Nowy grzejnik w starym domu

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

pzs
Nowy grzejnik w starym domu

autor: pzs » 17 maja 2008, 12:02

Witam

Przeczytałem mnóstwo postów i innych tekstów, ale nadal szukam odpowiedzi, a co najmniej podpowiedzi w sprawie doboru nowego grzejnika w starym bloku oraz doboru zaworów do grzejnika i głowic termostatycznych.

1) Jaki dobrać (jaka firma np ARCO, DANFOSS, a może nawet konkretny model) zawór i głowicę do grzejnika starego, żeliwnego (w bloku z lat 60-tych, parametrów instalacji nie znam).

2) Jaki typ wybrać: aluminiowy czy płytowy i jakie firmy brać pod uwagę?

3) Jaki byłby najlepszy typ podłączenia nowego grzejnika (aluminiowy lub płytowy) do starej instalacji tzn jakimi rurami połączyć grzejnik z rurami w ścianie? Pytam, aby mieć minimum rozeznania i aby instalator kitu mi nie wciskał.

4) Jaką moc musi mieć grzejnik? Niestety parametrów instalacji nie znam, ale jest to blok (cegła) z lat 60-tych i pewnie fachowcy od CO kojarzą jakie parametry może mieć instalacja. Na stronie Purmo jest program do obliczania mocy grzejnika i po wprowadzeniu informacji wybrał mi grzejnik, ale ja chciałbym przeczytać wypowiedź fachowca, a nie programu.
Pomieszczenie:
- kuchnia, parter, wysokość: 2,80 m, pow. 10m^2, blok docieplony, nowe okna PCV,
- stary grzejnik: w kącie pomieszczenia obok okna, wysokość 1095mm, 4 żeberka (znalazłem informacje, że każde żeberko takiego grzejnika miało moc 230W),
- nowy grzejnik miałby być usytuowany pod parapetem (od podłogi do parapetu - 0,8m).

5) Zdaję sobie sprawę, że parametry są ważne, ponieważ wiaże się z tym moc grzejnika (wymiary), ale można założyć, że są to 75/55.
Gdyby jadnek okazało się, że są inne (np 90/70), to chyba nadmiar mocy nie jest problemem?

Nie wiem nawet o co dalej pytać, dlatego natenczas zakończę, a w razie czego uzupełnię posta.

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 17 maja 2008, 17:29

Daj tam z 7 żeberek aluminiowych dobrej marki (poznasz po cenie) i zawór jakiejkolwiek firmy z tych w miarę znanych .Kryterium ceny też ma tutaj zastosowanie.Danfossy są bardzo dobre,więc mogą być.
Rurki można dać miedziane albo,Pexal,albo PP stabi.
Nie polecam grzejników płytowych z tego względu,że w blokach woda jest często spuszczana w lecie i taki grzejnik,pozostający bez wody przez ten czas szybciej koroduje.
Potrzebujesz tam grzejnika max. 1000W.
adam

pzs

autor: pzs » 17 maja 2008, 19:03

Dzięki za odpowiedź.

To w takim przypadku pytam ciebie już o konkrety:
- jakiej firmy grzejnik, ponieważ nie mam rozeznania (tylko PURMO kojarzę, bo w pracy takie są zamontowane),
- zawór - DANFOSS jest dobry, ale jakie inne możesz polecić lub których unikać (np ARCO, Invena, Heimeier, COMAP itp),
- które połączenie, polecasz, jeżeli rury mają biegnąć w ścianie, a podłączenie jest boczne, z tego co czytałem miedź jest nie wskazana, czyli zostają dwa.

cezarr1
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 418
Rejestracja: 11 maja 2008, 18:23
Lokalizacja: pomorskie

autor: cezarr1 » 17 maja 2008, 20:37

Rurka miedziana w instalacji zasilanej z węzła nieporozumienie miedź nie lubi miękkiej wody.
Wody z instalacji się nie spuszcza na lato od dobrych paru lat.Instalacja stoi non stop pod wodą .Jak są przeróbki zgłasza się do administracji za spuszczenie wody się płaci .
Chyba że są zawory podpionowe i spuszcza sie wodę tylko z pionu to może ujdzie Ci to na sucho .
W instalacji stalowej najbardziej pasuje grzejnik stalowy ( logiczne )
Grzejniki VNH ,KERMI ,PURMO RIO HENRAD co dostaniesz w lepszej cenie.
Sprawdź jakie zawory maja pozostali lokatorzy i załóż takie same łatwiej później wyregulować instalację w całym budynku ( brak hałasów oraz niższe koszty za ogrzewanie
Zawory Heimeier, Danfoss reszta trochę z tyłu
Rura wielowarstwowa z wkładka Aluminiową łatwiej ukształtować wydłużenia termiczne nie zauważalne na tak krótkich odcinkach , i możliwość pracy z wyższymi parametrami TECE HENCO PURMO

pzs

autor: pzs » 18 maja 2008, 8:37

Napisałeś całkiem co innego niż osoba w poprzednim poście, ale dobrze, że konkrety.

Pytanie kolejne:
- czy ścianę za grzejnikiem trzeba jakoś przygotować tzn przykleić matę zagrzejnikową (przez kogoś uznana za jedynie chwyt marketingowy) lub pomalować ścianę specjalnym środkiem (to też gdzieś wyczytałem, dlatego warto zapytać).

Zastanawia mnie też inna sprawa, na którą tu pewnie nie uzyskam odpowiedzi - jak są ułożone i połączone te rury w ścianie, ponieważ teraz rura zasilająca grzejnik wychodzi z jednej ściany, a odprowadzająca wychodzi ze ściany obok, a ja to wszystko chciałbym ukryć w ścianach.
Najłatwiej byłoby to pokazać na zdjęciach, ale aktualnie nie mam.
Ostatnio zmieniony 18 maja 2008, 17:12 przez pzs, łącznie zmieniany 3 razy.

cezarr1
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 418
Rejestracja: 11 maja 2008, 18:23
Lokalizacja: pomorskie

autor: cezarr1 » 18 maja 2008, 15:37

Mata za grzejnikiem 1+2% oszczędności ale nowe KERMI tak jest skonstruowany że zasilanie przepływa przez płytę w pomieszczeniu a powrót przez płytę od ściany to chyba nie warto montować ekranów za grzejnikiem
Rurki można zakuć w ścianie i zasilić grzejnik od spodu lub ułożyć w listwach np . firmy REHAU

cezarr1
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 418
Rejestracja: 11 maja 2008, 18:23
Lokalizacja: pomorskie

autor: cezarr1 » 18 maja 2008, 15:39

Mata za grzejnikiem 1+2% oszczędności ale nowe KERMI tak jest skonstruowany że zasilanie przepływa przez płytę w pomieszczeniu a powrót przez płytę od ściany to chyba nie warto montować ekranów za grzejnikiem
Rurki można zakuć w ścianie i zasilić grzejnik od spodu lub ułożyć w listwach np . firmy REHAU

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 19 maja 2008, 10:10

cezarr1,masz sporo racji,ale rurkami miedzianymi przebudowuje się grzejniki w blokach od początku jej pojawienia się w Polsce,czyli z 18 lat,i jeszcze nie słyszałem o jakichś problemam z tego tytułu.Choć nie będę się upierał,ze to nie mozliwe.Teoretycznie tak.
Co do spuszczania wody na lato,to już zupełnie nie rozumiem twojej pewności.Masz kontakt ze wszystkimi ADM-ami w kraju,że z taką pewnością piszesz,iż obecnie nie spuszcza się wody na lato?Co roku mam sporo takich robótek w lecie i zawsze jest tak,że ta woda jest prędzej czy później spuszczana.Raz tylko przytrafiło mi się,że wody nie spuścili przez całe lato.
I żeby była jaśność.Wody nie spuszcza się ot tak,dla zasady,ale tylko i wyłacznie z konieczności,dla celow remontowych.Dlatego,czym mniejsza i nowsza instalacja,tym prawdopodobieństwo jej spuszczenia na lato bardziej znikome.Tam gdzie działam 95% osiedli jest z lat 60-70-tych,więc siłą rzeczy remonty instalacji są koniecznością,więc i woda jest spuszczana co sezon.
Czy w takiej instalacji grzejnik stalowy długo wytrzyma?Raczej nie.
Jeśli jednak instalacja w budynku jest mała lub w miarę nowa spokojnie można zainstalować grzejniki stalowe.Wytrzymają co najmniej 30 lat.
Co do grzejników aluminiowych polecam wszystkie włoskie.Zresztą z tych lepszych chyba tylko takie są na rynku.
Odradzam Diamond i Idmar.Tandeta.
adam

cezarr1
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 418
Rejestracja: 11 maja 2008, 18:23
Lokalizacja: pomorskie

autor: cezarr1 » 19 maja 2008, 16:57

Zgadzam sie Diamond i Idmar.Tandeta

pzs

autor: pzs » 19 maja 2008, 18:27

To w takim razie jakie firmy to nie tandeta?
Nawet tandeta może mieć zawyżoną cenę, więc na to nie można patrzeć jako wyznacznik jakości.

cezarr1
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 418
Rejestracja: 11 maja 2008, 18:23
Lokalizacja: pomorskie

autor: cezarr1 » 19 maja 2008, 20:55

Czytaj poprzednie posty co proponujemy wg naszych doświadczeń i wiedzy.
Każdy co coś robi od paru lat ma swoje doświadczenia i przemyślenia może skorzystać albo nie

pzs

autor: pzs » 20 maja 2008, 6:01

Tylko, że ja liczę może na więcej wypowiedzi niż tylko dwóch użytkowników. A po co więcej - świat jest zbudowany na opiniach, im więcej tym szerszy widok na sprawę.

VNH ,KERMI ,PURMO RIO HENRAD - dobre.
Diamond i Idmar - gorsze.

Heimeier, DANFOSS - dobre.
ARCO, Invena, COMAP - za czołówką.

pzs

autor: pzs » 19 cze 2008, 16:25

Sprawa wygląda następująco, doprowadzający jest na jednej ścianie, a odprowadzający jest na ścianie obok (oczywiście na dole grzejnika).
fotosik.pl/showFullSize.php?id=9ab8b7995b1d476b

A chciałbym, aby rury były schowane w ścianie, a grzejnik trafił pod okno.
fotosik.pl/showFullSize.php?id=e84769476a48abf9

Czyli tak jak jest to zrobione w pokoju.
fotosik.pl/showFullSize.php?id=6bce28d4edfef20c

Jak w takim przypadku połączyć nowe rury ze starymi?
Czy to jest w ogóle wykonalne?


PS Tytuł powinien raczej brzmieć - Nowy grzejnik w starym bloku.

rafalm
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 82
Rejestracja: 20 cze 2007, 22:44

autor: rafalm » 24 cze 2008, 21:43

zaden mądry instalator nie poleci ci grzejnika aluminiowego do bloku. chyba ze w komplecie z wiaderkiem i szmata do zbuerania wody.

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 25 cze 2008, 0:30

A można prosić o uzasadnienie praktyczne tak tragicznej wizji?Pisząc coś takiego wypadało by poprzeć konkretami z praktyki.Też się chcę czegoś nauczyć,by nie wydawać na wiaderka dla klientów.
Znane mi grzejniki aluminiowe działają w bloku bez problemów sporo lat,natomiast stalowe potrafią ciec po 8-12 latach.
adam


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 143 gości

Gotowe projekty domów