instalacje wodna
Moderator: Redakcja e-instalacje.pl
instalacje wodna
Dzien dobry. Mam zamiar wykonac instalacje wodna, ciepła i zimna woda. Dom jest w starym budownictwie sa dwie lazienki, jedna na drugiej. Musze wykonac dwa piony z ciepla i zimna woda i jeden tylko z zimna. zdecydowalem sie wykonac ja z rur zgrzewalnym PP. Z jakiej firmy najlepiej uzyc materialow? Czytalem juz na forum ze materialy w supermarketach typu obi, praktiker sa raczej dziadoskie. Mam jeszcze pytanie apropo podłaczenia sie do boilera mianowicie jak to zrobic? Wiem ze tez problem byl juz tu opisany ale zdania w nim sa podzielone. Wiem tez ze rury z PP maja duzo rozszerzalnosc cieplna. Jak z tym sobie poradzic zeby rury w trakcie pracy za szybko sie nie zuzywaly? W dziedzinie hudrauliki nie jestes za bardzo obeznany wiec prosze was o pomoc. Z gory dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam.
rury
w każdej dobrej hurtowni lup sklepie kupisz markowe rury i kształtki od bojlera na wyjściu ciepłej wody ajlepiej dać rurę stal około 1mb lub miedzi na długich odcinkach robisz tz;dekompensację , która wyłapuje rozszerzalność rur , rury oczywiście w otulinie kiedyś było opisywane to na forum.
rury
w każdej dobrej hurtowni lup sklepie kupisz markowe rury i kształtki od bojlera na wyjściu ciepłej wody najlepiej dać rurę stal około 1mb lub miedzi na długich odcinkach robisz tz;dekompensację , która wyłapuje rozszerzalność rur , rury oczywiście w otulinie kiedyś było opisywane to na forum.
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
PP
Do bojlera nie trzeba dawac stali - cala instalacje zrobic z PP, bojler nastawiac na nie wiecej niz 60 stopni (PP wytrzyma wiecej tylko ze powyzej 60 stopni szybciej skoroduje bojler).
Do wody zimnej mozna uzyc normalne rury PP, do cieplej lepiej uzyc rury typu STABI - maja mniejsza rozszezalnosc cieplna.
W instalacji wodnej nie uzywac ksztaltek ocynkowanych, tylko moziezne (np nyple czy mufki pomiedzy zaworami, filtrami, wodomierzem) gdyz pojedynczy ocynkowany element w polaczeniu z mozieznymi gwintami bedzie szybciej korodowal.
Za wodomierzem zxalozyc zawor kulowy, po nim filtr siatkowy, nastepnioe zawor antyskazeniowy, nastepnie srobonek i kolejny zawor kulowy - wtedy mozna wymienic zawor antyskazeniowy bez zrywania plomby na wodomierzu.
Instrukcje zgrzewania i dokladne opisy sa na stronach producentow - warto sie z nimi zapoznac gdzyz podanie wszystkich szczegolow zbytnio wydluzylo by ten post.
Strony producentow:
httekoplastik.com.pl/makieta.php?count=3
aquatherm.com.pl/index2.php?kod=14
Do wody zimnej mozna uzyc normalne rury PP, do cieplej lepiej uzyc rury typu STABI - maja mniejsza rozszezalnosc cieplna.
W instalacji wodnej nie uzywac ksztaltek ocynkowanych, tylko moziezne (np nyple czy mufki pomiedzy zaworami, filtrami, wodomierzem) gdyz pojedynczy ocynkowany element w polaczeniu z mozieznymi gwintami bedzie szybciej korodowal.
Za wodomierzem zxalozyc zawor kulowy, po nim filtr siatkowy, nastepnioe zawor antyskazeniowy, nastepnie srobonek i kolejny zawor kulowy - wtedy mozna wymienic zawor antyskazeniowy bez zrywania plomby na wodomierzu.
Instrukcje zgrzewania i dokladne opisy sa na stronach producentow - warto sie z nimi zapoznac gdzyz podanie wszystkich szczegolow zbytnio wydluzylo by ten post.
Strony producentow:
httekoplastik.com.pl/makieta.php?count=3
aquatherm.com.pl/index2.php?kod=14
Re: PP
A zawór przelotowy nie może być?Paweł_Małek pisze: Za wodomierzem zxalozyc zawor kulowy, po nim filtr siatkowy, nastepnioe zawor antyskazeniowy, nastepnie srobonek i kolejny zawor kulowy - wtedy mozna wymienic zawor antyskazeniowy bez zrywania plomby na wodomierzu.
I przy okazji - kto Pana zdaniem decyduje o tym, jaki zawór ma być zainstalowany w zestawie wodomierzowym - dostawca wody czy odbiorca?
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
zestaw wodomierzaowy
Na slasku gestia wodociagow konczy sie na 2 srubunku wodomierza liczac od strony doplywu.
Przelotowy tez moze byc - do wody wskazane zeby byl mosiezny - tym bardziej ze bedzie to instalacja z tworzywa - do takiej instalacji nie wato montowac elementow ocynkowanych ktore w tym przypadku beda najslabszym ogniwem.
Przelotowy tez moze byc - do wody wskazane zeby byl mosiezny - tym bardziej ze bedzie to instalacja z tworzywa - do takiej instalacji nie wato montowac elementow ocynkowanych ktore w tym przypadku beda najslabszym ogniwem.
Re: zestaw wodomierzaowy
Na pewno? A nie " na zaworze za wodomierzem głównym" ?Paweł_Małek pisze:Na slasku gestia wodociagow konczy sie na 2 srubunku wodomierza liczac od strony doplywu.
Jeśli robisz sam, to raczej nie zamontujesz drogich zaworów mieszających lub termostatów na dolocie aby mieć stałą temperaturę wody w zbiorniku - nie warto, w praktyce aby się poparzyć wodą z wymiennika cwu to musiałbyś ze dwie godziny utrzymywać w piecu >100'C
Otulinę zawsze należy dać, po pierwsze woda w rurkach wolniej stygnie, po drugie rurka jest osłonięta. Pewnie będziesz robił wszystko na rurkach fi 20, więc kup sobie otulinę 22 mm Thermaflex w rolce 10m o grubości ścianki 6 mm, i w miarę zgrzewania kolejnych kształtek nasuwaj ją na rurki - jest lepsza od otulin rozcinanych i nakładanych na gotową instalację, tylko trzeba pamiętać o naciągnięciu otuliny przed wgrzaniem kolejnego kolanka/trójnika
Otulinę zawsze należy dać, po pierwsze woda w rurkach wolniej stygnie, po drugie rurka jest osłonięta. Pewnie będziesz robił wszystko na rurkach fi 20, więc kup sobie otulinę 22 mm Thermaflex w rolce 10m o grubości ścianki 6 mm, i w miarę zgrzewania kolejnych kształtek nasuwaj ją na rurki - jest lepsza od otulin rozcinanych i nakładanych na gotową instalację, tylko trzeba pamiętać o naciągnięciu otuliny przed wgrzaniem kolejnego kolanka/trójnika


