Ad. Ściana trójwarstwowa - pustka powietrzna
Moderator: Redakcja e-izolacje.pl
Ad. Ściana trójwarstwowa - pustka powietrzna
W jakim celu w murze 3-warstowym (od wewnątrz: pustak MAX 29cm, styropian 2x6=12 cm, pustak K3 12cm) zaprojektowana jest szczelina powietrzna? Jaka jest funkcja tej szczeliny pomiędzy ociepleniem (styropian) a ścianą osłonową (tzw. licówką)? Jak ważne jest zastosowanie tej szczeliny w takim murze? Czym może skutkować jej brak?
Poczatkujący (mam dopiero fundament i materiał na ściany)
Poczatkujący (mam dopiero fundament i materiał na ściany)
Projekt "Lipczyk"
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
cd rozważań o pustce powietrznej
Mogę prosić o rozwinięcie tematu zawilgocenia, tzn. przyczynę jego powstania?
Prosze mnie poprawić, jeśli mam niepełną wiedzę z fizyki: chodzi o to, iż zimową porą ciepłe powietrze z wewnątrz budynku spotka się z zimnym powietrzem z zewnątrz (no właśnie - gdzie sie u mnie w 56 cm murze spotka: w styropianie czy pustaku MAX?) i nastapi w pewnym granicznym miejscu proces skraplania? Gdyby skraplanie było w pustce powietrznej, to woda zbierałaby się na dnie, w okolicach fundamentu, a jeśli w styropianie to rownież po nim spłynęłaby na dół, a jesli w pustaku MAX to będzie on zamakał na całej powierzchni ponieważ on wsiąka wodę, nie jest nieprzepuszczalny - w ten sposób przez całą zimę zamoknie cała ściana z MAXa wokół domu.
Aby letnią porą mogły te ściany wyschnąć, to konieczny jest kanał do odprowadzenia wody, w postaci tym razem pary wodnej, i tym kanałem ma być pustka powietrzna? Trochę nie rozmumiem, bo mokra ściana z MAXa jest obłożona styropianem i aby dostać sie do pustki musiały by być szczeliny w styropianie... a przecież niemal żadnych nie ma, bo styropian jest na zakładkę 2 x 6 cm. To jest kolejny problem, którego w całym tym moim teoretycznym rozważaniu nie rozumiem.
Poza tym zostają do omówienia takie słabe punkty jak styk stropu z balkonem i przecięcie pustki powietrznej i styropianu, okolice okien i drzwi, oraz druty wiążące scianę licową z nośną oraz uchwyty trzymające styropian przy ścianie nośnej, aby zachować pustke powietrzną.
Czy w związku z tym, iż zima trwa w Polsce długo (około 5 miesięcy) nie spowoduje to powstania w moim domu zagrzybienia ścian? Być może po jednej zimie nie, ale po kilkunastu...?
Mój projekt przewiduje też otwory odpowietrzające w ścianie licowej (zewnętrznej z K3) u góry i u dołu. Ma to za pewne służyć letnia porą do lepszego (szybszego) odprowadzenia pary wodnej z zamokniętej ściany nośnej z MAXa. Ale czy porą zimową nie będzie to szkodzić wpuszczając mróz do wnętrza ściany?
Nie rozumiem sensu w tego typu rozwiązaniu, wydaje mi się, że cel któremu ma służyć, wyrządza więcej szkody niż pożytku.
P.S. Wentylacja "ZA" izolacja termiczną?
Czy domyślny kierunek patrzenia na ściany jest "OD WEWNĄTRZ" ?
Bo u mnie w projekcie kolejnośc jest taka: (od wewnątrz) pustak MAX 29 cm, styropian 12 cm, pustka powietrzna 3 cm, cegła K3 12 cm.
Prosze mnie poprawić, jeśli mam niepełną wiedzę z fizyki: chodzi o to, iż zimową porą ciepłe powietrze z wewnątrz budynku spotka się z zimnym powietrzem z zewnątrz (no właśnie - gdzie sie u mnie w 56 cm murze spotka: w styropianie czy pustaku MAX?) i nastapi w pewnym granicznym miejscu proces skraplania? Gdyby skraplanie było w pustce powietrznej, to woda zbierałaby się na dnie, w okolicach fundamentu, a jeśli w styropianie to rownież po nim spłynęłaby na dół, a jesli w pustaku MAX to będzie on zamakał na całej powierzchni ponieważ on wsiąka wodę, nie jest nieprzepuszczalny - w ten sposób przez całą zimę zamoknie cała ściana z MAXa wokół domu.
Aby letnią porą mogły te ściany wyschnąć, to konieczny jest kanał do odprowadzenia wody, w postaci tym razem pary wodnej, i tym kanałem ma być pustka powietrzna? Trochę nie rozmumiem, bo mokra ściana z MAXa jest obłożona styropianem i aby dostać sie do pustki musiały by być szczeliny w styropianie... a przecież niemal żadnych nie ma, bo styropian jest na zakładkę 2 x 6 cm. To jest kolejny problem, którego w całym tym moim teoretycznym rozważaniu nie rozumiem.
Poza tym zostają do omówienia takie słabe punkty jak styk stropu z balkonem i przecięcie pustki powietrznej i styropianu, okolice okien i drzwi, oraz druty wiążące scianę licową z nośną oraz uchwyty trzymające styropian przy ścianie nośnej, aby zachować pustke powietrzną.
Czy w związku z tym, iż zima trwa w Polsce długo (około 5 miesięcy) nie spowoduje to powstania w moim domu zagrzybienia ścian? Być może po jednej zimie nie, ale po kilkunastu...?
Mój projekt przewiduje też otwory odpowietrzające w ścianie licowej (zewnętrznej z K3) u góry i u dołu. Ma to za pewne służyć letnia porą do lepszego (szybszego) odprowadzenia pary wodnej z zamokniętej ściany nośnej z MAXa. Ale czy porą zimową nie będzie to szkodzić wpuszczając mróz do wnętrza ściany?
Nie rozumiem sensu w tego typu rozwiązaniu, wydaje mi się, że cel któremu ma służyć, wyrządza więcej szkody niż pożytku.
P.S. Wentylacja "ZA" izolacja termiczną?
Czy domyślny kierunek patrzenia na ściany jest "OD WEWNĄTRZ" ?
Bo u mnie w projekcie kolejnośc jest taka: (od wewnątrz) pustak MAX 29 cm, styropian 12 cm, pustka powietrzna 3 cm, cegła K3 12 cm.
Projekt "Lipczyk"
Tego typu przegrody z pewnego punktu widzenia są idealne, jednakże zastosowanie styropianu mnie tu dziwi. W większości projektów stosuje się wełnę mineralną z pustką powietrzną, natomiast jeżeli już styropian to bez pustki powietrznej.
Zasada działania takiej przegrody z WM i pustką powietrzną jest taka:
ewentualne zawilgocenia mogą wystąpić tuż przy pustce powietrznej, jeżeli już to nastąpi pustka powietrzna, której temperatura jest zawsze odrobinę większa od temp zewnętrznej, ma umożliwić w miarę szybkie odprowadzenie nadmiaru wilgoci na zewnątrz poprzez właśnie otwory wentylacyjne.
Zasada działania takiej przegrody z WM i pustką powietrzną jest taka:
ewentualne zawilgocenia mogą wystąpić tuż przy pustce powietrznej, jeżeli już to nastąpi pustka powietrzna, której temperatura jest zawsze odrobinę większa od temp zewnętrznej, ma umożliwić w miarę szybkie odprowadzenie nadmiaru wilgoci na zewnątrz poprzez właśnie otwory wentylacyjne.
folia kubełkowa... czemu nie
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Trój warstwowa ściana współcześnie to zupełne zaprzeczenie izolacji. Wymagane zawilgocenie do 1% i współczynnik 0.1W/2xK to abstrakcja dla takich konstrukcji. Abiałek ... nie wchodzi zimne powietrze w ścianę, ciepłe stygnąc oddaje wodę! Ponieważ wilgotność względna w domu (zdrowym i komfortowym) waha się od 40-60% a temperatura od 22-25stC, a na zewnątrz zakres jest nawet do -30 , to patrząc na wykres Molliera tylko nie znający zagadnienia może napisać >>>ewentualne zawilgocenia mogą wystąpić tuż przy pustce powietrznej<<< !!! Im grubsza izolacja, tym więcej krzywej rosy w ścianie! Bardzo często kondensacja następuje już przy styku ściana fundament, bo grunt ma temperaturę niższą od początku krzywej rosy! W najnowszym katalogu Saint Gobaine ( http://www.isover.fr//doc/isover/ficheP/RT2005.pdf )wszystkie izolację na porothermie, ytongu... są już od środka. Najnowsze wyroby wienerberger to też wypełnienie pianką na wilgoć odporną!
http://www.wienerberger.de/servlet/Sate ... de_home_de
Oczywiście, czy dom izolować czy tylko trochę ocieplić zależy od tego jaki zamierzasz mieć system ogrzewania i ile zamierzasz za wyżej wymienione ogrzewanie płacić!
http://www.wienerberger.de/servlet/Sate ... de_home_de
Oczywiście, czy dom izolować czy tylko trochę ocieplić zależy od tego jaki zamierzasz mieć system ogrzewania i ile zamierzasz za wyżej wymienione ogrzewanie płacić!
Ależ dlatego z taką uwagą i dociekliwością roztrzasąm każdy szczegół przy wznoszeniu tak ważnej inwestycji, jaką niewątpliwie jest budowa własnego domu. Moim celem jest uniknięcie błędów kardynalnych, zważywszy, iż zainwestowałem już spore środki w solidne fundamenty i materiał na ściany 3-warstwowe.
Nie zromumiem: T.Brzęczkowski - "Trój warstwowa ściana współcześnie to zupełne zaprzeczenie izolacji". Z dotychczas znanych mi informacji ściany 1 i 2 warstowe stały sie obecnie szalenie modne z tylko jednego względu - są tańsze przy wznoszeniu, ale nie spotkałem sie z opinią, że są od nich lepsze pod względem energooszczędności, zdrowotności, trwałości, są zatem zbliżone ale gorsze. a mnie właśnie o to chodzi, aby mój dom posiadał w/w zalety, a zatem był również tani w eksploatacji (ogrzewał będę gazem i czasami węglem).
Produkty o których Pan pisze, być może zrewolucjonizują polskie budownictwo, ale póki co są niesprawdzone w warunkach naszej strefy klimatycznej i stąd bardziej ufam tradycyjnym metodom, które miały szanse sprawdzić się na przestrzeni lat.
">>>ewentualne zawilgocenia" - to nie mój cytat, ale ma Pan rację, tak samo jak z "wchodzeniem zimnego powietrza"
Proponuje aby skupić sie na sednie sprawy:
Pytanie1: w jaki sposób para ze ściany nośnej przejdzie przez styropian do pustki powietrznej (poprzedni mój post)
Pytanie2: czy jeśli izolacja termiczną jest styropian, potrzebna jest wentylacja pustki powietrznej?
Pytanie3: jeśli zastosować pustkę powietrzną to czy stosując styropian wykonywać również wentylacje w ścianie licowej?
Dziekuję Panu za cenne rady i czekam na kolejne.
Pozdrawiam serdecznie
Nie zromumiem: T.Brzęczkowski - "Trój warstwowa ściana współcześnie to zupełne zaprzeczenie izolacji". Z dotychczas znanych mi informacji ściany 1 i 2 warstowe stały sie obecnie szalenie modne z tylko jednego względu - są tańsze przy wznoszeniu, ale nie spotkałem sie z opinią, że są od nich lepsze pod względem energooszczędności, zdrowotności, trwałości, są zatem zbliżone ale gorsze. a mnie właśnie o to chodzi, aby mój dom posiadał w/w zalety, a zatem był również tani w eksploatacji (ogrzewał będę gazem i czasami węglem).
Produkty o których Pan pisze, być może zrewolucjonizują polskie budownictwo, ale póki co są niesprawdzone w warunkach naszej strefy klimatycznej i stąd bardziej ufam tradycyjnym metodom, które miały szanse sprawdzić się na przestrzeni lat.
">>>ewentualne zawilgocenia" - to nie mój cytat, ale ma Pan rację, tak samo jak z "wchodzeniem zimnego powietrza"
Proponuje aby skupić sie na sednie sprawy:
Pytanie1: w jaki sposób para ze ściany nośnej przejdzie przez styropian do pustki powietrznej (poprzedni mój post)
Pytanie2: czy jeśli izolacja termiczną jest styropian, potrzebna jest wentylacja pustki powietrznej?
Pytanie3: jeśli zastosować pustkę powietrzną to czy stosując styropian wykonywać również wentylacje w ścianie licowej?
Dziekuję Panu za cenne rady i czekam na kolejne.
Pozdrawiam serdecznie
Projekt "Lipczyk"
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Jeszcze dalej pozostaje kwestia mostka termicznego! Podgrzanie 40m3 fundamentu i gruntu o jeden stopień i utrzymanie tego przez sezon grzewczy to 20 000 kWh!
Czyli w domu 12x8m z użytkowym poddaszem to 100kWh/m2 rocznie!
Dlatego aktualne normy zużycia ( do 70kWh/m2 rocznie ) wykluczają tak stare technologie!
Czyli w domu 12x8m z użytkowym poddaszem to 100kWh/m2 rocznie!
Dlatego aktualne normy zużycia ( do 70kWh/m2 rocznie ) wykluczają tak stare technologie!
Jestem w trakcie zakupu domu. Ściany 3-warstwowe. W projekcie jest taki zapis: zewnętrznie pustak ALFA+8cm styropianu+k bloczków gazobetonowych suporeks odmiany 06 grubości 24cm z możliwością zewnętrznego ocieplenia styropianem o grubości 8 cm...
Jak to w końcu jest z tymi ścianami? Powinna być pustka powietrzna czy nie? Może mi ktoś powiedzieć jaki współczynnik przenikalności ma ta ściana w projekcie, a jaki ta w rzeczywistości bo jest tam tylko 5 cm styropianu jaki wsp. i bez pustki powietrznej. A tak w ogóle to ściana jest zbudowana z dwóch materiałów, może ktoś powiedzieć jak się który nazywa, ten biały i szary na zdjęciu poniżej, Jak ktoś mógłby mi to wyjaśnić to byłbym wdzięczny, bo im więcej czytam różne fora tym mniej wiem. To na razie tyle.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/266 ... 09332.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2f9 ... f152c.html
Pozdrawiam
Artur
Jak to w końcu jest z tymi ścianami? Powinna być pustka powietrzna czy nie? Może mi ktoś powiedzieć jaki współczynnik przenikalności ma ta ściana w projekcie, a jaki ta w rzeczywistości bo jest tam tylko 5 cm styropianu jaki wsp. i bez pustki powietrznej. A tak w ogóle to ściana jest zbudowana z dwóch materiałów, może ktoś powiedzieć jak się który nazywa, ten biały i szary na zdjęciu poniżej, Jak ktoś mógłby mi to wyjaśnić to byłbym wdzięczny, bo im więcej czytam różne fora tym mniej wiem. To na razie tyle.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/266 ... 09332.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2f9 ... f152c.html
Pozdrawiam
Artur
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Pustak ALFA to naprawdę doskonały przewodnik ciepła - Dane producenta KERAMZYT MSZCZONÓW . Teraz proszę prześledzić rozchodzenie się ciepła i wilgoci .By dostało się ciepło do dość cienkiej izolacji (8cm styropianu w jednej warstwie BEZ PIÓRA I WPUSTU to niedopuszczalne) musisz nagrzać tony ściany, fundament i grunt pod domem. Wilgoć wchłonie styropian ....
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Warto też pamiętać i nie powielać złych stereotypów, na różnych forach, w dyskusjach itp na pytanie: jak dom jest izolowany , pada odpowiedź : co jest w ścianie!!!
Są nawet takie przypadki jak hasło "termorenowacja budynku" a w praktyce to ocieplenie ścian!!!
Skuteczna izolacja termiczna to termos!!! Suchy, gruby, zamknięty!
Są nawet takie przypadki jak hasło "termorenowacja budynku" a w praktyce to ocieplenie ścian!!!
Skuteczna izolacja termiczna to termos!!! Suchy, gruby, zamknięty!
-
szkaradzio
- Początkujący

- Posty: 9
- Rejestracja: 23 paź 2011, 16:27
Re: Ad. Ściana trójwarstwowa - pustka powietrzna
Wiem, że temat jest martwy od dłuższego czasu, ale może którys z doświadczonych tu fachowców mi poradzi. Jestm na etapie wykonania domu. W projekcie miałem ścianę dwuwarstwowa z pustaków porotherm oraz styropianu. Mój wykonawca namówił mnie na sciane trójwarstwową, a nastepnie na materiał ociepleniowy wewnątrz - wełne mineralna jako oddychającą i szlachetniejszą. Dopiero dziś czytając fora widzę, że stosowane obecnie technologie, to pustka powietrzna, szczeliny odprowadzające wodę, budowanie domu warstwami, otwory okienne w ramach drewnianych... u mnie nic z tych rzeczy nie ma. Wełna jest po prostu docisnięta do warstwy głównej. Malo tego podczas budowy było kilka dni deszczowych i sciana (w tym wełna) wchloneła troche wody. Mam dom zburzyć i wybudować od nowa? Prosze o pomoc, gdyż zastanawiam sie czy to co zrobił fachowiec wykonawca to duzy błąd, czy też inna technologia, która nie bardzo wpłynie na budynek. Na zewnątrz planuję tynki wapienno cementowe, więc dodatkowa izolacja cieplna i przeciwwilgociowa będzie zastosowana.
z góry dziękuję z pomoc
RG
z góry dziękuję z pomoc
RG
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Ad. Ściana trójwarstwowa - pustka powietrzna
Szczeliny... pustka - wodę odprowadzało się w czasach gdy ona mogła się tam pojawić. Od 20 lat stosuje się wewnętrzną paroizolację by uniknąć wody ( dyfuzji ). Przykład dom na Białołęce (aktualnie w budowie)


-
szkaradzio
- Początkujący

- Posty: 9
- Rejestracja: 23 paź 2011, 16:27
Re: Ad. Ściana trójwarstwowa - pustka powietrzna
w przypadku moich scian gdzie mam te paroizolację położyć? pod tynk? Nie do końca rozumiem idęę... wszystkie strony www i poradniki mówią o szczelinie na skraplanie się wody. Wynikającej nie tylko z przenikania wilgoci z powietrze (z zewnątrz) ale również z różnicy temperatur ściany wewnętrznej i zewnętrznej. Jak może mi w tym przypadku pomóc paroizolacja?
jeśli gdzieś upraszczam - przepraszam, ale nie jestem fachowcem. Chciałbym tylko wiedzieć, czy to co zostało zrobione wymaga poprawy? zostawić bo jest dobrze? zburzyc zewnętrzną scianę i zbudować jeszcze raz?? Jeśli w ścianie ma być woda każdej zimy (w wełnie) to cały efekt sciany i jej ocieplenia szlag trafia...
jeśli gdzieś upraszczam - przepraszam, ale nie jestem fachowcem. Chciałbym tylko wiedzieć, czy to co zostało zrobione wymaga poprawy? zostawić bo jest dobrze? zburzyc zewnętrzną scianę i zbudować jeszcze raz?? Jeśli w ścianie ma być woda każdej zimy (w wełnie) to cały efekt sciany i jej ocieplenia szlag trafia...