Wymagane dokumenty:
Decyzja o przydziale lokalu
Umowa najmu
Zaświadczenie o zameldowaniu
Kserokopia dowodu osobistego
W przypadku wystąpienia spadkobierców najemcy : akt zgonu/ akt małżeństwa/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
Krok 1: Sprawdź czy możesz wykupić mieszkanie
Nie każde
mieszkanie można wykupić gmina musi chcieć, oraz móc je sprzedać.
Kiedy wykup jest możliwy ?
W najprostszym przypadku, gmina sama ogłasza możliwość wykupu mieszkań.
Gmina może się zgodzić na wniosek najemcy, lub najemców.
Warto zmobilizować sąsiadów do wspólnej inicjatywy.
Sprzedaż mieszkania jest bardziej prawdopodobna jeśli w danym budynku dokonano już innych sprzedaży.
Lokal musi być w dobrym stanie technicznym.
Kiedy wykup jest niemożliwy ?
Jeśli stan prawny nieruchomości jest sporny, bądź nieuregulowany:
Np. kiedy spadkobiercy dawnych właścicieli starają się o zwrot mienia przejętego przez państwo
Np. blok powstał na terenie dzierżawionym przez gminę.
Jeśli najem trwa bardzo krótko
Najczęściej możliwość wykupu (z bonifikatą) przysługuje po 5 latach trwania najmu.
Jeśli stan techniczny lokalu / budynku jest zły
Krok 2: złożenie dokumentów
Jeśli gmina zdecyduje się na sprzedaż mieszkania najemcy (lub jego spadkobiercom)- decyzję o tym przekaże na piśmie. Zobowiąże w nim jednocześnie do przedstawienia odpowiednich dokumentów (patrz- wymagane dokumenty).
Krok 3: Wizyta rzeczoznawcy.
Po spełnieniu obowiązków, gmina zleci rzeczoznawcy dokonanie wyceny lokalu, wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.
Rzeczoznawca majątkowy ma za zadanie ustalenie rynkowej wartości lokalu.
Krok 4: Bonifikata
Od wartości rynkowej ustalonej przez rzeczoznawcę najemcy przysługuje bonifikata (zniżka) sięgająca nawet kilkudziesięciu procent
W Warszawie bonifikaty wynoszą: 80% - dla osób które wynajmują lokal przez co najmniej 5 lat 90% dla osób wynajmujących lokal co najmniej 10 lat.
Innymi słowy najemcy ci mogą kupić mieszkanie za 10- 20% ich rzeczywistej wartości.
Stawki bonifikaty są jednak ustalane przez gminę i mogą się różnić w zależności od części kraju wysokość bonifikaty możesz określić kontaktując się z gminą.
W przypadku dalszej sprzedaży mieszkania można stracić bonifikatę. Wówczas gmina może domagać się dopłacenia darowanej kwoty.
Krok 5: Zawarcie umowy
Jeśli zarówno wycena i jak i warunki wykupu (w szczególności wysokość bonifikaty, termin spłaty należności) zostaną zaakceptowane przez najemcę, można przystąpić do zawarcia umowy.
Umowa ma formę aktu notarialnego, ustanawia się w niej odrębną własność lokalu.
Uwagi ogólne:
- nie można zmusić gminy do sprzedaży mieszkania
- budynek musi stać na gruncie należącym do gminy
- wykupionego mieszkania nie można co do zasady sprzedać przez 5 lat od nabycia.
+ można kupić lokal za ułamek jego wartości