Sam robię wentylację mechaniczną

Jeżeli Twoje rachunki za ogrzewanie są spore, masz pleśń w pokoju to może być spowodowane złą wentylacją w domu czy w mieszkaniu. Dowiedz się jak temu zaradzić i stworzyć zdrowy klimat w domu.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Pisząc "badania" nie maiłem na myśli ani opracowań czysto teoretycznych, czy też tego co producenci przedstawili, ale danych z rzeczywistych budynków, na podstawie których można by wyciągnąć wnioski co do kosztów eksploatacji. - a raczej je wyliczyć.
Nie ! W rzeczywistości najtaniej w eksploatacji wychodzi ogrzewanie elektryczne. Nie zdarzają się domy ( niezależnie stare czy nowe, których koszt ogrzewani i cwu np przy 150m2 przekracza 2000zł rocznie.
Osobiści wydaje mi się, że ogrzewanie gazowe jest tańsze w eksploatacji w porównaniu do np ogrzewania podłogowe elektrycznego - ale to jest tylko "wydaje mi się".
Nawet gdyby gaz był za damo, to kWh prądy jakie zużywa kocioł + abonament kosztują więcej niż ogrzewanie elektryczne.
Oczywiście nie porównuje gazówki z grzejnikami wysokotemperaturowymi vs maty grzewcze, tylko dom o podobnym zapotrzebowaniu energetycznym i w obydwu przypadkach podłogówkę niskotemperaturową.
Może Pan zrobić ogrzewanie gazowe w domu :styropianowiec https://www.youtube.com/watch?v=1P35_dIQHjg 0.08W/m2 xK podłoga ściana dach, a ja zrobię tańszą instalację w przedwojennym domu o podobnej wielkości - i będzie taniej w eksploatacji przy większym komforcie.

molikk
Początkujący
Początkujący
Posty: 33
Rejestracja: 17 wrz 2015, 19:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: molikk »

Tomasz_Brzeczkowski pisze:
Pisząc "badania" nie maiłem na myśli ani opracowań czysto teoretycznych, czy też tego co producenci przedstawili, ale danych z rzeczywistych budynków, na podstawie których można by wyciągnąć wnioski co do kosztów eksploatacji. - a raczej je wyliczyć.
Nie ! W rzeczywistości najtaniej w eksploatacji wychodzi ogrzewanie elektryczne. Nie zdarzają się domy ( niezależnie stare czy nowe, których koszt ogrzewani i cwu np przy 150m2 przekracza 2000zł rocznie.
Osobiści wydaje mi się, że ogrzewanie gazowe jest tańsze w eksploatacji w porównaniu do np ogrzewania podłogowe elektrycznego - ale to jest tylko "wydaje mi się".
Nawet gdyby gaz był za damo, to kWh prądy jakie zużywa kocioł + abonament kosztują więcej niż ogrzewanie elektryczne.
Oczywiście nie porównuje gazówki z grzejnikami wysokotemperaturowymi vs maty grzewcze, tylko dom o podobnym zapotrzebowaniu energetycznym i w obydwu przypadkach podłogówkę niskotemperaturową.
Może Pan zrobić ogrzewanie gazowe w domu :styropianowiec https://www.youtube.com/watch?v=1P35_dIQHjg 0.08W/m2 xK podłoga ściana dach, a ja zrobię tańszą instalację w przedwojennym domu o podobnej wielkości - i będzie taniej w eksploatacji przy większym komforcie.
Faktycznie, pomijana i przemilczana jest kwestia poboru prądu przez kotły gazowe.
Nie mniej jednak świadomy użytkownik sprawdzi tą kwestię.
Inna sprawa, że niektóre piece gazowe (tańsze/starsze/gorsze) potrafią rocznie zjeść i 800kWh rocznie - ale np Vaillant posiada w ofercie piece gazowe z energooszczędnymi pompami które zjadają 150kWh rocznie (a to mniej niż niejedna lodówka).
Oczywiście 10-15 lat temu ogrzewanie gazowe było ekonomiczne uzasadnione, bo nawet zwiększone zapotrzebowanie na prąd przy dużych i niezaizolowanych domach było kompensowane przez dużo lepszy stosunek ceny prądu do gazu - teraz jest to faktycznie znacznie mniej opłacalne - zwłaszcza w przypadku domów o niewielkim zapotrzebowaniu na ciepło (no i "ten" przelicznik m3 gazu do kWh = 11,117 - szczerze nie wiem skąd go wzięli, jak jeszcze jakiś czas temu mówiło się chyba o 8.64 - no ale może teraz ten gaz jest "lepszy" :P
Ale chyba zeszliśmy trochę z tematu bo miało być o rekuperacji ;)

molikk
Początkujący
Początkujący
Posty: 33
Rejestracja: 17 wrz 2015, 19:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: molikk »

Wracając do tematu:
jak w takim domu:
http://static.urzadzone.pl/gallery/6864 ... 102d6f.jpg
(dla przypomnienia dom w systemie m3system)
połączyć rekuperację i klimatyzację kanałową (chodzi o to jak poprowadzić przewody wszystkie - oczywiście przewody od reku można zmienić - bardziej istotne jest miejsce montażu anemostatów itp)

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Oczywiście 10-15 lat temu ogrzewanie gazowe było ekonomiczne uzasadnione,
Nie było nigdy. PR i oszustwa na dużą skalę. Pomysł centralnego ogrzewania w ogóle jest kretyński. Nic więc dziwnego, że zajmują się tym ludzie bez podstawowej wiedzy o cieple, o ogrzewaniu.
Przykłady durnoty:
- przewymiarowanie instalacji
- grzejniki na ścianach szczytowych, a zwłaszcza pod oknem
- termostaty w górnej części grzejnika.
- konwekcyjne i drabinkowe grzejniki w łazience
.. itd Czy jest sens rozważać propozycje kogoś kto jest źle wykształconym oszustem?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

molikk pisze:Wracając do tematu:
jak w takim domu:
http://static.urzadzone.pl/gallery/6864 ... 102d6f.jpg
(dla przypomnienia dom w systemie m3system)
połączyć rekuperację i klimatyzację kanałową (chodzi o to jak poprowadzić przewody wszystkie - oczywiście przewody od reku można zmienić - bardziej istotne jest miejsce montażu anemostatów itp)
wentylacja kanałami 75mm na stropie a klimatyzacja np. w przedpokoju i anemostaty na ścianach.

RobertKGB
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 991
Rejestracja: 04 cze 2013, 8:36
Lokalizacja: 3-City

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: RobertKGB »

Panie Tomaszu jak dobieramy średnicę anemostatów ? czy do pojedynczego kanału fi68 wystarczy anemostat fi 100 ? Jakie jest rzeczywiste pole przekroju anemostatu o średnicy fi 100 ? czy wystarczy taki anemostat również gdy do nawiewu dochodzą dwa kanały fi 68 ?

molikk
Początkujący
Początkujący
Posty: 33
Rejestracja: 17 wrz 2015, 19:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: molikk »

Tomasz_Brzeczkowski pisze: wentylacja kanałami 75mm na stropie a klimatyzacja np. w przedpokoju i anemostaty na ścianach.
W przypadku m3System ciężko mówić o czymś takim jak strop - bardziej chodziło mi o wytyczne dot odległości pomiędzy nawiewami i wywiewami wentylacji i klimatyzacji

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

RobertKGB pisze:Panie Tomaszu jak dobieramy średnicę anemostatów ? czy do pojedynczego kanału fi68 wystarczy anemostat fi 100 ? Jakie jest rzeczywiste pole przekroju anemostatu o średnicy fi 100 ? czy wystarczy taki anemostat również gdy do nawiewu dochodzą dwa kanały fi 68 ?

Ja mam redukcje kątowe - 1x75 z wyjściem na anemostat 100mm 2x75 3x75 z wyjściem na anemostat 125mm , 4x75 i 5x75 z wyjściem na anemostat 160

RobertKGB
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 991
Rejestracja: 04 cze 2013, 8:36
Lokalizacja: 3-City

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: RobertKGB »

Panie Tomaszu a jak wygląda sprawa filtrów w onyxie passiv ? czy na czerpni powietrza dokłada Pan jakieś dodatkowe filtry tak jak np przy pompie do wody użytkowej ? czy filtry zawarte w samej centrali w zupełności wystarczają ? jak często się je wymienia/czyści ? jaki jest ich koszt ?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

RobertKGB pisze:Panie Tomaszu a jak wygląda sprawa filtrów w onyxie passiv ? czy na czerpni powietrza dokłada Pan jakieś dodatkowe filtry tak jak np przy pompie do wody użytkowej ? czy filtry zawarte w samej centrali w zupełności wystarczają ? jak często się je wymienia/czyści ? jaki jest ich koszt ?
Fabrycznie są za dokładne filtry "7" wymieniłbym na 4 a 7 trzymał na wypadek, gdyby ktoś w rodzinie był na jakieś pyłki uczulony. Np. topola . I wtedy zakładać na czas pylenia topoli.

molikk
Początkujący
Początkujący
Posty: 33
Rejestracja: 17 wrz 2015, 19:00
Lokalizacja: Wrocław

Re: Schemat rekuperacji

Post autor: molikk »

Tomasz_Brzeczkowski pisze:
pumper pisze:
Tomasz_Brzeczkowski pisze:O jaki dom chodzi?
Obrazek
Parterówka w technologii M3System, płyta fundamentowa z 40cm styropianu pod spodem, minimum 30cm styropianowego ścianodachu, 100m2 powierzchni użytkowej, 3 mieszkające osoby (dwie w sypialni 0.10 i jedna w 0.8 ) + okazjonalnie wykorzystywany pokój gościnny.

Może materiał z najwyższej półki ceny brutto 23%
-Klimatyzacja - MIDEA kanałowa 3.5 kW (maksymalnie 5kW) rozdzielacz, kanały izolowane z folią antybakteryjną, anemostaty - 6500zł przy 5kW 7500zł

-CWU --- np. 300l VIVItherm 7000zł
Panie Tomaszu, przy założeniu że byłaby to MIDEA 5kW, to jakiej średnicy musiały by być kanały, i czy dało rade by je zamontować w ściance w ściance działowej o grubości zewn 12.5 cm (10 cm wewnętrznie)

Czy może Pan również polecić jakąć PC do CWU ze zbiornikiem 200-250l?

pumper
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 52
Rejestracja: 09 wrz 2013, 22:13
Lokalizacja: Wrocław

Anemostaty w ścianach szkieletowych

Post autor: pumper »

molikk pisze:Panie Tomaszu, przy założeniu że byłaby to MIDEA 5kW, to jakiej średnicy musiały by być kanały, i czy dało rade by je zamontować w ściance w ściance działowej o grubości zewn 12.5 cm (10 cm wewnętrznie)
Właśnie - zastanawia mnie także jak to wygląda w przypadku anemostatów rekuperacji na kanałach 63/75mm (wewn./zewn.). Ile potrzeba miejsca w ścianie szkieletowej między płytami kartonowo-gipsowymi (przy wyrzucie ze ścian)? Rozumiem, że 10cm to i tak absolutne minimum, żeby meandrować kanałem między elementami szkieletu (28mm), a co z anemostatami (które chyba też mają jakąś głębokość wchodzącą w ścianę)? Czy można "ciasno" zakręcić kanały pod kątem 90 stopni, czy raczej stosuje się odpowiednio wyprofilowane kratki nawiewne i wywiewne, w których wnętrzu podłączony kanał łagodnie zagina się w kierunku wylotu?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Panie Tomaszu, przy założeniu że byłaby to MIDEA 5kW, to jakiej średnicy musiały by być kanały, i czy dało rade by je zamontować w ściance w ściance działowej o grubości zewn 12.5 cm (10 cm wewnętrznie)
Jak nie można inaczej, to obniża się cały lub część sufitu w korytarzu
Czy może Pan również polecić jakąć PC do CWU ze zbiornikiem 200-250l?
To jest najlepsza i jedyna polska. Ma dodatkowo 25mb wężownicy, wiec nawet kawałek kolektorka można dołączyć.
W internecie jest tego cała masa. Mam też ( w domu który podnajmuje ) atlantica 200l, ale to z czasów, gdy innych nie było.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Anemostaty w ścianach szkieletowych

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

pumper pisze:
molikk pisze:Panie Tomaszu, przy założeniu że byłaby to MIDEA 5kW, to jakiej średnicy musiały by być kanały, i czy dało rade by je zamontować w ściance w ściance działowej o grubości zewn 12.5 cm (10 cm wewnętrznie)
Właśnie - zastanawia mnie także jak to wygląda w przypadku anemostatów rekuperacji na kanałach 63/75mm (wewn./zewn.). Ile potrzeba miejsca w ścianie szkieletowej między płytami kartonowo-gipsowymi (przy wyrzucie ze ścian)? Rozumiem, że 10cm to i tak absolutne minimum, żeby meandrować kanałem między elementami szkieletu (28mm), a co z anemostatami (które chyba też mają jakąś głębokość wchodzącą w ścianę)? Czy można "ciasno" zakręcić kanały pod kątem 90 stopni, czy raczej stosuje się odpowiednio wyprofilowane kratki nawiewne i wywiewne, w których wnętrzu podłączony kanał łagodnie zagina się w kierunku wylotu?
Redukcja kątowa ma 8 cm więc zmieści się między dwie płyty. Można też wykorzystać do "manewrowania" miękki kanał 63mm
Obrazek
w przypadku klimatyzacji - izolowany
Obrazek

TwojOszczednyDom
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1272
Rejestracja: 30 wrz 2015, 17:11
Lokalizacja: Małopolskie

Re: Anemostaty w ścianach szkieletowych

Post autor: TwojOszczednyDom »

pumper pisze:
molikk pisze:Panie Tomaszu, przy założeniu że byłaby to MIDEA 5kW, to jakiej średnicy musiały by być kanały, i czy dało rade by je zamontować w ściance w ściance działowej o grubości zewn 12.5 cm (10 cm wewnętrznie)
Właśnie - zastanawia mnie także jak to wygląda w przypadku anemostatów rekuperacji na kanałach 63/75mm (wewn./zewn.). Ile potrzeba miejsca w ścianie szkieletowej między płytami kartonowo-gipsowymi (przy wyrzucie ze ścian)? Rozumiem, że 10cm to i tak absolutne minimum, żeby meandrować kanałem między elementami szkieletu (28mm), a co z anemostatami (które chyba też mają jakąś głębokość wchodzącą w ścianę)? Czy można "ciasno" zakręcić kanały pod kątem 90 stopni, czy raczej stosuje się odpowiednio wyprofilowane kratki nawiewne i wywiewne, w których wnętrzu podłączony kanał łagodnie zagina się w kierunku wylotu?
Ja polecam pompę atlantica Explorer 200L zasobnik może być i większy. Obecnie na promocji.
Każdy dom/budynek może być oszczędny i kosztować nawet 3 razy i więcej MNIEJ w utrzymaniu niż dotychczas... wystarczy znać technologie, pozdrawiam, Grzegorz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wentylacja i klimatyzacja”