Dom Pasywny jakie koszty ?

Budownictwo energooszczędne zyskuje coraz większą popularność. Tu znajdziesz mnóstwo podpowiedzi na temat budowy domu energooszczędnego i pasywnego ? od opłacalności takiej inwestycji, poprzez wybór projektu i wykonawców, do technologii budowy i montażu instalacji.

Moderator: Redakcja e-izolacje.pl

ennergo
Początkujący
Początkujący
Posty: 2
Rejestracja: 15 maja 2009, 13:29
Lokalizacja: Opole
Kontaktowanie:
Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: ennergo » 15 maja 2009, 13:57

Lepiej zainwestować troche więcej i wybudować dom pasywny a najlepiej zero energetyczny. Po jakimś czasie inwestycja sie zwróci a niedość że jest to budownictwo przyjazdne środowisku to dodatkowo ma bardzo niskie koszty eksploatacji. Można poszukac kalkulatorów kosztów budowy i inwestycji i przekonać się jak to sie ma praktyce.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17
Re: Koszty dom pasywny

autor: HenoK » 29 cze 2009, 22:58

Sosna pisze:Osobiście uważam ,że względu na bardzo duże koszty budowy takiego domu należy zastanowić się nad domem energooszczędnym a nie pasywnym.
Dom pasywny zaczyna się opłacać, jeżeli można w nim zrezygnować z instalacji ogrzewania. W naszym klimacie jet to praktycznie niemożliwe - jakaś instalacja grzewcza zazwyczaj w takich domach występuje.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 30 cze 2009, 4:46

20 lat temu szukałem odpowiedzi na pytanie: jak trzeba zaizolować dom by nieopłacalne było stosowanie pośrednich centralnych systemów ogrzewania. Można to zrobić bez najmniejszego problemu i jest to tańsze w budowie, zdrowsze i bardziej komfortowe.
Naturalnymi przeciwnikami obniżania kosztów eksploatacji i budowy domu są ci, co proponują centralne systemy ogrzewania. Zawsze lepiej jest wydać kasę na izolację niż ogrzewanie, z prostego powodu KAŻDY SYSTEM OGRZEWANIA MUSI UZUPEŁNIĆ STRATY PRZEZ IZOLACJĘ I WENTYLACJĘ. Pamiętać też należy, by nie wkładać izolacji a izolować! Izolacja termiczna musi być sucha! I musi odzie lać to, co chcemy ogrzewać od tego, co nie musimy ogrzewać.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 30 cze 2009, 8:53

Tomasz_Brzeczkowski pisze:20 lat temu szukałem odpowiedzi na pytanie: jak trzeba zaizolować dom by nieopłacalne było stosowanie pośrednich centralnych systemów ogrzewania. Można to zrobić bez najmniejszego problemu i jest to tańsze w budowie, zdrowsze i bardziej komfortowe.
Naturalnymi przeciwnikami obniżania kosztów eksploatacji i budowy domu są ci, co proponują centralne systemy ogrzewania. Zawsze lepiej jest wydać kasę na izolację niż ogrzewanie, z prostego powodu KAŻDY SYSTEM OGRZEWANIA MUSI UZUPEŁNIĆ STRATY PRZEZ IZOLACJĘ I WENTYLACJĘ. Pamiętać też należy, by nie wkładać izolacji a izolować! Izolacja termiczna musi być sucha! I musi odzie lać to, co chcemy ogrzewać od tego, co nie musimy ogrzewać.

Wiem, że tego typu analizy były już przeprowadzane, ale ceny się zmieniają i warto je powtórzyć.
Weźmy pod uwagę dom o powierzchni 100m2. Dla uproszczenia, nie będzie to dom parterowy o gabarytach wewnętrznych 8,0m x 12,5m. Wysokość pomieszczeń standardowa 2,5m. Dom musi mieć jakąś konstrukcję. Załóżmy, że elementy konstrukcyjne ścian nie zajmą więcej jak 15cm (np. betonowe ściany prefabrykowane. Konstrukcja podłogi to 15cm płyta fundamentowa, a konstrukcja stropu podwieszonego także zajmuje 15cm. Aby taki dom spełniał aktualne "Warunki techniczne" przenikalność ścian nie powinna przekroczyć 0,3W/m2K. Taką izolacyjność ścian można uzyskać izolujac dom od zewnątrz warstwą 12cm styropianu o lambda = 0,04W/mK lub 10cm materiału o lambda =0,033W/mK. Załóżmy, że tą samą grubością styropianu zaizolujemy też posadzkę na gruncie i strop. Izolacje ścian, stropu i posadzki łączymy ze sobą tak, żeby nie było mostków cieplnych (płyta fundamentowa na warstwie styropianu). Jeszcze jedno uproszczenie dotyczy stolarki okiennej i drzwiowej - pomijamy je w rozważaniach. Umieśćmy ten dom w strefie klimatycznej w której w sezonie grzewczym średnia temperatura wyniesie 5 st. C zaś sezon grzewczy trwa 200 dni. Dla uproszczenia przymnijmy, że grunt też ma taką temperaturę przez cały sezon grzewczy. Temperatura wewnętrzna wynosi 20 st. C.
Gabaryty zewnętrzne konstrukcji wyniosą
- długość 12,5m + 2 x 0,15=12,8m
- szerokość 8m + 2 x 0,15 = 8,3m
- wysokość 2,5m + 2 x 0,15 = 2,8m
Kubatura konstrukcji : 297,47m3
Gabaryty osłony termicznej licząc po stronie zewnętrznej wyniosą :
- długość 12,8m + 2 x 0,12 = 13,04m
- szerokość 8,30 + 2 x 0,12 = 8,54m
- wysokość 2,80 + 2 x 0,12 = 3,04m
Kubatura po zewnętrznej stronie ocieplenia : 338,54m3
Stąd objętość ocieplenia 338,54-297,47 = 41,07m3
Powierzchnia zewnętrzna osłony termicznej wyniesie : 353,92m2
Straty ciepła przez cały sezon grzewczy wyniosą : 0,3*353,92*(20-5)*24*200/1000=7644,6kWh
Powierzchnia zabudowy wynosi 13,04 x 8,54 = 111,36m2

Porównajmy to z domem o przegrodach w których U=0,1W/m2K.
Aby taką izolacyjność przegród uzyskać można zastosować 40cm styropianu o takiej samej lambdzie jak poprzednio.
Konstrukcja domu pozostaje bez zmian (przy ociepleniu wewnętrznym gabaryty konstrukcji także by się zwiększyły).

Gabaryty osłony termicznej licząc po stronie zewnętrznej wyniosą :
- długość 12,8m + 2 x 0,4 = 13,6m
- szerokość 8,30 + 2 x 0,4 = 8,9m
- wysokość 2,80 + 2 x 0,4 = 3,6m
Kubatura po zewnętrznej stronie ocieplenia : 435,74m3
Stąd objętość ocieplenia 435,74-297,47 = 138,27m3
Powierzchnia zewnętrzna osłony termicznej wyniesie : 404,08m2
Straty ciepła przez cały sezon grzewczy wyniosą : 0,1*404,08*(20-5)*24*200/1000=2909,4kWh
Powierzchnia zabudowy wynosi 13,6 x 8,9 = 121,04m2

Oczywiście w jednym i drugim domu będą dodatkowe zyski energetyczne. Załóżmy je w wielkości, która da w drugim przypadku roczne zużycie enegii do ogrzewania równe 15kWh/m2, czyli ogółem 1500kWh. Zyski (słoneczne, bytowe) musiałyby być o wielkości 1409,4kWh.

Porównajmy oba przykłady : zmniejszyły się straty przez przegrody z 7644,6kWh do 2909,4kWh, czyli o 4735,2 kWh lub jak kto woli w dom pasywny zużywa na ten cel 38% energii, jaką zużyje dom standardowy.
Oszacujmy koszt tej energii : przy cenie 0,5 zł/kWh (energia elektryczna, taryfa całodobowa). 0,5 x 4735,2 = 2367,6 zł.

Co musimy włożyć dodatkowo, aby taki efekt uzyskać ?
Dołożyć ocieplenia : 138,27m3 - 41,07m3 = 97,2 m3.
Przy cenie styropianu 100zł / m3 daje to kwotę 9 720 zł.
Dodatkowo trzeba policzyć większą powierzchnię zabudowy.
121,04 - 111,36 = 9,68m2.
W moim rejonie ceny działek wynoszą ok. 60zł/m2, da to więc dodatkowy koszt 580 zł, ale gdy cena działki jest np. 200 zł/m2 to ten koszt będzie już sięgał 1936 zł.
Zwolennicy domów pasywnych twierdzą, że ocieplenia grubością 12cm i 40cm to taki sam koszt, ale proszę mi pokazać ekipę, która to zrobi za te same pieniądze. Proponuję ten koszt także uwzględnić np. dodając 10zł/m2 ocieplenia 10 x 404 = 4040 zł.
Razem dodatkowe koszty wyniosą 9720 + 580 + 4040 = 14 340 zł.

Oszacujmy jeszcze moc systemu grzewczego.
Załóżmy, że ma on pokryć straty ciepła przez przegrody zewnętrzne przy temp. zewnętrznej równej -20 st. C (taką też przyjmę temperaturę gruntu ;) ).
W I przypadku 353,92m2 x 0,3 x (20+20) = 4247,04 W
W II przypadku 404,08m2 x 0,1 x (20+20) = 1616,32 W.
Zysków energetycznych nie bierzemy tu pod uwagę, bo ... może nas nie być w domu.
Oczywiście dojdą jeszcze inne straty (wentylacja, okna, drzwi, itp.), ale taką moc zarówno w jednym i drugim przypadku może zapewnić "niecentraly system grzewczy", czyli np. grzejniki elektryczne konwektorowe. Koszt instalacji będzie więc zbliżony i zarówno II przypadku nie można z niej zrezygnować.

Tutaj porównywałem jedynie ocieplenie przegród zewnętrznych. Jednak, żeby lepsza izolacja przegród przyniosła właściwy skutek trzeba zadbać też o inne elementy budynku : wentylację, stolarkę okienną i drzwiową. W tym wypadku koszty zmniejszenia zużycia energii mogą być dużo wyższe.

Im lepiej izolowany dom, tym większą pozycję w całości kosztów eksploatacji będzie stanowiło podgrzanie ciepłej wody. Na podgrzanie ciepłej wody dla 4 osób przy 100% sprawności potrzeba ok. 2400 kWh energii.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę ten czynnik, to może okazać się że jednak nadmierne izolowanie nie opłaca się tak bardzo jak zainwestowanie w tańsze ogrzewanie.
Nawet w II przypadku przy rocznego zapotrzebowania na energię do ogrzewania rzędu 1400kWh, po dodaniu energii do podgrzania ciepłej wody 2400kWh, warto się zastanowić nad zmniejszeniem kosztów energii (przy elektrycznej ok. 1900 zł rocznie).
W I wypadku przy zużyciu energii na ogrzewanie 7644,6kWh - zyski 1409,4kWh = 6235,2 kWh + 2400kWh (ciepła woda) = 8635,2 kWh.
Przy ogrzewaniu elektrycznym koszt wyniesie 4317,6 zł (jedna taryfa - cena 0,5zł/kWh). Gdy zastosujemy II taryfę (konieczne akumulacyjne ogrzewanie i centralne przygotowanie ciepłej wody) to koszt ten możemy znacznie zredukować. Po uwzględnieniu ewentualnych strat może to być 3000 zł.

Przy zastosowaniu niewielkiej pompy ciepła (np. 6kW) zasilanej w II taryfie koszty spadną radykalnie nie przekroczą 1000 zł rocznie (8635,2 kWh / 80% sprawności /3,0 (COP) x 0,26 zł/kWh = 935 zł).

Zaoszczędziliśmy na kosztach ocieplenia 14 340 zł, koszt energii wychodzi ok. 900 zł taniej może warto się zastanowić nad taką inwestycją ?

Zakładając, że w domu z wariantu II koszt instalacji grzewczej i przygotowania ciepłej wody wyniesie 5 000 zł mamy już do dyspozycji kwotę prawie 20 000 zł. Za to całej instalacji z pompą ciepła jeszcze nie wykonamy, ale długo taka inwestycja zwracać się nie będzie.

Które rozwiązanie bardziej się opłaci musi wybrać inwestor. To on ponosi koszt inwestycji i to on będzie ponosił koszty eksploatacji (nie dotyczy to niestety deweloperów :( ).

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 30 cze 2009, 11:38

Wolę budowy niż symulacje. inwestycja zwracać się nie musi. Dom jest tańszy w budowie i eksploatacji. Symulacje o zwrocie mogą robić tylko ci co jeszcze przy dzisiejszych materiałach budowlanych i wiedzy polecają taki zabytek jak pompa ciepła. Przecież COP 3 to naciągana sprawa ( uwzględnia tylko sprężarkę! A to tylko 30 % kosztów. Nie wiem ile Pan demontował pomp ciepła i zamieniał na niecentralne systemy, ale po opisie domyślam się, że „0”!
Jestem też pewien, że nie ma Pan żadnego doświadczenia z domami izolowanymi i z niecentralnym ogrzewaniem.
ja zaczynałem od pomp ciepła i solarów.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 30 cze 2009, 14:37

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Wolę budowy niż symulacje. inwestycja zwracać się nie musi. Dom jest tańszy w budowie i eksploatacji. Symulacje o zwrocie mogą robić tylko ci co jeszcze przy dzisiejszych materiałach budowlanych i wiedzy polecają taki zabytek jak pompa ciepła. Przecież COP 3 to naciągana sprawa ( uwzględnia tylko sprężarkę! A to tylko 30 % kosztów. Nie wiem ile Pan demontował pomp ciepła i zamieniał na niecentralne systemy, ale po opisie domyślam się, że „0”!
Jestem też pewien, że nie ma Pan żadnego doświadczenia z domami izolowanymi i z niecentralnym ogrzewaniem.
ja zaczynałem od pomp ciepła i solarów.

Jeżeli Pan ze swoją wiedzą na temat pomp ciepła brał się za ich montaż to wcale się nie dziwię, że po kilku latach musiał Pan je demontować.
Pompy ciepła odpowiednio z odpowiednio obliczonym i dobranym dolnym i górnym źródłem ciepła nie mają dziś praktycznie konkurencji w zakresie kosztów eksploatacji (oczywiście jeżeli uwzględnimy także obsługę kotła). Celowo przyjąłem tak niskie COP. W praktyce przy ogrzewaniu COP może być znacznie wyższe, i to nie obejmujące tylko energię do napędu sprężarki, ale także pompy obiegowe i niezbędną automatykę.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 30 cze 2009, 18:15

A Pan znowu z centralnym. Nie ma Pan doświadczenia? Nigdy nie rozmawiał Pan z tymi, co pompy mają?
Nie napisałem, że swoje pompy demontowałem. Napisałem, że by porównać oba systemy trzeba w tym samym domy raz używać jednego raz drugiego... A mnie się to zdarzyło. Panu też? A co do wiedzy! To był rok 1994-5. Ma Pan opracowania poza instrukcją?
Rekuperatory montuję od 1990 roku a do 1996 tworzący przepisy nakładały obowiązek posiadania wentylacji grawitacyjnej. Ma Pan z tego okresu jakieś wiadomości. Skończył pan uczelnię sponsorowaną przez państwo. To państwo oszukuje ludzi podając dziś normy na izolację typu 0.3W/m2xK. To państwo robi wszystko by nie stracić dochodów ze sprzedaży energii.
Pan pisze o wiedzy! A sam posługuje się OZC i proszę nie oszukiwać, że nie... Co więc z tą wiedzą?!

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 30 cze 2009, 21:45

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Pan pisze o wiedzy! A sam posługuje się OZC i proszę nie oszukiwać, że nie...
Oprócz OZC posługuję się np. programem Kobra, który pozwala obliczać mostki cieplne. Jest to jeden z lepszych programów tego typu. Pozwala na przeprowadzanie symulacji zjawisk termicznych w przegrodach. Metody w nim zastosowane zostały zweryfikowane badaniami.

luk12124

autor: luk12124 » 01 lip 2009, 7:53

Polecam dokument kosztorys budowlany

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 01 lip 2009, 9:36

HenoK pisze:
Tomasz_Brzeczkowski pisze:Pan pisze o wiedzy! A sam posługuje się OZC i proszę nie oszukiwać, że nie...
Oprócz OZC posługuję się np. programem Kobra, który pozwala obliczać mostki cieplne. Jest to jeden z lepszych programów tego typu. Pozwala na przeprowadzanie symulacji zjawisk termicznych w przegrodach. Metody w nim zastosowane zostały zweryfikowane badaniami.


jeżeli ktoś twierdzi, że można liczyć czy stabelaryzować mostki cieplne to nie rozumie ich fizyki!
To jest po prostu niemożliwe. I to z założenia! politechnika nie wiedza z Pana wylazła! Prof. J.A. Pogorzelski też twierdzi, że to daje się liczyć, ale to ta sama "szkoła"

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 01 lip 2009, 10:05

Tomasz_Brzeczkowski pisze:jeżeli ktoś twierdzi, że można liczyć czy stabelaryzować mostki cieplne to nie rozumie ich fizyki!
To jest po prostu niemożliwe. I to z założenia! politechnika nie wiedza z Pana wylazła! Prof. J.A. Pogorzelski też twierdzi, że to daje się liczyć, ale to ta sama "szkoła"
Co Pan rozumie pod pojęciem mostków cieplnych ?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 01 lip 2009, 11:23

najprościej i najkrócej ...to miejsca w izolacji budynku, w którym występuje obniżenie temperatury wewnętrznej powierzchni, miejsca o zauważalnie mniejszym oporze termicznym.

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 01 lip 2009, 12:35

Tomasz_Brzeczkowski pisze:najprościej i najkrócej ...to miejsca w izolacji budynku, w którym występuje obniżenie temperatury wewnętrznej powierzchni, miejsca o zauważalnie mniejszym oporze termicznym.
Czyli problem mamy zdefiniowany. Teraz jego rozwiązanie, czyli sposób na zwiększenie temperatury wewnętrznej powierzchni najlepiej do temperatury całej przegrody.
Aby tego dokonać trzeba przeanalizować zjawiska cieplno wilgotnościowe w tym fragmencie przegrody, a następnie podjąć środki, które wyeliminują niekorzystne zjawiska.
Mylę się ?

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 01 lip 2009, 13:31

Boże broń!

Awatar użytkownika
HenoK
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 1180
Rejestracja: 03 gru 2008, 13:17

autor: HenoK » 01 lip 2009, 13:58

Do tego właśnie służą programy takie jak Kobra. Pozwalają przeanalizować rozkład temperatury i wilgoci w przegrodzie. Wykryć miejsca, gdzie mogą zachodzić niekorzystne zjawiska, a następnie np. poprzez zmiany materiałowe (dodatkowa paroizolacja, materiał o lepszej izolacyjności termicznej, inny kształt tego fragmentu przegrody) wymodelować ten fragment przegrody w sposób rozwiązujący istniejące problemy. Bez tego typu programów można to zrobić metodą kosztownych prób i błędów lub żmudnych obliczeń "na piechotę".
Oczywiście potrzebne jest też doświadczenie zarówno w posługiwaniu się programem jak i z występujących w praktyce zjawisk.


Wróć do „Dom energooszczędny i dom pasywny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Gotowe projekty domów