wielotygodniowym suszeniu. Ułożone materiały na wilgotnej wylewce spowodują duże szkody, jak: zniszczenie posadzki a często także wylewki!!!
vanitas vanitatum et omnia vanitas
-
martini2000
- Początkujący

- Posty: 25
- Rejestracja: 28 gru 2008, 11:24
Jestem specjalistą od posadzek drewnianych przede wszystkim i innych przy okazji.martini2000 pisze:ok , dziekuje za odpowiedzi, ale w takim razie ktora metoda bedzie lepsza, bezposrednio na styropianie czy 2 cm nad nim , czy i jaka jest roznica w sprawnosci itp. ??
pozdr.
W tym zakresie jestem rzeczoznawcą.
Warto abyś moją wypowiedź skonsultował z fachowcem od ogrzewania podłogowego i wylewek. W razie szczegółów możesz się zwrócic na priv.
Według mnie grubsza warstwa jastrychu nadaje ogrzewaniu większą bezwładnośc a więc wymaga więcej energii do jej ogrzania.
vanitas vanitatum et omnia vanitas
Jarekkur,trochę przesadzasz z tym cackaniem się z wylewkami.Tysiące kilometrów kwadratowych podłogówek położono bez bawienia się w pomiary wilgotności posadzki i 4 tygodniowego wygrzewania i nic się nie dzieje.
Zdarzało mi się wygrzewać podłogówki 3 dni,choć zwykle robię to dłużej,i nic się nie stało.
Wilgotność podłoża jest ważna przy kładzeniu podłogi z drewna,ale to rzadkość przy podłogówce.Oczywiste jest,że i kafelków nie kładzie się na mokrą wylewkę,ale bez przesady.Po tygodniu grzania spokojnie można kafelkować.
martini2000,kładź rury na zwykłej czarnej folii budowlanej na styropian.To najprostsza,sprawdzona i tania metoda.
Zdarzało mi się wygrzewać podłogówki 3 dni,choć zwykle robię to dłużej,i nic się nie stało.
Wilgotność podłoża jest ważna przy kładzeniu podłogi z drewna,ale to rzadkość przy podłogówce.Oczywiste jest,że i kafelków nie kładzie się na mokrą wylewkę,ale bez przesady.Po tygodniu grzania spokojnie można kafelkować.
martini2000,kładź rury na zwykłej czarnej folii budowlanej na styropian.To najprostsza,sprawdzona i tania metoda.
adam
Ty możesz nie przesadzac. Możesz dalej robic na hura, ale to napewno tylko do czasu.adamis pisze:Jarekkur,trochę przesadzasz z tym cackaniem się z wylewkami.Tysiące kilometrów kwadratowych podłogówek położono bez bawienia się w pomiary wilgotności posadzki i 4 tygodniowego wygrzewania i nic się nie dzieje.
Zdarzało mi się wygrzewać podłogówki 3 dni,choć zwykle robię to dłużej,i nic się nie stało.
Wilgotność podłoża jest ważna przy kładzeniu podłogi z drewna,ale to rzadkość przy podłogówce.Oczywiste jest,że i kafelków nie kładzie się na mokrą wylewkę,ale bez przesady.Po tygodniu grzania spokojnie można kafelkować.
martini2000,kładź rury na zwykłej czarnej folii budowlanej na styropian.To najprostsza,sprawdzona i tania metoda.
Ja też nie nawołuję do przesadzania tylko do trzymania się ustalonych reguł sztuki posadzkarsko -parkieciarskiej. To o czym pisałem w poście jest dla dobra obu stron. Wykonawcy i inwestora. Nie będę przytaczał kosztów naprawy zniszczonej podłogi przez tych którzy zasady i reguły sztuki budowlanej uważają za przesadzanie.
Ty piszesz, że ułożono tysiace kilometrów posadzek na ogrzewaniu podłogowym bez pomiarów wilgotności i po trzy dniowym wygrzewaniu. Pisz, ile ty ułożyłeś tych metrów posadzek....
W tym miejscu powiem ci, że jest bardzo duzo reklamacji z powodu szkód na ogrzewaniach podłogowych na których zamontowano ceramikę lub kamień, czy drewno. Jako rzeczoznawca jestem wzywany do takich właśnie nie przesadzających w wiedzy i umiejętnościach domorosłych fachowców. Koszty naprawy są ogromne bo często trzeba wymienic nie tylko posadzkę ale również i wylewkę do samych rur, tak są zniszczone przez pozostałą wilgoc w wylewce.
Tak nawiasem to drewna układa się dużo na ogrzewaniu podłogowym. Wyobraź sobie salon w kaflach. To trochę jak prosektorium.
Posadzki podłogowe na ogrzewaniu powinny byc kładzione prze sprawdzxonych fachowców, którzy mogą się wykazac doświadczeniem i dużą wiedzą w tym zakresie.
Ja kładę posadzki bez problemów, ale wszystko musi by zrobione według moich wskazówek i protokółów. Jestem kryty i czysty w razie wystąpienia szkód. Te jednak jak do tej pory ...tfu,tfu.. nie przychodzą. Czego i Tobie życzę, szczególnie w Nowym Roku
vanitas vanitatum et omnia vanitas
Zaraz,zaraz.Nigdzie nie napisałem,że ułożono te tysiące kilometrów posadzek po trzydniowym wygrzewaniu.Napisałem,że mi się to zdarzało,choć tak z reguły nie robię.I tyle.jarekkur pisze: Ty piszesz, że ułożono tysiace kilometrów posadzek na ogrzewaniu podłogowym bez pomiarów wilgotności i po trzy dniowym wygrzewaniu.
Przy układaniu podłogówek o wiele większe znaczenie od czasu wygrzewania ma właściwe rozmieszczenie dylatacji.I to w tym temacie popełniane błędy mają największy wpływ na późniejsze szkody.Chociaż muszę zaznaczyć,że bardzo często jest tak,że kafelkarz samowolnie usuwa dylatację,albo klient nie chce się na nią zgodzić i nic nie pęka.Mnie to dziwi,bo widziałem już popękane podłogówki z powodu braku dylatacji.
Ja tylko piszę o moich doświadczeniach z podłogówkami.Położyłem ich dopiero paręnaście tysięcy m2,ale prawie wszystkie w budynkach mieszkalnych.Owszem,na początku byłem tak wystraszony,że bawiłem się w jakieś wielotygodniowe wygrzewania.Teraz,od wielu lat wygrzewam podłogówkę najwyżej 5 dni a potem idzie na normalnych swoich parametrach.
Zrobiłem raz eksperyment i puściłem na pierwszy raz na podłogę 50st.Nic się nie stało.To wcale nie znaczy,że na podstawie tego jednorazowego doświadczenia uważam,że można tak robić zawsze.
Moje zasady w tej dziedzinie i tak należą do raczej restrykcyjnych,bo znam takich,co się nawet takimi rzeczami nie przejmują i grzeją od razu na całego.Dziwne,ale ich podłogówki też doskonale się spisują.
Ze wszystkich znanych mi kolegów z branży żaden nigdy nie robił pomiarów wilgotności podłogówki,ani nie wygrzewał jej przez 4 tyg.
Uważam,że teoria w tej dziedzinie (i nie tylko) bardzo rozminęła się z praktyką.
adam
Nie jest to teoria. To o czym pisałem a ty nazywasz teorią jest wynikiem złej praktyki.
Sposób wygrzewania wylewki - usunięcie wilgoci resztkowej do poziomu 1,5% dla drewna na wylewce cementowej i 0,3% dla anhydrytu to nie teoria. Ciepło w wylewce powoduje powstanie z wody tam się znajdującej pary wodnej i zwięszenie jej . Ta podgrzana para wychodzi w sposób gwałtowny z wylewki.
Jak jest możliwe aby wylewka na ogrzewaniu podłogowym której grubośc wynosi często 8cm pozbyła się wody w ciągu kilku dni.
Jest zasada, że wylewkę na ogrzewaniu podłogowym można rozpocząc wygrzewac dopiero po 3 tygodniach (Niemcy) w Polsce po 4 tygodniach.
Wylewka bez ogrzewania podłogowego schnie w idealnych warunkach około:
przy 4 cm grubości x 1,6 = 6,5 tygodnia, każdy następny centymetr powyżej 4cm grubości schnie nastepne 2 tygodnie. Razem trwa to przy 8cm około 15 tygodni (4 miesiące) w idealnych warunkach.
Jakkolwiek byśmy nie dyskutowali na ten temat jastrychy ogrzewane należy przed ułożeniem posadzki jakiejkolwiek sprawdziś na zawartośc w nim ilości wody. Ogrzewanie podłogowe daje możliwośc przyspieszania procesu wyrzucania wody z jastrychu dlatego następuje proces wygrzewania - usuwania wody.
1m3 jastrychu cementowego zawiera około 170 litrów wody. Ta woda musi z tej wylewki zostac usunięta w sposób naturalny lub techniczny. Dlatego po trzech tygodniach wlewkę należy stopniowo rozgrzewa aby nie dopuścic do pęknięc wewnetrzych wylewki. Kto tego nie wie sam sobie winien.
Istotny jest tęż stan samej wylewki. Często dla ułatwienia sobie pracy panowie od wylewek dodają więcej wody. Zwiekszona ilośc wody pogarsza warunki wytrzymałosciowe wyklewki i wydłuża okres schnięcia.
Rozszerzalnośc wylewki cementowej wynosi 0,16mm/mb. Różnica temperatury wylewki między latem 15C a zimą gdy jest często podgrzana do 34C wynosi około 20C co na powierzchni 10 mb daje roższerzenie około 3,2mm. Zastosowanie sztywnych klejów do kafli spowoduje pękanie klejów, fugi a nawet kafli. Dlatego zgadzam się z Tobą, że wielu bezmyślnie likwiduje dylatacje kładąc bezpośrednio przy ścianie kafle lub dreno, lub zalewają je masą samorozlewną. Często zdarza się, że pokrywają fugi ruchowe w jastrychu ogrzewanym kaflami lub drewnem.
Wilgo na budowie to zło konieczne. Nadmierna wilgoc pozostawiona w wylewce pod jakąkolwiek posadzką to samobójstwo.
Pozdrawiam i życzę szczęścia w Nowym Roku.
Powodzenia.
Sposób wygrzewania wylewki - usunięcie wilgoci resztkowej do poziomu 1,5% dla drewna na wylewce cementowej i 0,3% dla anhydrytu to nie teoria. Ciepło w wylewce powoduje powstanie z wody tam się znajdującej pary wodnej i zwięszenie jej . Ta podgrzana para wychodzi w sposób gwałtowny z wylewki.
Jak jest możliwe aby wylewka na ogrzewaniu podłogowym której grubośc wynosi często 8cm pozbyła się wody w ciągu kilku dni.
Jest zasada, że wylewkę na ogrzewaniu podłogowym można rozpocząc wygrzewac dopiero po 3 tygodniach (Niemcy) w Polsce po 4 tygodniach.
Wylewka bez ogrzewania podłogowego schnie w idealnych warunkach około:
przy 4 cm grubości x 1,6 = 6,5 tygodnia, każdy następny centymetr powyżej 4cm grubości schnie nastepne 2 tygodnie. Razem trwa to przy 8cm około 15 tygodni (4 miesiące) w idealnych warunkach.
Jakkolwiek byśmy nie dyskutowali na ten temat jastrychy ogrzewane należy przed ułożeniem posadzki jakiejkolwiek sprawdziś na zawartośc w nim ilości wody. Ogrzewanie podłogowe daje możliwośc przyspieszania procesu wyrzucania wody z jastrychu dlatego następuje proces wygrzewania - usuwania wody.
1m3 jastrychu cementowego zawiera około 170 litrów wody. Ta woda musi z tej wylewki zostac usunięta w sposób naturalny lub techniczny. Dlatego po trzech tygodniach wlewkę należy stopniowo rozgrzewa aby nie dopuścic do pęknięc wewnetrzych wylewki. Kto tego nie wie sam sobie winien.
Istotny jest tęż stan samej wylewki. Często dla ułatwienia sobie pracy panowie od wylewek dodają więcej wody. Zwiekszona ilośc wody pogarsza warunki wytrzymałosciowe wyklewki i wydłuża okres schnięcia.
Rozszerzalnośc wylewki cementowej wynosi 0,16mm/mb. Różnica temperatury wylewki między latem 15C a zimą gdy jest często podgrzana do 34C wynosi około 20C co na powierzchni 10 mb daje roższerzenie około 3,2mm. Zastosowanie sztywnych klejów do kafli spowoduje pękanie klejów, fugi a nawet kafli. Dlatego zgadzam się z Tobą, że wielu bezmyślnie likwiduje dylatacje kładąc bezpośrednio przy ścianie kafle lub dreno, lub zalewają je masą samorozlewną. Często zdarza się, że pokrywają fugi ruchowe w jastrychu ogrzewanym kaflami lub drewnem.
Wilgo na budowie to zło konieczne. Nadmierna wilgoc pozostawiona w wylewce pod jakąkolwiek posadzką to samobójstwo.
Pozdrawiam i życzę szczęścia w Nowym Roku.
Powodzenia.
vanitas vanitatum et omnia vanitas
Ależ ja nie kwestionuję w żaden sposób konieczności usunięcia wilgoci z jastrychu (paskudne słowo).
Chodzi tylko o to,po ilu dniach wygrzewania puścić na podłogówkę normalną temperaturę roboczą.Wg. mojej (i nie tylko) praktyki może to być nawet po 2-4 dniach.Teraz coraz częściej stosuje się wylewki miksokretem,które zawierają naprawdę mało wody więc i wygrzewanie trwa może trwać krócej.Czy normy niemieckie i polskie biorą to pod uwagę.Wątpię.Odnoszą się one do bardzo mokrych wylewek.
A jeśli chodzi o kładzenie na takiej wylewce kafli czy innych podłóg,to wiadomo-czym później,tym lepiej ale na pewno nie po tygodniu.
Chodzi tylko o to,po ilu dniach wygrzewania puścić na podłogówkę normalną temperaturę roboczą.Wg. mojej (i nie tylko) praktyki może to być nawet po 2-4 dniach.Teraz coraz częściej stosuje się wylewki miksokretem,które zawierają naprawdę mało wody więc i wygrzewanie trwa może trwać krócej.Czy normy niemieckie i polskie biorą to pod uwagę.Wątpię.Odnoszą się one do bardzo mokrych wylewek.
A jeśli chodzi o kładzenie na takiej wylewce kafli czy innych podłóg,to wiadomo-czym później,tym lepiej ale na pewno nie po tygodniu.
adam


