Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.
To zależy od systemu ogrzewania . W starego typu systemach, przy braku automatyki dobierało się moc pieca do potrzeb, używając róznych dziwolągów typu ozc... itp. We współczesnych systemach jest bardzo precyzyjna automatyka (np asic) i nawet przewymiarowany grzejnik zużyje dokładnie tyle co potrzeba, utrzymując temperaturę z dokładnością do 0.1st. Ponieważ coraz powszechniejsze staje się obniżanie Temperatury podczas naszej nieobecności czy (jak ktoś lubi ) snu, to zaletą grzejników o wyższej mocy jest, krótrzy czas przejścia z "eko" do "komfory".
W starym budownictwie dobiera sie 45....55 W/m3, w nowym 25....35W/m3.
Wskazniki odniesione do m2 (powierzchnia podlogi) sa miarodajne tylko jesli jest podane do jakiej wysokosci pomieszczenia sie uw wskaznik odnosi.
Grzejnik lepiej przewymiarowac, w pomieszczeniach w ktorych grzejnik jest czesciowo przysloniety zalozyc glowice z kapilara, kapilare odsunac od frzejnika zeby "widziala" rzeczywista temperature pomieszczenia.
Jesli sie chce zeby pomieszczenie szlo szybko nagrzac to daje sie 2 grzejniki, po polowie mocy. Rozgrzewa sie pokoj 2 grzejnikami, jak temperatura sie zblizy do zadanej - jeden z nich sie zakreca. Jak sie ma dobrej jakosci glowice to nie trzeba nic robic tylko ustawia sie np 1 grzejnik na 18C, drugi na 20C - jak pokoj sie nagrzeje to bedzie grzal tylko ten drugi.
Mam kamienicę o pow. cał. 330m.kw. Sam zbudowałem nową instalację C.O. z wymuszonym obiegiem i piecem gazowym z żeliwną, otwartą komorą spalania. Wszystko od A do Z zrobiłem sam, łącznie z uzbrojeniem pieca. Jedynie grzejniki zasugerowano mi z tabelki i to 27KW na m3. Wszędzie nastawione są na trójkę jedynie tam gdzie wisi czujnik temp. jest na piątce. Płacę za ogrzanie niedocieplonego budynku (i nigdy tego sobie i moim dzieciom nie zrobię) aktualnie ok.250m.kw. od 1000 do 1500 przy dużych mrozach. Temperatura w pomieszczeniach 18.5 do 20. Zapomniałem dodać, że część przejazdowa na podwórze jest teraz korytarzem i jedna z bram nie została jeszcze wymieniona na nową więc tam są spore ubytki ciepła (przy niej samej temp. waha się od 10 do 15 st. C.)
Obliczenia - Tak. Czasem jednak jak ktoś ma nosa lub smykałkę to można wiele zdziałać.Pozdrawiam
To miły żart ale jednak tylko tyle. To oczywiście jest jeden rachunek co znaczy, że opłata jest za dwa miesiące. To jest przedwojenna kamienica wolnostojąca o trzech kondygnacjach z przejazdem. Tyle, abyśmy się zrozumieli.
Do doboru wielkości grzejników służą specjalne programy komputerowe obliczające straty cieplne poszczególnych przegród w budynku.Jeśli jest to budynek jednorodzinny o standartowej konstrukcji to poprawnie dobiorą grzejniki instalatorzy z duzym stażem w branży na podstawie doświadczenia i obliczeń uproszczonych tzw.warsztatowych. Przy doborze wielkości grzejników należy uwzględnić typ kotłowni ( NA PALIWO STAŁE,KOCIOŁ GAZOWY KONDENSACYJNY ,POMPA CIEPLNA,KOLEKTORY SŁONECZNE...)
1. sprzedawcy mogą mówić nawet o 350W/m2 - bo to jest ich kasa!!!!
2. przewymiarowane grzejniki zwiększą zużycie ciepła - większy zład wody, mniejsza regulacyjność
3. PANU POTRZEBA NIE WIĘCEJ NIŻ 80W/m2, a najpewniej trochę mniej
po wyliczeniu proponuję udać się na stronę producenta grzejników (np. Purmo ma to dobrze wyjaśnione) i poczytac o tym jak się zmienia moc grzejnika w stosunku do nominalnej w zależności od temperatur zasilania i powrotu - czyli, mówiąc po ludzku jak przeliczyć grzejniki na to co pan chce uzyskać
albo jeszcze lepiej - jak juz pan policzy powierzchnie, prosdze mi przesłac na priw zapotrzebowanie mocy poszczególnych pomieszczeń, zakładane temperatury zasilania /powrotu (sadzę że 70/50?) i producenta - a ja Panu dobiorę te grzejniki, bo wiedzę że na profesjonalne podejście nie mozna tu liczyć i zaczynam żałować że się zalogowałem