Strona 1 z 1
Studzienka pod hydrofor
: 12 cze 2006, 15:56
autor: Deks
Witam i prosze o porade.
Mam działke letniskową i musze gdzieś umieścić hydrofor. Początkowo pomysł był aby umieścic go w magazynku ale jest obawa ( 12m od studni) że nie zaciągnie wody.
Musze wykonać studzienke na hydrofor. Nie musi być głeboka ok 1m.
Zastanawiam sie jak to zrobić. Myslałem żeby wymurować ją z bloczków fundamentowych M6. Jest tylko problem z uszczelnieniem.Otóż działka jest podmokła i studzienke trzeba dobrze uszczelnić bo na bank bedzie sie zbierać woda. I teraz moje pytanko jak to zrobić? Zastanawiam sie nad folią np taką do oczek wodnych. Zrobił bym wylewke z betonu jako fundament i zalał bym tym tą folie. Folii bym dobrał tyle że jednocześnie pokryła by ścianki boczne. Czy to dobry pomysł?A może inny patent?
Z góry dziękuje za porady.
: 14 cze 2006, 7:20
autor: fruzin
O ile mi wiadomo to wartością determinującą jest różnica wysokości między hydroforem a lustrem wody. Oczywiście odległość też ma znaczenie. Najlepiej zadaj podobne pytanie w dziale instalacje.
Jeżeli tam powiedzą ci, że studzienka musi być, to powiem jak to zrobić aby była szczelna.
Pozdrawiam
: 14 cze 2006, 15:25
autor: Deks
Najlepiej zadaj podobne pytanie w dziale instalacje.
Jeżeli tam powiedzą ci, że studzienka musi być, to powiem jak to zrobić aby była szczelna.
Pytanie zadałem, ale co do studni to już decyzje podjąłem, poprostu tak sie robi.Sa ograniczenia co do długości rurociągu ssawnego.
: 14 cze 2006, 18:17
autor: fruzin
OK.
Widzę to tak.
Kopiesz dół. Dno wyrównujesz piaskiem i na to kładziesz płytę o odpowiedniej średnicy. Na to idzie krąg lub kręgi (może być na zaprawę). I od góry jakaś płyta z włazem. Do tej pory pewnie wszystko jest jasne i oczywiste.
Niestety betonu nie można traktować jako szczelnego. Zawsze coś przepuszcza szczególnie na połączeniach.
Myślę, że najprościej będzie uszczelnić studzienkę od środka.
Na styku dno - ściana kręgu wykonaj fasetkę - zaokrąglenie z zaprawy cementowej o promieniu ok. 4 cm.
Jako środka uszczelniającego użyj izolacji mineralnej (szlamu uszczelniającego) elastycznego.
Może to być Deitermann Superflex D1 lub D2, Schomburg Aquafin-2K, Ceresit CR-166.
Preparaty te po wymieszaniu przypominają b. ciekłą zaprawę. Nakładasz ją pędzlem dwu, lub trzykrotnie. Pierwszy raz dokładnie wetrzyj pędzlem na uprzednio zwilżoną powierzchnię. Po wyschnięciu izolują one tak jak bitumy ale mają tą zaletę, że są odporne na parcie negatywne wody - na odrywanie (czyli jak w twoim wypadku).
Osobnym problemem są przejścia rur przez ścianki. Tutaj oprócz w/w szlamu używa się specjalnych manszet od środka a od zewnątrz również manszety oraz masy bitumicznej bezrozpuszczalnikowej (tylko w okolicy przejścia). Izolację taką należy chronić przed uszkodzeniami. Najbardziej narażona będzie płyta denna, dlatego cienka (2cm) wylewka na dnie wystarczająco ją ochroni. A na ściany trzeba będzie poprostu uważać.
Izolowanie z zewnątrz jest możliwe ale wydaje mi się że będzie bardziej kłopotliwe, zwłaszcza uszczelnienie styku dno-ściana.
Wszelkie wątpliwości chętnie wyjaśnię.
: 14 cze 2006, 23:13
autor: Deks
Dziękuje za propozycje ale kręgi odpadają. Chce to wykonać sam, a tak potrzebuje kogoś z dzwigiem.
: 16 cze 2006, 0:19
autor: fruzin
Jeżeli zamierzasz sam murować studzienkę np. z cegieł to izolację wykonałbym jednak od zewnątrz.
kopiesz dołek, na dnie chudy beton ok. 10 cm a na nim izolacja pozioma z grubowarstwowej masy bitumicznej zbrojona sitka z włókna. Na tym robisz płytę żelbetową o zadanym kształcie (najlepiej okrągłym - brak zbrojenia w ścianie) gr. ok 6-8cm, ważne zbrojenie górą w płycie! Średnica chudziaka powinna być o ok. 20 cm większa niż studzienki. Dalej murujesz ściankę. Robisz rapówkę od zewnątrz. Wyoblenie (fasetkę) na styku chudziak-płytaściana. I smarujesz bitumem podobnie jak wyżej (masą bitum. z dodatkowym zbrojeniem). Myślę, że z pokrywą sobie poradzisz.
Jakieś niejasności - pytaj.