Re: Panele -> kilka wskazówek.
autor: podlogiblog » 27 gru 2012, 10:18
Witaj, z mojej wiedzy i doświadczenia wynika, że panele kładziemy zawsze wzdłuż padania promieni światła dziennego. Czyli, tak jak podpowiadał już jeden z forumowiczów krótką krawędzią do okna. Co do montażu na starej wykładzinie tu byłbym sceptyczny. Zajrzyj najpierw do gwarancji/ instrukcji montażu podłóg które zakupiłeś i sprawdź co sugeruje producent. Ja największe doświadczenie posiadam w montażu podłóg Parador oraz Ter Hurne. Wymienieni przeze mnie producenci mają spore wymagania co do podłoża, bardzo ważna jest równość podłoża ( dopuszcza się odchył +/- 2mm na łacie o długości 2 metrów), folia jest również wymagana w wielu przypadkach. Nie stosowanie się do wytycznych producenta wiąże się często z utratą praw gwarancyjnych. W razie próby reklamacji producent odrzuci twoje roszczenia z powodu błędów montażowych. Ja zawsze stosuję się do wytycznych zawartych w paczkach Paradora (instrukcje montażu można również pobrać ze strony polskiego dystrybutora firmy Novatoria) i jak do tej pory reklamacji nie miałem.
Ogólna zasada stosowania foli polega na tym, iż przy montażu paneli na podłożach betonowych, jaskrowych, podłożach porowatych chłonących i oddających wilgoć należy zastosować barierę przeciw wilgoci. Ma to ochronić panel przed zgubnym działaniem wody, pary wodnej. Podłoża betonowe , jastrychowe, wapienne mają to do siebie, że chłoną i oddają wilgoć bezpośrednio z powietrza. Czyli nawet kilkuletnia wylewka w już zamieszkałym, ogrzewanym domu będzie miała w różnych porach roku różną wilgotność. Dlatego należy stosować barierę paraizolacyjną. Jednakże barierą nie koniecznie musi być folia, barierą taka może być np. podkład zintegrowany z folią albo samo użycie odpowiednich gruntów na podłożu. Barierę taką również może stanowić wykładzina PCV. Pytanie czy bariera ta jest szczelna? Jeśli jesteśmy w 100% pewni iż leżąca na podłodze wykładzina PCV jest szczelna i nie przepuszcza wilgoci to śmiało możemy ją uznać za coś w rodzaju folii. Dochodzi nam tutaj jednak inny problem. Mianowicie równość i sprężystość wykładziny. Wykładzina w całej swojej płaszczyźnie powinna być równa (pisałem o tym wcześniej). Ważną sprawą jest również stabilność takiej wykładziny, jeśli wykładzina ma tendencje do uginania się, jest sprężysta, miejscowo można pod naciskiem zgnieść ją, jest znacznej grubości i porusza się podczas chodzenia to może ona uszkodzić nam zamontowane panele. Podłoże pod panele powinno być stabilne. Jeśli będzie się uginało pod wpływem użytkowania w miejscu łączenia powstaną delikatne szczeliny a nawet uszkodzenia łączeń co doprowadzi do zniszczenia podłogi.
Nie wiem jaki masz nakład finansów, czasu i sił ale ja na Twoim miejscu zerwałbym tę wykładzinę. Po zerwaniu wyrównałbym podłoże (czasem niestety wiąże się to z koniecznością wykonania wylewki samopoziomującej, bądź miejscowymi naprawami wylewki). Po dokonaniu tych prac na równe czyste i spoiste podłoże zamontowałbym folię a później podkład i panele. Pamiętaj, że folię kładziemy z zakładem, jeden pasek fioli kładziemy z 30 centymetrowym zakładem na drugi tak aby w całości tworzyły jedną barierę ( ja dla pewności i swobody pracy folię sklejam taśmą, pozwala mi to swobodnie poruszać się po rozłożonej na foli bez jej przesuwania się, dodatkowo mam pewność 100% bariery). Jeżeli będziesz zmuszony dokonać działań naprawczych wylewki, pamiętaj, że po wylaniu nowej warstwy wylewki musisz odczekać aż całe podłoże dobrze wyschnie.
Osobiści jestem zwolennikiem wykonywania pewnych prac sumiennie i szczegółowo. Dlatego radzę Ci spokojnie zastanowić się nad metodą montażu (ewentualnie skorzystaj z usług fachowca). Szybki i zdawałoby się łatwy montaż na stara wykładzinę może się źle skończyć. Jeśli okaże się, że popełniłeś jakieś błędy, zignorowałeś równość podłoża albo szczelność bariery przeciw izolacyjnej zniszczysz sobie podłogę a kolejna wymiana będzie niestety kosztowała podwójnie sił i pieniążków. Powinieneś wiedzieć również, że niektóre błędy montażowe wychodzą dopiero po kilku tygodniach. Brak izolacji przeciw wilgoci może się ujawnić dopiero na wiosnę. Wzrasta wtedy wilgotność powietrza, a wyłączenie ogrzewania pozwala na wchodzenie wilgotnych mas powietrz do pomieszczeń domowych.