Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Moderator: Redakcja e-izolacje.pl
-
Lwówecka Grupa Budowlana
Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
http://www.blog.bogumilabytnar.pl/?p=497
W poprzednim tygodniu rozprawiliśmy się z mitem dotyczącym docieplania ścian zewnętrznych z cegły ceramicznej pełnej wraz z pustką powietrzną, albowiem w poglądach wielu inwestorów istnieje przekonanie o braku potrzeby termomodernizacji budynku o takich właśnie ścianach.
W tym tygodniu na celownik weźmiemy ściany kamienne, których grubość w budynkach mieszkalnych niejednokrotnie przekracza wartość ponad 1,00 m. Właściciele takich budynków żyją ze świadomością, że ściany o takiej grubości izolują bardzo dobrze przed utratą ciepła. Są przekonani, że im grubsza ściana tym lepiej. Niestety rzeczywistość jest inna. Ściany kamienne są bardzo dobrym przewodnikiem ciepła. Bardzo dobrze przewodzą pieniądze z naszych portfeli do portfeli właścicieli składów opału.
Dlaczego tak się dzieje? To bardzo proste. Powodem jest bardzo wysoki współczynnik przewodzenia ciepła, który dla ściany z piaskowca wynosi 2,5 W/mK, tj. około 62 razy więcej niż styropian.
Przykładowe rozwiązanie ściany kamiennej przedstawia się w sposób następujący, patrząc od strony wewnętrznej: tynk cementowo-wapienny gr. 20 mm, kamień (piaskowiec) murowany na zaprawie glinianej gr. 1000 mm i tynk cementowo-wapienny gr. 20 mm.
Dla zbudowanej ściany z takich komponentów współczynnik przenikania ciepła U wynosi aż około 1,62 W/m2K. Oznacza to, że ilość ciepła jaka będzie przenikać przez 1 m2 ściany może nas kosztować w zależności od nośnika energii:
- olej opałowy: 79,15 zł/rok,
- energia elektryczna: 110,64 zł/rok,
- węgiel kamienny: 19,15 zł/rok,
- gaz płynny: 54,80 zł/rok,
- gaz ziemny: 40,48 zł/rok,
- drewno opałowe: 20,97 zł/rok,
- eko-groszek: 30,20 zł/rok.
W przypadku docieplenia rozpatrywanej ściany styropianem EPS 70 gr. 150 mm, współczynnik przenikania ciepła wynosiłby już tylko około 0,23 W/m2K. Oznacza to, że ilość ciepła jaka będzie przenikać przez 1 m2 ściany może nas kosztować w zależności od nośnika energii:
- olej opałowy: 11,24 zł/rok,
- energia elektryczna: 15,71 zł/rok,
- węgiel kamienny: 2,72 zł/rok,
- gaz płynny: 7,78 zł/rok,
- gaz ziemny: 5,75 zł/rok,
- drewno opałowe: 2,98 zł/rok,
- eko-groszek: 4,29 zł/rok.
Po przeanalizowaniu powyższych cen jednostkowych od razu można wysnuć wniosek, że ściany kamienne są bardzo energochłonne bez względu na ich grubość. Dopiero docieplenie takich przegród może znacząco obniżyć koszty ogrzewania budynku. Należy również mieć na uwadze fakt, że nie zawsze ściany kamienne można będzie docieplić styropianem.
W poprzednim tygodniu rozprawiliśmy się z mitem dotyczącym docieplania ścian zewnętrznych z cegły ceramicznej pełnej wraz z pustką powietrzną, albowiem w poglądach wielu inwestorów istnieje przekonanie o braku potrzeby termomodernizacji budynku o takich właśnie ścianach.
W tym tygodniu na celownik weźmiemy ściany kamienne, których grubość w budynkach mieszkalnych niejednokrotnie przekracza wartość ponad 1,00 m. Właściciele takich budynków żyją ze świadomością, że ściany o takiej grubości izolują bardzo dobrze przed utratą ciepła. Są przekonani, że im grubsza ściana tym lepiej. Niestety rzeczywistość jest inna. Ściany kamienne są bardzo dobrym przewodnikiem ciepła. Bardzo dobrze przewodzą pieniądze z naszych portfeli do portfeli właścicieli składów opału.
Dlaczego tak się dzieje? To bardzo proste. Powodem jest bardzo wysoki współczynnik przewodzenia ciepła, który dla ściany z piaskowca wynosi 2,5 W/mK, tj. około 62 razy więcej niż styropian.
Przykładowe rozwiązanie ściany kamiennej przedstawia się w sposób następujący, patrząc od strony wewnętrznej: tynk cementowo-wapienny gr. 20 mm, kamień (piaskowiec) murowany na zaprawie glinianej gr. 1000 mm i tynk cementowo-wapienny gr. 20 mm.
Dla zbudowanej ściany z takich komponentów współczynnik przenikania ciepła U wynosi aż około 1,62 W/m2K. Oznacza to, że ilość ciepła jaka będzie przenikać przez 1 m2 ściany może nas kosztować w zależności od nośnika energii:
- olej opałowy: 79,15 zł/rok,
- energia elektryczna: 110,64 zł/rok,
- węgiel kamienny: 19,15 zł/rok,
- gaz płynny: 54,80 zł/rok,
- gaz ziemny: 40,48 zł/rok,
- drewno opałowe: 20,97 zł/rok,
- eko-groszek: 30,20 zł/rok.
W przypadku docieplenia rozpatrywanej ściany styropianem EPS 70 gr. 150 mm, współczynnik przenikania ciepła wynosiłby już tylko około 0,23 W/m2K. Oznacza to, że ilość ciepła jaka będzie przenikać przez 1 m2 ściany może nas kosztować w zależności od nośnika energii:
- olej opałowy: 11,24 zł/rok,
- energia elektryczna: 15,71 zł/rok,
- węgiel kamienny: 2,72 zł/rok,
- gaz płynny: 7,78 zł/rok,
- gaz ziemny: 5,75 zł/rok,
- drewno opałowe: 2,98 zł/rok,
- eko-groszek: 4,29 zł/rok.
Po przeanalizowaniu powyższych cen jednostkowych od razu można wysnuć wniosek, że ściany kamienne są bardzo energochłonne bez względu na ich grubość. Dopiero docieplenie takich przegród może znacząco obniżyć koszty ogrzewania budynku. Należy również mieć na uwadze fakt, że nie zawsze ściany kamienne można będzie docieplić styropianem.
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
To nie lepiej izolować od wewnątrz, żeby ściany nie pochłaniały ciepła? Chociażby logika to podpowiada.
Nie po to izolujemy, by robić centralne.
Nie po to izolujemy, by robić centralne.
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Tak zgadza się logika to podpowiada!!Enerbau pisze:To nie lepiej izolować od wewnątrz, żeby ściany nie pochłaniały ciepła? Chociażby logika to podpowiada.
Ale czy wiesz jakie są dalsze konsekwencje takiego ocieplania? Czy wiesz co się dzieje ze ścianą po drugiej stronie takiego ocieplenia? Jaki wpływ ma pogoda i wigotność powietrza na taki mur?
Gdzie wystąpi punkt rosy w takim murze? Jak prawidłowo wykonać takie ocieplenie?!!!
Stwierdzenie, że coś jest logiczne to nie wszystko, trzeba wiedzieć jak to prawidłowo wykonać!!!
A jeszcze się tu nie znalazł nikt kto coś takiego zaproponował i wziął za to odpowiedzialność.
Natomiast fabrykowanie takich rysunków { poniżej } na potrzeby udowodnienia teorii jedynie słusznych, niby logicznych
Tylko autor tych rysunków po mimo wielokrotnych próśb nie był w stanie wytłumaczyć mi dla czego pokazana temp przy podłodze wynosi 11,8 stopnia. dla takich parametrów jak na rysunku.Tomasz_Brzeczkowski pisze:
TO NIE JEST IZOLACJA
Wydaje się niby logiczne do momentu gdy ja sam wykonałem pomiary temperatury dla takiej konstrukcji przy podobnych temperaturach wewnątrz i na zewnątrz.
A więc cała ta logika jak kij ma dwa końce.
Ale jednak znalazł się czytelnik co wykonał tak na ta logikę ocieplenie i teraz mu się leje na głowę.
Niby ligicznie a konsekwencje tego są fatalne.
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Podstawą skutecznej izolacji wewnętrznej jest jej fachowe wykonanie!. Coraz więcej firm produkujących materiały budowlane ma w swoim programie izolacje wewnetrzne. Np. Rockwool
http://download.rockwool.de/media/23985 ... d_0113.pdf
Zdaniem czołowych niemieckich architektów izolowanie wszystkich istniejących domów z zewnątrz jest
ogłupianiem narodu i umotywowane politycznie. Z oszczędnością energii ma to niewiele wspólnego!
Nie raz pisałem, że do każdego domu trzeba podchodzić indywidualnie i przede wszystkim nie izolować wilgotnych ścian! Jeżeli wydaje się komuś, że wystarczy przykleić od środka kilka płyt styropianowych, to grubo się myli. Prawidlowo wykonana izolacja wewnętrzna o grubości 3 cm pozwala na zaoszczędzenie 30 % energii poitrzebnej do ogrzewania. Izolacje grubsze niż 10 cm są ekonomicznie nieuzasadnione. ( dotyczy izolowania wewnętrznego już istniejących budynków).
http://download.rockwool.de/media/23985 ... d_0113.pdf
Zdaniem czołowych niemieckich architektów izolowanie wszystkich istniejących domów z zewnątrz jest
ogłupianiem narodu i umotywowane politycznie. Z oszczędnością energii ma to niewiele wspólnego!
Nie raz pisałem, że do każdego domu trzeba podchodzić indywidualnie i przede wszystkim nie izolować wilgotnych ścian! Jeżeli wydaje się komuś, że wystarczy przykleić od środka kilka płyt styropianowych, to grubo się myli. Prawidlowo wykonana izolacja wewnętrzna o grubości 3 cm pozwala na zaoszczędzenie 30 % energii poitrzebnej do ogrzewania. Izolacje grubsze niż 10 cm są ekonomicznie nieuzasadnione. ( dotyczy izolowania wewnętrznego już istniejących budynków).
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Ale jednak nie odpowiedziałeś na moje pytania!!!
Są to budynki na tyle specyficzne, że ze względu na specyfikę elewacji zewnętrznej nie da się inaczej. Cytat z linku:
"Obszerne badania teoretyczne i praktyczne
niezależnego instytutu dowodzą, że izolacja wewnętrzna
ścian zewnętrznych, pod pewnymi warunkamijest skutecznym środkiem do zmniejszenia zużycia energii grzewczej"
No właśnie, pod pewnymi warunkami!!! A jakie to warunki? Tego już nie ma w tej ulotce reklamowej.
I to jest wystarczający przepis na prawidłową i skuteczną izolację budynku? Czy może jest coś jeszcze o czym trzeba wiedzieć?
Prezentowany link odnosi się wyraźnie do budynków "zabytkowych" a nie o nich tu dyskutujemy.Enerbau pisze:Podstawą skutecznej izolacji wewnętrznej jest jej fachowe wykonanie!. Coraz więcej firm produkujących materiały budowlane ma w swoim programie izolacje wewnetrzne. Np. Rockwool
http://download.rockwool.de/media/23985 ... d_0113.pdf.
Są to budynki na tyle specyficzne, że ze względu na specyfikę elewacji zewnętrznej nie da się inaczej. Cytat z linku:
"Obszerne badania teoretyczne i praktyczne
niezależnego instytutu dowodzą, że izolacja wewnętrzna
ścian zewnętrznych, pod pewnymi warunkamijest skutecznym środkiem do zmniejszenia zużycia energii grzewczej"
No właśnie, pod pewnymi warunkami!!! A jakie to warunki? Tego już nie ma w tej ulotce reklamowej.
A ten cytat skąd jest zaczerpnięty?Enerbau pisze: Zdaniem czołowych niemieckich architektów izolowanie wszystkich istniejących domów z zewnątrz jest
ogłupianiem narodu i umotywowane politycznie. Z oszczędnością energii ma to niewiele wspólnego!.
Piszesz, że 3 cm to 30%. Stosując średnią arytmetyczną dla budynku zero bo już niedługo nie będzie można inaczej trzeba właśnie 10 cm, to dla czego twierdzisz, że to ekonomicznie nie uzasadnione? A gdzie jest ta granica uzasadnienia między 3 a 10?Enerbau pisze:
Nie raz pisałem, że do każdego domu trzeba podchodzić indywidualnie i przede wszystkim nie izolować wilgotnych ścian! Jeżeli wydaje się komuś, że wystarczy przykleić od środka kilka płyt styropianowych, to grubo się myli. Prawidłowo wykonana izolacja wewnętrzna o grubości 3 cm pozwala na zaoszczędzenie 30 % energii poitrzebnej do ogrzewania. Izolacje grubsze niż 10 cm są ekonomicznie nieuzasadnione. ( dotyczy izolowania wewnętrznego już istniejących budynków).
I to jest wystarczający przepis na prawidłową i skuteczną izolację budynku? Czy może jest coś jeszcze o czym trzeba wiedzieć?
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Odpowiedzi na powyższe pytania znajdują się w wątku przemilczana prawda o zewnętrznej izolacji
http://www.forumbudowlane.pl/vt/36015/0 ... j-izolacji
Bachus napisał:
http://www.forumbudowlane.pl/vt/36015/0 ... j-izolacji
Bachus napisał:
Można wiedzieć o co byłem wcześniej pytany?Ale jednak nie odpowiedziałeś na moje pytania!!!
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
A żeby nie być gołosłownym zamieszczam link do artykułu na stronie EIKE - Europejskiego Instytutu
Klimatu i Energii (jedynej tego typu instytucji w Europie nie finansowanej przez rząd ).
Dzięki temu Instytut nie musi wykonywać badań na polityczne zamówienia.
http://www.eike-klima-energie.eu/climat ... erdummung/
Życzę miłej lektury!
Klimatu i Energii (jedynej tego typu instytucji w Europie nie finansowanej przez rząd ).
Dzięki temu Instytut nie musi wykonywać badań na polityczne zamówienia.
http://www.eike-klima-energie.eu/climat ... erdummung/
Życzę miłej lektury!
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
Niestety na żadne pytanie tam nie ma odpowiedzi!!!Enerbau pisze:Odpowiedzi na powyższe pytania znajdują się w wątku przemilczana prawda o zewnętrznej izolacji
http://www.forumbudowlane.pl/vt/36015/0 ... j-izolacji
Pierwszy mój post w tym temacieEnerbau pisze: Można wiedzieć o co byłem wcześniej pytany?
No i znów link do jakiejś strony traktującej o budynkach wielorodzinnych i glonach na ich elewacji, ja pytałem o co innego!!!Enerbau pisze:A żeby nie być gołosłownym zamieszczam link do artykułu na stronie EIKE - Europejskiego Instytutu
Klimatu i Energii (jedynej tego typu instytucji w Europie nie finansowanej przez rząd ).
Dzięki temu Instytut nie musi wykonywać badań na polityczne zamówienia.
http://www.eike-klima-energie.eu/climat ... erdummung/
Życzę miłej lektury!
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
ale po co styropian na ściany żeby zrobić sobie pleśniejącą saunę. wystarczy zapewnić w domu dobre okna i dobrze zaizolować poddasze, dach i 85% ciepła. jedynie że ktoś będzie miał ścianę cieńszą niż 15 cm
Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.2)?
To rzeczywiście rewelacje
Gdzie tego uczą i gdzie praktykują? Nobel się za to należy 


