Docieplanie starego drewniantego domu z tynkiem

Trudno wątpić, że docieplenie budynku jest opłacalną inwestycją. Ale jak wykonać docieplenie budynku? Jakie materiały wybrać? Jakie są dostępne technologie? Czym się różnią? Odpowiedzi wszystkie pytania dotyczące docieplania budynków znajdziesz w tym dziale.

Moderator: Redakcja e-izolacje.pl

JBZ

autor: JBZ » 15 kwie 2008, 0:41

Panie Who
Myli się Pan w kilku miejscach:
1. Analiza kosztuje od 40 do 70% mniej niż Pan wskazał. W przypadku Pana domu będzie 70% mniej.
2. W powietrzu zawsze znajduje się para wodna i to ona skraplać się może w ścianie przy niewłaściwie wykonanym ociepleniu - niezależnie od tego czy od wewnątrz jest paroizolacja czy nie. Para wodna jest tam, gdzie powietrze - czyli w całym przekroju każdej przegrody budowlanej.
3. Kondensacja pary nie zachodzi przy 0 st. C lecz znacznie wcześniej, tj. przy wyższej temperaturze.
4. Ilość skroplin jest zależna od wielu czynników, a najbardziej od przepuszczalności pary przez paroizolację.
5. Dla spowodowania korozji biologicznej drewna nie trzeba kondensacji lawinowej czy liczonej w litrach na m2. Wystarczy najmniejsza z możliwych cząstek - jeśli tylko są sprzyjające warunki do rozmnażania grzybów.
6. Niewiele daje impregnacja drewna przeciw grzybom - jedynie odsunie degradację w czasie o np. kilka lat.
7. Jedynym sposobem uniknięcia korozji biologicznej drewna jest zabezpieczenie się przed kondensacją dodatnią w bilansie, a do tego potrzebne są analizy c-w.
8. Nie można wykonać jednej analizy c-w na całą Polskę, gdyż każdy dom jest inny i inne są warunki obliczeniowe, np. ta sama przegroda może nie kondensować we Wrocławiu, ale będzie w Ostrołęce. Uwarunkowań jest tak dużo, że nie jest możliwa unifikacja obliczeń.

Pozdrawiam,
Jerzy

zofia piess
Początkujący
Początkujący
Posty: 3
Rejestracja: 31 paź 2009, 20:34
Re: Docieplanie starego drewniantego domu z tynkiem

autor: zofia piess » 31 paź 2009, 23:45

MrWho pisze:Witam serdecznie

Mam pytanko. Chodzi mi o docieplanie domu drewnianego zbudowanego z bali jedno poziomowego. Bal od wewnątrz jest pokryty płytami pilśniowymi, a pod nimi chyba jest jakaś papa. Niestety nie wiem dokładnie jaki jest stan tego ponieważ jeszcze nie zostało to "rozebrane". I od zewnątrz bal jest pokryty siatka metalowa i na nią stary tynk chyba cementowo wapienny... Wszystko pomalowane "wapnem" ;).


jesli pomalowany wapnem to chyba tynk wapienny bo na cemencie wapno sie zle trzyma.
Uwazam ze najlepiej nie ruszac i nie izolowac na zewnatrz. Jedynie naprawic tynk jesli popekany no i nie wolno uzywac mieszanek z cementem do reparacji jesli ten stary tynk jest wapienny. A jest najprawdopodobniej wapienny bo taki najlepiej wspölpracuje z drewnianym podlozem i nie zatrzymuje wilgoci.
Jedna dobra rada - nie malowac tynku wapiennego farbami co zatrzymuja pare wodna bo skonczy sie katastrofa.
Jesli welna mineralna od wewnatrz to koniecznie folia plastikowa co nie przepuszcza pary wodnej z wnetrza domu w strone drewna. Moze pasuje rozwiazanie: gips, folia, welna, 1-3cm szczelina wentylacyjna, , papa, bale, tynk. Szczelina mniejsza niz 3cm = zla cyrkulacja powietrza i nie naraza na duze straty ciepla a umozliwia wentylacje wilgoci w razie potrzeby.

Stary dom to moze najlepiej zastosowac stare metody izolowania? Opisze to co znam. Podwöjna sciana z desek na wpust a pomiedzy wypelnialo sie wiörami z drewna przesypanymi wapnem palonym. Materialy te byly pod reka na kazdej budowie :). Byla tam papa co chronila od wiatru i zeby wiöry nie sypaly sie ze scian. Jeden minus: wiöry z wiekiem ubijaly sie i czasami poziom obnizal sie i görna czesc sciany tracila izolacje. Jesli uzywa sie wiöry to nie potrzebna zadna folia paroizolacyjna. Wiöry pobieraja i oddaja umiarkowana wilgoc i nie ma ryzyka ze jakas skondensowana para bedzie ciekla w scianie. Folja konieczna tylko tam gdzie sie uzywa welne mineralna. Do takich wniosköw doszli szwedzi co mieszkaja w drewnianych domkach i maja w tym duze doswiadczenie zdobyte na wlasnych bledach. Nadal sie ucza .....

5cm welny izoluje lepiej niz plyta pilsniowa ale nie nie bedzie to rewelacyjna obnizka kosztöw ogrzewania domu parterowego i nie wiem czy ja bym sie zdecydowal na tyle roboty jesli te bale sa grubosci powyzej 20cm. No ale sciany beda nowe i röwne po takim remoncie i to chyba tez sie liczy na plus :). Najwiecej zyskuje sie jednak na izolacji strychu/dachu ale tez nalezy izolowac z umiarem zeby sobie nie narobic klopotu z grzybami pod wlasnym dachem :).
Co do drewna to ten material znosi troche wilgoci bez wiekszych szköd jesli ma mozliwosc szybkiego wysychania i dlatego potrzebne jest szczelina wentylacyjna tak na wszelki wypadek. Permanentna wilgoc niestety niszczy w szybkim tempie. Zapaköj mokre drzewo w worek foliowy i obserwuj rezultat :).
Na koniec ... jestem bez dyplomöw i tytulöw , drobny amator ze zdrowym rozsadkiem
gaia


Wróć do „Docieplanie budynków”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 29 gości

Gotowe projekty domów