Ocieplenie narożnego mieszkania w kamienicy
Moderator: Redakcja e-izolacje.pl
Ocieplenie narożnego mieszkania w kamienicy
Witam.
Chcemy oceplić narożne mieszkanie w kamienicy na parterze. Problem z nim polega na tym, że bylo ono kiedyś mocno zawilgocone, na scianie w pokoju pojawiły sie plesnie. Budynek nie posiadał izolacji pionowej (obecnie jest ona na jednej ze ścian, najprawdodpobniej w tym roku da się wykonać ja na scianie drugiej), dodatkowo po scianie ciekła woda z uszkodzonej rynny.
Sciany w środku ą teraz suche. Z podłogi został wybrany gruz stosowany kiedyś jako wypełniacz. Ściany posmarowano już środkiem grybobójczym i przeciwwilgociowym. Podłoga zostanie wykonana jako drewniana konstrukcja, na którą zostaną położone plyty osb, a na nią panele.
Pozostaje kwestia ogrzewania - mieszkanie jest zimne. Zastanawiałem sie nad ociepleniem dwóch ścian szczytowych, ale tu powstaje problem wilgoci - nie ma obecnie szans na wykonanie izolacji zewnętrznej, pozostaje wewnętrzna. Myślałem o połozeniu na ścian wełny mineralnej/styropianu i pokryciu tego płytami gipsowo - kartonowymi. Ale oawiam się, że pod spodem moze się kondensowac para wodna, efektem czego znów pojawi się grzyb i wilgoć.
Proszę o poradę, czy warto to wogóle robić czy będzie to wyrzucenie pieniędzy w błoto? Na pewno podniesie to temperature w ponieszczeniu, ale co z wilgocią? Da się to wykonac tak, aby się jej pozbyć? Z góry dziekuje za odpowiedzi.
Chcemy oceplić narożne mieszkanie w kamienicy na parterze. Problem z nim polega na tym, że bylo ono kiedyś mocno zawilgocone, na scianie w pokoju pojawiły sie plesnie. Budynek nie posiadał izolacji pionowej (obecnie jest ona na jednej ze ścian, najprawdodpobniej w tym roku da się wykonać ja na scianie drugiej), dodatkowo po scianie ciekła woda z uszkodzonej rynny.
Sciany w środku ą teraz suche. Z podłogi został wybrany gruz stosowany kiedyś jako wypełniacz. Ściany posmarowano już środkiem grybobójczym i przeciwwilgociowym. Podłoga zostanie wykonana jako drewniana konstrukcja, na którą zostaną położone plyty osb, a na nią panele.
Pozostaje kwestia ogrzewania - mieszkanie jest zimne. Zastanawiałem sie nad ociepleniem dwóch ścian szczytowych, ale tu powstaje problem wilgoci - nie ma obecnie szans na wykonanie izolacji zewnętrznej, pozostaje wewnętrzna. Myślałem o połozeniu na ścian wełny mineralnej/styropianu i pokryciu tego płytami gipsowo - kartonowymi. Ale oawiam się, że pod spodem moze się kondensowac para wodna, efektem czego znów pojawi się grzyb i wilgoć.
Proszę o poradę, czy warto to wogóle robić czy będzie to wyrzucenie pieniędzy w błoto? Na pewno podniesie to temperature w ponieszczeniu, ale co z wilgocią? Da się to wykonac tak, aby się jej pozbyć? Z góry dziekuje za odpowiedzi.
--
Miq
Miq
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
No właśnie - wentylacja. W tej chwili w mieszkaniu są drewniane okna skrzynkowe, więc pomimo ich niezłego stanu o wentylacje martwić się nie musze
. Ale zapewne w perspektywie ędzie miała miejsce zmiana okien na plastiki. A widziałem juz u znajomego jaki jest efekt przy kiepskiej wentylacji
. Może wybić dziurę na zewnątrz i wstawić rurę? Instalacje wentylacyjne niestety nie istnieją w tej zęści budynku w której mieszkam.
Co do podłogi - nie dam rady wstawić tam 30 cm ocieplenia - nie ma tyle miejsca (sklepienie piwnicy jest łukowe), przy ścianach dochodzi do 70 cm, na śrdoku jest go co najwyżej 10 - 15. I tyle chyba będzie ocieplenia.
Nadal jednak nie wiem czy lepiej w takich warunkach użyć płyty czy styropianu? W jakiej kolejności zakłąda się elementy? Najpierw folia pote styropian/welna czy na odwrot? Wyczytalem, ze welna chlonie wilgoc i traci wlasciwosci izolacyjne, za to styropian w miejscu styku kleju ze ścianą powoduje robienie "szlamu" z powodu zawilgocenia tego punktu.
Nie jestem fachowcem, a pytając w trzech okolicznych firmach utrzymałem trzy różne propozycje wykonania pracy. Prosiłbym o wskazówki, szkoda mi wywalać kilka tysięcy na prace które nie przyniosą efektu
Co do podłogi - nie dam rady wstawić tam 30 cm ocieplenia - nie ma tyle miejsca (sklepienie piwnicy jest łukowe), przy ścianach dochodzi do 70 cm, na śrdoku jest go co najwyżej 10 - 15. I tyle chyba będzie ocieplenia.
Nadal jednak nie wiem czy lepiej w takich warunkach użyć płyty czy styropianu? W jakiej kolejności zakłąda się elementy? Najpierw folia pote styropian/welna czy na odwrot? Wyczytalem, ze welna chlonie wilgoc i traci wlasciwosci izolacyjne, za to styropian w miejscu styku kleju ze ścianą powoduje robienie "szlamu" z powodu zawilgocenia tego punktu.
Nie jestem fachowcem, a pytając w trzech okolicznych firmach utrzymałem trzy różne propozycje wykonania pracy. Prosiłbym o wskazówki, szkoda mi wywalać kilka tysięcy na prace które nie przyniosą efektu
--
Miq
Miq
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Zawigocenie nasila się podczas mroźnych zim - chyba, nie jestem w stanie tego okreslic dokladnie, bo nie ja wczesniej tam mieszkalem.
Jeżeli chodzi o ocieplenie, to sugeuje Pan: sciana | welna/styropian | folia | plyta gkp? A nie będzie się za folią zbierała wilgoć? Jak na chłopski rozum i informacje z fizyki, będzie się tam kondensować para wodna
. Mam oczywiście nadzieję, że się mylę
. No i czego użyć? wełny? waty?
A co z wentyacją? Czy można wybić dziurę w ścianie na zewnątrz?
Jeżeli chodzi o ocieplenie, to sugeuje Pan: sciana | welna/styropian | folia | plyta gkp? A nie będzie się za folią zbierała wilgoć? Jak na chłopski rozum i informacje z fizyki, będzie się tam kondensować para wodna
A co z wentyacją? Czy można wybić dziurę w ścianie na zewnątrz?
--
Miq
Miq
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Na chłopski rozum i zgognie z fizyką, powietrze oddaje wodę, gdy stygnie. natomiast suszy (zabiera wodę) gdy jego temperatura rośnie. Dając folię od środka nie dopuszczasz ciepłego powietrza z wewnątrz domu do miejsca gdzie schłodzone zacznie oddawać kondensat. Natomiast powietrze z zewnątrz moze w sianie się wyłącznie ogrzewać, więc wody na 100% w ścianie nie zostawi. Stąd wilgoć w ścianie podczas mrozów . Gdyby była to woda "podciągana" to najwięcej wody było by po opadach jesiennych.
Co do wentylacji, to zrób ją mechaniczną . Inaczej się nie da.
Co do wentylacji, to zrób ją mechaniczną . Inaczej się nie da.
Czysto teoretycznie. W przypadku opisywanym powyżej (aczkolwiek nie zawsze przez innych forumowiczów polecany) aby wystąpiło wykroplenie pary musiałoby na dworze być -50*C a w środku warunki bliskie saunie.
To tyle. Podkreślam. Czysto teoretycznie.
To tyle. Podkreślam. Czysto teoretycznie.
folia kubełkowa... czemu nie
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Właśnie. Jeżeli zrobisz docieplenia wg Pana TB (co w tym wypadku nie jest naganne) będziesz musiał
zrobić wentylację mechaniczną. Miej tego świadomość.
Zwróć też uwagę na docieplenie ścian przy oknach, w podłodze i w innych miejscach potencjalnej ucieczki ciepła.
Zawilgocenie to już osobny temat, ale radzę Ci najpierw uporać się z nim a dopiero póżniej docieplać ściany.
Zwróć też uwagę na docieplenie ścian przy oknach, w podłodze i w innych miejscach potencjalnej ucieczki ciepła.
Zawilgocenie to już osobny temat, ale radzę Ci najpierw uporać się z nim a dopiero póżniej docieplać ściany.
folia kubełkowa... czemu nie
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
robota będzie za parę lat...
i nie ma czegoś takiego jak 99% izolacji
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
Zadnej folii od środka, żadnego styropianu czy wełny - chyba że masz wentylację mechaniczną - inaczej zawilgocenie pod ociepleniem na 100 % gwarantowane. jedyne rozwiązanie to ocieplenie od zewnątrz. Jeśli od środka to tylko płyty klimatyczne, które transportują ewentualną wilgoć na zewnątrz płyty i pozwalają jej wyparować. Ale to nie jest tak dobra izolacja jak wełna czy styropian i sporo kosztuje. Produkuje to firma Ecovario - ciekawe rozwiązanie. Zobacz:
http://www.e-izolacje.pl/2735.htm
http://www.e-izolacje.pl/2735.htm
miłego dnia
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
powołam się na materiały PW.” Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce 2001”, Warszawa 2002 zredagowaną pod kierunkiem Prof. Sowy! (Instytut Ogrzewania i wentylacji)Tam na stronie 229 pisze : „nie istnieje problem wentylacji grawitacyjnej, jej po prostu nie ma”!
Natomiast co do wilgoci, zapewniam, że ciepłe powietrze stygnąc wilgoć oddaje, a zimne się ogrzewając się może "wchłonąć " wilgoci coraz więcej. Wilgoć w ścianie jest z pomieszczenia i niezabezpieczanie ściany hydroizolacją od środka jest błędem , podobnie w dachu!!
Natomiast co do wilgoci, zapewniam, że ciepłe powietrze stygnąc wilgoć oddaje, a zimne się ogrzewając się może "wchłonąć " wilgoci coraz więcej. Wilgoć w ścianie jest z pomieszczenia i niezabezpieczanie ściany hydroizolacją od środka jest błędem , podobnie w dachu!!
-
Tomasz_Brzeczkowski
- Superużytkownik

- Posty: 24711
- Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
http://www.xella.de/html/deu/de/multipor_downloads.php
MUTLIPOR Mineraldämmplatte. Innendämmung von Außenwänden
Tu są podobne materiały, tyle, że keje mają sporo zywicy a impregnat zawiera uszczelniający akryl by nie wpuścić wilgoci w konstrujcję.
MUTLIPOR Mineraldämmplatte. Innendämmung von Außenwänden
Tu są podobne materiały, tyle, że keje mają sporo zywicy a impregnat zawiera uszczelniający akryl by nie wpuścić wilgoci w konstrujcję.
Andrzej BOBOCIŃSKI
Mgr inż., Instytut Techniki Budowlanej
Jerzy A. POGORZELSKI
Prof. dr hab. inż., Instytut Techniki Budowlanej
ściany nie oddychają !
Strumień pary wodnej przepływający przez ściany zewnętrzne z cegły pełnej typowego mieszkania stanowi od 0,5 do niespełna 3% całego strumienia pary wodnej usuwanej z mieszkania - to nieznaczne zróżnicowanie zależy od sprawności wentylacji (głównie) i emisji wilgoci w pomieszczeniu, a w mniejszym stopniu od rodzaju izolacji termicznej ścian oraz zawartości pary wodnej w powietrzu zewnętrznym. Typowe ściany zewnętrzne nie są zatem w stanie nawet częściowo zastąpić wentylacji w funkcji usuwania pary wodnej z pomieszczeń...
Nie znajduje zatem uzasadnienia podejmowanie specjalnych zabiegów, prowadzących do zapewnienia ścianom zewnętrznym jak największej paroprzepuszczalności, a zwłaszcza "zrzucanie winy" za nadmierną wilgotność w pomieszczeniach na ściany zewnętrzne, jako "nie oddychające", na przykład w wyniku ocieplenia ich styropianem. W szczególności wyniki obliczeń nie upoważniają do formułowania specjalnych zaleceń do projektowania lub termomodernizacji budynków mieszkalnych - ukierunkowanych na zapewnienie minimalnego oporu dyfuzyjnego warstw ściany zewnętrznej i/lub ocieplenia.
Mgr inż., Instytut Techniki Budowlanej
Jerzy A. POGORZELSKI
Prof. dr hab. inż., Instytut Techniki Budowlanej
ściany nie oddychają !
Strumień pary wodnej przepływający przez ściany zewnętrzne z cegły pełnej typowego mieszkania stanowi od 0,5 do niespełna 3% całego strumienia pary wodnej usuwanej z mieszkania - to nieznaczne zróżnicowanie zależy od sprawności wentylacji (głównie) i emisji wilgoci w pomieszczeniu, a w mniejszym stopniu od rodzaju izolacji termicznej ścian oraz zawartości pary wodnej w powietrzu zewnętrznym. Typowe ściany zewnętrzne nie są zatem w stanie nawet częściowo zastąpić wentylacji w funkcji usuwania pary wodnej z pomieszczeń...
Nie znajduje zatem uzasadnienia podejmowanie specjalnych zabiegów, prowadzących do zapewnienia ścianom zewnętrznym jak największej paroprzepuszczalności, a zwłaszcza "zrzucanie winy" za nadmierną wilgotność w pomieszczeniach na ściany zewnętrzne, jako "nie oddychające", na przykład w wyniku ocieplenia ich styropianem. W szczególności wyniki obliczeń nie upoważniają do formułowania specjalnych zaleceń do projektowania lub termomodernizacji budynków mieszkalnych - ukierunkowanych na zapewnienie minimalnego oporu dyfuzyjnego warstw ściany zewnętrznej i/lub ocieplenia.
miłego dnia

