Drugie liczniki w zamieszkiwanym domu

Instalacja wodna w mieszkaniu czy w domu to bardzo istotna kwestia. Jeżeli masz problem ze swoją instalacją wodną, nie wiesz jak ją rozplanować, jak zainstalować hydrofor, czy wykonać podłączenia, tutaj znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

Iwonka42
Początkujący
Początkujący
Posty: 2
Rejestracja: 07 maja 2012, 12:54
Drugie liczniki w zamieszkiwanym domu

autor: Iwonka42 » 07 maja 2012, 14:03

Proszę o porady co i w jakiej kolejności trzeba zrobić aby móc oddzielić media na 2 lokale i założyć osobne liczniki.
Mieszkamy w domu jednorodzinnym, w którym zostały wyodrębnione 2 samodzielne lokale, 1 na piętrze, drugi na parterze, z częściami wspólnymi tj. piwnice, klatka schodowa, strych. Liczniki są wspólne, także piec gazowy c.o. i instalacje.
Właścicielem obydwóch lokali jest mama. Mama mieszka na parterze, a ja z mężem na piętrze.
W przyszłym roku chcielibyśmy z mężem wyremontować łazienkę na piętrze, założyć osobne ogrzewanie gazowe w łazience, wymienić instalację elektryczną, wodną oraz założyć osobne liczniki na gaz, wodę i prąd aby w przyszłości nie być zależnym od mieszkania na parterze.
Chcemy w przyszłości sami się rozliczać za zużyte ogrzewanie, prąd i gaz.
Co i w jakiej kolejności powinniśmy zrobić? Od czego zacząć? Jakie procedury musimy przejść? Ile to może trwać i ile kosztować? Jaką kolejność zachować podczas robót aby wszystkie instalacje dobrze zgrać? Co zrobić z instalacją elektryczną w częściach wspólnych?

Inicjusz
Początkujący
Początkujący
Posty: 14
Rejestracja: 07 maja 2012, 0:46
Re: Drugie liczniki w zamieszkiwanym domu

autor: Inicjusz » 08 maja 2012, 9:11

Przede wszystkim trzeba wystąpić do dostawców mediów o wydanie warunków technicznych na montaż urządzeń pomiarowych dla wyodrębnionego lokalu w budynku mieszkalnym.
W ten sposób uzyskasz w pełni kompetentne informacje o wymaganiach jakie należy spełnić.
Każde z mediów ma swoje wymagania w zakresie wykonawstwa i lokalizacji urządzeń pomiarowych.
Występując z wnioskiem o zamontowanie urządzeń pomiarowych trzeba będzie załączyć odpowiedni projekt instalacji gazowej i elektrycznej. Z pewnością będzie potrzebna decyzja administracyjna o wyodrębnieniu lokalu dla którego mają być zamontowane urządzenia pomiarowe. Trzeba pamiętać, że z wnioskiem o zamontowanie urządzeń pomiarowych występuje właściciel lokalu, natomiast umowa na dostawę mediów może być zawarta z najemcą lokalu.
O warunki techniczne proponuję wystąpić już teraz aby ze spokojem przygotować dokumenty potrzebne do wniosku o montaż urządzeń pomiarowych.
Przed przystąpieniem do remontu warto szczegółowo rozplanować sobie rozmieszczenie ewentualnych ścianek działowych, potrzebnych otworów w stropach i ścianach dla prowadzenia rur i przewodów, rozmieszczenie urządzeń sanitarnych, grzewczych i elektrycznych. Trzeba też pamiętać o wentylacji.
Jeżeli ma być utrzymana pełna niezależność rozliczeń, to należy wyeliminować tzw. części wspólne.
System z podlicznikiem i dzieleniem się kosztami po połowie nie zawsze sprawdza się w praktyce. Podwójne oświetlenie na klatce schodowej, korytarzu lub terenu na zewnątrz budynku mogą wydawać się banalne ale potrafią zapobiec wielu konfliktom. Podobnie ma się sprawa z wodą do podlewania ogrodu czy mycia samochodu, domofonu, linii telefonicznej.
Kolejność wykonywanych robót zależy od ich zakresu. Ramowo można określić ich kolejność wykonywania zaczynając od postawienia ewentualnych ścian działowych z przygotowaniem otworów na wstawienie drzwi. Kolejnym etapem jest montaż instalacji kanalizacyjnej, wodnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej, telefonicznej, antenowej. Jeżeli jest taka potrzeba można przeprowadzić wymianę okien. Po zakończeniu tych robót konieczne będą prace związane z zamknięciem otworów i kanałów montażowych i wykonaniem prac tynkarskich. Na tym etapie można zamontować drzwi wejściowe do lokalu. Pozostaną jeszcze prace związane z układaniem płytek, wymianą podłóg, prace malarskie, montaż urządzeń sanitarnych oraz osprzętu elektrycznego (gniazdka, wyłączniki, lampy), montaż lub zabudowa mebli kuchennych wraz z urządzeniami.
Ile to wszystko będzie kosztować można określić dopiero gdy będziemy znali obmiar i technologię dla poszczególnych robót. Na koszty ma również wpływ cena stosowanych materiałów i koszty wykonania poszczególnych usług.
Aby zmierzyć się z wyzwaniem jakie stawia przed nami remont zachęcam do zrobienia choćby we własnym zakresie szczegółowego projektu. Pozwoli on określić jakie prace i w jakim zakresie są konieczne do przeprowadzenia. Ile i jakich materiałów będzie trzeba zakupić.
Mając takie informacje można wstępnie rozpoznać ceny materiałów i usług i rozpocząć poszukiwania wiarygodnych wykonawców i to niekoniecznie najtańszych. Czasami najtańszy wykonawca staje się najdroższym gdy trzeba po nim robić poprawki.
Przy projektowaniu warto pobawić się z rozplanowaniem ustawienia mebli i urządzeń. Często pozwala to na uniknięcie wielu niespodzianek, np. braku kilku gniazdek lub ich lokalizacja w niewłaściwych miejscach.[/list]

Iwonka42
Początkujący
Początkujący
Posty: 2
Rejestracja: 07 maja 2012, 12:54
Re: Drugie liczniki w zamieszkiwanym domu

autor: Iwonka42 » 16 maja 2012, 9:27

Dziękuję za informacje.
Pierwszym krokiem jest złożenie wniosków o określenie warunków przyłączenia. Około 2 tygodnie czeka się na otrzymanie warunków technicznych.Za warunki się nie płaci.
Wydane warunki z gazowni są ważne przez 1 rok. Warunki, które wyda Enea i MPGK są ważne 2 lata.
Kominiarz musi wystawić opinię. Po otrzymaniu warunków trzeba znaleźć osoby, które zrobią projekty: instalacji gazowej i elektrycznej.Później składa się wniosek do starostwa o pozwolenie na budowę.
Potrzebny będzie także kierownik budowy, dziennik budowy.


Wróć do „Instalacje wodne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Omgili [Crawler] i 31 gości

Gotowe projekty domów