kilka pytań
Moderator: Redakcja e-instalacje.pl
kilka pytań
Witam paniowie jestem tu świeży ale mam kilka pytań. Zamierzam zrobić sam instalację co sadzicie o kotłch mialowych z pleszewa? drugie pytanie to jaki dobrać mam 110m kw do tego ciepla woda ile kw 19 czy 25? no i wreszcie jaki bojler jaki jest lepszy z płszczem wodnym czy z wężownica? Instalację będę robił z miedzi tylko nie wiem jaki ma byc uklad otwarty czy zamknięty? proszę o wyrozumiałośc i z góry dziekuję i pozdrawiam 
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
instalacja
Instalacje wykonac w ukladzie otwartym (przepisy - kociol nja paliwo stale)
Nalezy zachowac spadki prtzewodow poziomych (ok. 2% w kierunku kotla przy dolnym rozdziale (czyli od strony kotla nizej)) lub spadek pk. 2% w kierunku kotla (rura powrotna), i spadek od pionu do grzejnikow (ok 2%) przy gornym rozdziale. (odcinek poziomy zasilania przy gornym rozdziale biegnie blisko sufitu, od niego pionowe galazki do grzejnikow).
Rury: Do grzejnika 18mm (do malego grzejnika 15 mm), poziomy: 2 grzejniki male 18mm, 2 grzejniki duze 22mm, 3..5 grzejnikow 28mm, 5..7 grzejnikow 35mm, bojler 28mm, rura bezpieczenstwa nie mniej niz 28 mm.
Pompa musi miec obejszie grawitacyjne, tak wykonany uklad bedzie dzialal bez pompy z mniejsza moca (jesli braknie pradu mozna palic dalej). Kociol - pleszew ma dosc dobre opinie - jesli mialowy to musisz miec dobry ciag w kominie. Mozna tez uzyc kociol z podajnikiem, ale tylko taki co ma ruszt awaryjny (do palenia gdy niema pradu lub gdy padnie podajnik).
Bojler - 2 plaszczowy - szybciej sie nagrzewa.
Rury do bojlera odgalezic zaraz nad kotlem, i zastosowac indywidualne odpowietrzenie bojlera.
Jesli sie da zasilanie bojlera z pionu poziomym odcinkiem to po wygasnieciu kotla bojler szybko sie wychlodzi oddajac cieplo do instalacji CO.
POMIEDZY KOTLEM A NACZYNIEM WZBIORCZYM (NA RURZE LACZACEJ TE 2 ELEMENTY) NIE WOLNO MONTOWAC FILTROW, POMP, ZAWOROW ANI INNYCH ELEMENTOW ZMNIEJSZAJACYCH PRZEJKROJ W/W RURY!!!!! - JESLI TA RURA ZOSTANIE ZAMKNIETA TO Z KOTLOWNI SIE ROBI BOMBA!
Pompe korzystnie jest dac na powrocie - pracujac przy nizszej temperaturze dluzej bedzie sluzyc.
Nalezy zachowac spadki prtzewodow poziomych (ok. 2% w kierunku kotla przy dolnym rozdziale (czyli od strony kotla nizej)) lub spadek pk. 2% w kierunku kotla (rura powrotna), i spadek od pionu do grzejnikow (ok 2%) przy gornym rozdziale. (odcinek poziomy zasilania przy gornym rozdziale biegnie blisko sufitu, od niego pionowe galazki do grzejnikow).
Rury: Do grzejnika 18mm (do malego grzejnika 15 mm), poziomy: 2 grzejniki male 18mm, 2 grzejniki duze 22mm, 3..5 grzejnikow 28mm, 5..7 grzejnikow 35mm, bojler 28mm, rura bezpieczenstwa nie mniej niz 28 mm.
Pompa musi miec obejszie grawitacyjne, tak wykonany uklad bedzie dzialal bez pompy z mniejsza moca (jesli braknie pradu mozna palic dalej). Kociol - pleszew ma dosc dobre opinie - jesli mialowy to musisz miec dobry ciag w kominie. Mozna tez uzyc kociol z podajnikiem, ale tylko taki co ma ruszt awaryjny (do palenia gdy niema pradu lub gdy padnie podajnik).
Bojler - 2 plaszczowy - szybciej sie nagrzewa.
Rury do bojlera odgalezic zaraz nad kotlem, i zastosowac indywidualne odpowietrzenie bojlera.
Jesli sie da zasilanie bojlera z pionu poziomym odcinkiem to po wygasnieciu kotla bojler szybko sie wychlodzi oddajac cieplo do instalacji CO.
POMIEDZY KOTLEM A NACZYNIEM WZBIORCZYM (NA RURZE LACZACEJ TE 2 ELEMENTY) NIE WOLNO MONTOWAC FILTROW, POMP, ZAWOROW ANI INNYCH ELEMENTOW ZMNIEJSZAJACYCH PRZEJKROJ W/W RURY!!!!! - JESLI TA RURA ZOSTANIE ZAMKNIETA TO Z KOTLOWNI SIE ROBI BOMBA!
Pompe korzystnie jest dac na powrocie - pracujac przy nizszej temperaturze dluzej bedzie sluzyc.
-
Paweł_Małek
- Superużytkownik

- Posty: 993
- Rejestracja: 18 kwie 2006, 22:10
- Lokalizacja: Tychy
moc
Jesli to nowy budynek to zapotrzebowanie mocy powinno byc w jego projekcie.
Jesli nie masz to przyjac (zaleznie od grubosci ocieplenia) 25 ... 45 W/m3 kubatury budynku.
Na bojler wystarczy zalozyc 5 ... 10 kW zaleznie od jego wielkosci i zuzycia wody - czesto sie bojlera nie uwzglednia bo instalacja zadko pracuje pelna moca, wtedy nadmiar mocy jest wystarczajacy na bojler, a te kilkanascie dni w roku mozna sobie pozwolic na wolniejsze rozgrzewanie bojlera. (kociol, ktory pracuje ciagle blisko dolnej granicy zakresu mocy ma kiepska sprawnosc)
Jesli nie masz to przyjac (zaleznie od grubosci ocieplenia) 25 ... 45 W/m3 kubatury budynku.
Na bojler wystarczy zalozyc 5 ... 10 kW zaleznie od jego wielkosci i zuzycia wody - czesto sie bojlera nie uwzglednia bo instalacja zadko pracuje pelna moca, wtedy nadmiar mocy jest wystarczajacy na bojler, a te kilkanascie dni w roku mozna sobie pozwolic na wolniejsze rozgrzewanie bojlera. (kociol, ktory pracuje ciagle blisko dolnej granicy zakresu mocy ma kiepska sprawnosc)
fajnie
Bardzo fajnie,że szukasz kotła pleszewskiego.
W powiecie pleszewskim działa grubo ponad 100producentów, szukaj zatem zakładu z doświadczeniem, najlepiej minimum 25lat. Wówczas będziesz miał pewność odnośnie jakości.
Co do mocy kotła miałowego pleszewskiego i samej jego konstrukcji:
Wcześniej dostępne były tylko konstrukcje typowo tzw.całodobowe, generalnie ich budowa jest kombinacją albo 2kanałów poziomych i 2 pionowych albo rur i 2kanałów pionowych albo 2poziomych i pionowych z rurami. Taki model jest bardziej uciążliwy w obsłudze (czyszczeniu, bo wyczystki są z przodu, na górze i z boku kotła), nieodpowiednio eksploatowany może ulec szybciej korozji.
Z takiej konstrukcji moce w zależności od producenta wyglądały/ją następująco od 15 do 19kW ogrzewa do 80-90m2 starego budownictwa lub do 110/120m2 nowego budownictwa.
Zasyp takich mocy wynosi najczęściej 30-35kg.
25kW dobierany był do powierzchni do 120m2 starego budownictwa lub do 140/150m2 nowego budownictwa, zasyp wynosi 45kg.
Od początku ok.2000roku weszły usprawnione modele tzw. górnokanałowe i taki bym właśnie Tobie polecił.
Model górnokanałowy jest wygodniejszy w obsłudze, wyczystki są tylko na czole kotła, łatwiej się go czyści a naturalny bieg spalin do góry przedłuża żywotność tej konstrukcji. Kombinacje kanałów są różne, może to być sito z rur w połączeniu z 3kanałami poziomymi, ewentualnie 2-3kanały płaskie i ostatni płaski z rur, albo 4kanały płaskie poziome (chyba najwygodniejsze w czyszczeniu). Jak są same płaskie to szukaj z4kanałami, absolutne minimum to 3kanały.
Model 20kW lub 25kW z konstrukcji górnokanałowej ogrzewa do 110/120m2 średnio docieplonego domu lub do ok.130/140m2 docieplonego domu. Zasyp takiej mocy powinien wynosić ok45-50kg.
Sterowania:
W rejonie Pleszewa najczęściej spotykane są:
Alfa/Sigma z Fostera - najprostsze sterowniki o dużej niezawodności, ograniczone do minimum. Za dopłata dostępny model Tornado wyposażony w 2wyświetlacze i strefy czasowe.
Yeti/Radon z firmy PROND, bardzo fajne sterowniki, podobne obsługa do Fostera ale mają więcej możliwości, YETI ma standardowo termostat awaryjny oraz wyjście na panel pokojowy PILOT R (wygodny, podgląd kotła z domu, pracuje w trybie temp.kotła lub temp.powietrza w pomieszczeniu). Radon CWU dodatkowo obsługuje drugą pompę ładującą bojler
Płomyk lub Płomyk PiD firmy Elektro-Miz. Płomyk zwykły to takie samo proste sterowanie jak model Alfa firmy Foster, Płomyk PiD to już zaawansowany elektronicznie sterownik ale z prostą obsługą. Algorytm PiD dobiera prędkości dmuchawy do zapotrzebowania na ciepło bez konieczności programowania jej mocy. W kotle z PiD pali się dłużej o jakieś2godziny, kocioł nie odbija, producent zapewnia dłuższą żywotność i eliminację zjawiska pocenia się.
Dobry kocioł pleszewski na taka powierzchnię jak podajesz powinien się zaczynać cenowo gdzieś od kwoty 3300-3500zł brutto z jednym z podstawowych sterowników. Tańsze modele mają zwykle mniej półek spalinowych.
Polecam dobre konstrukcje pleszewskie od solidnych producentów.

W powiecie pleszewskim działa grubo ponad 100producentów, szukaj zatem zakładu z doświadczeniem, najlepiej minimum 25lat. Wówczas będziesz miał pewność odnośnie jakości.
Co do mocy kotła miałowego pleszewskiego i samej jego konstrukcji:
Wcześniej dostępne były tylko konstrukcje typowo tzw.całodobowe, generalnie ich budowa jest kombinacją albo 2kanałów poziomych i 2 pionowych albo rur i 2kanałów pionowych albo 2poziomych i pionowych z rurami. Taki model jest bardziej uciążliwy w obsłudze (czyszczeniu, bo wyczystki są z przodu, na górze i z boku kotła), nieodpowiednio eksploatowany może ulec szybciej korozji.
Z takiej konstrukcji moce w zależności od producenta wyglądały/ją następująco od 15 do 19kW ogrzewa do 80-90m2 starego budownictwa lub do 110/120m2 nowego budownictwa.
Zasyp takich mocy wynosi najczęściej 30-35kg.
25kW dobierany był do powierzchni do 120m2 starego budownictwa lub do 140/150m2 nowego budownictwa, zasyp wynosi 45kg.
Od początku ok.2000roku weszły usprawnione modele tzw. górnokanałowe i taki bym właśnie Tobie polecił.
Model górnokanałowy jest wygodniejszy w obsłudze, wyczystki są tylko na czole kotła, łatwiej się go czyści a naturalny bieg spalin do góry przedłuża żywotność tej konstrukcji. Kombinacje kanałów są różne, może to być sito z rur w połączeniu z 3kanałami poziomymi, ewentualnie 2-3kanały płaskie i ostatni płaski z rur, albo 4kanały płaskie poziome (chyba najwygodniejsze w czyszczeniu). Jak są same płaskie to szukaj z4kanałami, absolutne minimum to 3kanały.
Model 20kW lub 25kW z konstrukcji górnokanałowej ogrzewa do 110/120m2 średnio docieplonego domu lub do ok.130/140m2 docieplonego domu. Zasyp takiej mocy powinien wynosić ok45-50kg.
Sterowania:
W rejonie Pleszewa najczęściej spotykane są:
Alfa/Sigma z Fostera - najprostsze sterowniki o dużej niezawodności, ograniczone do minimum. Za dopłata dostępny model Tornado wyposażony w 2wyświetlacze i strefy czasowe.
Yeti/Radon z firmy PROND, bardzo fajne sterowniki, podobne obsługa do Fostera ale mają więcej możliwości, YETI ma standardowo termostat awaryjny oraz wyjście na panel pokojowy PILOT R (wygodny, podgląd kotła z domu, pracuje w trybie temp.kotła lub temp.powietrza w pomieszczeniu). Radon CWU dodatkowo obsługuje drugą pompę ładującą bojler
Płomyk lub Płomyk PiD firmy Elektro-Miz. Płomyk zwykły to takie samo proste sterowanie jak model Alfa firmy Foster, Płomyk PiD to już zaawansowany elektronicznie sterownik ale z prostą obsługą. Algorytm PiD dobiera prędkości dmuchawy do zapotrzebowania na ciepło bez konieczności programowania jej mocy. W kotle z PiD pali się dłużej o jakieś2godziny, kocioł nie odbija, producent zapewnia dłuższą żywotność i eliminację zjawiska pocenia się.
Dobry kocioł pleszewski na taka powierzchnię jak podajesz powinien się zaczynać cenowo gdzieś od kwoty 3300-3500zł brutto z jednym z podstawowych sterowników. Tańsze modele mają zwykle mniej półek spalinowych.
Polecam dobre konstrukcje pleszewskie od solidnych producentów.
Jarecki
Serdecznie pozdrawiam wszystkich
na forumbudowlane.pl
Serdecznie pozdrawiam wszystkich
na forumbudowlane.pl

