Sam robię wentylację mechaniczną
Moderator: Redakcja e-instalacje.pl
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Rozmawiałem z gościem od tego typu urządzeń. Mówił, że te ścienne invertery biorą rzeczywiście mniej. Co do kanałówek to najlepsze modele podobno schodzą przy temp. powyżej zera do 300 W/h (co zgadzałoby się z katalogiem toshiby) a tak to zwykle 440-560 W/h pracując ciągle. Jak się je wyłącza i za dużo temperatura w domu spadnie do nadrobienia to nawet po 1,6kw/h łyka. Oczywiście zależy od temperatury. Mam dane z wczoraj z modelu LG 4kw mocy grzewczej dla 6C na zewnątrz i 21C w domu brał 450W. Dane z podlicznika na moje życzenie. A Pan sprawdzal kanałówki?
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Nie bardzo wiem, czym różni się (poza mocą wentylatora) 3.5kW split od kanałówki ?
Moja toshiba ma 355W maksymalnie, więc 440 nigdy nie pobierze.
Jeśliby chodziła na 200W to da przez 160 dni - ponad 4000kWh . To jak na 120m2 dom słabo izolowany ( 30kWh/m2 przy rekuperacji) daje całkowite pokrycie.
Poza tym... żebyśmy się dobrze zrozumieli. To nie jest ogrzewanie, to jest tak samo konieczna klimatyzacja. A to, że jest odwracalna, że daje taaaki bonus to bardzo dobrze. Dlaczego mamy tego nie wykorzystywać? Dlaczego klimatyzację, która tak tanio dogrzewa wyłączać na zimę?
To jest uzupełnienie ogrzewania elektrycznego.
Moja toshiba ma 355W maksymalnie, więc 440 nigdy nie pobierze.
Jeśliby chodziła na 200W to da przez 160 dni - ponad 4000kWh . To jak na 120m2 dom słabo izolowany ( 30kWh/m2 przy rekuperacji) daje całkowite pokrycie.
Poza tym... żebyśmy się dobrze zrozumieli. To nie jest ogrzewanie, to jest tak samo konieczna klimatyzacja. A to, że jest odwracalna, że daje taaaki bonus to bardzo dobrze. Dlaczego mamy tego nie wykorzystywać? Dlaczego klimatyzację, która tak tanio dogrzewa wyłączać na zimę?
To jest uzupełnienie ogrzewania elektrycznego.
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Zatem czymś się musi różnić skoro pobierać potrafi więcej. Nie wiem z czego to wynika ale jest jak widać inaczej. Dlatego pytałem czy sprawdzał Pan takie kanałówki. Co do Pana Toshiby to nie oszukujmy się ale 1 ściennym inwerterem to 120m2 domu Pan nie ogrzeje bo powietrze się tak nie rozejdzie.Tomasz_Brzeczkowski pisze:Nie bardzo wiem, czym różni się (poza mocą wentylatora) 3.5kW split od kanałówki ?
Moja toshiba ma 355W maksymalnie, więc 440 nigdy nie pobierze.
Jeśliby chodziła na 200W to da przez 160 dni - ponad 4000kWh . To jak na 120m2 dom słabo izolowany ( 30kWh/m2 przy rekuperacji) daje całkowite pokrycie.
Poza tym... żebyśmy się dobrze zrozumieli. To nie jest ogrzewanie, to jest tak samo konieczna klimatyzacja. A to, że jest odwracalna, że daje taaaki bonus to bardzo dobrze. Dlaczego mamy tego nie wykorzystywać? Dlaczego klimatyzację, która tak tanio dogrzewa wyłączać na zimę?
To jest uzupełnienie ogrzewania elektrycznego.
Co do moich analiz to myślę nad kanałówką lub innym rozwiązaniem tego typu więc sprawdzam jak to rzeczywiście wygląda.
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Rozejdzie się po 120m2, są sposoby.
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
To mnie Pan zastrzelił... Ze ściennego inwertera rozprzestrzeni Pan powietrze w domu 120m2 i może jeszcze z poddaszem użytkowym? Wręcz niewiarygodne. Tak czy inaczej nadal jestem ciekaw ile biorą te kanałowe które montujecie grzejąc.
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Już tak robiłem. Przecież inwerter to też kanałówka tylko ze słabszym wentylatorem i mocowana pionowo, do przepływu z góry do dołu.Maniak pisze:To mnie Pan zastrzelił... Ze ściennego inwertera rozprzestrzeni Pan powietrze w domu 120m2 i może jeszcze z poddaszem użytkowym? Wręcz niewiarygodne. Tak czy inaczej nadal jestem ciekaw ile biorą te kanałowe które montujecie grzejąc.
Rozprowadzenie bez kanałów dotyczy domu parterowego, czy jednej kondygnacji.
Robimy coś w rodzaju pawlacza, w którym jest umieszczony split. Opuszczamy sufit w przedpokoju o 5-6 cm . W ściance dzielącej pokoje z przedpokojem wykonujemy szereg otworów, które od dołu maskujemy ćwierć wałkiem (ćwierć wałek nie dotyka sufitu) . Powietrze jest zasysane przez kratkę w "pawlaczu" i wdmuchiwane w szczelinę. Wchodzi do pokojów pod sufitem, wraca przez drzwi. Ponieważ split może mieć zbyt mały spręż, w "pawlaczu" montujemy dodatkowy cichy wentylator DC.
Na zdjęciu jest bez kanałów, przez szczelinę. Co prawda kanałówka, ale po wsparciu wentylatorem może być split.

Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Podziwiam Cię za to że podjąłeś się właśnie tego by samemu zrobić cos takiego. Ja chyba nie był bym na tyle odważny. Chociaż z drugiej strony jak już robisz wszystko na własną rękę to zawsze możesz zamontować wszystkie potrzebne czujniki czy regulatory. Gdybyś potrzebował właśnie takich rzeczy to warto spojrzeć tutaj http://www.czaki.pl/ . Widziałem że mają tam regulatory temperatury własnie do montowania w wentylacji. Być moze u Ciebie się przydają.
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Podziwiam cię że wypowiadasz się nie czytając wątku. Ale jakbyś potrzebował kolejne 30gr za reklamę daj znać.
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Witam,
Planuje sam zrobić wentylacje mechaniczną, dom jednorodzinny, powierzchnia do wentylacji ok. 150 m2, chciałbym aby ktoś spojrzał na moje założenia/pytania, z tego co czytałem ten temat, to chyba dobre miejsce.
Poniżej moje założenia/pytania:
1. zapotrzebowanie na powietrze 270 m3 (4 osoby na stałe), rozpiska dla pomieszczeń w załączniku
2. instalacja za pomocą kanałów fi wew. 63 (kanały i skrzynki prowadzone na poddaszu poniżej jętek i ocieplenia stropu poddasza w suficie podwieszanym)
3. skrzynki rozdzielcze na poddaszu w suficie podwieszanym tak jak rury (kanały nawiew na parter prowadzone w narożnikach sypialni w obudowach KG izolowane wełna żeby było ciszej) jeżeli lepiej uniknąć prowadzenia kanałów w ten sposób i dać dodatkowe skrzynki w takim wypadku, jedne na parter a drugie na poddasze to proszę o opinie, wtedy kanały na parter musielibyśmy prowadzić w wylewce na stropie, a tam jest tylko miejsce na 5 cm ocieplenia, wiec 75 fi zew pewnie byłyby za duże? Chciałem uniknąć kanałów o różnych przekrojach żeby skrzynki wyszły taniej.
4. rekuperator myślałem o onyx dream 400, zainstalowany w garażu na parterze, ale może jakiś inny model w tym wypadku by się lepiej sprawdził(zapotrzebowanie 270 m3)?
5. czerpnia zaznaczona na niebiesko(gruba linia) w garderobie na poddaszu(odl. do reku około 1,5 m), poniżej okapu, strona wschodnia
6. wyrzutnia jako 2 kominki wentylacyjne w dachowce(gruba czerwona linia), odl. od reku do kominka went. około 7 m
8. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na piętrze ok. 7 - 8 m, do wywiewników ok. 4 m
9. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na parterze 8 i 11 m(ten mogę spróbować skrócić=przesunąć bliżej kuchni, tylko czy wtedy nie będzie problemu że powietrze będzie uciekało od razu do wywiewu?), odległość do wywiewników na parterze 6-7 m
10. odległość od reku do skrzynek rozdzielczych na piętrze ok. 8-9 m, rury fi 160 do skrzynek(onyx 400 ma takie króćce)
11. w kuchni chciałbym zostawić jeden kanał grawitacyjny podłączony do okapu kuchennego, słyszałem o klapkach zwrotnych które można zastosować w takim wypadku(jestem świadomy tego ze przy włączeniu okapu trzeba będzie dostarczyć więcej powietrza np. doszczelnić okno, ale nie chciałbym aby tłuszcz etc. trafiały nam do kanałów wm)
12. garaż, kotłownia, spiżarnia(za kuchnią) będą oddzielone szczelnie od części domowej i tam są wypusty do kominów wentylacji grawitacyjnej, w garażu planowana kratka(nawiew).
13. garaż planujemy ogrzewać do 5-6 stopni, pytanie czy to wystarczające dla reku? jako alternatywę rozważałem zastosowanie reku na poddaszu, ale w tej części nieocieplonej, wiec ewentualnie w grę wchodziłoby wtedy ocieplenie samego reku, czerpnia musiałby pozostać w tym samym miejscu ale byłoby bliżej od reku do skrzynki rozdzielczej i do wyrzutni
14. czytając forum zrezygnowałem z nawiewów w garderobach, będą szczeliny pod drzwiami(z pomieszczeń w których jest nawiew) i kratki do pomieszczeń w których jest wywiew(pralnia, łazienka)
15. kanały PE fi 63 wew, czy polecacie jakieś konkretne do prowadzenia w suficie podwieszanym(mogę je dać również powyżej sufitu poddasza, ale wtedy trzeba będzie dodatkowo ocieplić)?
16. w wypadku kanałów schodzących z piętra na parter byłyby bezpośrednio podłączone do anemostatu można powiedzieć pod kątem 0 stopni, czy konieczne jest tutaj kolano 90 stopni żeby jakoś spowolnić przepływ przed anemostatem?
Prosiłbym o opinie na temat powyższych punktów.
Załączam do postu:
- rzuty z naniesionymi nawiewami/wywiewami i rurami(linie ze strzałkami, jak 2 to znaczy ze 2 rury, jak strzałka nie kończy się kółkiem to znaczy ze kanał kończy się na parterze),
- rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń z info o planowanych kanałach do każdego nawiewu/wywiewu
Pozdrawiam



Planuje sam zrobić wentylacje mechaniczną, dom jednorodzinny, powierzchnia do wentylacji ok. 150 m2, chciałbym aby ktoś spojrzał na moje założenia/pytania, z tego co czytałem ten temat, to chyba dobre miejsce.
Poniżej moje założenia/pytania:
1. zapotrzebowanie na powietrze 270 m3 (4 osoby na stałe), rozpiska dla pomieszczeń w załączniku
2. instalacja za pomocą kanałów fi wew. 63 (kanały i skrzynki prowadzone na poddaszu poniżej jętek i ocieplenia stropu poddasza w suficie podwieszanym)
3. skrzynki rozdzielcze na poddaszu w suficie podwieszanym tak jak rury (kanały nawiew na parter prowadzone w narożnikach sypialni w obudowach KG izolowane wełna żeby było ciszej) jeżeli lepiej uniknąć prowadzenia kanałów w ten sposób i dać dodatkowe skrzynki w takim wypadku, jedne na parter a drugie na poddasze to proszę o opinie, wtedy kanały na parter musielibyśmy prowadzić w wylewce na stropie, a tam jest tylko miejsce na 5 cm ocieplenia, wiec 75 fi zew pewnie byłyby za duże? Chciałem uniknąć kanałów o różnych przekrojach żeby skrzynki wyszły taniej.
4. rekuperator myślałem o onyx dream 400, zainstalowany w garażu na parterze, ale może jakiś inny model w tym wypadku by się lepiej sprawdził(zapotrzebowanie 270 m3)?
5. czerpnia zaznaczona na niebiesko(gruba linia) w garderobie na poddaszu(odl. do reku około 1,5 m), poniżej okapu, strona wschodnia
6. wyrzutnia jako 2 kominki wentylacyjne w dachowce(gruba czerwona linia), odl. od reku do kominka went. około 7 m
8. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na piętrze ok. 7 - 8 m, do wywiewników ok. 4 m
9. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na parterze 8 i 11 m(ten mogę spróbować skrócić=przesunąć bliżej kuchni, tylko czy wtedy nie będzie problemu że powietrze będzie uciekało od razu do wywiewu?), odległość do wywiewników na parterze 6-7 m
10. odległość od reku do skrzynek rozdzielczych na piętrze ok. 8-9 m, rury fi 160 do skrzynek(onyx 400 ma takie króćce)
11. w kuchni chciałbym zostawić jeden kanał grawitacyjny podłączony do okapu kuchennego, słyszałem o klapkach zwrotnych które można zastosować w takim wypadku(jestem świadomy tego ze przy włączeniu okapu trzeba będzie dostarczyć więcej powietrza np. doszczelnić okno, ale nie chciałbym aby tłuszcz etc. trafiały nam do kanałów wm)
12. garaż, kotłownia, spiżarnia(za kuchnią) będą oddzielone szczelnie od części domowej i tam są wypusty do kominów wentylacji grawitacyjnej, w garażu planowana kratka(nawiew).
13. garaż planujemy ogrzewać do 5-6 stopni, pytanie czy to wystarczające dla reku? jako alternatywę rozważałem zastosowanie reku na poddaszu, ale w tej części nieocieplonej, wiec ewentualnie w grę wchodziłoby wtedy ocieplenie samego reku, czerpnia musiałby pozostać w tym samym miejscu ale byłoby bliżej od reku do skrzynki rozdzielczej i do wyrzutni
14. czytając forum zrezygnowałem z nawiewów w garderobach, będą szczeliny pod drzwiami(z pomieszczeń w których jest nawiew) i kratki do pomieszczeń w których jest wywiew(pralnia, łazienka)
15. kanały PE fi 63 wew, czy polecacie jakieś konkretne do prowadzenia w suficie podwieszanym(mogę je dać również powyżej sufitu poddasza, ale wtedy trzeba będzie dodatkowo ocieplić)?
16. w wypadku kanałów schodzących z piętra na parter byłyby bezpośrednio podłączone do anemostatu można powiedzieć pod kątem 0 stopni, czy konieczne jest tutaj kolano 90 stopni żeby jakoś spowolnić przepływ przed anemostatem?
Prosiłbym o opinie na temat powyższych punktów.
Załączam do postu:
- rzuty z naniesionymi nawiewami/wywiewami i rurami(linie ze strzałkami, jak 2 to znaczy ze 2 rury, jak strzałka nie kończy się kółkiem to znaczy ze kanał kończy się na parterze),
- rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń z info o planowanych kanałach do każdego nawiewu/wywiewu
Pozdrawiam



-
jasnoniebieski
- Początkujący

- Posty: 23
- Rejestracja: 13 mar 2015, 9:54
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Nie jestem ekspertem, ale wydaje mi się że kanały średnicy zewnętrznej 75 mm można prowadzić w podłodze poddasza gdzie jest 5 cm styropianu plus 6 wylewki.luki_83 pisze: 3. skrzynki rozdzielcze na poddaszu w suficie podwieszanym tak jak rury (kanały nawiew na parter prowadzone w narożnikach sypialni w obudowach KG izolowane wełna żeby było ciszej) jeżeli lepiej uniknąć prowadzenia kanałów w ten sposób i dać dodatkowe skrzynki w takim wypadku, jedne na parter a drugie na poddasze to proszę o opinie, wtedy kanały na parter musielibyśmy prowadzić w wylewce na stropie, a tam jest tylko miejsce na 5 cm ocieplenia, wiec 75 fi zew pewnie byłyby za duże? Chciałem uniknąć kanałów o różnych przekrojach żeby skrzynki wyszły taniej.
Poprawcie jeśli się mylę, bo sam jestem w podobnej sytuacji i mam nadzieję że będzie ok.
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Wentylacja to 20 do 30m3/h na osobę. Za silna wentylacja wysusza w sezonie grzewczym, to spory dyskomfort. Co za "fachowiec" wyliczył Panu 270m3/h???1. zapotrzebowanie na powietrze 270 m3 (4 osoby na stałe), rozpiska dla pomieszczeń w załączniku
To są kanały do zalewania w wylewce, czy miał Pan taki kanał w ręce? Wyginał Pan go?2. instalacja za pomocą kanałów fi wew. 63 (kanały i skrzynki prowadzone na poddaszu poniżej jętek i ocieplenia stropu poddasza w suficie podwieszanym)
Kanały mogą być w 5 cm styropianu i 5 cm wylewki, skrzynki i redukcje oraz mijanki mają 8 cm kanał 7,5. Izolacja na zewnątrz nie ma wpływu na falę dźwiękową w kanale, jeśli ona jest. Może Pan rurki stetoskopu owinąć i sprawdzić.3. skrzynki rozdzielcze na poddaszu w suficie podwieszanym tak jak rury (kanały nawiew na parter prowadzone w narożnikach sypialni w obudowach KG izolowane wełna żeby było ciszej) jeżeli lepiej uniknąć prowadzenia kanałów w ten sposób i dać dodatkowe skrzynki w takim wypadku, jedne na parter a drugie na poddasze to proszę o opinie, wtedy kanały na parter musielibyśmy prowadzić w wylewce na stropie, a tam jest tylko miejsce na 5 cm ocieplenia, wiec 75 fi zew pewnie byłyby za duże? Chciałem uniknąć kanałów o różnych przekrojach żeby skrzynki wyszły taniej.
Instalacja na więcej niż jednym rozdzielaczu nawiewnym i jednym wywiewnym jest bardzo ryzykowna. Na trójniku nie musi się powietrze rozdzielać.
4. rekuperator myślałem o onyx dream 400, zainstalowany w garażu na parterze, ale może jakiś inny model w tym wypadku by się lepiej sprawdził(zapotrzebowanie 270 m3)?
Centrala odprowadza wodę, czy w garażu będzie taka temperatura i jakieś ujście, odbywało się to bez zakłóceń?
Najlepiej na najmniej nasłonecznionej ścianie. Ale jak nie ma innego wyjścia, to OK.5. czerpnia zaznaczona na niebiesko(gruba linia) w garderobie na poddaszu(odl. do reku około 1,5 m), poniżej okapu, strona wschodnia
Byle na dach.6. wyrzutnia jako 2 kominki wentylacyjne w dachowce(gruba czerwona linia), odl. od reku do kominka went. około 7 m
Liczy się cały obieg powietrza. Poza tym, na dwóch skrzynkach ( nawiewnej i wywiewnej ) to ukłąd samoregulujący, nie ma więc się czym za bardzo przejmować.8. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na piętrze ok. 7 - 8 m, do wywiewników ok. 4 m
Nie będzie uciekało od razu do wywiewu, dyfuzja składowych powietrza ( wyrównanie w domu stężenia O2, CO2 H2O) trwa kilkadziesiąt sekund ( jest "szybsza" od dymu z papierosa) a wentylacja wymienia powietrze co kilka godzin.9. odległości od skrzynki rozdzielczej do nawiewników na parterze 8 i 11 m(ten mogę spróbować skrócić=przesunąć bliżej kuchni, tylko czy wtedy nie będzie problemu że powietrze będzie uciekało od razu do wywiewu?), odległość do wywiewników na parterze 6-7 m
Kanał 160mm przy 2m/sek to 140m3/h przy 5m/sek 360.10. odległość od reku do skrzynek rozdzielczych na piętrze ok. 8-9 m, rury fi 160 do skrzynek(onyx 400 ma takie króćce)
Chyba nie ma okapu bez zaworu.11. w kuchni chciałbym zostawić jeden kanał grawitacyjny podłączony do okapu kuchennego, słyszałem o klapkach zwrotnych które można zastosować w takim wypadku(jestem świadomy tego ze przy włączeniu okapu trzeba będzie dostarczyć więcej powietrza np. doszczelnić okno, ale nie chciałbym aby tłuszcz etc. trafiały nam do kanałów wm)
. Odzysk ciepła z wentylacji robi się głównie po to, by obniżyć koszt budowy i koszty eksploatacji, czyli by nie robić kotłowni. Chyba, że ktoś ma gdzieś oszczędzanie i komfort, to można robić kotłownie .12. garaż, kotłownia, spiżarnia(za kuchnią) będą oddzielone szczelnie od części domowej i tam są wypusty do kominów wentylacji grawitacyjnej, w garażu planowana kratka(nawiew)
Jak nie ma połączenia wentylacyjnego "pod drzwiami" to oddzielna wentylacja.13. garaż planujemy ogrzewać do 5-6 stopni, pytanie czy to wystarczające dla reku? jako alternatywę rozważałem zastosowanie reku na poddaszu, ale w tej części nieocieplonej, wiec ewentualnie w grę wchodziłoby wtedy ocieplenie samego reku, czerpnia musiałby pozostać w tym samym miejscu ale byłoby bliżej od reku do skrzynki rozdzielczej i do wyrzutni
Nawiew w garderobie... zależy jaką damy skrzynkę, czasami króciec zostaje, po co go zaślepiać?14. czytając forum zrezygnowałem z nawiewów w garderobach, będą szczeliny pod drzwiami(z pomieszczeń w których jest nawiew) i kratki do pomieszczeń w których jest wywiew(pralnia, łazienka)
Dobra centrala powoduje to, że ocieplenie nie jest potrzebne, a kanały... z zaufanego źródła i z atestem PZH do tych kanałów ( niektórzy dają atest od innych )15. kanały PE fi 63 wew, czy polecacie jakieś konkretne do prowadzenia w suficie podwieszanym(mogę je dać również powyżej sufitu poddasza, ale wtedy trzeba będzie dodatkowo ocieplić)?
Nie kolano a redukcja. Anemostaty 63mm produkuje się np. we Francji i do nas od wielu lat nie sprowadza.16. w wypadku kanałów schodzących z piętra na parter byłyby bezpośrednio podłączone do anemostatu można powiedzieć pod kątem 0 stopni, czy konieczne jest tutaj kolano 90 stopni żeby jakoś spowolnić przepływ przed anemostatem?
Nie ma czegoś takiego jak: rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń, to wentylacja samoregulująca, więc na anemostatach będzie zmienny przepływ ze stałą sumą . Rozpiskę robią tylko ci co nie rozumieją domowej wentylacji, lub chcą udawać profesjonalistów.Prosiłbym o opinie na temat powyższych punktów.
Załączam do postu:
- rzuty z naniesionymi nawiewami/wywiewami i rurami(linie ze strzałkami, jak 2 to znaczy ze 2 rury, jak strzałka nie kończy się kółkiem to znaczy ze kanał kończy się na parterze),
- rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń z info o planowanych kanałach do każdego nawiewu/wywiewu
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Na początek chciałem podziękować Panie Tomaszu za odpowiedzi, już widzę że moje założenia od początku były błędne.
onyx 200 przy wydajności około 140 m3 wykres sprezu zbliza sie do 0, czyli jak rozumiem się nie nadaje do takiej instalacji zakładając ze chcemy ograniczyć zużycie prądu.
A może jest coś pośredniego czemu warto się przyjrzeć?
Wracając do tematu myślałem , że podwajając ilość kanałów od skrzynki do anemostatu zwiększamy przepływ i w ten sposób regulujemy gdzie chcemy powietrza więcej a gdzie mniej, jeżeli wszędzie można dać po jednym kanale to nawet lepiej bo to upraszcza instalację. Rozpiska wynika więc głównie z błędnego założenia które przyjąłem na początku, czyli wyliczenia ilości powietrza dla poszczególnych pomieszczeń i potem jego zsumowania.
To niestety ja, myślałem że wyliczenia robi się dla pomieszczeń a potem sumuje, czyli jak 4 osoby w salonie, to planujemy tam 120 m3. Czyli w naszym wypadku powinno wystarczyc 120 m3 na calosc?Tomasz_Brzeczkowski pisze:Wentylacja to 20 do 30m3/h na osobę. Za silna wentylacja wysusza w sezonie grzewczym, to spory dyskomfort. Co za "fachowiec" wyliczył Panu 270m3/h???1. zapotrzebowanie na powietrze 270 m3 (4 osoby na stałe), rozpiska dla pomieszczeń w załączniku
Nie miałem, jakie kanały poleciłby Pan do instalacji w suficie podwieszanym?To są kanały do zalewania w wylewce, czy miał Pan taki kanał w ręce? Wyginał Pan go?2. instalacja za pomocą kanałów fi wew. 63 (kanały i skrzynki prowadzone na poddaszu poniżej jętek i ocieplenia stropu poddasza w suficie podwieszanym)
W takim razie zostaje jedna skrzynka i kanały w suficie podwieszanym.Kanały mogą być w 5 cm styropianu i 5 cm wylewki, skrzynki i redukcje oraz mijanki mają 8 cm kanał 7,5. Izolacja na zewnątrz nie ma wpływu na falę dźwiękową w kanale, jeśli ona jest. Może Pan rurki stetoskopu owinąć i sprawdzić.3. skrzynki rozdzielcze na poddaszu w suficie podwieszanym tak jak rury (kanały nawiew na parter prowadzone w narożnikach sypialni w obudowach KG izolowane wełna żeby było ciszej) jeżeli lepiej uniknąć prowadzenia kanałów w ten sposób i dać dodatkowe skrzynki w takim wypadku, jedne na parter a drugie na poddasze to proszę o opinie, wtedy kanały na parter musielibyśmy prowadzić w wylewce na stropie, a tam jest tylko miejsce na 5 cm ocieplenia, wiec 75 fi zew pewnie byłyby za duże? Chciałem uniknąć kanałów o różnych przekrojach żeby skrzynki wyszły taniej.
Instalacja na więcej niż jednym rozdzielaczu nawiewnym i jednym wywiewnym jest bardzo ryzykowna. Na trójniku nie musi się powietrze rozdzielać.
Tak jest przewidziane odprowadzenie wody, w garażu planujemy mieć 5-6 stopni, czy to wystarczające?4. rekuperator myślałem o onyx dream 400, zainstalowany w garażu na parterze, ale może jakiś inny model w tym wypadku by się lepiej sprawdził(zapotrzebowanie 270 m3)?
Centrala odprowadza wodę, czy w garażu będzie taka temperatura i jakieś ujście, odbywało się to bez zakłóceń?
Czyli aby zapewnic nawiew 120 -140 m3 do domu i wykorzystac nizsze biegi centrali = mniej pradu, Onyx 400 bedzie ok, czy lepiej wybrac cos innego, przy onyx 400 na najniższym biegu - 40 % wydajności, spręż 100 Pa, wydajnosc 140 m3. do wyliczenia potrzebnego sprężu rozumiem sumujemy ilość strat na nawiewie, czerpnia->rekuperator->skrzynka->najdalszy anemostat?Kanał 160mm przy 2m/sek to 140m3/h przy 5m/sek 360.10. odległość od reku do skrzynek rozdzielczych na piętrze ok. 8-9 m, rury fi 160 do skrzynek(onyx 400 ma takie króćce)
onyx 200 przy wydajności około 140 m3 wykres sprezu zbliza sie do 0, czyli jak rozumiem się nie nadaje do takiej instalacji zakładając ze chcemy ograniczyć zużycie prądu.
A może jest coś pośredniego czemu warto się przyjrzeć?
Rozumiem, główną zaletą na której nam zależy jest podniesienie komfortu jeżeli chodzi o powietrze w domu, tj. mniej kurzu z zewnątrz i więcej świeżego powietrza bez otwierania okien.. Odzysk ciepła z wentylacji robi się głównie po to, by obniżyć koszt budowy i koszty eksploatacji, czyli by nie robić kotłowni. Chyba, że ktoś ma gdzieś oszczędzanie i komfort, to można robić kotłownie .12. garaż, kotłownia, spiżarnia(za kuchnią) będą oddzielone szczelnie od części domowej i tam są wypusty do kominów wentylacji grawitacyjnej, w garażu planowana kratka(nawiew)
Nie ma połączenia pod drzwiami, takie jest założenie żeby część gospodarczą oddzielić od domowej w ten sposób.Jak nie ma połączenia wentylacyjnego "pod drzwiami" to oddzielna wentylacja.13. garaż planujemy ogrzewać do 5-6 stopni, pytanie czy to wystarczające dla reku? jako alternatywę rozważałem zastosowanie reku na poddaszu, ale w tej części nieocieplonej, wiec ewentualnie w grę wchodziłoby wtedy ocieplenie samego reku, czerpnia musiałby pozostać w tym samym miejscu ale byłoby bliżej od reku do skrzynki rozdzielczej i do wyrzutni
Jaką dobrą centralę by Pan polecił? Oczywiście budżet nie jest nieograniczony, zakładałem na tą instalację przy montażu samemu do 10 tys.Dobra centrala powoduje to, że ocieplenie nie jest potrzebne, a kanały... z zaufanego źródła i z atestem PZH do tych kanałów ( niektórzy dają atest od innych )15. kanały PE fi 63 wew, czy polecacie jakieś konkretne do prowadzenia w suficie podwieszanym(mogę je dać również powyżej sufitu poddasza, ale wtedy trzeba będzie dodatkowo ocieplić)?
Jakiej średnicy anemostaty się stosuje?Nie kolano a redukcja. Anemostaty 63mm produkuje się np. we Francji i do nas od wielu lat nie sprowadza.16. w wypadku kanałów schodzących z piętra na parter byłyby bezpośrednio podłączone do anemostatu można powiedzieć pod kątem 0 stopni, czy konieczne jest tutaj kolano 90 stopni żeby jakoś spowolnić przepływ przed anemostatem?
Nie jestem profesjonalistą w tej dziedzinie i nie zamierzam go udawać, chcę zrobić wentylację w domu żeby się w nim lepiej mieszkało, a chcę ją zrobić sam, żeby było taniej. Tyle, że jeżeli mam ją zrobić źle to lepiej jej nie robić w ogóle stąd moje pytania.Nie ma czegoś takiego jak: rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń, to wentylacja samoregulująca, więc na anemostatach będzie zmienny przepływ ze stałą sumą . Rozpiskę robią tylko ci co nie rozumieją domowej wentylacji, lub chcą udawać profesjonalistów.Prosiłbym o opinie na temat powyższych punktów.
Załączam do postu:
- rzuty z naniesionymi nawiewami/wywiewami i rurami(linie ze strzałkami, jak 2 to znaczy ze 2 rury, jak strzałka nie kończy się kółkiem to znaczy ze kanał kończy się na parterze),
- rozpiskę zapotrzebowania na powietrze dla poszczególnych pomieszczeń z info o planowanych kanałach do każdego nawiewu/wywiewu
Wracając do tematu myślałem , że podwajając ilość kanałów od skrzynki do anemostatu zwiększamy przepływ i w ten sposób regulujemy gdzie chcemy powietrza więcej a gdzie mniej, jeżeli wszędzie można dać po jednym kanale to nawet lepiej bo to upraszcza instalację. Rozpiska wynika więc głównie z błędnego założenia które przyjąłem na początku, czyli wyliczenia ilości powietrza dla poszczególnych pomieszczeń i potem jego zsumowania.
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
Panie Tomaszu mam dostęp do kanałów wentylacyjnych jak na zdjęciu poniżej, mogę to mieć za nieduże pieniądze, niestety mają średnicę 80mm, myśli pan że można to wykorzystać w domowych warunkach do wentylacji bądź do nawiewu powietrza z kanałówki?


-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
ciężko się robi, bo niestety rozrywa się w rękach. Poza tym nie nadaje się do wylewki czy pod izolację.RobertKGB pisze:Panie Tomaszu mam dostęp do kanałów wentylacyjnych jak na zdjęciu poniżej, mogę to mieć za nieduże pieniądze, niestety mają średnicę 80mm, myśli pan że można to wykorzystać w domowych warunkach do wentylacji bądź do nawiewu powietrza z kanałówki?
50m atestowanej 75/63mm

(ten z białym środkiem ) kosztuje 360zł/50m -
Re: Sam robię wentylację mechaniczną
No właśnie te które mogę mieć nie rozrywają się w rękach, bo są to wysokiej jakości kanały z certyfikatami morskimi stosowane w przemyśle okrętowym, stąd też raczej ciężko dostępne w małych średnicach. To nie jest dokładnie ten co na zdjęciu , bo nie zrobiłem jeszcze zdjęcia. Nie chce ich pchać w wylewkę tylko nad sufitem podwieszanym . Kanały s-flexa albo ttplastu niestety w mojej okolicy są słabo dostępne i w zdecydowanie wyższych cenach, a te alu mogę mieć za przysłowiową flaszkę dlatego zastanawiam się czy nie spróbować.
