Silnik 3-fazowy w betoniarce
Moderator: Redakcja e-instalacje.pl
-
andrzej763
- Zainteresowany

- Posty: 50
- Rejestracja: 02 maja 2008, 7:33
- Lokalizacja: Lubin
Silnik 3-fazowy w betoniarce
Witam pożyczyłem betoniarke która miała być na chodzie ale stwierdziłem że był wypalony wyłącznik i wymieniłem go ale dalej nie chodzi oczywiście napięcie dochodzi już do silnika ale on tylko buczy po przekręceniu bębnem chodzi jakby miał problem z rozruchem jest to zwykły silnik truj fazowy do niego dochodzą trzy kable . Próbowałem zamienić kable ale to nic nie dało myślałem że zamiana faz coś da ale nic z tego może ktoś podpowie jeszcze przychodzi mi na myśl że może być spalone jedno uzwojenie ale nic nie śmierdzi Pozdrawiam
-
buraczane_pole
- Aktywny

- Posty: 260
- Rejestracja: 19 cze 2008, 22:43
ech Ci "Panowie na budowie", juz ja znam te betoniarki na chodzie. po pierwsze czemu do silnika dochodzą tylko 3 żyły? jak znam życie PE zgubiło sie gdzieś po drodze
wiec silnik nie działa, i dobrze
wszystkie silniki powinny być tak inteligentne jak tan
co do naprawy, czy oby napewno do silnika dochodzą 3 fazy? mierzył Pan miernikiem czy tylko neonówką? jeśli dochodzą 3 fazy to coś nie tak z silnikiem bądz jego podłączeniem. silnik łączony w gwiazdę czy w trójkąt? proszę spisać tabliczke znamionową
pozdrawiam
co do naprawy, czy oby napewno do silnika dochodzą 3 fazy? mierzył Pan miernikiem czy tylko neonówką? jeśli dochodzą 3 fazy to coś nie tak z silnikiem bądz jego podłączeniem. silnik łączony w gwiazdę czy w trójkąt? proszę spisać tabliczke znamionową
pozdrawiam
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
silnik
Jesli wylacznik byl wypalony - to niezdziw sie jak 1 uzwojenie jest spalone - wtedy silnik buczy i nie umie ruszyc (tak samo jak przy braku 1 fazy).
Jesli sie na tym nieznasz - wezwij elektryka - na budowie niema z tym zartow.
Sprawdzic: Przewod od wtyczki do wylacznika (ciaglosc zyl), stan wtyczki, wylacznik odrazu dac nowy, najlepiej silnikowy o odpowiednim zakresie, nastawiony na prad znamionowy silnika, przewod od wylacznika do silnika - dac nowy.
Sprawdzic uklad polaczen silnika (silnik na napiecie 230/400V polaczyc w gwiazde, silnik na napiecie 400/690V polaczyc w trojkat, silnik na 400V z 3 zaciakami roboczymi ma na stale skojarzone fazy), zmierzyc opor uzwojen silnika - powinien byc zblizony (odchylke do 10% mozna pominac), zmierzyc opornosc izolacji silnika induktorem 500V.
Jesli jest przerwa w ktoryms uzwojeniu, przebicie do obudowy lub jest wyczuwalny zapach spalenizny - silnik nadaje sie do remontu (przezwojenie, przy okazji wymienic lozyska).
Nie zapomiec o przewodzie PE, ktory powinien byc przylaczony do zacisku silnika oznaczonego symbolem uziemienia!
Jesli sie na tym nieznasz - wezwij elektryka - na budowie niema z tym zartow.
Sprawdzic: Przewod od wtyczki do wylacznika (ciaglosc zyl), stan wtyczki, wylacznik odrazu dac nowy, najlepiej silnikowy o odpowiednim zakresie, nastawiony na prad znamionowy silnika, przewod od wylacznika do silnika - dac nowy.
Sprawdzic uklad polaczen silnika (silnik na napiecie 230/400V polaczyc w gwiazde, silnik na napiecie 400/690V polaczyc w trojkat, silnik na 400V z 3 zaciakami roboczymi ma na stale skojarzone fazy), zmierzyc opor uzwojen silnika - powinien byc zblizony (odchylke do 10% mozna pominac), zmierzyc opornosc izolacji silnika induktorem 500V.
Jesli jest przerwa w ktoryms uzwojeniu, przebicie do obudowy lub jest wyczuwalny zapach spalenizny - silnik nadaje sie do remontu (przezwojenie, przy okazji wymienic lozyska).
Nie zapomiec o przewodzie PE, ktory powinien byc przylaczony do zacisku silnika oznaczonego symbolem uziemienia!
-
andrzej763
- Zainteresowany

- Posty: 50
- Rejestracja: 02 maja 2008, 7:33
- Lokalizacja: Lubin
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
3 zaciski
Jesli sa trzy zaciski to silnik moze byc polaczony zarowno w gwiazde jak i w trojkat, tylko ze skojarzenie faz wykonano wewnatrz uzwojenia, a wyprowadzono tylko 3 pzewody zasilajace.
Sprawdzic miernikiem - neonowka przy braku fazy na silniku zaswieci (pole magnetyczne sasiednich uzwojen wyindukuje w tym uzwojeniu napiecie cos ok. 150V) - zmierzyc pomiedzy faza L1 i L2, nastepnie L2 i L3, nastepnie L3 i L1.
Nastepnie zmierzyc napiecie L1 i PE, L2 i PE, L3 i PE.
Napiecia pomiedzy fazami powinno byc (w sieci 400/230V) 360 ... 420V, a wzgledem PE 207 ... 241V (tolerancja +5%, -10%).
Przed pomiarami sprawdzic ciaglosc przewodu PE, oraz sprawdzic czy w mierniku sa zalozone wlasciwe bezpieczniki (patrz instrukcja obslugi miernika).
Sprawdzic miernikiem - neonowka przy braku fazy na silniku zaswieci (pole magnetyczne sasiednich uzwojen wyindukuje w tym uzwojeniu napiecie cos ok. 150V) - zmierzyc pomiedzy faza L1 i L2, nastepnie L2 i L3, nastepnie L3 i L1.
Nastepnie zmierzyc napiecie L1 i PE, L2 i PE, L3 i PE.
Napiecia pomiedzy fazami powinno byc (w sieci 400/230V) 360 ... 420V, a wzgledem PE 207 ... 241V (tolerancja +5%, -10%).
Przed pomiarami sprawdzic ciaglosc przewodu PE, oraz sprawdzic czy w mierniku sa zalozone wlasciwe bezpieczniki (patrz instrukcja obslugi miernika).
-
andrzej763
- Zainteresowany

- Posty: 50
- Rejestracja: 02 maja 2008, 7:33
- Lokalizacja: Lubin
-
elpapiotr
Silnik 3-fazowy w betoniarce
Witam.
Nie do końca zgadzam się z tym stwierdzeniem.Paweł_Małek pisze:Sprawdzic: Przewod od wtyczki do wylacznika (ciaglosc zyl), stan wtyczki, wylacznik odrazu dac nowy, najlepiej silnikowy o odpowiednim zakresie, nastawiony na prad znamionowy silnika, przewod od wylacznika do silnika - dac nowy.
Zgłupiałem. O jakim mierniku mowa ? I jakie maja być bezpieczniki ?Paweł_Małek pisze:Przed pomiarami sprawdzic ciaglosc przewodu PE, oraz sprawdzic czy w mierniku sa zalozone wlasciwe bezpieczniki (patrz instrukcja obslugi miernika).
-
buraczane_pole
- Aktywny

- Posty: 260
- Rejestracja: 19 cze 2008, 22:43
Re: Silnik 3-fazowy w betoniarce
ja bym powiedział 1,1x prąd znamionowy silnikaelpapiotr pisze:Witam.Nie do końca zgadzam się z tym stwierdzeniemPaweł_Małek pisze:Sprawdzic: Przewod od wtyczki do wylacznika (ciaglosc zyl), stan wtyczki, wylacznik odrazu dac nowy, najlepiej silnikowy o odpowiednim zakresie, nastawiony na prad znamionowy silnika, przewod od wylacznika do silnika - dac nowy.
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
bezpieczniki
Wiekszosc multimetrow ma 1 lub 2 bezpieczniki - maja byc zalozone takie jak podano w instrukcji multimetru.
Jesli jest 1 bezpiecznik o wartosci nie wiekszej niz 500mA to czesto on zabezpiecza wszystkie zakresy multimetru, (jest po stronie gniazda "COM").
Jesli jest 1 bezpiecznik o wartosci 10A - zabezpieczony jest tylko zakres "A", pozostale zakresy sa zabezpieczone wlutowanymi na stale bezpiecznikami, ktore sie wymienia w serwisie, lub niesa zabezpieczone wcale.
Jesli sa 2 bezpieczniki - to jeden z nich zabezpiecza wszystkie zakresy oprocz "A", a ten drugi (wiekszy - najczesciej 10A lub 20A) zabezpiecza zakres "A".
Najtansze mierniki nie maja bezpiecznikow dostepnych do wymiany - zakres "A" niejest wogole zabezpieczony, a pozostale zakresy maja tylko bezpiecznik topikowy w obudowie SMD wlutowany na plytce miernika.
Jesli jest 1 bezpiecznik o wartosci nie wiekszej niz 500mA to czesto on zabezpiecza wszystkie zakresy multimetru, (jest po stronie gniazda "COM").
Jesli jest 1 bezpiecznik o wartosci 10A - zabezpieczony jest tylko zakres "A", pozostale zakresy sa zabezpieczone wlutowanymi na stale bezpiecznikami, ktore sie wymienia w serwisie, lub niesa zabezpieczone wcale.
Jesli sa 2 bezpieczniki - to jeden z nich zabezpiecza wszystkie zakresy oprocz "A", a ten drugi (wiekszy - najczesciej 10A lub 20A) zabezpiecza zakres "A".
Najtansze mierniki nie maja bezpiecznikow dostepnych do wymiany - zakres "A" niejest wogole zabezpieczony, a pozostale zakresy maja tylko bezpiecznik topikowy w obudowie SMD wlutowany na plytce miernika.