Witam.
Od niedawna posiadam uprawnienia budowlane (drogowe wykonawcze) i pojawiła się przede mną okazja wykorzystania ich po raz pierwszy. Póki co pracuję nadal jako majster, jednak znajomy potrzebuje kierownika budowy na zjazd do swojego domku z drogi publicznej i chce mi zlecić pełnienie tej funkcji. A ja w czymś takim jestem kompletnie niedoświadczona - mam doświadczenie (nie jako kierownik - jako majster i to głównie przy nadzorowaniu robót na odcinku - ale tu jako kierownik raczej bez problemu dałabym radę) jedynie w realizacji inwestycji w drodze zamówień publicznych, gdzie kierownik budowy reprezentuje jednocześnie wykonawcę, a inwestor powołuje inspektora nadzoru inwestorskiego. Przez to nie do końca potrafię rozgraniczyć, co kierownik budowy przy tych inwestycjach robił jako kierownik, a co jako przedstawiciel wykonawcy, jak również czego inwestor wymagał dla własnej pewności prawidłowości wykonania robót, a czego dlatego, że wymagają tego obowiązujące przepisy.
W mojej sytuacji byłabym kierownikiem przyjętym na zlecenie, natomiast zlecający znajomy byłby w jednej osobie inwestorem i wykonawcą.
Nie chcę stracić uprawnień przez nieświadomie popełnione błędy, dlatego będę teraz głupio pytać.
1. Ja to widzę tak: daję moje uprawnienia i izbę oraz oświadczenie inwestorowi i on zgłasza rozpoczęcie robót co najmniej 7 dni przed terminem. Robię bioza jeśli trzeba, przejmuję teren, wieszam tablicę informacyjną, zabezpieczam teren budowy, nadzoruję, prowadzę dziennik, wpisuję do dziennika że roboty zakończone oraz wystawiam oświadczenie o zakończeniu robót, a wszystkich formalności dopełnia już inwestor, ja jedynie uczestniczę w czynnościach odbiorowych i finito. Dobrze rozumuję, czy coś mi umknęło? A co do zgłoszeń - jeśli się nie mylę, zgłaszam chyba tylko wprowadzenie organizacji ruchu zastępczego do właściwych organów typu policja etc. Czy zgłaszam jeszcze cokolwiek gdziekolwiek?
3. W jaki sposób prowadzić dziennik - wpisywać np. poszczególne etapy typu "Przygotowano podłoże..", "Wykonano podbudowę.." etc.? Przy zamówieniach publicznych każdy z takich etapów musiał być potwierdzony przez inspektora nadzoru - a tu rozumiem, że po prostu opisuję i nikt niczego nie musi mi potwierdzać?
4. Co z geodezją - wystarczy wytyczenie przed wykonaniem i na koniec mapa do dokumentacji powykonawczej, czy muszę mieć pomiary np. rzędnych kolejnych warstw przed zakryciem?
5. Co z dokumentacją powykonawczą - robię operat kolaudacyjny, zawierający mapy powykonawcze, projekt budowlany z naniesionymi nieistotnymi zmianami, deklaracje zgodności, badania zagęszczenia etc.? Właśnie, co z tymi deklaracjami i badaniami, muszę przy takiej inwestycji dopilnować, żeby to wszystko było? Gdzieś się doczytałam, że w zakres dokumentacji powykonawczej wchodzi też książka obmiaru, jednak z tego, co mi dotychczas było wiadomo, to książka obmiaru jest potrzebna jedynie pod rozliczenie.
7. Co jeśli się okaże, że projekt jest niezgodny z obowiązującymi przepisami - np. wymiary jezdni etc. (nie wiem, czy jest, jeszcze go nie widziałam)? Najprościej chyba się nie podejmować; czy jeśli bym taką niezgodność zauważyła dopiero w trakcie realizacji, projektant ma obowiązek ustosunkować się do moich uwag, jeśli inwestor nie zlecił mu nadzoru autorskiego? A może powinnam się zupełnie nie przejmować, skoro ktoś to zaprojektował i się pod tym podpisał, a jeszcze kto inny zatwierdził.
8. Wdzięczna będę również za wszelkie wskazówki, co powinnam zawrzeć w umowie z inwestorem.
Im więcej czytam tych ustaw, tym mniej wiem. Może nienajlepiej to o mnie świadczy, bo przecież mam uprawnienia, więc powinnam wszystko wiedzieć, ale chyba najlepiej nauczy mnie doświadczenie, a lepiej dwa razy spytać, niż coś namieszać i potem nie móc spać po nocach.
Będę wdzięczna za wszelkie odpowiedzi, porady i sugestie.
Obowiązki kierownika budowy - zjazd z drogi publicznej
Moderator: Redakcja e-mieszkanie.pl
Re: Obowiązki kierownika budowy - zjazd z drogi publicznej
Radzę nie podejmować się tego zadania ponieważ nie masz odpowiedniego doświadczenia i szkoda byłoby sobie na starcie spaprać uprawnienia.
Z własnego doświadczenia: współpraca z Inwestorem, który jest jednocześnie Wykonawcą do niczego dobrego nie prowadzi.
Znasz zapewne prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego i wybieraj proste ścieżki.
W ostateczności możesz zostać Kierownikiem Budowy z ramienia Wykonawcy ale pamiętaj roboty będzie odbierał Inwestor będący jednocześnie Wykonawcą, czy to jest do pogodzenia???.
Z własnego doświadczenia: współpraca z Inwestorem, który jest jednocześnie Wykonawcą do niczego dobrego nie prowadzi.
Znasz zapewne prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego i wybieraj proste ścieżki.
W ostateczności możesz zostać Kierownikiem Budowy z ramienia Wykonawcy ale pamiętaj roboty będzie odbierał Inwestor będący jednocześnie Wykonawcą, czy to jest do pogodzenia???.
-
IWB
Re: Obowiązki kierownika budowy - zjazd z drogi publicznej
jeszcze tak szczerej wypowiedzi ze strony KB nie słyszałem, potrafi się przyznać, iż nie do końca się JESZCZE zna na tym i pyta innych. WIELKI SZACUNEK DLA PANI i UKŁONY.
ze swojej strony odradziłbym taką współpracę, lepiej nadzorować dwie mniejsze budowy niż już na początku posiadania uprawnień wyrobić sobie złą opinię którą bardzo ciężko potem wybielić.
Rynek potrzebuje solidnych i uczciwych kierowników a nie tych starych wyjadaczy z epoki PRL.
ze swojej strony odradziłbym taką współpracę, lepiej nadzorować dwie mniejsze budowy niż już na początku posiadania uprawnień wyrobić sobie złą opinię którą bardzo ciężko potem wybielić.
Rynek potrzebuje solidnych i uczciwych kierowników a nie tych starych wyjadaczy z epoki PRL.

