Ogrzewanie gazowe TRAGEDIA!!!

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

Bogdan99
Początkujący
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 31 sty 2008, 19:03
Lokalizacja: Południe
Ogrzewanie gazowe TRAGEDIA!!!

autor: Bogdan99 » 27 kwie 2009, 13:38

Witam
Do ogrzewania nowego, ocieplonego domu o pow 350 m2 zastosowałem piec Viessmann Witopend100 o mocy 24 kW. Serwisant uruchomił piec i wydawało się że wszystko jest ok. Średnia temp na zewnątrz była w granicach 8-10 st.C. temperatura nastawiona na sterowniku 20 st.C. Po 4 dobach pracy piec zużył 92 m3 gazu !!!! słownie dziewięćdziesiąt dwa metry sześcienne!!!. Jestem zdruzgotany. Przy niższej temperaturze będę płacił 2-3 tys. zł miesięcznie za ogrzewanie domu!!!. Co może być nie tak?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 27 kwie 2009, 14:17

Zamiast drogich kotłowni, trzeba było izolować dom. Ogrzewanie uzupełnia straty nic więcej. Płacimy za izolację i wentylację nie za gaz. Trzeba zaizolować i zrobić skuteczną wentylację.

fpz
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 681
Rejestracja: 22 sie 2007, 13:57
Lokalizacja: Warszawa

autor: fpz » 27 kwie 2009, 15:17

A jaką masz automatykę do tego kotła?
To jest kocioł dwu funkcyjny bez zasobnika?
Jakie grzejniki? Jakie parametry?

Bogdan99
Początkujący
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 31 sty 2008, 19:03
Lokalizacja: Południe

autor: Bogdan99 » 27 kwie 2009, 15:59

Dom JEST ocieplony 8cm warstwą styropianu, pod dachówką wełna mineralna, od podbetonów 15 cm styropianu. Automatyka pieca to sterownik Auraton- prosty dwustanowy programator z czujnikiem temp połączony drogą radiową z kotłem. Kocioł jest dwufunkcyjny, dodatkowy zasobnik 200 l. ma być na c.w.u. Obecnie uruchomione jest tylko ogrzewanie CO - 14 grzejników łącznie 200 żeberek aluminiowych plus podłogówka ok. 30 m2. Na razie nie mam podłączonej instalacji c.w.u.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 27 kwie 2009, 16:10

To normalne zużycie w domach nieizolowanych. Nie „dom jest ocieplony”, a ściana . Przy przyklejeniu izolacji za ścianą, godzimy się, że odprowadzi ona ciepło przez fundament do gruntu. Brak paroizolacji od środka (jak w dachu ) powodować będzie zimą wzrost zawilgocenia. Zdecydowanie najwięcej ciepła ucieka do gruntu, dlatego dwadzieścia cm styropianu to zdecydowanie za mało. Brak rekuperatora i 200l zasobnik + cyrkulacja dopełnia reszty. Tak się budowało w 90’ . „fpz” zmiana parametrów na piecu przy braku izolacji termicznej to kosmetyka!

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 28 kwie 2009, 0:01

Tomasz_Brzeczkowski pisze:To normalne zużycie w domach nieizolowanych.
Bzdurę pan napisał,panie Tomaszu i tyle.Prawie identyczny metraż (420m2) w domu mojego klienta,niewiele grubsza izolacja,kocioł Vaillant,kondensacyjny,i gość średnio w zimie miał rachunki na poziomie 700-800zł/m-c.
Drugi klient - dom 550m2,izolacja podobna,b.dużo szkła,Vailant kondensat,rachunki 1200-1300zł/m-c.
A Pan pisze ''normalne zużycie. :shock: Bzdura i tyle.Pan jest gotów wszystko napisać,byle by tylko udowodnić swoją tezę.Ja się nawet z nią w większości zgadzam,ale proszę o naprawdę poważne wpisy a nie takie jak powyżej.
Bogdan99,wg.mnie masz zdecydowanie za małą moc kotła.On chodzi cały czas na max.
Czy to były pierwsze dni rozgrzewania domu?Jeśli tak,to zawyżone rachunki w tym czasie,to normalka.Poczekaj jak się dom zagrzeje.
Poza tym Viesmann jest mooooocno przereklamowany.
adam

Bogdan99
Początkujący
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 31 sty 2008, 19:03
Lokalizacja: Południe

autor: Bogdan99 » 28 kwie 2009, 8:15

Było to pierwsze rozpalenie pieca. Ja również ostrożnie oceniam wypowiedź pana Tomasza. Moi znajomi za ogrzewanie podobnego domu płacą dużo mniej, a ich dom jest budowany w latach 60-tych i docieplony wełną. Tak więc izolacja izolacją a błąd tkwi gdzie indziej. Z tego co zauważyłem to instalator w obieg, równolegle do grzejników, włączył węzownicę bojlera, która niczego tak naprawdę nie ogrzewała. Temperatura na powrocie była niewiele niższa niż na wylocie z pieca (ok 60 st C.). Podejrzewam, że tu jest błąd. A propos jakie powinny być temperatury na wylocie i wlocie do pieca?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 28 kwie 2009, 9:56

adamis pisze:
Tomasz_Brzeczkowski pisze:To normalne zużycie w domach nieizolowanych.
Bzdurę pan napisał,panie Tomaszu i tyle.Prawie identyczny metraż (420m2) w domu mojego klienta,niewiele grubsza izolacja,kocioł Vaillant,kondensacyjny,i gość średnio w zimie miał rachunki na poziomie 700-800zł/m-c.
Drugi klient - dom 550m2,izolacja podobna,b.dużo szkła,Vailant kondensat,rachunki 1200-1300zł/m-c.
A Pan pisze ''normalne zużycie. :shock: Bzdura i tyle.Pan jest gotów wszystko napisać,byle by tylko udowodnić swoją tezę.Ja się nawet z nią w większości zgadzam,ale proszę o naprawdę poważne wpisy a nie takie jak powyżej.
Bogdan99,wg.mnie masz zdecydowanie za małą moc kotła.On chodzi cały czas na max.
Czy to były pierwsze dni rozgrzewania domu?Jeśli tak,to zawyżone rachunki w tym czasie,to normalka.Poczekaj jak się dom zagrzeje.
Poza tym Viesmann jest mooooocno przereklamowany.


Jakoś lżej mi się na sercu robi, jak słyszę, że ogrzewanie jest energooszczędne a izolacja to margines. Ale życie zmusi do budowy domów niskoenergetycznych, a tam , zabytków typu pompy ciepła czy gazowe kotłownie Viessmana już się nie zamontuje . Nie da rady! Ogrzewania pośrednie z zasobnikiem w domach izolowanych się zupełnie nie sprawdzają.

fpz
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 681
Rejestracja: 22 sie 2007, 13:57
Lokalizacja: Warszawa

autor: fpz » 28 kwie 2009, 12:19

Jak włączył równolegle to dobrze włączył. Jest oddzielna pompa do nagrzewnicy bojlera.
A parametry zależą od założenia nie powinno być więcej niż 70 stopni i to przy mrozach, ale to przy założeniu, że masz dobrze dobrane grzejniki.

yoz
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 55
Rejestracja: 14 lip 2008, 19:38

autor: yoz » 29 kwie 2009, 6:49

sprawdź automatyke jeszcze raz i jeśli masz zawór trójdrogowy to sprawdź czy dobrze działa. Może się okazac że kocioł grzeje całą dobę ponadto sprawdż na jaki parametr masz kocioł nastawiony


PANIE BRZECZKOWSKI CIEPŁO TO CHYBA UCIEKA DO GÓRY !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bogdan99
Początkujący
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 31 sty 2008, 19:03
Lokalizacja: Południe

autor: Bogdan99 » 29 kwie 2009, 11:44

Zawór trójdrogowy był ustawiony dobrze - temp w podłogówce wynosiła ok 30 st. C. Automatyka pica polega na sterowaniu włącz-wyłącz przez czujnik umiezczony w jednym z pokojów. Obwód węzownicy bojlera nie ma pompy ani zaworów regulacyjnych a jedynie zawory odcinajace. Obieg wody jest w niej wymuszony przez pompę pieca.

fpz
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 681
Rejestracja: 22 sie 2007, 13:57
Lokalizacja: Warszawa

autor: fpz » 29 kwie 2009, 13:14

Tak jak napisał adamis mogło być wygrzewanie domu, tym bardziej, że masz czujnik tylko wewnętrzny. Ja bym ci polecił dokupienie modułu pogodowego jeśli taka możliwość istnieje do tego kotła. Wtedy nie tylko będzie ważne jaką masz temperaturę wewnątrz, ale się będzie liczyć co jest na zewnątrz.
Innnym problemem mogą być za małe grzejniki wtedy piec ci będzie hulał na maks cały czas.

Indiana
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1455
Rejestracja: 25 paź 2008, 19:36

autor: Indiana » 01 maja 2009, 11:51

Zalecam również montaż sterowania pogodowego, zużycie powinno trochę spaść.

Teraz to już niewiele zdziałasz - 8 cm izolacji to zdecydowanie za mało jak na tak duży dom.

Powierzchnia domu w m2 ma niewiele wspólnego z zapotrzebowaniem ciepła - to zależy od powierzchni ścian zewnętrznych - po ludzku jak skomplikowana jest bryła budynku, ile balkonów, itp.
W tak dużych domach jeśli chcemy mieć sensowne zużycie energii to 15 cm styro to minimum, dach przynajmniej 20cm wełny, podłoga na gruncie 10cm styro, do tego musi być pionowa izolacja ścian fundamentowych.

Porównywalne budynki o zwartej bryle, jakich certyfikaty robiłem, zużywały przy tak słabej izolacji około 300 kWh na m2, to daje nam ok. 10 500 m3 gazu rocznie. Czyli roczny koszt ogrzewania gazem jest na poziomie ok. 20 000 zł, znaczy wychodzi że z Twoim kotłem, niestety, wszystko jest w porządku.....

Dobrze docieplone domy (tak jak wyżej opisałem) zużywają w granicach 80-120 kWh/m2, tj. dla Twojej powierzchni roczny koszt gazu to ok. 5500 - 8500 zł.

Idąc dalej, montując wentylację z rekuperacją, instalację solarną na dach, można znowu obniżyć te koszty o dalszą połowę, do 2000 - 3000 PLN za rok.

Bogdan99
Początkujący
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 31 sty 2008, 19:03
Lokalizacja: Południe

autor: Bogdan99 » 01 maja 2009, 19:42

Dodam tylko, że ściany zewnętrzne są z porothermu 44cm. Niektórzy twierdzili, że ocieplanie takich ścian jest niepotrzebne. Zrobię z domu termos. Projektant zaproponował warstwę 5 cm styropianu. Wykonawca stwierdził, że 5 cm to za mało i szkoda w ogóle pieniędzy na taką robotę, więc położył warstwę 8 cm.
Czy to wciąż mało?

Indiana
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1455
Rejestracja: 25 paź 2008, 19:36

autor: Indiana » 01 maja 2009, 20:36

Aby dokładnie doradzić musiałby Pan sobie zrobić audyt energetyczny - nie znając bryły budynku, szczegółów rozwiązania mostków i parametrów wszystkich przegród, zastosowanej wentylacji, orientacji względem stron świata, rodzaju i ilosci okien, ciężko mi coś doradzić.

Generalnie jedna uwaga - fakt, ze Porotherm wystarcza sam (przy odpowiedniej grubości) to szkodliwy mit rozpowszechniany przez producenta razem z mitem o szkodliwości "termosu", czyli izolacji. W efekcie klienci złapani na ten haczyk kupują podwójną ilość bloczków (aby ściana była "ciepła"), a potem płącą kilkukrotnie wyższe rachunki za energię.

W rzeczywistosci jest tak, że tylko około 1% wymiany wilgoci odbywa się przez ścianę, praktycznie całosć idzie przez wentylację. Co gorsza, przy ścianie jednowarstwowej dochodzi do wykroplenia się wilgoci wewnątrz ściany i często drastycznego pogorszenia jej parametrów cieplnych.

Na Politechnice Śląskiej robiono pomiary ścian z Porothermu i innych "ciepłochronnych" wynalazków. Najlepszy uzyskany wynik to było U nieco powyżej 0,80 (czyli praktycznie TRZYKROTNIE gorzej niż wynosi dopuszczalne minimum dla ścian!!!), a najgorszy wynik to około U=1,8 (sześciokrotnie gorzej niż wymagania :lol: )

Tak więc został Pan "wrobiony" w Porotherm, ale nie jest pan sam - wielu moich klientów dociepla te niby "wystarczajaco ciepłe" ściany, po czym zużycie energii wraca do normy (znaczy spada dwukrotnie).

Ale tak jak mówię, bez wizyty na miejscu jakiegoś audytora, przepatrzeniu projektu i wykonaniu obliczeń niewiele można pomóc znając tylko wiodący materiał ścian i powierzchnię domu. Pewne rzeczy można zrobić minimalnym kosztem (w stosunku do przyszłego zużycia gazu), typu zmiana kotła na kondensacyjny (natychmiastowy spadek zużycia o 20%) - a i obecny kocioł może uda się oddać z niewielką stratą do instalatora - ale też trzeba znać parametry grzejników, bo jak są 80/60 to znowu nie ma sensu...

Tak jak mówię - za mało danych do rozwiązania problemu, a może ma Pan prostszą bryłę niż sobie wyobrażam i bylo to tylko chwilowe wahnięcie na rozgrzanie wnętrza?


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 80 gości

Gotowe projekty domów