Wybor najlepszych solarow.

Kolektory słoneczną pochłaniają energię słoneczną i w inteligentny sposób i zamieniają ją na energię cieplną w naszych domach. Dowiedz się o wadach i zaletach kolektorów.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

azdanowski
Początkujący
Początkujący
Posty: 3
Rejestracja: 05 lip 2009, 22:14

autor: azdanowski » 24 lip 2009, 16:32

Sonergo pisze:No i tutaj się niestety nie moge zgodzic.

Sprawnosc optyczna, to sprawnosc optyczna i jest jedna.


"sprawność optyczna kolektora" i "sprawność absorbera" w przypadku kolektorów płaskich są zbliżone. w przypadku kolektorów próżniowych to dwie zupełnie różne wartości. oczywiście zawsze s.o.k.<s.a.

Z całym szacunkiem, ale nie ma na świecie kolektorów próżniowych o sprawności optycznej dochodzącej do 80%. Fizyka na to nie pozwala:)
Kolektory o sprawności absorbera 79%, będą miały sprawność optyczną na poziomie ok. 65%.
Jeżeli znajdzie Pan chociaż jeden przykład kolektora próżniowego o n0>79%, potwierdzony np. solarkeymarkiem, to zobowiązuję się wysłać Panu baaardzo duże piwo:)

Proszę porównać dwa pierwsze kolektory próżniowe na Pana liście. Z żadną z firm nie mam nic wspólnego. Uważam, że oba kolektory są z niższej klasy średniej jeśli chodzi o próżniówki. Ale wartości, które Pan podaje jako sprawność optyczną: BMK 65,9% i Sun Gallo 79% to są różne rzeczy.
w BMK n0=65,9%, a w Sun Gallo n0A = 79%. Na dowód proszę zajrzeć na strony obu dystrybutorów. BMK ma to potwierdzone solarkeymarkiem, a Sun Gallo badaniem IPiEO. Ale w badaniu Sun Gallo nie jest nigdzie napisane, że to sprawność optyczna! Więcej, jest napisane (cyt.) "sprawność w odniesieniu do powierzchni absorbera" = 79,68%.
Jeszcze raz powtórzę, że te wartości dowodzą, że oba te kolektory są tej samej średniej jakości, ale dla jednej z firm jest to zestawienie krzywdzące.
I niestety tak to jest w całej Pana tabelce.


pozdr

azdanowski
Początkujący
Początkujący
Posty: 3
Rejestracja: 05 lip 2009, 22:14

autor: azdanowski » 24 lip 2009, 17:06

aaa jeszcze jedno

Sonergo pisze:Niektorzy opisywali swoja sprawnosc jako moc 500kW/m2.
Tego nie moglem wstawic do tabeli, gdyz to zupelna bzdura.


czy to jest bzdura, to zależy czy nie popełnił Pan literówki.
Bo jeżeli chodziło o 500kwh/m2, to to nie jest żadna bzdura.
Zgodnie z normą EN 12975 przy certyfikacji kolektorów sprawdza się, czy osiągają 525kwh/m2. Odpowiedź w raporcie z certyfikacji może być tylko TAK, albo NIE. Bez względu na to czy kolektor osiągnie 526kwh/m2, czy 650 kwh/m2, to w raporcie będzie stwierdzenie: osiągnął uzysk 525 kwh/m2.

Tak samo jak sprawdza się np. odporność na grad. Z tego co pamiętam zgodnie z normą EN 12975 jest to 25mm albo 30mm. Certyfikat mówi, czy kolektor wytrzyma grad o średnicy 30mm czy nie. I choćby wytrzymywał 10cm kule gradu, to nikt o tym w raporcie nie wspomni.

Dlatego myślę, że gdzieś po drodze zgubiła się litera "h", i że wszystko jest w porządku

pozdr
AZ

Sonergo
Aktywny
Aktywny
Posty: 221
Rejestracja: 09 lut 2008, 17:50
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

autor: Sonergo » 24 lip 2009, 23:23

azdanowski pisze:aaa jeszcze jedno

Sonergo pisze:Niektorzy opisywali swoja sprawnosc jako moc 500kW/m2.
Tego nie moglem wstawic do tabeli, gdyz to zupelna bzdura.


czy to jest bzdura, to zależy czy nie popełnił Pan literówki.
Bo jeżeli chodziło o 500kwh/m2, to to nie jest żadna bzdura.
Zgodnie z normą EN 12975 przy certyfikacji kolektorów sprawdza się, czy osiągają 525kwh/m2. Odpowiedź w raporcie z certyfikacji może być tylko TAK, albo NIE. Bez względu na to czy kolektor osiągnie 526kwh/m2, czy 650 kwh/m2, to w raporcie będzie stwierdzenie: osiągnął uzysk 525 kwh/m2.

Tak samo jak sprawdza się np. odporność na grad. Z tego co pamiętam zgodnie z normą EN 12975 jest to 25mm albo 30mm. Certyfikat mówi, czy kolektor wytrzyma grad o średnicy 30mm czy nie. I choćby wytrzymywał 10cm kule gradu, to nikt o tym w raporcie nie wspomni.

Dlatego myślę, że gdzieś po drodze zgubiła się litera "h", i że wszystko jest w porządku

pozdr
AZ


Tutaj akurat literowki nie ma.
Taka ostatnio dostalem oferte, zeby sprzedawac takie kolektory.
Oczywiscie prozniowki, bez luster, na heat pipe.
Tak jakis ekspert z tej firmy to napisal i to podalem jako smieszna ciekawostke-blad.

A co do porownania sprawnosci optycznej.
Jeszcze raz powtarzam, ze to sa dane zaczerpniete ze stron producentow.
Nie chcialo mi sie tak gleboko szukac w SolarKeymark'ach, podobnie jak wiekszosci uzytkownikow lub potencjalnych uzytkownikow kolektorow słonecznych.
Zrobilem zestawienie tego, co podaja producenci na swoich stronach, a nie tego co rzeczywiscie soba reprezentuje dany produkt.

Kiedys uaktualnie tą tabele, jesli znajde wszystkie wartosci potwierdzone Keymarkiem.

Pozdrawiam
Maciej Płokarz
SonErgo

solarid
Początkujący
Początkujący
Posty: 11
Rejestracja: 18 cze 2009, 18:47
Lokalizacja: Częstochowa / Warszawa
Kontaktowanie:

autor: solarid » 25 lip 2009, 10:17

Witam,

Cieszę się że ktoś zwrócił uwagę na te "szczególiki"...
Moim zdaniem najlepiej byłoby porównywać sprawnosć całkowitą (w sensie procent energii promieniowania słonecznego który został zakumulowany w zbiorniku ciepłej wody) To mogoby dać pogląd na rzeczywistą sprawność porównywanyc systemów. Jakkolwiek nie jest to takie proste - ilość czynników które należy określić dla każdej instalacji (straty w konwersji w kolektorze, straty podczas przesyłu i inne) jest znacznie większa i bardziej zmienna w zależności od środowiska.

Samo porównywanie sprawności optycznej też jest pewnym "nadużyciem"
Należałoby lepiej porównać całkowitą sprawność kolektora na metr powierzchni.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 25 lip 2009, 10:31

Kogo obchodzi sprawność silnika w samochodzie? Interesuje nas końcowy efekt!
Jakie ma znaczenie sprawność reku, jeżeli potem dystrybucja jest jak "sito"?
jakie znaczenie ma walka o sprawność pieca jak dom jest źle izolowany?

Pisanie o sprawności elementów, które samodzielnie nie funkcjonują to oszukiwanie. Np. COP pompy ciepła bez wiedzy o „drugim jej końcu” itp.
Przecież od zysków z kolektora trzeba odjąć straty zasobnika, straty na cyrkulacjach, same cyrkulacje. Jakość wykonania tych instalacji jest wielokrotnie ważniejsza od sprawności kolektora słonecznego.
Poświęcanie czasu temu co widać, temu co się sprzedaje… to naciąganie !!!
Z gów… solara przy świetnej izolacji i przemyślanej dystrybucji mamy więcej niż z super solara z ogromnymi stratami na zasobniku i rurkach.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 27 lip 2009, 3:37

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Pisanie o sprawności elementów, które samodzielnie nie funkcjonują to oszukiwanie. Np. COP pompy ciepła bez wiedzy o „drugim jej końcu” itp.
Przecież od zysków z kolektora trzeba odjąć straty zasobnika, straty na cyrkulacjach, same cyrkulacje. Jakość wykonania tych instalacji jest wielokrotnie ważniejsza od sprawności kolektora słonecznego.
Poświęcanie czasu temu co widać, temu co się sprzedaje… to naciąganie !!!
Z gów… solara przy świetnej izolacji i przemyślanej dystrybucji mamy więcej niż z super solara z ogromnymi stratami na zasobniku i rurkach.
Nie zgodzę się z tym.
Oczywiście bardzo ważny jest prawidłowy montaż, czy nawet sam projekt instalacji, ale równie ważna jest jakość jej poszczególnych komponentów - w tym wypadku są to kolektory słoneczne. Wybierając kolektor powinienem wiedzieć czego mogę się po nim spodziewać.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 27 lip 2009, 4:45

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Solar mi w niczym nie przeszkadza. Ja piszę o nieopłacalności a nawet bardziej o niemożliwości stosowania centralnych (pośrednich )systemów ogrzewania wody i pomieszczeń. Mi głównie chodzi o zasobnik ciut większy jak 15 litrów i cyrkulację. Jeżeli jedna osoba zużywa 220-250 kWh rocznie na ciepłą wodę użytkową
Pana zasobni z cyrkulacją ma większe straty własne tylko w okresie zimowym … to jak się to może opłacać. Jedyne solary które mogą się obejść bez zasobnika to fotoogniwa, ale jeszcze są zbyt drogie.
Solary czy pompy ciepła są opłacalne do obiektów energochłonnych , ale czy jest dzisiaj sens budować taki dom ? Tylko po to by chronić rynek instalacyjny???
Zużycie energii elektrycznej 220-250kWh na podgrzanie ciepłej wody dla jednej osoby rocznie oznacza podgrzanie 11,5-13l ciepłej wody dziennie (100% sprawności, podgrzanie od 10 st. C do 55 st. C). Tymczasem przeciętne zużycie ciepłej wody w domach jednorodzinnych jest rzędu 35l/osobę dziennie. Jak widać nie wszystkim wystarcza 11,5l.
Fotoogniwa także potrzebują zasobnika, tylko nazywa się on akumulatorem, no chyba, że ograniczymy korzystanie z energii elektrycznej do dnia.
Straty dobrze zaizolowanego zasobnika nie muszą być duże. Idealny zasobnik 15l to kula o średnicy ok. 31cm. aby go dobrze zaizolować trzeba dać izolację gr. 10cm, co daje łączną średnicę 51cm. Przy izolacji pianka poliuretanową (lambda=0,025W/(mK)), temperaturze zasobnika 45st. C i temperaturze pomieszczenia 20 st. C, jego straty wyniosą ok. 16kWh rocznie.
Zasobnik o pojemności 20-krotnie większej - 300l z taką sama izolacją to kula o średnicy 83cm, z 10cm izolacją będzie to 103cm średnicy. Taki idealny zasobnik rocznie straci ok. 118kWh energii (ok. 7,5 razy więcej niż poprzedni).
Taki zasobnik może bez problemu współpracować z kolektorami słonecznymi o powierzchni 4m2, które rocznie dostarczą ok. 1800-2000kWh energii, przy zużyciu energii na pompy obiegowe ok. 100kWh (koszt. ok. 50zł rocznie) Ta ilość energii pokryje ponad 60% zapotrzebowania na ciepłą wodę dla 4 osób. Pozostałe 40% trzeba podgrzać, np. elektrycznie w II taryfie. Potrzeba na to ok. 1200-1350kWh rocznie (koszt 360 - 400 zł). Razem koszt przygotowania ciepłej wody (ok. 140l wody o temperaturze 55 st. C dziennie) wyniesie 410 - 450 zł rocznie.
Przy podgrzewaniu proponowanym przez Pana przy 100% sprawności potrzeba by było ponad 1000 zł.

Wiem, proponuję 3 razy większe zużycie ciepłej wody niż Pan.
To policzmy dla Pana standardu 11,5L/osobę dziennie. Przy 4 osobach 46l dziennie. Do tego oczywiście wystarczy mniejszy zasobnik i mniej kolektorów (np. 2m2 + zasobnik 150L). Ilość energii do dogrzania ciepłej wody też będzie mniejsza (ok. 600 - 700 kWh). Koszt ogrzewania wyjdzie wtedy 210 - 240 zł rocznie. Przy Pana instalacji będzie to min. 350 zł.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 27 lip 2009, 8:33

Wiem, proponuję 3 razy większe zużycie ciepłej wody niż Pan.

Tradycyjne baterie zużywają 4-5 razy więcej wody niż potrzeba. Woda leje się z kranu nawet jak nic pod nim nie ma.
przeciętne zużycie

Przeciętne - to nie energooszczędne. Czy to że przeciętny nowy dom zużywa na wszystko od 150 do 200kWh/m2 rocznie to oznacza, że nie wolno pracować nad... i propagować domów energooszczędnych?
Panie Henryku wiem, że Pan i Pana koledzy, Pana uczelnia robią wszystko by "przeciętne" zostało. W domach energooszczędnych nie da się zastosować
-centralnego ogrzewania a więc i solarów
-programów OZC - bo nie ma kotłowni, oraz bo im większa moc na m2 tym mniejsze zużycie ogólne kWh.
każdy kto dziś projektuje, wykonuje ogrzewanie centralne, a olewa izolację ( minimum 30 - to centymetrowy 0.1W/m2xK termos) i wentylację z odzyskiem ciepła jest niedouczonym szkodnikiem!
Ostro? Wiem, ale wszystko sprawdzone w praktyce- wyniki są jednoznaczne - Pan też ma licznik i umie się nim posługiwać.

novi61
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 83
Rejestracja: 05 maja 2009, 16:48
Lokalizacja: obok Piaseczna/Wwa

autor: novi61 » 27 lip 2009, 14:20

Z tym zużyciem wody. Ja lubię jak mi się leje gdy biorę prysznic..jest cieplej wokoło wtedy, zwłaszcza zimą lubię. I na pewno w 11l wody bym się nie umył ....chyba że pasywnie :-)

Z tym zużyciem na wszystko w kWh to pomyłka...ja np zużywam prądu ok.500kwh/miesiąc-m.in komputer, akwarium, czyli wg Pana to wystarczy do ogrzania dobrze izolowanego domu.... tylko ze komputer i akwarium są w pomieszceniach obok siebie-...a reszta ?? - zwłaszcza zimą? Średnia jest jak demokracja dobra teoretycznie ale nie dla wszystkich.
Solary dają mi ciepła wodę do mycia, zmywarki, pralki, akwarium (800l) co jednocześnie podgrzewa dom...i nawet zimą mam jakis zysk, zwłaszcza w kotłowni, gdzie stoi zbiornik i podgrzewając suszy pranie lepiej:-)

Wszystko zalezy od optymalizacji i rachunku zysków, nawet extremalnych...brak gazu od Putina np....

Jakoś tak wole komfort ... w miarę ekologiczny.

i chylę czoło przed Pańską argumentacją (TB)

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 28 lip 2009, 7:39

novi61 pisze:Z tym zużyciem wody. Ja lubię jak mi się leje gdy biorę prysznic..jest cieplej wokoło wtedy, zwłaszcza zimą lubię. I na pewno w 11l wody bym się nie umył ....chyba że pasywnie :-)

Z tym zużyciem na wszystko w kWh to pomyłka...ja np zużywam prądu ok.500kwh/miesiąc-m.in komputer, akwarium, czyli wg Pana to wystarczy do ogrzania dobrze izolowanego domu.... tylko ze komputer i akwarium są w pomieszceniach obok siebie-...a reszta ?? - zwłaszcza zimą? Średnia jest jak demokracja dobra teoretycznie ale nie dla wszystkich.
Solary dają mi ciepła wodę do mycia, zmywarki, pralki, akwarium (800l) co jednocześnie podgrzewa dom...i nawet zimą mam jakis zysk, zwłaszcza w kotłowni, gdzie stoi zbiornik i podgrzewając suszy pranie lepiej:-)

Wszystko zalezy od optymalizacji i rachunku zysków, nawet extremalnych...brak gazu od Putina np....

Jakoś tak wole komfort ... w miarę ekologiczny.

i chylę czoło przed Pańską argumentacją (TB)


Wiadro 11 l z termy to 20 l z prysznica. Proszę sprawdzić ile się leje. namydlając się woda nie leci, terma 10-15 l z 2kWh grzałką działa praktycznie jak przepływowy ogrzewacz.
Ja np. lubię 300koni w E-350-tce czy 250 w dostawczaku, ale nie piszę, że są to samochody energooszczędne i że, praca nad hybrydami czy elektrycznym napędem nie ma sensu.
Przecież w domach energooszczędnych można żyć zużywając dużo energii, natomiast w domach energochłonnych z pompą ciepła i solarem czy gazem - nie można żyć energooszczędnie. Stałe koszty utrzymania systemu - (straty abonamenty przeglądy ) są wyższe niż zużycie energii w budownictwie energooszczędnym. - Czy Pan lub Pan Henryk macie domy, które zużywają mniej jak 120kWh /m2 rocznie? na wszystko.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 28 lip 2009, 9:18

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Czy Pan lub Pan Henryk macie domy, które zużywają mniej jak 120kWh /m2 rocznie? na wszystko.
Mój dom zużywa ok. 90kWh/m2 rocznie energii elektrycznej (na wszystko). Do tego dochodzi jeszcze ok. 8 butli gazu propan-butan po 11kg. Dla pełnego rachunku należłoby więc dodać ok. 8kWh/m2 rocznie. Ogólne zużycie energii nieodnawialnej wynosi u mnie poniżej 100kWh/m2 rocznie. Dom ma 108m2 powierzchni ogrzewanej. Zamieszkują go 4 osoby. Ogrzewanie i ciepłą wodę zapewnia gruntowa pompa ciepła o mocy grzewczej 6kW. W całym domu ogrzewanie podłogowe.
Nie mam kominka, czy pieca, ani nawet komina.
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
Temperatura w zimie 20 st. C, latem do 23 st. C.
Zużycie wody ok. 200 l dziennie (70m3 rocznie), z czego ok. 70% to ciepła woda.
Dodatkowo zużywam też wodę do podlewania ogrodu - na razie wyszło ok. 70m3 wody na ten cel, ale nie jest to pełny rok.

Był to pierwszy rok zamieszkania, w domu było sporo wilgoci technologicznej. W następnych latach zużycie energii powinno zmaleć.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 28 lip 2009, 9:22

To trochę więcej niż 40kWh/m2 ... bez gazu. A ogrzewanie na dom 150 m2 to koszt 4000-6000zł brutto z montażem.

Ps. Z doświadczenie wiem, że po zimie wynik się "poprawi"! Wilgoć w ścianie zmniejszy jej opór cieplny.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 28 lip 2009, 9:58

Tomasz_Brzeczkowski pisze:To trochę więcej niż 40kWh/m2 ... bez gazu. A ogrzewanie na dom 150 m2 to koszt 4000-6000zł brutto z montażem.

Ja mimo wszystko pozostanę przy swoim rozwiązaniu. Miałem np. okazję przez kilka miesięcy korzystać z ciepłej wody o wydajności ok. 3l/min i wiem jaki to "komfort". 40kWh/m2 rocznie na wszystko z pewnością nie jest możliwe do uzyskania u mnie. Co najmniej przez kilka godzin dziennie działają 3 komputery, telewizor, zmywarka, pralka, nie mówiąc o innych urządzeniach. Energii elektrycznej potrzebuje także wentylacja. Wszystkie te urządzenia w ciągu doby zużywają 6-10 kWh energii. Do tego dochodzi oświetlenie, ciepła woda i ogrzewanie. Na samą ciepła wodę zużywam ok. 900kWh energii rocznie.

W te 40kWh/m2 rocznie jest oczywiście do osiągnięcia, jeżeli dom traktuje się jako hotel - wychodzi z domu o 7 rano i wraca do niego i 21. Wtedy rzeczywiście dom Pana pomysłu sprawdzi się znakomicie - od 7 do 20 można wyłączyć ogrzewanie, na noc też przegrzewanie pomieszczeń jest niezdrowe ;). W takim domu w zimie nawet odsłanianie okiennic jest zbędne - na tym także można wiele zaoszczędzić.
Jeżeli w tym domu mieszkają tylko 2 osoby, to w porównaniu z moim domem oszczędności będą spore.

Te 4000-6000 zł to nie za dużo? W domu o powierzchni 150m2 można się spodziewać 10 pomieszczeń. Wystarczy więc 10 grzejników o mocy 1-2kW. Taka instalację można wykonać też za połowę tej ceny ;).

novi61
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 83
Rejestracja: 05 maja 2009, 16:48
Lokalizacja: obok Piaseczna/Wwa

autor: novi61 » 28 lip 2009, 10:08

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Czy Pan lub Pan Henryk macie domy, które zużywają mniej jak 120kWh /m2 rocznie? na wszystko.


policzmy...
Było wczesniej:
średnie zużycie gazu na co i cwu to 2100m3/rok
do tego kominek czasami, w sob/niedz., to 5dni/mc x 5mcy (zima) =25dni, a zimą zużycie gazu jakieś 7m3/dziennie na c.o., więc dodam 175m3
gaz 2275m3 x10kWh/m3(wartość opałowa gazu ziemn.)=22750kWh/rok
prąd 500kWh/mc x 12mcy=6000kWh/rok
Dom ma 185m2, liczmy bez wbudowanego garażu, czyli ogrzewane tylko 165m2.
22750+6000/165m2= 174kWh/m2

Inwestycje- solary plus fotowoltaika
na cwu zużywałem 80m3/mc gazu czyli 58kWh/m2 na rok - oszczędzamy z tego jakieś 60% (od maja mam piec wyłączony -ale co ciekawe za ostatnie 2 mce zapłaciłem za 20m3 zuzytego gazu(kuchenka) aż 180zł!-stałe opłaty przesyłowe dla taryfy W3)
60%x58=35kWh/m2 oszczędności na gazie
Ogrzewam teraz akwarium (800l) wodą ze zbiornika solarnego a nie prądem, co daje oszczędność min.15kWh/m2 na rok (też komputer podpięty pod akumulatory/inwerter fotowoltaiczny i w lato jakieś 1kWh/24h zysku-ale tego nie liczę.

Czyli obecnie 174kWh/m2 - (35+15)=124kWh/m2
Dom w 1997r wybudowany, trójwarstwowy, 10cm wełny plus 5cm pustka, mur ca 55cm grubości, bez podpiwniczenia, ale fundamenty tez trójwarst.-wewn steropian.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 28 lip 2009, 10:58

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Z doświadczenie wiem, że po zimie wynik się "poprawi"! Wilgoć w ścianie zmniejszy jej opór cieplny.
Ne wie Pan jakie mam ściany, ale wie Pan co się będzie z nimi działo ?


Wróć do „Kolektory słoneczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości

Gotowe projekty domów