Jak ustawic kocioł Bio-Wulkan? Sterownik Perfekt T Elster

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

sumo
Początkujący
Początkujący
Posty: 5
Rejestracja: 20 lis 2007, 0:38
Jak ustawic kocioł Bio-Wulkan? Sterownik Perfekt T Elster

autor: sumo » 05 gru 2007, 19:09

Witam

Proszę o pomoc w optymalnym ustawieniu pieca BIO-WULKAN ze Sławkowa, sterownik PERFEKT T firmy ELSTER. Jest to kocioł z podajnikiem tłokowym, 30KW. W piecu pale od października lecz postanowiłem ograniczyc ilośc spalanego opału. Temperatura wychodzi ponad zadana o 8-10 st C. Do popielnika spada wypalony groszek z tym, że powstaje szlaka. Pojemnośc zasobnika to 160dm3, wystarcza to na 2 do 2,5 doby, wydaje mi sie, że to jednak trochę za dużo. Na forum nie znalazłem informacji o tym kotle.

Opjce dostępne w sterowniku dla użytkownika:

a) Ilośc powietrza od 20 do 100% - ustawione 100%
b) Minimalna przerwa pracy od 10 do 800 [s] - ustawione 150
c) Temperatua zadana to 53 st C

Opcje dostępne w trybie instalacyjnym:

a) zakres regulacji od 0 do 10 ustawione 2 (na tyle stopni przed tempreratura zadana, w płaszczu kotła regulator rozpoczyna automatyczne poszukiwanie optymalnej przerwy wyświetlanej w podglądzie jako czas przerwy)

b) współczynnik pogodowy od 10 do 100% ustawione 50%
c) przerwa w trybie nadzoru podajnika od 5 do 100 [min] ustawione 65
d) moc nadmuchu nadzoru od 0 do 100% ustawione 1

Opcje dostępne w trybie serwisanta:

a) obroty minimalne dmuchawy fabrycznie 20% jest 14%
b) obroty maksymalne dmuchawy fabrycznie 80% i tyle jest
c) czas ruchu podajnika 30 sekund
d) czas całkowania 0
e) maksymalna przerwa pracy 850s
f) czas nadmuchu nadzoru 60s

Co można zmienic aby spalanie było wydajniejsze?

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 11 gru 2007, 9:40

Witam

Posiadam ten sterownik, co prawda w innym piecu (Bonix z Myślachowic)

Też mam problem ze zbyt dużym spalanie. Szukałem trochę w sieci, ale chyba mało jest jeszcze użytkowników z tym sterownikiem.

Niestety, nie udalo m się zmniejszyć jeszcze spalania, ale z mojego krótkiego doświadczenia (róznież palę od października, dodatkowo to nowy dom, więc jest to pierwszy sezon) zasugerowałbym zmniejszenie ilości powietrza - w instrukcji jest napisane, że przy za dużej ilości sporo ciepła może zostać wywiewane do komina. Ja aktualnie próbuję na 20%, ale widzę, że dość sporo sadzy przy takim spalaniu powstaje.
Minimalną przerwę pracy mam ustawioną na 240, zadaną temp. na 55 st C. Zakres regulacji zostawiłem na 10. Ruch podajnika 100s, ale tu już zależy od indywidualnych cech podajnika. Czas całkowania - ciągle szukam właściwego, mam 20 sekund, ale widzę, że jest zbyt krótki.
Ustawieniami nadzoru się za bardzo nie przejmuję - piec raczej rzadko wchodzi w ten tryb.

U mnie, poza dużą ilością sadzy, jest też sporo popiołu. Ale, jak się okazuje, mam kiepski węgiel - chciałbym spróbować czegoś innego (mam ekogroszek)

Jakby udało Ci się dotrzeć do jakichś ciekawych informacji dotyczących ustawień na tym sterowniku to będę wdzięczny za podrzucenie linka do nich.

Pozdrawiam
Krzysiek

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33
sterownik Perfekt T

autor: tomek30 » 11 gru 2007, 10:58

Witam, właśnie wczoraj dotarł do mnie BIO-Wulkan z tym sterownikiem. Instalacja pieca za tydzień, ale nic nie stało na przeszkodzie aby zaznajomić się z instrukcją obsługi sterownika. Sterownik pozornie oferuje duży wachlarz możliwości sterowania - instrukcja do sterownika na moje oko jest napisana fatalnie i pobieżnie - tutaj producent sterownika nie błyszczy na tle innych producentów, natomiast większym zmartwieniem dla mnie jest sposób sterowania, a raczej ustawienie temperatury zadanej. Otóż temperatura wody w kotle decyduje wg tego sterownika o temp. w pomieszczeniach - żenada, powinien być pomiar temp. za pompą C.O. i to ta temperatura powinna być regulowana za pomocą siłownika na zaworze czterodrogowym. Owszem temp. na kotle również powinna mieć możliwość regulacji, ale np. ustawiam w płaszczu temp. 55-60 stopni wówczas przy obecnych temperaturach na zewnątrz >0 musiałbym albo, założyć głowice termostatyczne na grzejnikach, albo latać do piwnicy aby regulować temp. zaworem czterodrogowym. Możliwość przyłączenia "pogodówki" w tym sterowniku wogóle mija się z celem, gdyż temp. płaszcza nie może być <53 stopnie i dobrze bo chodzi o roszenie i trwałość kotła, ale pogodówka powinna sterować siłownikiem na zaworze czterodrogowym, a nie temperaturą kotła, mam przeczucie że sporo czasu zajmie mi zgranie tego sterownika z domem, ale najgorsze jest to, że nie ma szans bez dodatkowego sterownika ustawić temperatury zadanej na obiegu. Oczywiście siłownik zaworu jest drogi, ale albo chcemy mieć automatykę, ale sterowanie nadmuchem, a temperaturę w pomieszczeniach ustawiamy biegając do kotłowni. No chyba że się mylę, ale oglądając złacza sterownika nie znalazłem opcji sterowania zaworem, a tym samym temperaturą wody w obiegu. Będzie sporo ustawiania w to nie wątpię :), ale jestem otwarty na propozycje i sposoby ustawień innych użytkowników tego - jakby nie mówić częściowego niewypału.

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 12 gru 2007, 8:13

No cóż, jeśli chodzi o instrukcję to niestety masz całkowitą rację - pisana pobieżnie i niedokładnie. Dobra dla kogoś, kto już zna ten sterownik.

temperaturę minimalną na piecu ustawia się z poziomu sterownika. Faktem jest, że nie widzę w nim możliwości sterowania zaworem czterodrogowym. Niestety, ja takiego założonego nie mam jeszcze, mam za to termoregulatory na wszystkich grzejnikach, więc mnie ten problem nie dotyczy, ale jest to niedopatrzenie ze strony producenta.

Jeszcze jedno, co mi w tym sterowniku przeszkadza to fakt priorytetu CWU. Jeśli przykładowo mam nastawioną na piecu temperaturę 55 stopni a CWU 65 stopni, to po wystygnięciu wody w bojlerze to 60 stopni załącza się grzanie CWU - od razu wyłaczana jest pompa CO a załącza się CWU - i na bojler idzie woda o temp. 55st. C, czyli zaczyna się od wychładzana wody w bojlerze.

Pytanie jeszcze do Was - jaki macie numer oprogramowania? Bo ja opisuję soft 1.023 chyba, w tej chwili jest już 1.025 - może tam jest coś innego.

sumo
Początkujący
Początkujący
Posty: 5
Rejestracja: 20 lis 2007, 0:38

autor: sumo » 12 gru 2007, 12:39

u mnie jest 1.025, temp. cwu mam ustawioną na 47st C. więc nie mam tego problemu ( taka temp. w zupełności wystarcza wszystkim domownikom)

Poświęciłem kilka dni na "poznanie sie" z tym kotłem i są już pierwsze efekty. Sterownik posiada możliwośc ustawiania temperatur w zależności od pory dnia, lecz funkcja ta zwiększa zużycie węgla - znacznie, więc lepszym rozwiązaniem jest stała temp. zadana ( u mnie 53st.). W czasie pracy kotła dmuchawa idzie na 100% ale tylko teoretycznie ponieważ ustawienia serwisanta ograniczają ja do 80% i wydaje mi się, że przy opale jaki obecnie posiadam (retopal czyli odsiew z groszku granulacja od 5-25mm.) jest to optymalna dawka powietrza. Minimalny czas pracy pozostał bez zmian czyli 180s. Nadmuch w trybie nadzoru wynosi 1% ale w ustawieniach serwisanta minimalne obroty dmuchawy wynoszą 16% co sprawia, że kocioł sprawnie przechodzi w stan nadzoru i pozostaje w nim przez pewien okres, temp. wychodzi powyżej zadaną ok. 8-10 stopni. Podajnik wystarcza na ok. 4 doby, co jest już dobrym rezultatem. Powierzchnia ogrzewana wynosi 220m2, dodatkowo jeszcze 300l bojler. Spalanie zmalało po wyłączeniu funkcji kilku temperatur zadanych zależnych od pory dnia, o czym wspominałem kilka linijek wyżej.

Co do ustawienia temperatury wody na obiegu to jedynym rozwiązaniem są zawory termostatyczne albo zawór trój bądź czterodrożny wraz z siłownikiem, połączony z czujnikiem w mieszkaniu.

W chwili obecnej posiadam zawór 3-drożny bez siłownika ale jest on według mnie źle założony. Mianowicie zasilanie z kotła dochodzi rurą o przekroju ok. 80-100mm(nie mierzyłem), wyjście z zaworu również posiada taką średnicę, za to woda dochodząca do zaworu z powrotu podłączona jest rurką miedzianą o przekroju ok. 15-20mm. Zawór ma 8 stopniową skale a u mnie po ustawieniu na pozycję 3 temp. na wejściu jest taka sama jak na wyjściu z niego. Według mnie regulacja powinna byc bardziej płynna, ale tu właśnie kieruje pytanie do znawców tematu. Czy takie podłączenie jakie opisałem powyżej jest poprawne?

aha, do czego służy funkcja całkowanie?

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 12 gru 2007, 13:08

O kurcze, muszę w takim razie wyłaczyć obniżanie temp. na noc, bo mam -5 od 20 do 5 i od 9 do 14, zobaczymy, co będzie.

Funkcja całkowanie służy do uwzględnienia bezwładności cieplnej obiektu - to taka teoria. A w praktyce, im niższa wartość, tym histereza temperatury będzie większa, czyli np. nastawiam na 55 stopni to przy małej ilości sekund skacze mi od 48 do 60, przy dużej znacznie mniej.
Dobrze ilustruje do wykres w instrukcji.
A nie nazywa się to histerezą, bo teoretycznie te wahania mają wygasać i zbliżać się jak najbardziej do temperatury zadanej. Im wartość całkowania wyższa, tym dłużej będzie dochodził do własciwej temperatury, za niskie wartości spowodują przesterowania i wchodzenie w tryb nadzoru.
To tak trochę teorii pomieszane z trochę praktyki - mam ten piec dopiero od października.

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33

autor: tomek30 » 12 gru 2007, 22:56

Witam kolegów, z obniżaniem temperatury na noc lub korzystanie z trybu ekonomicznego jest sytuacja trochę dziwna z pozoru - bo powinno to wprowadzać oszczędności, a jest wręcz odwrotnie - mam znajomego, który opala dom gazem i mówił mi że jak korzystał z tych obniżeń temperatury, to piec żarł więcej gazu niż przy stałym utrzymywaniu 21-22 stopnie, czyli można przyjąć że to nie jest wadą ani pieca, ani sterownika jaki posiadamy, po prostu tak jest. Ja aktualnie mam kocioł miałowy, jednozasypowy ze sterownikiem temperatury i dmuchawą i co mogę powiedzieć, ano w sytuacji gdy temp. w domu spadła np. do 17-18 stopni (bo piec wygasł, a mnie nie było) to dogonienie temp. do 22 powodowało potworne pochłanianie paliwa, z dawki która powinna wystarczyć na 24h, czas stałopalności spadał nawet do 18h - różnica zasadnicza. Czyli, programowanie tygodniowe do c.o. raczej mija się z celem - czyli oszczędnością paliwa. Co do instrukcji - w mojej nie ma wykresu całkowania - wręcz nie ma słowa o całkowaniu! Najlepsze jest to, że wczoraj napisałem do Elster-a i na razie cisza - tego można było się spodziewać;) Natomiast proponuję kolegom zerknąć na producenta sterowników z Opola - Recal Art, są to co prawda poważniejsze sterowniki - ale zobaczcie jakie instrukcje można pobrać ze strony producenta - miodzio. Adresik: recalart.com naprawdę warto zassać takiego pdf-a i przejrzeć - to jest profesjonalizm! Pozdrawiam i mam nadzieję że wkrótce rozpracujemy ten nasz sterownik na tym forum - a może w końcu producent napisze instrukcję.

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 13 gru 2007, 0:32

I tu Cię zaskoczę - kontaktowałem się kilkukrotnie z Elsterem i zawsze w miarę szybko dostawałem odpowiedź - nawet dodatkowe materiały dotyczące sterownika :)
Jak podacie maila to moge Wam wysłać.

Mogę też (ale to niestety po weekendzie - wybaczcie, nie będę miał wcześniej ani czasu, ani dostępu do skanera) zeskanować część o całkowaniu - i też mogę wysłać.

Wyłączyłem obniżanie temperatury, zobaczymy, co to da.

Ja również mam nadzieję ,że opanujemy ten sterownik :) Jak narazie uzyskałem tez od firmy Elster obietnicę bezpłatnego upgrade do wersji 1.25, ale to po sezonie grzewczym się pokuszę chyba.

Pozdrowionka.

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33

autor: tomek30 » 13 gru 2007, 10:41

No to czekam na odpowiedź z Elster-a, mój sterownik ma soft 1.25.2tw - czyli chyba obecnie najnowszy, w końcu był wyprodukowany w tym miesiącu. Zastanawiam się nad tym czujnikiem pogodowym, zrobiłem kilka obliczeń i wyszło mi że przy prawidłowo na stałe ustawionym zaworze czterodrogowym powinno się to sprawdzić. Wychodzi na to że może nie będzie tak źle, natomiast ważnym elementem będzie prawidłowe ustawienie tego zaworu, wówczas podnosząc temp. kotła uzyskamy wzrost temperatury w pomieszczeniach i odpowiedni do tego wzrostu wzrost temp. wody powracającej do kotła - trzeba to jednak ustawić metodą prób i błedów - zbyt wiele zależności - a najważniejszą jest typ budynku i powierzchnia ogrzewana. Ale wychodzi z tego, że jak się "posiedzi" przy tym sterowniku to można uzyskać nienajgorsze efekty ekonomiczne, będę starał się informować kolegów na bieżąco o moich wyczynach - start prawdopodobnie 18 lub 19 grudnia. Trzeba teraz przygotować arkusz kalkulacyjny w formie bazy danych i regularnie uzupełniać to cyferkami - musi wyjść ekonomiczne rozwiązanie.

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 13 gru 2007, 11:20

no to czekamy, czekamy :)
Ja akurat wczoraj wieczór zaobserwowałem, że kocioł jakby tracił moc - schodził z temperatury coraz niżej, ewidentnie nie radził sobie z grzaniem. Przeczyściłem piec ale najprawdopodobniej przyczyna leży w lekko przytkanym podajniku - dzisiaj musze się za to zabrać. Doraźnie zmniejszyłem przerwę między podaniami i zwiększyłem jednorazową dawkę paliwa, żeby nie wychłodzić za bardzo domu i teraz temp. utrzymuje się w granicach 45 stopni. Za to spalił mi bardzo mało - po nocy nie widać w ogóle ubytku :)

Zastanawiam się, czy zostawić go tak aż do wypalenia paliwa z podajnika i wtedy wziąć się za sprawdzenie i czyszczenie, czy opróżniać podajnik i patrzeć co i jak - zobaczę, jak będę z czasem stał. Tak czy tak parę dni mam z głowy z ustawianiami pieca :(

kysior
Początkujący
Początkujący
Posty: 12
Rejestracja: 11 gru 2007, 9:31

autor: kysior » 14 gru 2007, 8:38

Piec już w porządku - zachciało mi się sprawdzić, czy jak dosypię wioaderko suchych trocin po heblowaniu, to się to ładnie spali i zrobił mi się korek na pół podajnika :) I od wczoraj piec chodzi bez korekcji temperatury - zobaczymy, jak sobie z opałem poradzi.

Zeskanowałem moją instrukcję i już siadam i rozsyłam ją i te dodatkowe materiały (chociaż przypuszczam, że jeden z nich to może być instrukcja, którą Wy dostaliście).

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33
Re: Jak ustawic kocioł Bio-Wulkan? Sterownik Perfekt T Elste

autor: tomek30 » 23 gru 2007, 21:49

Wczoraj uruchomiłem bio-wulkana :) i wrzucam moje parametry za parametrami kol. sumo w celu porównania - dodam że ogrzewam 240m kw. budynek nie docieplony (1936 rok budowy), ściany cegła pełna. Okna PCV 5 komorowe. Jezsze nie znam zużycia, bo wczoraj podczas startu kotła w budynku było 10-12 stopni - czyli musiał sporo gonić. Dziś rano załadowałem prawie pusty zasobnik dziesięcioma wiadrami 10l paliwa - czyli około 80 kg. Zawór 4-ro drogowy ustawiony na ok. 55% otwarcia na C.O., C.W.U. bez prirytetu - czyli podczas doładowania nie wyłącza pompy C.O. Temperatura na kotle 73, do obiegu płynie woda o temp. ok. 52-55
sumo pisze:Witam

Proszę o pomoc w optymalnym ustawieniu pieca BIO-WULKAN ze Sławkowa, sterownik PERFEKT T firmy ELSTER. Jest to kocioł z podajnikiem tłokowym, 30KW.

Opjce dostępne w sterowniku dla użytkownika:

a) Ilośc powietrza od 20 do 100% - ustawione 100% tomek30=45-46%
b) Minimalna przerwa pracy od 10 do 800 [s] - ustawione 150 tomek30=210
c) Temperatua zadana to 53 st C tomek30=73

Opcje dostępne w trybie instalacyjnym:

a) zakres regulacji od 0 do 10 ustawione 2 (na tyle stopni przed tempreratura zadana, w płaszczu kotła regulator rozpoczyna automatyczne poszukiwanie optymalnej przerwy wyświetlanej w podglądzie jako czas przerwy) tomek30=2

b) współczynnik pogodowy od 10 do 100% ustawione 50% tomek30=brak pogodowki
c) przerwa w trybie nadzoru podajnika od 5 do 100 [min] ustawione 65 tomek30=35
d) moc nadmuchu nadzoru od 0 do 100% ustawione 1 tomek30=0

Opcje dostępne w trybie serwisanta:
tomek30= nie wiem jak się wchodzi w tryb serwisanta wiec nie wiem jakie tam sa parametry
a) obroty minimalne dmuchawy fabrycznie 20% jest 14%
b) obroty maksymalne dmuchawy fabrycznie 80% i tyle jest
c) czas ruchu podajnika 30 sekund
d) czas całkowania 0
e) maksymalna przerwa pracy 850s
f) czas nadmuchu nadzoru 60s

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33

autor: tomek30 » 23 gru 2007, 22:17

jak wyżej od wczoraj pracuje u mnie ten piecyk, zastanawia mnie jednak jak ustawić zawór czterodrogowy, jak wyżej pisałem przy ustawieniu na ok. 55% otwarcia mam przy 73 stopniach na kotle wode do C.O. na poziomie 52 stopnie. Może lepiej ustawić go na 45% i ustawiać wyższą temperaturę kotła tak aby woda miała te 52-55 stopni do C.O. - uwaga aktualnie na dworze jest temp. w dzień -4 -5, a w nocy spada do -10, w tej chwili czyli godz. 22 jest -9, woda do grzejników 52, w domu 21 stopni, powrót do pieca ok. 45 liczę na pomoc bardziej wprawionych uzytkownikow. Acha ta temperatura na grzejniki wynika z tego co pamiętam gdy paliłem w miałówce jednozasypowej (jeszcze kilka dni temu), po prostu wiem przy jakiej temperaturze C.O. uzyskam właściwą temperaturę w domu.

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33

autor: tomek30 » 27 gru 2007, 11:13

Witam, po trzech daniach eksploatacji kotła BIO-WULKAN 30kW. Obecne ustawienia kotła to:
temperatura zadana = 60
minimalna przerwa pracy = 220s
moc nadmuchu = 40%
zawór czterodrogowy ustawiony na 65% otwarcia na C.O.
zakres regulacji 2 stopnie
przerwa w nadzorze 35 minut
moc nadmuchu w nadzorze 0
czas ruchu podajnika 26 sekund - jest on w zasadzie nieistotny, bo podajnik robi jeden pelny cykl (podajnik dwu-tlokowy)
Przy obecnych temperaturach - czyli srednia w ciagu doby -5 stopni zuzywam 90 kg eko-groszku na 36 godzin i zdaje sie ze nizej nie zejde. Z tego wychodzi ze piec polknie ok 2 ton na miesiac - nie jest to malo, ale poprzedni piec mialu zarl kolo 80-90 kg na dobe. Woda do C.O. oscyluje srednio kolo 53 stopni (52-55) do tego podgrzewanie C.W.U. Temperatura w pomieszczeniach 21-22 stopnie. Probowalem dluzszych czasow przerwy w trybie praca - ale przy 240 sekundach sa problemy z uzyskaniem temperatury zadanej, 230 sekund dochodzi, ale jak doladowuje C.W.U. ma problemy. Obecnie "ucieka" w zadanej do 2 stopni, ale wtedy pracuje w nadzorze. Srednio jest okolo 10 minut w nadzorze i ok 10 minut w pracy, moze jeszcze cos uda sie skorygowac, ale na rewelacje raczej nie licze. Jedno jest pewne - jak chcesz miec cieplo - trzeba spalac paliwo.
Acha - kolega sumo pisal ze tworzy mu sie szlaka - to raczej wina paliwa a nie pieca.

tomek30
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 62
Rejestracja: 11 gru 2007, 10:33

autor: tomek30 » 27 gru 2007, 11:22

Jeszcze jedna sprawa - temperatura C.W.U. - ja mam ustawioną na 45 stopni, czujnik w połowie wysokości zasobnika 140 litrow zawieszonego poziomo - w zupelnosci wystarcza - w gornej czesci jest temp zadana z pieca, w polowie oscyluje miedzy 40-45 stopni - nam w zupelnosci wystarcza.


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 132 gości

Gotowe projekty domów