Re: Chlor a szambo
autor: IWB » 21 sie 2012, 5:48
Do najczęściej spotykanych niewłaściwych zachowań w gospodarstwach domowych i rolnych należą:
- brak zapewnienia dobrego stanu sanitarnego wokół indywidualnych ujęć wód w postaci studni kopanych, problem ten obserwowany jest szczególne na wsiach ze względu na niski stopień ich skanalizowania;
- wykorzystywanie studni kopanych jako szamb, wówczas ścieki trafiają bezpośrednio do wód gruntowych;
- nieszczelne szamba, powodujące przedostawanie się nieoczyszczonych ścieków bezpośrednio do gruntu i poziomów wodonośnych (zagrożenie sanitarne bakteriami chorobotwórczymi czy też jajami pasożytów);
- nielegalne wysypiska odpadów, z których wody odciekowe obciążone ładunkiem substancji niebezpiecznych przedostają się bezpośrednio do środowiska wodnego;
- brak właściwego postępowania z resztkami detergentów i środków ochrony roślin czy też opakowaniami po nich, skutkujące zagrożeniami substancjami szczególnie szkodliwymi dla środowiska wodnego;
- stosowanie niewłaściwie dobranych dawek nawozowych w rolnictwie (powodujące wypłukiwanie do wód substancji biogennych);
W sytuacji zaobserwowania niepokojącego zjawiska, takiego jak niekontrolowana emisja nieoczyszczonych ścieków do wód lub do ziemi w pierwszej kolejności powinno się zawiadomić organ odpowiedzialny za kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz badania i ocenę stanu środowiska właściwy dla danego rejonu czyli odpowiedniego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Warto również o zaistniałym zagrożeniu wód poinformować dyrektora odpowiedniego terytorialnie RZGW oraz referat ochrony środowiska w urzędzie gminy, ponieważ to gmina jest organem odpowiedzialnym za utrzymanie czystości i porządku na swoim terenie zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. nr 236 poz. 2008, z późn.zm.). Również kwestie związane z zaśmiecaniem brzegów rzek, jezior czy też zbiorników wodnych należy zgłaszać urzędowi gminy. Zagadnienia dotyczące kontroli stanu jakościowego wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz wody w kąpieliskach i miejscach przeznaczonych do kąpieli pozostają w kompetencjach Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W Tytule VI Prawa ochrony środowiska omówiono kwestie związane z odpowiedzialnością cywilną, karną oraz administracyjną jaką ponoszą osoby fizyczne, w tym także korzystające z wód w sposób zwykły. Zgodnie z art. 363 omawianej ustawy w stosunku do osób fizycznych, których działalność negatywnie wpływa na środowisko wójt, burmistrz lub prezydent miasta może w drodze decyzji nakazać wykonanie czynności mających na celu ograniczenie tego negatywnego oddziaływania. Bardziej restrykcyjne sankcje, obejmujące decyzję o wstrzymaniu działalności, podejmuje wojewódzki inspektor ochrony środowiska wobec podmiotu korzystającego ze środowiska lub osoby fizycznej, która powoduje, poprzez swoją działalność, pogorszenie stanu środowiska w znacznych rozmiarach lub zagrożenie życia lub zdrowia ludzi (art. 364 Prawa ochrony środowiska). Przy czym zgodnie z art. 368 ww. ustawy w przypadku naruszenia warunków decyzji określającej wymagania dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, prowadzonej przez osobę fizyczną w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub wówczas, gdy niedostosowano się do wymagań decyzji wydanej w trybie art. 363, wójt, burmistrz lub prezydent miasta może, w drodze decyzji, wstrzymać użytkowanie instalacji całkowicie lub w określonym zakresie.
Odrębny system sankcyjny stanowią pieniężne kary administracyjne, które są wymierzane przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska w drodze decyzji w trybie art. 298 Prawa ochrony środowiska za przekroczenie określonych w pozwoleniach warunków poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi.
Wysokość tych kar ustalana jest na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wysokości jednostkowych stawek kar za przekroczenia warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi (Dz. U. z 2005 r., Nr 260, poz. 2177, z późn. zm.). Zasady ich naliczania regulowane są art. 299-307 Prawa ochrony środowiska.