Czy potrzebna folia?

Jeżeli chcesz zaadaptować swoje poddasze to koniecznie musisz znać wszystkie aspekty, z jakimi możesz się spotkać przy remoncie poddasza. Oprócz tego w tym dziale poznasz pomysły innych na aranżacje tego pomieszczenia.

Moderator: Redakcja e-dach.pl

tomaszzz

autor: tomaszzz » 09 lis 2005, 8:27

Zebyśmy sie dobrze zrozumieli dodam że posiadam tylko wentylacje grawitacyjną (kratka w kuchni i łazience). Żadna inna wentylacja nie była przewidziana w planie budowy i ze względów ekonomicznych nie zdecyduje się na dodatkowe obciążenie. Czy w takim przypadku nadal najlepszym wyjściem jest zwykła folia? Mam złe wspomnienia z wilgocią w domu moich rodziców i chciałbym aby u mnie było dosyć sucho.

Awatar użytkownika
inż.kjx
Początkujący
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 05 lis 2005, 21:02
Lokalizacja: Łódź

autor: inż.kjx » 09 lis 2005, 9:21

Nalezałoby na poddaszu zastosować przynajmniej jedną kratke wentylacyjną z osobnym kanałem grawitacyjnym. Jeżeli jej nie masz to pamietaj o wietrzeniu poddasza, przynajmniej raz dziennie. Wilgoci nie powinieneś mieć, pod warunkiem, że bedziesz poddasze prawidłowo ogrzewał w okresie zimowym.

T. Brzęczkowski

autor: T. Brzęczkowski » 09 lis 2005, 10:07

Zapomnij o skutecznej wentylacji grawitacyjnej na poddaszu, coś takiego nie istnieje.
A co do wietrzenia, to nie tylko problem wilgoci , ale i CO2 . W pokoju 50 m3 dwie osoby śpiąc po idealnym wywietrzeniu dochodzą do 1000 ppm CO2 (górny poziom dla zdrowia i wypoczynku ) po pół godzinie, więc wietrzenie nawet 10 razy dziennie nie zastąpi wentylacji

T. Brzęczkowski

autor: T. Brzęczkowski » 09 lis 2005, 10:08

Zapomnij o skutecznej wentylacji grawitacyjnej na poddaszu, coś takiego nie istnieje.
A co do wietrzenia, to nie tylko problem wilgoci , ale i CO2 . W pokoju 50 m3 dwie osoby śpiąc po idealnym wywietrzeniu dochodzą do 1000 ppm CO2 (górny poziom dla zdrowia i wypoczynku ) po pół godzinie, więc wietrzenie nawet 10 razy dziennie nie zastąpi wentylacji

Awatar użytkownika
inż.kjx
Początkujący
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 05 lis 2005, 21:02
Lokalizacja: Łódź

autor: inż.kjx » 09 lis 2005, 12:52

No najlepsza byłaby wentylacja mechaniczna wywiewno-nawiewna z rekuperatorem ciepła, straty niewielkie a komfort najlepszy.

tomaszzz

autor: tomaszzz » 09 lis 2005, 19:47

Z tym CO2 to chyba lekka przesada. Co by się stało gdyby gupa 30 osobowa przebywała w nieduzej sali wykładowej przez 3 godziny (osobiście pamiętam takie sytuacje na studiach).
Chciałbym powrócić jeszcze do tematu przykręcania płyt regipsowych bezpośrednio do desek. Mam wiele informacji że deski potrafia pracować i połączenia pomiędzy płytami bardzo sie uwydatniają. Czy ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie?

Wentylek

autor: Wentylek » 09 lis 2005, 20:03

Żadna przesada. To nie trucizna tylko męczące. Też mierzyłem u siebie przy wyłonczonej wentylacji.

tomaszzz

autor: tomaszzz » 10 lis 2005, 12:05

Jaki jest orientacyjny koszt takiej instalacji do wentylacji?

T. Brzęczkowski

autor: T. Brzęczkowski » 10 lis 2005, 15:12

Jaka wilekość domu?

tomaszzz

autor: tomaszzz » 14 lis 2005, 8:15

100 m2

T. Brzęczkowski

autor: T. Brzęczkowski » 14 lis 2005, 11:09

Zależy od centrali, ale około 5000 z montażem przy tanim rekupreatorku, 8500 przy najwyższej jakości.

Awatar użytkownika
Andrzej Wilhelmi
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2153
Rejestracja: 22 lis 2005, 22:08
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

autor: Andrzej Wilhelmi » 03 gru 2005, 20:38

Poruszono tu dwie kwestgie przegrody i wentylacji i obie nie do końca. Folia ma uniemożliwić dostęp pary wodnej do izolacji cieplnej i takie jest jej zadanie. Innš sprawš jest wentylacja pomieszczeń a jeszcze innš wręcz zasadniczš wentylacja izolacji cieplnej w tym wypadku wełny. Pozostawienie pustki powietrznej pomiędzy deskami a wełnš nic nie da jeżeli nie będzie wlotu i wylotu powietrza w tej przestrzeni. Oradzam montaż płyt gipsowych bezpoœrednio na deski - drewno pracuje płyty będš pękać. Życzę trafnych decyzji. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Andrzej Wilhelmi
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2153
Rejestracja: 22 lis 2005, 22:08
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

autor: Andrzej Wilhelmi » 02 sty 2006, 0:05

Nie wiem czy moje uwagi będš jeszcze pomocne, ale może komuœ inemu kto zajrzy do tego tematu się przydadzš. Pozostawienie przerwy wentylacyjnej pomiędzy deskowaniem dachu a ociepleniem jest konieczne ale niewystarczajšce należy sprawdzić czy jest zapewniony wlot powietra przy okapie i wylot w kalenicy oraz czy jest zapewniomy przepływ powietrza pomiędzy poszczególnymi polami w okolicach krokwii narożnych i koszowych! Zdecydowanie radzę zastosować markowš folię paroizolacyjnš montowanš na zakład i połšczenia uszczelnić specjalnš taœmš.Folie rzepuszczajšce parę wodnš stosuje się wyłšcznie jako folie wstępnego krycia. Oczywiœcie folie paroizolacyjne nie sš doskonałe i też przepuszczajš perę wodnš ale w minimalnej iloœci. Chętnie poznam producenta wełny, który mówi że jego produkt poradzi sobie z wilgociš! Na ocieplenie proponuję zastosować wełnę szklanš w płytach, która po rozprężeniu daje gwarancję jednolitej gruboœci, a przycięta 2 cm szerzej niż rozstaw krokwi samoczynnie trzyma się pomiędzy nimi i daje gwarancję wiatroszczelnoœci. Zastanawia mnie jeszcze co robiš w nowym domu deski na suficie? Mogę tylko przypuszczać, że sš przymocowane do jętek lub kleszczy. Nad nimi też powinna być folia i ocieplenie, więc jeœli nie ma takiej koniecznoœci aby te deski były to lepiej je zdjšć a płyty gipsowe mocować na stelażu metalowym. Dobrze wykonana przegroda niepowinna przepuszczać pary wodnej ale jš chłonšć gdy jest w nadmiarze i oddawać do pomieszczenia gdy wilgotnoœć spadada na tym polega oddychanie i to daje tzw. klimat. Tę rolę doskonale spełnia element przegrody jakim jest płyta kartonowogipsowa. Co do skraplania się pary wodnej to pragnę zwrócić uwagę, że nie zależy ono jedynie od temperatury ale przede wszystkim od jej nasycenia w danym œrodowisku! Zjawisko wykraplania się pary wodnej w dodatniej temperaturze można zaobserwować na lustrze w łazience. Oczywiœcie w omawianym przypadku nie nastšpi zjawisko wykraplania pary wodnej pomiędzy płytš gipsowš a foliš. Natomiast nie radziłbym w nowym domu ocieplać od wewnštrz œcian zewnętrznych jak to radzi pan Brzęczkowski bo może się to przykro skończyć. Życzę przemyœlanych decyzji. Pozdrawiam.

EkoDom
Początkujący
Początkujący
Posty: 5
Rejestracja: 19 sie 2009, 14:24
nie takie proste

autor: EkoDom » 19 sie 2009, 16:00

Temat może być nie aktualny ale nie szkodzi bo w tej kwestii pojawia się wiele pytań.
Chcemy zwrócić uwagę, ze rozwiązanie, które Pana tomaszza "gryzło" jest bardzo dobre lecz droższe. Mowa tu o paroizolacji aktywnej.
Nie powinno się nazywać tego reklamą lub marketingiem bo to nie prawda.
W ten sposób podważamy wiarygodność sprawdzonych producentów oraz tych, którzy na takich markach opierają swoją działalność.
Na forum "buduj z drewna" takie materiały są podstawą w wielu projektach a przegrody otwarte na przenikanie pary są powszechne.
Poza tym jest wiele projektów znanych nawet w Polsce gdzie takie technologie są stosowane. Smolec, Inteligentny Dom firmy MultiComfort, Polski Dom 2000 na ostatniej Budmie to tylko niektóre z nich.

Wszystkich, którzy maja wątpliwości co do takich rozwiązań a chcą się więcej na ten temat dowiedzieć zachęcam do przeczytania bardzo interesującego artykułu, który naświetla wiele kwestii. Tym bardziej, ze nie jest to forma artykułu sponsorowanego. Jest w nim wiele interesujących kwestii zarówno dla architektów, wykonawców i inwestorów. Jest tam m in. napisane jaki rzeczywisty wspolczynnik sd maja paroizolacje o rzekomym sd 100+.


Rekomendujemy zawsze w projektach takie paroizolacje jednak czasami cena bierze gore i klienci życzą sobie zwykłą paroizolacje lub ewentualnie aluminiowa. Nie zawsze ktoś zapłaci 10 pln jak może np 1 pln. Ale za to za kafelki do łazienki zapłaci 60 pln:-)

Także chcę zobaczyć wełnę, której wilgoć nie groźna. Jeżeli tak by było to zapomnijmy o foliach.

Awatar użytkownika
Andrzej Wilhelmi
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2153
Rejestracja: 22 lis 2005, 22:08
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

autor: Andrzej Wilhelmi » 19 sie 2009, 21:37

Bardzo wartościową rzeczą było przytoczenie tego niezmiernie ciekawego artykułu gdyż nareszcie kompetentni autorzy nazwali rzecz po imieniu, że chodzi tu o umożliwienie osuszania przegrody a nie o żadną inteligentną czy aktywną izolację. Należy właśnie rozważyć co jest korzystniejsze izolowanie czy umożliwienie wydostania się pary wodnej w określonych warunkach. Można również rozważyć w pomieszczeniach dobrze wentylowanych o relatywnie niskiej ilości pary wodnej zasadność stosowania paroizolacji. Można się pokusić o stwierdzenie, że w strefach klimatycznych o krótkich i łagodnych zimach stosowanie paroizolacji byłoby wręcz szkodliwe. Natomiast w strefach klimatycznych o długich i mroźnych zimach zdecydowanie paroizolacja o wysokim Sd w granicach 100. Pozdrawiam.


Wróć do „Poddasze”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości

Gotowe projekty domów