Ocieplenie - wątpliwości...

Jeżeli chcesz zaadaptować swoje poddasze to koniecznie musisz znać wszystkie aspekty, z jakimi możesz się spotkać przy remoncie poddasza. Oprócz tego w tym dziale poznasz pomysły innych na aranżacje tego pomieszczenia.

Moderator: Redakcja e-dach.pl

tomikkk
Początkujący
Początkujący
Posty: 7
Rejestracja: 20 lis 2008, 11:04
Ocieplenie - wątpliwości...

autor: tomikkk » 22 wrz 2009, 11:58

Witam,

W najbliższym czasie przymierzam się do wykonania adaptacji poddasza. Przeglądając projekt budowlany, wczytałem się w opis techniczny i tu zaczynają się schody... i moje wątpliwości... :( ale od początku...

Stan istniejący pokrycia dachowego w przekroju wygląda następująco:
- blacho-dachówka
- łaty 4cm
- membrana dachowa
- krokwie 18cm (wg. projektu, ale o tym później)

Zaproponowane ocieplenie dachu przy wykorzystaniu wełny szklanej Isover, tj:
- 18 cm Uni-Mata pomiędzy krokwie
- 5 cm Super-Mata w poprzek pomiędzy profile stalowe
- folia
- płyta gipsowo-kartonowa

Moje pytania a zarazem wątpliwości:
- w projekcie mam zaproponowane ocieplenie wełną o grubości: 18cm (pomiędzy krokwiami) i 5cm (w poprzek), bez jakichkolwiek szczeliny wentylacyjnej pomiędzy membraną dachową a pierwszą warstwą (18cm) wełny.
Czytając inne wątki na forum, doświadczeni i praktykujący użytkownicy wręcz uczulają na wykonanie prawidłowej szczeliny wentylacyjnej - a tu nic :( w projekcie nie jest nadmienione i w końcu nie wiem, czy ma ona być czy też nie???

Druga sprawa, że pofatygowałem się na 'górę' i pomierzyłem wysokość krokwi i mają od 16,3 do 17,7 cm - niezła rozbieżność... I co mam upychać wełnę 18cm w takie wymiary?!? Chyba, że wełna po rozpakowaniu ‘nie wstaje’ to tych pełnych wymiarów??? i mozna ją spokojnie ułozyć.

Mam prośbę, aby ktoś spojrzał na powyższe rozwiązanie i wypowiedział się odnośnie moich obiekcji, co do prawidłowego wykonania ocieplenia.

Z góry dziękuję z pomoc.

Pozdrawiam,

Bduda
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: Bduda » 22 wrz 2009, 13:56

Jeśli na dachu jest membrana wysoko-paroprzepuszczalna to szczelina powietrzna pomiędzy wełną a membraną nie jest potrzebna. Dodam jeszcze że obecnie trudno się nadziać na membrany niskoprzepuszczalne. Rozbieżność wymiarów w przypadku krokwi nie jest problemem, zdarza się dość często i układanie wełny nie jest w tym przypadku jakoś utrudnione. Jeśli jednak bardzo Cię to martwi to w przypadku dużo niższych krokwi można je do 18cm uzupełnić jakimiś listewkami.
Ja bym się martwił bardziej o sam przekrój krokwi, bo jeśli w projekcie jest wysokość 18cm, a w domu 16,3cm to tak osłabiona belka może różnie znieść dodatkowe obciążenie płytą g-k, szczególne jeśli skusisz się na płytowanie podwójne (bardzo ostatnio modne) i zawalić to się raczej nie zawali, ale z pewnością dojdzie do nadmiernych ugięć i naprawdę sporych i mało estetycznych spękań na łączeniach g-k (w większość projektów w dachach kluczowy jest stan graniczny użytkowania). Tak jeszcze by wyjaśnić: nadmierne ugięcia mogą być już teraz, ale po montażu płyt będzie je widać. Jeśli takie zmniejszenie przekroju występuje dość rzadko to problemu wielkiego nie mam ale jeśli "pomniejszonych" jest więcej belek, to poddasze użytkowe może wyjść naprawdę nie estetyczne, a więc i mało przyjemnie w użytkowaniu.
Jeśli na dachu jest sporo tak pomniejszonych krokwi, to nie pozostaje nic innego jak zwrócić się z reklamacją do wykonawcy konstrukcji dachowej i ewentualne wyjaśnienie czy tak może zostać (tzn. nie przekroczone są stany graniczne nośności i użytkowania).
Jeśli to nie zostanie zrobione to naprawdę nie można mieć później żadnych pretensji do wykonawców suchej zabudowy na poddaszu, bo pęknięcia płyt nie będą winą niewłaściwego ich montażu, tylko pracy płyt, związanej z nadmierną pracą dachu.
Dodam jeszcze tak na koniec: sztywność (wielkość związana z ugięciem pod obciążeniem) belki o wysokości 16,3cm jest prawie 25% mniejsza niż sztywność belki o wysokości 18cm.

Awatar użytkownika
exclusivebud
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 03 cze 2009, 16:00
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: exclusivebud » 22 wrz 2009, 15:13

moją sugestją jest zastosowanie piany lekkiej poliuretanowej sealection 500 nie trzeba wtedy stosować foli paroizolacyjnej i gr min 13 cm zatąpi ok 23-25 cm wełny dobrej klasy . Ciężar piany to 10kg m3 dla porównania wełna to ok 60 kg m3.

tomikkk
Początkujący
Początkujący
Posty: 7
Rejestracja: 20 lis 2008, 11:04
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: tomikkk » 23 wrz 2009, 9:58

Bduda pisze:Jeśli na dachu jest membrana wysoko-paroprzepuszczalna to szczelina powietrzna pomiędzy wełną a membraną nie jest potrzebna. Dodam jeszcze że obecnie trudno się nadziać na membrany niskoprzepuszczalne. Rozbieżność wymiarów w przypadku krokwi nie jest problemem, zdarza się dość często i układanie wełny nie jest w tym przypadku jakoś utrudnione. Jeśli jednak bardzo Cię to martwi to w przypadku dużo niższych krokwi można je do 18cm uzupełnić jakimiś listewkami.
Ja bym się martwił bardziej o sam przekrój krokwi, bo jeśli w projekcie jest wysokość 18cm, a w domu 16,3cm to tak osłabiona belka może różnie znieść dodatkowe obciążenie płytą g-k, szczególne jeśli skusisz się na płytowanie podwójne (bardzo ostatnio modne) i zawalić to się raczej nie zawali, ale z pewnością dojdzie do nadmiernych ugięć i naprawdę sporych i mało estetycznych spękań na łączeniach g-k (w większość projektów w dachach kluczowy jest stan graniczny użytkowania). Tak jeszcze by wyjaśnić: nadmierne ugięcia mogą być już teraz, ale po montażu płyt będzie je widać. Jeśli takie zmniejszenie przekroju występuje dość rzadko to problemu wielkiego nie mam ale jeśli "pomniejszonych" jest więcej belek, to poddasze użytkowe może wyjść naprawdę nie estetyczne, a więc i mało przyjemnie w użytkowaniu.
Jeśli na dachu jest sporo tak pomniejszonych krokwi, to nie pozostaje nic innego jak zwrócić się z reklamacją do wykonawcy konstrukcji dachowej i ewentualne wyjaśnienie czy tak może zostać (tzn. nie przekroczone są stany graniczne nośności i użytkowania).
Jeśli to nie zostanie zrobione to naprawdę nie można mieć później żadnych pretensji do wykonawców suchej zabudowy na poddaszu, bo pęknięcia płyt nie będą winą niewłaściwego ich montażu, tylko pracy płyt, związanej z nadmierną pracą dachu.
Dodam jeszcze tak na koniec: sztywność (wielkość związana z ugięciem pod obciążeniem) belki o wysokości 16,3cm jest prawie 25% mniejsza niż sztywność belki o wysokości 18cm.


Dziękuję BARDZO! za szybką odpowiedź :lol:

Co do przekroju krokwi, też jestem rozczarowany :cry: Cóż mieszkanie kupiłem jakiś czas temu, a w związku z możliwością adaptacji poddasza i coraz większemu zaangażowaniu wychodzą takie właśnie kwiatki… :? Blok był budowany przez spółdzielnie mieszkaniową także różnych rzeczy można się spodziewać... :(
Myślę, że wykonawca który będzie robił ocieplenie i gips-karton zwróci uwagę na nieregularność krokwi i w odpowiedni sposób zaradzi temu.

Mam jeszcze pytanie, czy warto dołożyć trochę kasy i zamiast 18 cm Uni-Mata-y zastosować 18cm Super-Matę??? Super-Mata wg. producenta ma niski współczynnik przewodzenia ciepła lambda: 0,033, Uni-Mata: 0,039.
Zależy mi na optymalnym ociepleniu poddasza, ponieważ góra będzie ogrzewana elektrycznie (grzejniki elektryczne) i nie chciałbym marznąć... nie jest to wielka powierzchnia (ok.40m2 po podłodze, 30m2 użytkowa) ale zawsze coś :P

Pozdrawiam,

Bduda
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: Bduda » 23 wrz 2009, 10:48

Myślę że wykonawca może mieć z tym problem, musiałby zastosować wieszaki które pozwalają na większe odkształcenia więźby, wykonać odpowiedni sztywny ruszt pod płyty, dodatkowo solidnie połączyć płyty g-k zwłaszcza na styku skosu i sufitu. A i tak jest możliwość popękania elementów suchej zabudowy na poddaszu, powtarzam jeszcze raz, jeśli to nastąpi to prosę nie mieć raczej pretensji do "gipsiarzy".
Przy grubości wełny 23cm, nie będziesz marznąć niezależnie od tego który z wymienionych produktów zastosujesz. Choć oczywiście lepszy jest ten z mniejszą lambdą :wink:

Awatar użytkownika
exclusivebud
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 03 cze 2009, 16:00
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: exclusivebud » 23 wrz 2009, 18:51

przy wełnie występują pustki powietrzne przy łczeniu w trudno dostępnych miejscach prosze sie zapoznać z alternatywą dla wełny pianą lekką sealection 500

GipsKarton
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 750
Rejestracja: 21 lut 2009, 18:22
Lokalizacja: Szczecin
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: GipsKarton » 24 wrz 2009, 19:56

Skoro jest rozbieżność z wysokoscią krokwi to i ta memrana może okazać się zwykłą folią niskoparoprzepuszczalną. Na wszelki wypadek zastosował bym wełne 15cm (uzyskamy szczeline dobrze wentylowana) a na krokwiowo dał wełnę 10cm. Przy takim rozwiązaniu można wykonać ocieplenie między krokwiami stosując wełnę uni-mata a na krokwie dać wełnę super-mata, inaczej całość super mata.

kolego ex... co proponujesz do kasowania mostków termicznych krokwi po wykonaniu uszczelnienia miedzykrokwiowego piana?

tomikkk
Początkujący
Początkujący
Posty: 7
Rejestracja: 20 lis 2008, 11:04
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: tomikkk » 25 wrz 2009, 11:36

GipsKarton pisze:Skoro jest rozbieżność z wysokoscią krokwi to i ta memrana może okazać się zwykłą folią niskoparoprzepuszczalną.
Jak to można sprawdzić? mogę udostępnić fotki.

GipsKarton pisze: Na wszelki wypadek zastosował bym wełne 15cm (uzyskamy szczeline dobrze wentylowana) a na krokwiowo dał wełnę 10cm. Przy takim rozwiązaniu można wykonać ocieplenie między krokwiami stosując wełnę uni-mata a na krokwie dać wełnę super-mata, inaczej całość super mata.
Też myślałem o takim rozwiązaniu (15cm i np. 8cm w poprzek), ale wówczas pomniejszoną będę miał powierzchnię użytkową. Wiem, że to tylko (albo aż) dodatkowe 5cm (przy rozwiązaniu 15+10), ale przy całkowitej powierzchni 30-paru m2 każdy cm jest na wagę złota :lol:
Powiem szczerze, że jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji, poczekam na wykonawcę, zobaczy, pomierzy, sprawdzi, może doradzi - o wynikach dam znać.

Aha, wg. projektu mam zastosować płyty ognioodporne i zastanawiam się czy obie warstwy (dwie płyty na tzw. mijankę) muszą być ognioodporne? czy np. pierwsza zwykła płyta a druga ognioodporna. Co Wy na to???

Pozdrawiam,

Awatar użytkownika
exclusivebud
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 03 cze 2009, 16:00
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: exclusivebud » 25 wrz 2009, 15:28

kolego gipskarton dla informacji mostek termiczny to jest przenikanie temperatury przez jakiś materiał a otym o czym mówisz to jest zwyczajna pustka powietrzna w mojej metodzie natrysk piany następuje na krokwie ok 4cm odległość od profili dystansujemy własną folią wysokoprzepuszczalną ona nadaje nam grubość natrysku do profili a nadmiar nad profilami ścinamy norzem pneumatycznym dodatkowo folia ma za zadanie przy pełnym deskowaniu spełnia role pustki rozprerzeniowej dla wilgoci po podgrzaniu przez słońce jak to gazy sie rozprerzają po podgrzaniu i wchodza wszedzie

Awatar użytkownika
exclusivebud
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 03 cze 2009, 16:00
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: exclusivebud » 25 wrz 2009, 15:31

kolego tomikkk nie musisz stosować dwuch warstw płyt ogniowych chyba rze chcesz miec odporność 30 minutową przepalenia tych płyt ja radze dać jedną płytę zwykła a drugą ogniową i polecam produkty firmy rigips

Bduda
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: Bduda » 25 wrz 2009, 15:59

Kolego exclusivebud, czyli rozumiem że po nałożeniu pianki lico krokwi od strony pomieszczenia również jest przykryta jakąś tam warstwą pianki (4-5cm). Co do płytowania to exclusivebud ma rację, najpierw zwykła potem ogień, wyjdzie i lżej i taniej, w domku jednorodzinny nie ma wymagać co do odporność ogniowej konstrukcji dachu (wg. EN 1999-1-2) więc sensu nie ma w podwójnym płytowaniu płytą ogniową .

Awatar użytkownika
exclusivebud
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 03 cze 2009, 16:00
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: exclusivebud » 25 wrz 2009, 16:20

dokładnie dzieki temu tworzy to bezszwową powłokę z wyeliminowanymi ok w 70% w stosunku do wełny pustkami powietrznymi jak robiliśmy zdjecia kamerą termowizyjną byłem zdumiony

GipsKarton
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 750
Rejestracja: 21 lut 2009, 18:22
Lokalizacja: Szczecin
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: GipsKarton » 26 wrz 2009, 7:22

exclusivebud pisze:kolego gipskarton dla informacji mostek termiczny to jest przenikanie temperatury przez jakiś materiał a otym o czym mówisz to jest zwyczajna pustka powietrzna w mojej metodzie natrysk piany następuje na krokwie ok 4cm odległość od profili dystansujemy własną folią wysokoprzepuszczalną ona nadaje nam grubość natrysku do profili a nadmiar nad profilami ścinamy norzem pneumatycznym dodatkowo folia ma za zadanie przy pełnym deskowaniu spełnia role pustki rozprerzeniowej dla wilgoci po podgrzaniu przez słońce jak to gazy sie rozprerzają po podgrzaniu i wchodza wszedzie

Mostek o którym ciągle trąbie to krokwia bo ten rodzaj mostka pozostaje po wykonaniu izolacji międzykrokwiowo.
Dobrze, że wykonujecie już natrysk na krokwie teraz to ma już "ręce i nogi" (klasyczna warstwa krzyżowa wełny).
Co do ognioochronności poddasza suchą zabudową. Jeżeli decydujemy sie na wykonanie rusztu w rozstawie profili co 40cm to smiało możemy wykonać płytowanie płytą ognioochronną (koszty płyt w porównaniu do kosztów stelaża są znikome). Dlaczego? bo by przegroda spełniła warunek ognioodporności to, własnie parametr rozstawu profili o tym decyduje (przy płycie ogioochronnej). Tak więc jeżeli nie chcemy ognioochronności rozstawimy profile co 50cm i zastosujemy płyte zwykłą lub nawet ogniową (max. dwie warstwy). Polecam zamiast płyt zwyklych uzywać płyt termo-line. I jeszcze jedno jak ktoś wspomniał kolejność płyt pierwsza ognioochronna, druga zwykła.
Pozdrawiam.

Bduda
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: Bduda » 26 wrz 2009, 8:46

Dlaczego? bo by przegroda spełniła warunek ognioodporności to, właśnie parametr rozstawu profili o tym decyduje (przy płycie ognioochronnej).

Oj nie tylko, nie tylko :wink: :
Zakład Badań Ogniowych Instytutu Techniki Budowlanej opracował wspólnie z
przedstawicielami firm produkujących płyty g-k zalecenia dotyczące wykonywania sufitów podwieszonych z okładzinami z płyt g-k:
"1. Konstrukcje sufitu podwieszonego należy wykonać zgodnie z klasyfikacją ogniową lub aprobatą techniczną oraz instrukcją dostawcy systemu. (tutaj właśnie producenci wymagają rozstaw profili co 40cm.)
2. Wszystkie styki obwodowe, pomiędzy poszyciem z płyt gipsowo-kartonowych sufitów podwieszonych a powierzchnią istniejących ścian, muszą być uszczelnione przy pomocy systemowej gipsowej masy szpachlowej.
3. W konstrukcji sufitów podwieszonych ruszt z profili „CD 60” należy tak mocować aby uwzględnić rozszerzalność cieplną profili przy nagrzewaniu. Pomiędzy końcem profilu „CD 60” (zamocowanym w profilu „UD” lub na nim opartym) a ścianą powinna pozostać szczelina o szerokości od 0,5 – 1 cm. Brak szczeliny spowoduje przedwczesne zniszczenie konstrukcji sufitów w trakcie pożaru.
4. Złącza płyt w każdej warstwie powinny być szpachlowane systemową masą gipsową zaś na złączach ostatniej warstwy stosuje się dodatkowo taśmę zbrojącą.
5. Przejścia instalacyjne mogą być wykonywane tylko zgodnie z aprobatą techniczną. Każde miejsce przejścia instalacji musi posiadać nie mniejszą odporność ogniową niż sufit przez który dana instalacja jest prowadzona.
6. Dopuszcza się przeprowadzenie przez konstrukcję sufitu podwieszonego o określonej odporności ogniowej pojedynczych przewodów elektrycznych. Otwór z przewodem należy dokładnie uszczelnić systemową gipsową masą szpachlową (średnica otworu nie może być większa niż 10 mm).
7. Przy wykonywaniu poszycia sufitów podwieszonych posiadających określoną
odporność ogniową należy płyty g-k mocować poprzecznie w stosunku do „nośnej”
warstwy profili „CD 60” (profile nośne są prostopadłe do osi płyt).
8. Należy stosować tylko takie klapy rewizyjne, których odporność ogniowa nie jest mniejsza od odporności ogniowej sufitu.
9. Przy układaniu wełny mineralnej w sufitach podwieszonych z określoną odpornością ogniową nie można stosować ścinek i małych kawałków wełny mineralnej.
10. Do podwieszania konstrukcji sufitów o określonej odporności ogniowej powinno się używać wieszaków noniuszowych.
11. W sufity nie mogą być wbudowane elementy nie wymienione w klasyfikacji ogniowej a także nie mogą być one obciążone innymi elementami budowlanymi, dekoracyjnymi lub instalacyjnymi itp.

Płyty g-k mocuje się do profili warstwy dolnej (nośnej) za pomocą specjalnych blachowkrętów o długości większej o 10 mm od grubości łączonych elementów. Rozstaw blachowkrętów mocujących ostatnią (zewnętrzną) warstwę płyt g-k do profila „CD” wynosi maksymalnie 17cm. W przypadku poszycia wielowarstwowego pierwsze warstwy (wewnętrzne) płyty g-k mogą być mocowane blachowkrętami rozstawionymi maksymalnie co 40 cm. Styki poprzeczne w obrębie jednej warstwy winny być przesunięte względem siebie o minimum 40 cm. Styki podłużne jak i poprzeczne w kolejnych warstwach poszycia mogą być przesunięte względem siebie o minimum 40cm. Ruszt sufitu musi być wykonany z profili z blachy ocynkowanej o grubości nominalnej 0,60 lub 0,55 mm, a okładziny z płyt GKF lub GKFI."

Dopiero jeśli się do tego zastosujemy to możemy się cieszyć z tego że sufit mamy ognioochronny.

GipsKarton
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 750
Rejestracja: 21 lut 2009, 18:22
Lokalizacja: Szczecin
Re: Ocieplenie - wątpliwości...

autor: GipsKarton » 26 wrz 2009, 13:48

dzieki za rozwiniecie. generalnie skupilem sie na rozstawie 40 (tak "popularnym") jako jeden z wymogow dla okladzin.


Wróć do „Poddasze”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości

Gotowe projekty domów