zbrojenie ławy fundamentowej

Fundament może być wykonany z różnych materiałów, a jego poprawne wykonanie jest podstawą budowy domu. Jeżeli jeszcze nie wiesz jakiego materiału użyć do budowy swojego domu to w tym dziale z pewnością poznasz zalety i wady różnych materiałów i rodzajów fundamentów.

Moderator: Redakcja e-izolacje.pl

norbiwolow
Aktywny
Aktywny
Posty: 127
Rejestracja: 19 sie 2008, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

autor: norbiwolow » 25 lip 2009, 20:44

no i poszły konie po betonie - ale łatwo nie było :( jochwaw coś mógłby powiedziec na ten temat :) Zresztą wielkie dzięki z wizytę i fachowe porady na widocznym etapie prac - następnym razie może będziemy "siedzieć w salonie" na poziomie zero i pić piwo :) Pozdro i jeszcze raz dzieki za odwiedziny !!! Pozdro dla Irka i całej rodziny !!!

Awatar użytkownika
Zibi1000
rekomendowany doradca
Posty: 461
Rejestracja: 01 cze 2009, 8:55
Lokalizacja: Skawina / Kraków

autor: Zibi1000 » 28 lip 2009, 12:24

Wysłany: Wto Lip 28, 2009 13:04 Temat postu:

--------------------------------------------------------------------------------

uroki małego miasteczka sąsiedzie
off topic: u mnie beton twardnieje i dziś transport bloczków p.s. odcinac ta folie po bokach ławy czy zostawić i zastosowac jako izolację zachodzącą az na bloczki ???
_________________


Bloczkami docisnąć folię.

norbiwolow
Aktywny
Aktywny
Posty: 127
Rejestracja: 19 sie 2008, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

autor: norbiwolow » 28 lip 2009, 17:21

OK
czyli nie ucinać tylko zawinąć na górę ławy - na to papa i bloczek czy odwrotnie - papa na to folia i wtedy bloczek ???

z tego co juz wiem najlepiej papa termozgrzewalna x2 ??? nie bawic sie masami typu dysperbit ??? oczywiście przy ławie bo na scianie to jak najbardziej :)

norbiwolow
Aktywny
Aktywny
Posty: 127
Rejestracja: 19 sie 2008, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

autor: norbiwolow » 29 lip 2009, 10:34

sorry za off-topic ale czy moge zostawić szalunki w ziemi ??? czyli deski i panele podłogowe ??? ława wylana i cięzko bedzie wyjąć teraz to deskowanie bo ziemia je dociska :( czy nie bedzie jakiś negatywnych skutków pozostawionego deskowania ???? gnicie itp ????

Awatar użytkownika
Zibi1000
rekomendowany doradca
Posty: 461
Rejestracja: 01 cze 2009, 8:55
Lokalizacja: Skawina / Kraków

autor: Zibi1000 » 29 lip 2009, 11:13

Zostaw :(

jochwaw
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 728
Rejestracja: 03 wrz 2008, 9:11
Lokalizacja: Warszawa

autor: jochwaw » 30 lip 2009, 18:10

Norbi z tego co pamiętam sytuację u Ciebie zrób tak:
1) sprawdź czy już ława "pyli" - wiesz o co chodzi
2) przygrzej 1 warstwę papy termozgrzewalnej do ławy od środka ławy do max 10 cm przed krawędziami (po to aby nie spalić tej wywiniętej folii z wykopów)
3) utnij folię i wsadzając pod papę na tych 10 cm.Folię wklej jakimś lepidłem bitumicznym (bezrozpuszczalnikowym) pod te krawędzie papy. Doklej papę tez tym maziajem te kawałki niedogrzane papy do tej przyklejonej folii .
4) dogrzej dodatkowy pasek papy pod osią ścian na grubośc ścian (pamiętając aby plomienie nie sięgnęły tej folii wywiniętej na boki ław)
5) jak wymurujesz ściany fundamentowe (staraj się na uzyskać gładke lico od zewnątrz, równo ucięte fugi zapraw,płaszczyzna)
6) dopiero dogrzejesz izolację pionową z wywinięciem na ta papę ław z uzyciem w narożu/winklu ściana /ława klinika z papy lub wełny mineralnej.
7) schłodź piwo i daj mi znać :)

norbiwolow
Aktywny
Aktywny
Posty: 127
Rejestracja: 19 sie 2008, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

autor: norbiwolow » 30 lip 2009, 21:18

hej
szczerze powiediawszy tak właśnie chciałem zrobić :)
ława juz pyli - gdzieniegdzie jeszcze widać że jest delikatnie mokra ale praktycznie tylko tam gdzie np folia sie na nią zawinęła w ciągu dnia .

ławę pomalowałem dziś dodatkowo dysprobitem - jeden kubełek 20 litrow wystarczył. Nie zaszkodzi a może troszkę dogłębnie zagruntuje :)

co do folii tej na bokach to myślałem też o wywinięciu jej na ławę i na część ściany fundamentowej na papę - ale skoro mówisz że lepiej pod papę to ok :)

a co myslisz o takiej ( alternatywnej ) opcji ???

sytuacja jak po dzisiejszym dniu czyli tylko dysprobit - jutro na to mazidło co jest stosowane do produkcji asfaltu ( dróg ) - a free :) na to albo papa termo i tak jak radzisz albo tylko 30 cm plastpapa - czyli ta nowośc :)

potem po wymurowaniu scianek tak jak piszesz - klin z papy i heja dalej tym asfaltowym mazidłem od środka a na zewnątrz tak jak radzisz z papa lub podobno ok jest abizol wm czy jakos tak izohana ????

spory metlik w glowie - dzis sporo czasu na czytaniu for z hydroizolacjami spędziłem i w sumie to juz nie wiem jak zrobic to dobrze tanio i na wieki :)

pozdro i do zobaczenia na piwku :)

norbiwolow
Aktywny
Aktywny
Posty: 127
Rejestracja: 19 sie 2008, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

autor: norbiwolow » 30 lip 2009, 21:22

off topicowo - na sobotę potrzebuję przepis na zaprawę cementowa do murowania bloczków fundamentowych :) na pewno wiem że bez wapna ale co dalej ??? na betoniarkę chyba 400 litrową :) widac ja gdzies na foto w poście :)

ile worków cementu 25kg ???? - chyba 4
ile piachu ??? objetościowo ???
ile wody ???
jaki plastyfikator ???

z góry thx !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jochwaw
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 728
Rejestracja: 03 wrz 2008, 9:11
Lokalizacja: Warszawa

autor: jochwaw » 31 lip 2009, 10:18

Plastpapa to jednak folia.Hmmm :?

Proponuję tak:
fundament.icopal.pl/doc/swf/radon/r_232bw1.pdf
link do systemu:
fundament.icopal.pl/index.php?page=posadowienie

zaprawa murarska
albo gotowa: netweber.pl/uploads/media/Optiroc_M7_weber_ZM502.KT.05.09.pdf
lub
franspol.com.pl/attach/pdf/katalog_zaprawa%20cementowa.pdf


pozdrawiam weekendowo

Awatar użytkownika
Zibi1000
rekomendowany doradca
Posty: 461
Rejestracja: 01 cze 2009, 8:55
Lokalizacja: Skawina / Kraków

autor: Zibi1000 » 31 lip 2009, 10:38

jochwaw

Popracowałeś ostro. :)

Taznock
Początkujący
Początkujący
Posty: 13
Rejestracja: 21 sie 2009, 19:15
Kontaktowanie:
po fakcie wiec nie wiem czy pisać?

autor: Taznock » 21 sie 2009, 21:05

Jestem pierwszy raz na forum, więc nie miałem szczęścia wcześniej dołączyć do dyskusji na temat fundamentów. A muszę przyznać, że w ostatnim czasie stał się to mój konik:)

To już koniec dyskusji, więc niejako podsumowując skupię się tylko na najważniejszych kwestiach:
- rodzaj gruntu
- wymiary i zbrojenie ław
- staranne wykonanie.

Mimo, że korci mnie, żeby mówić o wszystkim ograniczę się do powyższych. Na początek rodzaj gruntu: broń boże, żeby samemu oceniać, czy grunt jest odpowiedni do posadowienia domu! Nie wiem, dlaczego nie ma w Polsce obowiązku każdorazowego badania gruntu w podłożu, ale chodzi pewnie o... statystykę. W większości wypadków "uda się" dobrze ocenić warunki gruntowe;) Zresztą powinniśmy zawsze ocenić także kategorię geotechniczną budynku i wtedy sprawa byłaby potraktowana i fachowo, i kompleksowo.

Wymiary ław projektuje się zgodnie z powyższymi danymi, czyli zależnie od dopuszczalnego nacisku na grunt. Zakładamy, że grunt jest jednorodny i sprężysty. Im szersza ława, tym nacisk jednostkowy na grunt jest mniejszy. Dlatego dla słabszych gruntów konieczne są szersze ławy (zwykle wystarcza 50-60cm, ale spotyka się także 40cm w budynkach "lekkich", np. drewnianych). Wysokość ławy sprawdza się z na przenoszenie momentów pod ścianą fundamentową. Im szersza ława, tym wymagana wysokość ławy jest większa. Nie wolno zatem "bezkarnie" zwiększać szerokości ławy! Pojawiła się po drodze wątpliwość, jakie są tolerancje wymiarów. Projektanci i tak zaokrąglają do 10cm, więc można ufać, ze zawsze jakiś zapas jest. Natomiast lepiej zachować wymiar w poziomie posadowienia niż na wierzchu ławy.

Jeśli warunki budowy wskazują na I kategorię geotechniczną a obliczeniowy odpór jednostkowy gruntu (podany w projekcie) nie jest mniejszy niż 120 kPa, to zbrojenie ław w większości domów jednorodzinnych jest zbrojeniem... przeciwskurczowym! Nie ma zatem zbytnio sensu debatować na temat rozstawu strzemion albo ich kształtu (a co za tym idzie rozmieszczenia prętów głównych). Jednak żaden Inwestor nie powinien na własną rękę oceniać lub modyfikować zbrojenia - ewentualne uwagi należą do Kierownika Budowy, który jest ustawowo zobowiązany do reagowania na błędy projektowe napotkane podczas realizacji. Normowa otulina zbrojenia ław wynosi 4cm gdy stosujemy chudy beton a 7cm gdy go nie ma. Folia nie jest przewidziana w normach, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie ma własności pasywujących podobnych do otuliny betonowej. Folia co najwyżej może posłużyć do ochrony przed mieszaniem się betonu z gruntem, ale i ta funkcja jest wątpliwa, ponieważ folia "lubi" się podwijać:(

Staranne wykonawstwo fundamentów obejmuje między innymi:
- całkowite usunięcie humusu
- staranne wykonanie wykopu co oznacza między innymi wykonanie wykopu "tuż" przed planowanym betonowaniem oraz nieosłabianie dna wykopu sprzętem mechanicznym (zawsze ostatnie 10cm wybiera się łopatą!)
- jeśli grunt na to pozwala, to można pominąć chudy beton - "zwykła" woda gruntowa nie działa korozyjnie na beton (niektórzy twierdzą, że wręcz przeciwnie!)
- jeśli grunt na to pozwala, to można zaplanować betonowanie wprost w wykopie bez szalowania
- zbrojenie należy wykonać zgodnie z projektem - najlepiej na specjalnych podkładkach, które kosztują grosze a zapewniają dobre obetonowanie pręta zbrojeniowego (jestem przeciwnikiem klocków, płytek itp, bo za dużo widziałem błędów związanych z tą prostą czynnością)
- po zmontowaniu zbrojenia a przed wylaniem betonu należałoby zawołać kierownika budowy, bo tu jest konieczny wpis do dziennika
- tolerancja wymiarów fundamentów powinna wynosić -0 / + 50mm, czyli że mogą być ciut większe, ale nie mniejsze
- w międzyczasie należy oczywiście chronić wykop przed zalaniem.

Uff! Trochę tego jest, a pewnie i tak o czymś ważnym zapomniałem:/ Na koniec podaję zatem kilka luźnych uwag:
- klasa betonu w projekcie to rzecz święta! Nie zawsze droższe znaczy lepsze, bo np. wspomniany cement portlandzki jest mniej odporny na środowisko agresywne a im wyższa klasa betonu tym wyższy skurcz. Mimo zdarzających się błędów uszanujmy pracę projektantów.
- dodatki w betonie są już prawie zawsze - plastyfikatory są używane m.in. z powodu... obniżenia kosztu (mniejsze w/c oznacza wyższą wytrzymałość przy mniejszej ilości cementu)
- betonować można nawet pod wodą, więc w bardzo ekstremalnych przypadkach można by zalać wodę w wykopie betonem:) W tym przypadku nie jest jednak dopuszczalne betonowanie wprost do wykopu lub bez chudziaka
- czasem można się obejść bez wibratora do betonu na budowie, ale stosowane w takich przypadkach betony samozagęszczalne nie są chyba wciąż rozwiązaniem ekonomicznym; poza tymi nielicznymi wyjątkami beton musi być zagęszczany (warto popytać jak to robić dobrze!) i pielęgnowany
- nigdy nigdy nigdy nie dodawać wody do betonu z betoniarni!
- pamiętajmy o konieczności ustanowienia Kierownika Budowy przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Co ja zatem proponuję? Stalowe zbrojenie rozproszone do fundamentów dostępne już w Polsce. Same zalety, bo tańsze, szybsze i łatwiejsze w wykonaniu. Np korozja betonu ze zbrojeniem rozproszonym sięga tylko... 1mm wgłąb! Beton jest zbrojony w całej swojej objętości i nie pęka! Mi się podoba, ale... mogę być troszkę nieobiektywny:(

Taznock
Początkujący
Początkujący
Posty: 13
Rejestracja: 21 sie 2009, 19:15
Kontaktowanie:
izolacja fundamentów

autor: Taznock » 21 sie 2009, 21:08

Dodam jeszcze na temat termoizolacji fundamentów, bo ostatnio na budowie usłyszałem: "budynek nie jest podpiwniczony, to niepotrzebna". Nic bardziej mylnego! Brak izolacji cieplnej ścian fundamentowych bardzo szybko może doprowadzić do powstania grzybków nieprzyjemnej odmiany wewnątrz domu.

Tak więc zawsze zalecam do głębokości min 50cm.

Awatar użytkownika
Zibi1000
rekomendowany doradca
Posty: 461
Rejestracja: 01 cze 2009, 8:55
Lokalizacja: Skawina / Kraków

autor: Zibi1000 » 22 sie 2009, 10:48

Taznock

Witam Kolegę. :)

ksyfon
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 64
Rejestracja: 18 wrz 2009, 20:45
Lokalizacja: Gozdowo
Re: zbrojenie ławy fundamentowej

autor: ksyfon » 18 wrz 2009, 20:59

Witam wszystkich na początek.

Po pierwsze primo: jest to najlepszy wątek "budowlany" na jaki w życiu trafiłem! NIGDZIE nie przeczytałem tak wielu praktycznych informacji jak tutaj. Zwykle dyskusja przy drugiej lub trzeciej odpowiedzi kończy się mniej więcej tak: "fundamenty (lub cokolwiek innego) to bardzo ważny fragment domu. Bardzo łatwo jest go zepsuć więc zepsujesz cały dom. Zatrudnij fachową ekipę, nie oszczędzaj paru złotych na samodzielnym wymyślaniu technologii skoro jesteś imbecylem i laikiem."
A tutaj, proszę!
Ponieważ również i ja zacząłem się bawić w rozbudowę domu i jestem na etapie zbrojenia ław, wtrącę swoje trzy grosze, może ktoś jeszcze to czyta bo nie chiałbym zakładać nowego wątku żeby nie narażać się adminowi.

Ławy zaprojektowano w wymiarach 30x60 (wysxszer) dla ścian nośnych i zewnętrznych o grugości 24cm oraz 30x40 dla ścian działowych (12cm). Projekt stanowi o zbrojeniu 4x12 + strzemiona 6. Od tygodnia kombinuję co poeta miał na myśli więc ostatecznie się z nim skontaktowałem (w końcu projektant jest kierownikiem budowy :) ). Stwierdził, że skoro ściany, stanowiące obciążenie ławy, mają szerokość 24cm, to pręty nośne zbrojenia nie mogą wystawać "poza" owe obciążenie więc maksymalny wymiar zbrojenia to np. 20 cm a wysokość to 20cm. Po mojej sugestii dotyczącej otuliny 7,5cm stwierdził że może być i tak więc stanęło na wymiarze 20x15. Ponieważ wygiąłem już 130 strzemion więc raczej nie będę giął nowych ze względu na 2 lub 3 cm. Jednak gdzieś na początku dyskusji padł wymiar szerszy niż szerokość ścian.
To jak to w końcu jest?
I dodatkowe pytanie:
Czy to prawda, że ławy należy wylewać "za jednym zamachem"? Trochę się to kłóci z nieodkrywaniem całości fundamentów szczytu istniejącego budynku. Co z tym fantem zrobić??

jochwaw
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 728
Rejestracja: 03 wrz 2008, 9:11
Lokalizacja: Warszawa
Re: po fakcie wiec nie wiem czy pisać?

autor: jochwaw » 21 wrz 2009, 13:30

Taznock pisze: Co ja zatem proponuję? Stalowe zbrojenie rozproszone do fundamentów dostępne już w Polsce. Same zalety, bo tańsze, szybsze i łatwiejsze w wykonaniu. Np korozja betonu ze zbrojeniem rozproszonym sięga tylko... 1mm wgłąb! Beton jest zbrojony w całej swojej objętości i nie pęka! Mi się podoba, ale... mogę być troszkę nieobiektywny:(


Bardzo sceptycznie do tego podchodzę.Nie jest to remedium na wszystkie bolaczki.Owszem jest to dobry ekwiwalent klasycznego zbrojenia przeciwskurczowego ale nie raz widziałem pęknięte posadzki zbrojone Dramixem.
Mam pytanie:Na jakiej podstawie twierdzi Pan o tak znikomej penetracji korozji w betonie?
Prosiłbym Pana o podanie linków/kontaktów do firm/dostawców wykonujących elementy konstrukcyjne w oparciu o zbrojenie rozproszone.Chętnie poznam ich doswiadczenia.


Wróć do „Fundamenty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości

Gotowe projekty domów