Samodzielnie wykonuje instalacje grzewcza od podstaw..POMOCY

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50
Samodzielnie wykonuje instalacje grzewcza od podstaw..POMOCY

autor: smail » 02 sty 2008, 20:03

witam wszystkich b serdecznie :lol:

chce zbudowac sam moja pierwsza a zarazem solidne i sprawnie dzialajace c o takze kazda rada mozna powiedziec na wage zlota
wiem wiem rwe sie z motyka na ksiezyc :oops:
czytalem na forum sporo watkow ktore daly mi sporo odp na nurtujace mnie pytania lecz pozostaly takze bez odpowiedzi :roll:

mam zamiar ogrzac poniemiecki domek 100m2 (nie liczac piwnicy i strychu) podpiwniczony stolarka stara drewniana nieoceplony
ogrzewac owy metraz mam zamiar za pomoca zebca 15kw dolne spalanie +zbiornik 120l cwu naczynie otwarte panelowe grzejniki polaczenia miedz (poprzednie centralne grzalo max 19 stC!) mysle ze powodem byly zle dobrane grzejniki ale fachura ze mnie zaden :oops:

nurtuje mnie to czy naczynie wzbiorcze musi byc w lini pionowej nad piecem (wygodniej mi zamontowac je jakies 5m w bok z rura o sredcy 22mm)
czy moge zamontowac pompe na powrocie (glownie chodzi mi o problem z zapowietrzaniem grzejnokow nie chce wiecznie biegac i ich odpowietrzac)
komin jest oddalony od kotlowni o 35cm od kotlown w poziomie takze wybilem w scianie polaczenie 14x14cm o wspomnianej dlugosci 35cm czy nie bedzie to przyczyna niedostatecznego ciagu w piecu z dolnym spalaniem widmo wendzarni w piwnicy mnie przeraza

kolejnym probremem sa SREDNICE RUR(jak dla mnie czarna magia) instalacja z rozdzialem dolnym na parteze grzejniki praktycznie osobne w zamysle galazki 18mm podejscia do grzejnikow 15mm a zasilanie pierwszego pietra 28mm czy 22mm spokojnie pociagnie
pietro chce polaczyc rozdzielaczem i rurami 16x2mm z wkladka alu czy lepiej odzalowac i miedz oczywiscie zabezpiecze piec przed przed nadmiernym wzrostem temperatury elektronicznym miarkownikiem glownie chodzi o powalajaca cene miedziochy
jakie rury zastosowac na drodze piec wymiennik 28mm?

z gory sedrecznie dziekuje za wszystkie porady

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 04 sty 2008, 23:13

witam. wiec zacznijmy od czegos.
jesli chodzi o to czy moze byc naczynie wyrownawcze nie w pionie nad piecem tylko pare metrow dalej -to mozesz tak zamontowac,ale proponowal bym dopilnowac by rury biegnace do naczynia mialy odpowiedni spadek wszedzie w strone kotla . rure zasilajaca mozesz dac z Cu 22,a powrot wpiety do dolu naczynia lepiej by bylo Cu 28. pompe daj na powrocie przed piecem z wpietym rownolegle zaworem roznicowym oczywiscie... i strzalka w strone kotla :lol:
co tam jeszcze bylo... acha... jesli chodzi o ten ciag to mysle ze nie powinno byc problemow zachowaj tylko zalecana srednice czopucha dla tego kotla .z tego co piszesz ,to dajesz wymiennik i slusznie<pamietaj o tym ze i tam za wymiennikiem musisz dac pompe do c.o. na zasilaniu spieta z ta co jest na ukladzie otwartym po stronie kotla mialowego>,wiec jesli chodzi o podejscia do grzejnikow od rozdzielaczy mozesz spokojnie dac pex al pex 16 w otulinie czerwonej gr 9mm. jesli chodzi o podejscie do rozdzielaczy to zalezy od ilosci grzejnikow no i pieter. ale mysle ze Cu 22 powinno zalatwic sprawe. Do wymiennika z kotla podjedz rura min 22 ale jak dasz 28 nie zaszkodzi oczywiscie :) dobra sprawa moglo by byc zabezpieczenie kotla przed przegrzaniem montujac specjalny zawor z czujnikiem zatapianym w kotle reagujacy na temper. od 80 stopni i dopuszczajacy wtedy zimna wode do powrotu,a nadmiar wtedy z naczynia przelewa sie do kanalizacji. jesli bedziesz mial jakies pytania,pisz.pozdrawiam

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50

autor: smail » 04 sty 2008, 23:38

dzieki wielkie za odpowiedz :)

nie rozumiem troszke z tymi rurami zasilajacymi i powrotnymi

cytuje
"rure zasilajaca mozesz dac z Cu 22,a powrot wpiety do dolu naczynia lepiej by bylo Cu 28"
naczynie bede podpinal od dolu jedna rura (w planach jak pisalem cu 22) kolejna bedzie przelew stara stalowa 1/2' a z gory naczynia zrobie z kolanek w ksztalcie odwrotnego u odpowietrzenie wiec gdzie mam podpiac wspomniane przez ciebie cu28?

jesli zagotuje sie woda to piec nie strzeli z powodu rury cu 22?

czopuch zakupilem orginalny o srednicy 14x11 a podejscie w kominie ma 14x14 wydlubie jeszcze troszkei pod skosem w strone komina

dlaczego do wymiennika musze dac pompe? nie mozna jakos skonstrulowac ustrojstwa by pracowalo z jedna pompa? u kolegi jest tylko jedna pompka i dziala (ale jesli mus to mus...) moze pomylilem pojecia? piszac wymiennik mialem na mysli przeplywowy ogrzewacz wody z dwoma plasczami do podgrzewania wody uzytkowej cosik czuje ze skopalem okreslenie :oops:

wyczytalem na forum iz jesli tatem chce grzac wode uzytkowa musze zastosowac odciecie na powrocie za zbiornikiem a przed grzejnikami zgadza sie?


duzo grzejnikow nie bedzie przy rozdzielaczu jedno pieterko 3 grzejniki plus lazienka 4x4 podlogowo grzana z malym grzejnikiem na reczniki

jakie minimalne spadki w celu odpowietrzenia i odwodnienia ukladu?

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 05 sty 2008, 10:08

Jesli chodzi o ziobrnik to rura od pieca ta zasilajaca mozna dac Cu 22 < lecz na wyjsciu z kotla proponuje dac wieksza srenice taka jak wychodzi z kotla najczesciej 2" srubuneki jakis krotki odcinek takiej srednicy moze jakies trujniki do wpiecia manometru a dalej redukujesz sie na Cu 22 by nie miec problemow za jakimis tam szumami wody w ukladzie i taka sama sytuacja na powrocie od pompy i zaworu roznicowego,wstaw tam trojniki redukcyjne do dopustu wody np.>zasilaniem lecisz do ziornika podlaczajac go od gory. natomiast powrot podpinasz od dolu troszke wieksza srenica Cu 28> przelew natomiast znajduje sie gdzies w 1/3 u gory zbiornika. jesli woda zagotuje sie wlewa sie z gory.gdy bedzie jej za duzo wtedy wyplywa tym wlasnie przelewem,a caly zlad wody ze zbiornika prze do powrotu ta rura Cu 28.Przelew daj wieksza srednica,min 3/4
Jesli chodzi o wymiennik cieplej wody uzytkowej ,to nie skopales okreslenia :lol: jak by nie bylo jest to wymiennik ;) acha... czyli rozumiem ze caly uklad chcesz zrobic otwarty z wymuszeniem przez pompe. ok. Daj ja tak jak pisalem na powrocie uwzdledniajac odpowiedni model ,chodzi tu o wysokosc podnoszenia wody zalezy jaka wyskokosc wyjdzie u Ciebie.
Teraz tak... grzejniki wydaje mi sei ze chcesz dac zasilane od dolu?jezeli bedzie to uklad bez wymiennika<nie tego z c.w.u. ;) >to jednak zostan czy rurach miedzianych 15od rozdzielaczy do grzejnikow w otulinie czerwonej. piszesz o podlogowce w lazience. przy takim ukladzie bedziesz musial dac ja albo z powrotu grzejnika wiszacego w lazience,albo z rozdzielacza dajac na powrocie podlogowki zawor uniboxa,poniewaz podlogowka musi smigac na mniejszej temp. a ten zawor umieszczony w rozdzielaczu reaguje na temp cieczy przeplywajacej,a nie na temp.otoczenia.Jezeli jest to kociol bez sterownika to trzeba sie liczyc ze mozesz czesto zagotowac tam wode ;/dlatego dobrze by bylo dac tu ten zawor z dopustem wody zimnej do powrotu przy wzroscie temp. do ok.80 stopni.

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 05 sty 2008, 12:03

Pamiętaj,żeby pomiędzy zbiornikiem wyrównawczym (naczyniem wzbiorczym) a kotłem nie było po drodze żadnych zaworów.
Piszę o tym,bo częsty błąd instalatorów polega na tym,że jeśli wyjście na wyrównawczy jest gdzieś dalej,to po drodze dają jeszcze zawory,odcinające CO w przypadku grzania tylko boilera.Odcinając CO,odcinają jednocześnie naczynie wzbiorcze.
Najlepiej więc rurę do naczynia poprowadzić jako zupełnie oddzielną wychodzącą zaraz nad kotłem.
Ewentualnie można poprowadzić z kotła rurę 28,potem trójnik i z niego jedno odejście 22 na naczynie wzbiorcze,drugie 22 na CO.I dopiero z tego odejścia na CO wychodzimy następnym trójnikiem,jedno odejście na CO a drugie na boiler.Dopiero na tym odejściu na CO możemy dać zawory,by nimi odcinać CO w przypadku grzania latem tylko boilera.
Przelew z naczynia był by nawet lepszy 1''.Stara rura 3/4 to za mało.
Jeśli dostęp do naczynia i wejście na strych nie jest zbyt kłopotliwe to nie ma sensu ciągnąć rury przelewowej aż na dół.Wystarczy zakończyć ją na strychu i podstawić duże naczynie,np. wiadro po farbie lub beczkę.To,co się tam przeleje,to będzie na początku paręnaście litrów.Potem nawet parę litrów na rok nie będzie.
Koniecznie trzeba to naczynie porządnie ocieplić.Ja wykorzystuję do tego celu te styropianowe ekrany zagrzejnikowe.Owijam taki zbiornik wycinając po drodze otworki na rury a boki zaklejam kółkiem ze styropianu min. 5cm.Tak samo trzeba na strychu ocieplić rurę dochodzącą do naczynia,bo zamarznie przy -5st.
Z tym schładzaniem kotła zimną wodą,to nie takie proste.Oczywiście pomysł jest dobry,tylko jego zadziałanie dość ryzykowne i niebezpieczne dla kotła.Wiemy,co może się stać,kiedy zagotowany kocioł dostanie nagle porcję lodowatej wody?
adam

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50

autor: smail » 05 sty 2008, 12:15

jesli wyjsciez pieca zredukuje na cu 28 i bedzie to odzinek ok 5m plus wezownica i powrotne powinienem jednak stosowac owe 2" stalowe rury? mamometr chce wpiac w powrotna na wysokosci kotla dobre miejsce?

pompa leszno niebieska na licencji grufosa max podnoszenie 6mb i na wlasnie takiej wysokosci jest naczynie

przelew 3/4"= cu18 czy tez cu 22?

piec zabezpiecze elektronicznym miarkownikiem ciagu powietrza marki unister z wbudowanym sterownikiem pompy obiegowej utrzymuje zadana temp a w przypadku zaniku napiecia odcina doplyw powietrza i kociolek spokojnie wygasa dalej mimo takiego zabezpieczenia rezygnowac z rur pex? oddalone beda daleko od kotla 10mb

w celu wlasciwej temp podlogowki mam zamiar zamontowac zawor RTL firmy na literke h... <skleroza> wiesz moze czy jest to taki sam zawor jak uniboxa?

postaram sie wieczorkiem naszkicowac i zalaczyc schemat instalki to pomoze w rozmowe i wylapaniu ewentualnych bledow

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 05 sty 2008, 12:39

tak ,manometr mozesz tam dac. jesli chodzi o te 2 cale to moze to byc tylko na wyjsciu z pieca na zasilaniu i na powrocie przed wejsciem w piec,czyli na krotkim odcinku a dalej normalnie Cu
Przelew daj Cu28 by woda mogla bez problemu przelac sei do kanalizacji albo do jakiegos podstawionego naczynia tak bedzie bezpieczniej,podobna sytuacja jest np z zaworami bezpieczenstwa ktory jest na kotle jest on 3/4 a odprowadzenie rura powinno byc dwa razy wieksza srednica . zalacz schemacik to lukniemy co tam masz w planach .pozdraiwam
tak jak pisze kolega Adamis rzeczywiscie jest to ryzyko szybkiego schlodzenia wody ,ale mysle ze wpiety gdzies w powrot nie bedzie to znowu takiej gwaltownej roznicy,no i te zawory stopniowo dopuszczaja wode osiagajac wyzsza temperature.

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50

autor: smail » 05 sty 2008, 13:20

co z mozliwoscia prowadzenia pietra przy w.w. zabzpieczeniu eurosterem w nieszczesnej alu-plex?

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 05 sty 2008, 19:23

mysle ze przy zastosowaniu tego zaworu dopustowego zimnej wody dodatkowo,mozna by zamontowac pex al pex w podejsciach do grzejnikow. pamietaj jednak ,ze w takiej sytuacji nie wystaczy podstawic wiaderka badz jakiejs beczki pod przelew ze zbiornika,bo w momnicie czestego zagrzania wody ten zawor bedzie reagowal .pasowalo by doporwadzic tam pion kanalizacyjny,albo jesli wyciagnieta jest wywiewka na dach to wpiac sie w nia. pex al pex nie lubi temp.powyzej 90 stopni,a wiesz jak jest w otwartych ukaldach lubi sie czasem czynnik przegrzec :)...
co kolega Adamis sadzi o tym???
podrzuc ten schemat.pozdrawiam

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 05 sty 2008, 21:14

Zagotowanie może nastąpić raczej wtedy,kiedy nie będzie prądu,a więc układ będzie szalał ale tylko na grawitacji.Wtedy wrzątek nie tak szybko pójdzie w Pexal.
Dlatego popychanie go tam poprzez dolewanie wody z zewnątrz nie wydaje mi się dobrym pomysłem.
To już lepiej ,w celu oszczędnościowym,z Pexala zrobić wszystkie powroty z grzejników.
adam

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 05 sty 2008, 21:50

sluszna uwaga. ale czy na grawitacji dolewajac zimnej wody ta ciepla nie bedzie parla w gore do zbiornika?najmniejszy opor ...srednica rur od pionu dajmy na to 22 albo 28 a do grzejnikow 15 a woda ma to do siebie ze idzie tam gdzie jej lzej... tak to rozumuje... co sadzisz ?ale pomimo to dobrym rozwiazaniem dac je na powrotach.. spora oszczednosc kosztow

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50

autor: smail » 06 sty 2008, 18:40

wczoraj nie mialem czasu wiec dopiero dzis zalaczam schemacik
rury na wyjsciu z pieca powrocik i na pietro cu28 <czy jednak pietro moge bez obaw puscic cu22> galazki do grzejnikow cu18 a podejscia 15 do naczynia cu22

I pietro nie rozrysowywalem bo nie widze sensu wszedzie jednakowa rura od rozdzielacza:)

dalej nie rozumiem o co biega z tym polaczeniem naczynia i chce podlaczyc jak na rysunku :oops: zawor do ogrzewania latem cwu w dobrym miejscu? do rury z naczynia chce wpiac grzejnik nie bedzie to problemem? spadki w celu odpowietrzenia wystarcza minimalne czy musza dosc spore jak na grawitacji? ile przykladowo na 1mb?
Obrazek

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 06 sty 2008, 21:12

http://img247.imageshack.us/my.php?imag ... 525vb6.jpg
to jest rysunek jak wg.mnie powinno wygladac podl.naczynia.

mysle ze mozesz dac Cu 22 do naczynia.. powrot i zasilanie ,galazki do grzejnikow na dole poziomy daj 22 a u gory od rozdzielaczy daj 15
sorki za moj rysunek nie ma mnie teraz w domu... rysowalem na laptoku :lol:

Awatar użytkownika
luxus
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 457
Rejestracja: 22 gru 2007, 20:29
Lokalizacja: CK

autor: luxus » 06 sty 2008, 21:42

http://img259.imageshack.us/my.php?imag ... bbbpc2.jpg
moze by mozna cos takiego u Ciebie przemyslec i zastosowac... ale samo naczynie proponowal bym podlaczyc tak jak na moim wczesniejszym schemacie
co kolega adamis sadzi???

smail
Początkujący
Początkujący
Posty: 30
Rejestracja: 18 gru 2007, 19:50

autor: smail » 06 sty 2008, 21:48

dzieki za szybki odzew
o jest rysunek jak wg.mnie powinno wygladac podl.naczynia.


wg ciebie tzn tak jest prawidlowo ze tak powiem ksiazkowo? :roll:

w sobote wykonywalem pierwsze luty tak dla wyczucia co i jak :oops: laczylem ruru 22 polaczenia wyszly szczelnie tylko dlugo musialem grzac i tu moje pytanie co bylo przyczyna? zbyd duza ilosc pasty? wyciekala jak grzalem slyszalem ze malo powinno sie smarowac wg mnie bylo malo :oops: smarowalem dwie str ksztaltka rura dobrze? ile cyny? slyszalem ze powinna ja wciagnac lecz nic takiego nie widzialem takze dla pewnosci szczelnosci dalem jej na bogato... niee wygladalo to ciekawie estetycznie w porownaniu do fachowca :roll:

grzalem wszystko palnikiem na mala butle ala lut lampa tylko wersja z przewodem 2m moze to on slabo grzeje? kupic cos wiekszego czy wystarczy taki palnik?


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Grapeshot [Crawler] i 181 gości

Gotowe projekty domów