Sam robię wentylację mechaniczną

Jeżeli Twoje rachunki za ogrzewanie są spore, masz pleśń w pokoju to może być spowodowane złą wentylacją w domu czy w mieszkaniu. Dowiedz się jak temu zaradzić i stworzyć zdrowy klimat w domu.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

lockter
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2013, 0:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: lockter »

Po całej dzissiejszej dyskusji wychodzi mi takie zestawienie. Czy jest ok? Mam wątpliwości co do tej sypialni o której pisałem. Tam będą 2 osoby zawsze. Czy jeden przewód to nie mało? Może lepiej zrobić tam dwa nawiewy i rozdzielacz na 8 kanałów? Uniflexplus ma takie skrzynki. Tylko wtedy czy przewód 63 mm wewnętrznej nie będzie za duży (bo będzie 200/8=25, czyli powinno być jakieś 56mm)? A może lepiej wtedy zastosować 53mm (wewn), zrobić w pokoju 2.8 dwa nawiewy i zastosować rozdzielenie na 9 kanałów nawiewu?

Obrazek

Drugie pytanie. Przy powyższych wyliczeniach wychodzi taka sama liczba kanałów nawiew wywiew. Czy to ok? Bo chyba powinno być nieco więcej nawiewu niż wywiewu.

W ogóle czy w garderobie powinien być wywiew?

Gumol
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2013, 12:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Gumol »

Panie Tomasz dziękuję za DTR! Faktycznie ciekawa propozycja.

Mam jeszcze jedno pytanie, zgodnie z Pana radą wywaliłem wyciągi z holi, w związku z czym ilość przewodów wychodzących ze skrzynki rozdzielczej wynosi 4 szt.

Podążając dalej średnica przewodów powinna wynosić 90 i mam stosunek 2:1 (nawiew:wyciąg).

Czy w związku z tym zastosować taką jaka wychodzi z obliczeń czy zmniejszyć do 75?

Jeśli zostawić czy można śmiało zalewać okrągły przewód w posadzce czy lepiej zamieniać na przewód płaski?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Przewody PE są do zalewania -
Bardzo dobrze jak wywiewów jest nawet połowę mniej - dajemy większą średnicę - szumem na wywiewie nie na co się przejmować - niech Pan zagra na trąbce na wdechu! Poza tym nie śpimy w łazience czy w kuchni - a jak nam się po balandze zaśnie w wannie - to lekki ( ewentualny) szum w kanale będzie po przebudzeniu - najmniejszym problemem. Wywiew można dać "oczko" dwa "oczka" więcej niż z wyliczeń.

Gumol
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 14 lut 2013, 12:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Gumol »

Dziękuję bardzo, mam jeszcze jedno pytanie techniczne. Jeśli dałbym przewody o średnicy 100 to jak rozwiązać ich kładzenie w posadzce? Planowałem dać 10 cm styropianu na strop, w tej sytuacji zastanawiam się jaka jego ilość będzie optymalna oraza jaka powinna być grubość wylewki, aby to wszystko ładnie zgrać.

lockter
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2013, 0:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: lockter »

lockter pisze:Po całej dzissiejszej dyskusji wychodzi mi takie zestawienie. Czy jest ok? Mam wątpliwości co do tej sypialni o której pisałem. Tam będą 2 osoby zawsze. Czy jeden przewód to nie mało? Może lepiej zrobić tam dwa nawiewy i rozdzielacz na 8 kanałów? Uniflexplus ma takie skrzynki. Tylko wtedy czy przewód 63 mm wewnętrznej nie będzie za duży (bo będzie 200/8=25, czyli powinno być jakieś 56mm)? A może lepiej wtedy zastosować 53mm (wewn), zrobić w pokoju 2.8 dwa nawiewy i zastosować rozdzielenie na 9 kanałów nawiewu?

Obrazek

Drugie pytanie. Przy powyższych wyliczeniach wychodzi taka sama liczba kanałów nawiew wywiew. Czy to ok? Bo chyba powinno być nieco więcej nawiewu niż wywiewu.

W ogóle czy w garderobie powinien być wywiew?
Panie Tomaszu czy można prosić jeszcze o zerknięcie na moje zestawienie? Czy dobrze to tym razem rozplanowałem?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

Już nie pamiętam czy pisaliśmy -- spiżarka i garderoba - do "mokrych" - wywiew się nie zaliczają, albo nic - albo mamy nawiew.

lockter
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2013, 0:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: lockter »

Ok, czyli usuwamy z garderoby. To nawet lepiej bo będzie mniej wywiewów.

Powstaje takie coś:
Obrazek

Czy umiejscowienie nawiewów / wywiewów będzie ok?
Obrazek

Obrazek

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

OK!

lockter
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 21 lut 2013, 0:43
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: lockter »

Super dziękuję bardzo. Plus się należy ogromny.

przemoa
Początkujący
Początkujący
Posty: 16
Rejestracja: 04 mar 2013, 22:08
Lokalizacja: Poznań

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: przemoa »

Witam,
zamierzam wkrótce wykonać instalację WM w oparciu o kanały PE75/63
w moim domu parterowym z poddaszem użytkowym i strychem (ocieplonym nieogrzewanym).
Kanały PE prowadzone będą w przestrzeni nad sufitem podwieszanym do pomieszczeń poddasza
a do pomieszczeń parteru po posadzce poddasza. Skrzynki rozdzielcze płaskie typu posadzkowego
mają być umieszczone w przestrzeni pomiędzy sufitem poddasza a podłogą strychu, połączone
kanałami o średnicy fi160mm do rekupertora na strychu.
Zakładam, że rekuperator będzie miał wyjścia na kanały o średnicy fi160mm i wydajność ok. 300m3/h.
Poniżej schematy rozmieszczenia instalacji na strychu, poddaszu i parterze oraz tabela
zestawiająca pomieszczenia z ich powierzchnią, kubaturą oraz ilością i długością przewodów PE.
Proszę bardzo o ocenę projektu a także o odpowiedzi na poniższe pytania:
1. czy anemostaty są prawidłowo rozmieszczone
2. czy liczba kanałów do pomieszczeń jest prawidłowa
3. czy średnice anemostatów są prawidłowe
4. jak można wykonać połączenie jednego kanału PE75 z anemostatem; czy są jakieś
gotowe kolanka metalowe lub z tworzywa lub może ktoś robi na zamówienie
5. czy w kuchni i łazience na poddaszu dać jeden anemostat połączony poprzez puszkę
rozprężną z podwójnym kanałem PE75 czy dwa pojedyncze anemostaty
6. czy istnieją anemostaty z przepustnicą sterowaną np. elektrycznie, która zamykałaby się
w momencie włączenia wyciągu w kuchni
7. czy są rekuperatory z możliwością autonomicznego sterowania silnikiem wywiewu i nawiewu;
czy na sterowanie takiego reku można oddziaływać impulsem zewnętrznym np. włączenie
wyciągu w kuchni; jaki rekuperator polecacie
8. czy połączenie wyjścia wywiewu z rekuperatora fi160 z wyrzutnią dachową o średnicy fi150
wpłynie istotnie na jego pracę
9. jakimi kanałami wykonać połączenia rekuperatora ze skrzynkami rozdzielczymi, czerpnią, wyrzutnią
10. czy oprócz gotowych skrzynek rozdzielczych można gdzieś (gdzie) kupić zaprojektowane
według własnych potrzeb

Byłbym wdzięczny za wszelkie uwagi i sugestie


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

instalację WM w oparciu o kanały PE75/63
Kanały PE prowadzone będą w przestrzeni nad sufitem podwieszanym do pomieszczeń poddasza
To po co kanały typowe do zalania w betonie? Moda z Mur...?
Zakładam, że rekuperator będzie miał wyjścia na kanały o średnicy fi160mm i wydajność ok. 300m3/h
.
Jeżeli producent centrali poniżej 400m3/h da króćce fi 160 mm OMIJAĆ DALEKIM ŁUKIEM!!!!
Poniżej schematy rozmieszczenia instalacji na strychu, poddaszu i parterze oraz tabela
zestawiająca pomieszczenia z ich powierzchnią, kubaturą oraz ilością i długością przewodów PE.
Pięć najważniejszych spraw w domowych i mieszkaniowych wentylacjach:
1 - niesłyszalność
2 - niesłyszalność
3 - niesłyszalność
4 - samoregulacja
5 - minimalizacja oporów
Czy najważniejsze są parametry -
1 - optymalna prędkość powietrza w kanałach od 2 do 5-6m/sek.
2 - odpowiednia skrzynka rozdzielcza
3 - porowatość ścianek wewnętrznych kanałów zmniejszających opory

Nawiew - projektuje się do konkretnej centrali i domu - tu jest tylko to drugie!
5. czy w kuchni i łazience na poddaszu dać jeden anemostat połączony poprzez puszkę
rozprężną z podwójnym kanałem PE75 czy dwa pojedyncze anemostaty

Jednym ze źródeł szumów jest ROZPRĘŻANIE SIĘ POWIETRZA W KANALE. Dlatego nie ma w wentylacji puszek rozprężnych !!! To są puszki mieszające. Takie firmy jak Zehnder Comair ... mające w ofercie ogrzewanie pompami ciepła - łączą w ten sposób wentylacje z ogrzewaniem czy chłodzeniem - Podłączenie nagrzewnicy czy chłodnicy w centrali - to skrajna głupota - nie ma jak sterować wentylacją i klimatyzacją. Dlatego zastosowano system puszek mieszających - np. jednym kanałem idzie non stop stały strumień powietrza wentylacyjnego - drugim, lub drugim i trzecim kanałem do puszki dochodzi powietrze w 100% recyrkulacyjne, chłodzone lub grzane pompą ciepła i tam się dopiero miesza.
6. czy istnieją anemostaty z przepustnicą sterowaną np. elektrycznie, która zamykałaby się
w momencie włączenia wyciągu w kuchni
Jest coś takiego jak siłownik z klapą na wywiewie przełączający 80/20% kuchnia/ łazienki - gdy się nie gotuje kuchnia ma minimalną wentylacje. Ma to na celu zwiększenie wentylacji w kuchni lub łazienkach ( wg potrzeby) bez zwiększania nawiewu w pokojach.
7. czy są rekuperatory z możliwością autonomicznego sterowania silnikiem wywiewu i nawiewu;
czy na sterowanie takiego reku można oddziaływać impulsem zewnętrznym np. włączenie
wyciągu w kuchni; jaki rekuperator polecacie
Są takie centrale np Flexit

filantrop
Początkujący
Początkujący
Posty: 17
Rejestracja: 05 mar 2013, 13:00

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: filantrop »

Witam,

Mam pytania do p. Tomasza.
Dom parterowy z poddaszem użytkowym ok. 190m2 powierzchni.

Sam również będę wykonywał WM i zaprojektowałem ją wcześniej, jednak po przeczytaniu tego tematu zmieniłem technologię wykonania na kanały elastyczne oraz wentylację zostawiłem tylko w salonie, pokojach, kuchni i łazienkach i wyrzuciłem z wiatrołapu, holów itp..

Mniej więcej mam wszystko policzone i wyszło mi ok. 260m3/h wymiany powietrza. Policzone dla 6 osób + łązienki + pralnia + kuchnia. Dla pokoi przyjąłem 25m3/h dla pozostałych wg przepisów.

KIlka pytań:
1/ Jaki rekuperator do takiej wymiany? Spręż jeszcze nie policzony bo nie wiem jak pójdą kanały. Co do rekuperatora to wolałbym nie przepłacać ale też nie kupować "g...wna".
Jaka grubość kanałów w miarę niedrogich by bez problemu ukryć je wraz ze skrzynką w 10cm warstwie styropianu?
Jakie anemostaty do nich?

2/ Główny problem to właśnie kanały. Z uwagi na układ pomieszczeń, nie jestem w stanie zasilić całego domu z jednej skrzynki nawiewnej i jednej wywiewnej i jestem zmuszony rozdzielić poddasze i parter. Dla parteru chciałbym ukryć całą instalację wraz ze skrzynką w styropianie (10cm) nad stropem parteru i zalać wylewką. Dla poddasza chciałbym kanały poprowadzić na podłodze stryszku (nad poddaszem).

I tu pojawia się problem. Jak rozdzielić obydwie instalacje tak by wentylacja dobrze działała i na poddaszu i na parterze? Jeśli dam zwykły trójnik to obawiam się że mniejsze opory będzie miała instalacja w wylewce jako "krótsza" o wysokość poddasza. I być może na poddaszu wogóle nie będzie wymiany powietrza przez to? Jak to poprawnie rozdzielić? Czy trzeba jakiś trójnik z regulacją? A może trzeba wyrównać długości kanałów zasilających skrzynki rozdzielcze? W takim przypadku skrzynki dla parteru byłyby "dalej" od pionu a skrzynki dla poddasza "bliżej" pionu (o wysokość pomieszczenia) tak by wyrównać kanały? Mam nadzieję że wie Pan co mam na myśli?
A może trzeba jeszcze inaczej? Np zmniejszyć średnicę kanału krótszego zwiększając przez to opory i wyrównując z kanałem dłuższym ale grubszym?

3/ Umieszczenie rekuperatora. Przed zalewaniem ław rurę do GWC (fi200) umieściłem pod ławami i wyprowadziłem w kotłowni. Ale z uwagi na brak gazu ziemnego w okolicy będę zmuszony opalać paliwem stałym. Czy w związku z tym zabronione jest umieszczanie rekuperatora w kotłowni jako potencjalna możliwość zaczadzenia czy też szczelność rekuperatora i instalacji wraz z osobną wentylacją grawitacyjną kotłowni (WM nie działa w kotłowni) nie spowoduje już niebezpieczeństwa? Nie dotarłem do żadnych przepisów.

4/ Czy szum w instalacji jest wywoływany tylko przez rozprężanie powietrza czy również sprężanie? Pytanie w kontekście zrównoważenia przepływów w rurze zasilającej skrzynki i odpowiedniej ilości kanałów wychodzących ze skrzynki oraz możliwości zaślepiania wyjść.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24711
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: Tomasz_Brzeczkowski »

że też dobrze słyszałeś może nie na żywo ale ktoś Ci to powiedział , że jeden z warszawiaków ma swoje za uszami i dlaczego to ignorujesz??
Dlaczego nie prądem? Taniej i czyściej . Gaz i paliwa stałe są dziś najdroższe. Poza tym, nie po to się robi odzysk ciepła z wentylacji by zakładać centralne ogrzewanie!!! Dom "normatywny" z rekuperatorem zużywa do 30kWh/m2 rocznie - centralne (pośrednie) ogrzewanie, ma większe straty własne niż potrzeby domu izolowanego najgorzej jak tylko można - czyli zgodnie z normą.
Co co kanałów - dobiera się je do centrali i domu - dom jest - centrale trzeba wybrać - zdecydowanie najlepsze są Frapole, dobre comair , comfovent, flexit systemair
Nie spotkałem jeszcze , by nie dało się domu 190m2 zrobić z jednej skrzynki, ale jeżeli jest taka konieczność... Długości kanałów lepiej kompensować lekkim zakrętem niż grubością.
Co do cen kanałów - dobre kanały PE ( zehnder comair ... są w podobnej cenie co izolowane AFS czy ELGE... Na taki dom to koszt z anemostatami i skrzynkami do 4000 zł brutto 23%

filantrop
Początkujący
Początkujący
Posty: 17
Rejestracja: 05 mar 2013, 13:00

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: filantrop »

Dziękuję za podpowiedzi.

Co do ogrzewania prądem to raczej się nie zdecyduję podobnie jak na olej właśnie z uwagi na koszty.
Gaz brałem pod uwagę ale niestety nie mam możliwości technicznych.

Wykonałem OZC dla budynku i wychodzi bez C.W.U ok. 38kWh/m2*K.
Z C.W.U na 6 osób ok. 73kWh/m2*K.

Koszt węgla za 73kWh/m2*K to rocznie ok. 2300zł, prądu ok. 7000, gazu ok. 3500, oleju ok. 6400.
Obliczenia wykonałem w ub. roku więc kwoty będą teraz trochę inne ale z grubsza proporcje pozostaną.
Oczywiście koszt instalacji to jedno ale koszt eksploatacji jest znacznie niższy dla paliwa stałego.
I wydatek na kotłownię na paliwo stałe jest racjonalnie uzasadniony bo po 4-5 latach inwestycja mi się zwróci.
Więc raczej zostanę przy paliwie stałym godząc się na wszechobecny brud w kotłowni i inne niedogodności.
Tylko pytanie czy mogę w takiej kotłowni zainstalować rekuperator bez obawy o zdrowie i życie mieszkańców???

przemoa
Początkujący
Początkujący
Posty: 16
Rejestracja: 04 mar 2013, 22:08
Lokalizacja: Poznań

Re: Sam robię wentylację mechaniczną

Post autor: przemoa »

Bardzo dziękuję p. Tomaszu,
centrale jakie mi do tej pory oferowano miały przynajmniej wydajność 300m3/h
i średnice połączeń 160mm. Na forum polecana m.in. centrala Onyx Sky250 ma
wyjścia 158mm.
Kanały do pomieszczeń na poddaszu chce dać takiej samej średnicy jak do pomieszczeń na parterze
aby nie mieć problemów z doborem skrzynek rozdzielczych, poza tym ogranicza mnie wolna
przestrzeń pomiędzy sufitem podwieszanym a konstrukcją więźby (kleszczami).
W domu będzie mieszkało 5 osób, jakiej wydajności centralę Pan zaleca i jakie przykładowe
przyzwoite w niewygórowanej cenie?
Czy w kuchni i łazience na poddaszu dokąd prowadzone są po dwa kanały
zastosować puszkę mieszają i jeden anemostat czy lepiej po dwa osobne anemostaty?
Jeśli chodzi o ten siłownik z klapą może Pan wskazać jakiś przykładowy wyrób, producenta?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wentylacja i klimatyzacja”