Strona 1 z 1

Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 6:04
autor: Lwówecka Grupa Budowlana
http://www.blog.bogumilabytnar.pl/?p=516
Najczęściej stosowanym materiałem budowlanym do izolacji termicznej ścian zewnętrznych jest polistyren ekspandowany potocznie zwany styropianem. To właśnie dzięki niskiemu współczynnikowi przewodzenia ciepła stawia on wysoki opór przenikaniu ciepła przez przegrody budowlane, a jego niewielka grubość pozwala na dostateczne zaizolowanie budynku i ograniczenie kosztów jego ogrzewania.
Zazwyczaj do izolacji termicznej ścian zewnętrznych wykorzystuje się styropian EPS 70, którego współczynnik przewodzenia ciepła wynosi przeciętnie 0,040 W/mK. Czy jest to duża czy mała wartość? Na to pytanie będzie można najlepiej odpowiedzieć, jeżeli porównamy grubość innych materiałów budowlanych, które stawiają taki sam opór cieplny jak płyta styropianowa o grubości 1,0 cm.
Poniżej przedstawiam najczęściej stosowane materiały budowlane (i nie tylko), które stawiają przy określonej grubości taki sam opór cieplny jak płyta styropianowa grubości 1,0 cm:
- cegła ceramiczna pełna na zaprawie cementowo wapiennej: 19,25 cm,
- bloczki betonu komórkowego odmiany 600 na zaprawie cementowo wapiennej: 7,5 cm,
- bloczki betonu komórkowego odmiany 600 na zaprawie cienkowarstwowej: 5,25 cm,
- piaskowiec: 55 cm,
- granit: 70 cm,
- żelbet (beton zbrojony): 42,5 cm,
- sosna w poprzek włókien: 4,0 cm,
- sosna wzdłuż włókien: 7,5 cm,
- miedź: 9250,0 cm,
- stal budowlana: 1450,0 cm,
- stal nierdzewna: 425,0 cm,
- świeża pokrywa śniegowa: 1,25 cm,
- śnieg ubity: 15,0 cm.
Szczególną uwagę proszę zwrócić na miedź i stal, które charakteryzują się wysoką przewodnością cieplną. Przecinanie takimi materiałami izolacji termicznej budynku zawsze kończy się powstaniem mostków termicznych i rozwojem grzybów pleśniowych w pomieszczeniach.
Po przeanalizowaniu powyższych grubości materiałów budowlanych, które stawiają taki sam opór cieplny jak płyta styropianowa o grubości 1,0 cm, wysuwają się następujące wnioski:
- nie warto budować ścian jednowarstwowych bez izolacji termicznej,
- budynki ze ścianami jednowarstwowymi, wykonane zwłaszcza w ubiegłym stuleciu, wymagają bezzwłocznej termomodernizacji,
- termomodernizacja budynków jest inwestycją, która bardzo szybko się zwraca z uwagi na późniejsze niższe koszty za ogrzewanie.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 8:13
autor: Tomasz_Brzeczkowski
Po pierwsze - proszę nie sugerować, że ocieplenie budynku = ocieplenie ścian.
Po drugie - fizyka budowli wyklucza przyklejanie styropianu za murem na fundamencie. Współczynnik przenikania ciepła można podawać dla przegród w których jest stała lambda ( nie ma ruchu powietrza) i gdy ciepło idzie prostopadle do przegrody.
Kolejna rzecz to ekonomia i efekty:
Klasyfikacja domów w zależności od zużycie kWh/m2
1 dom nieizolowany zużycie na ogrzewanie ponad 30 kWh/m2 rocznie
2 - dom izolowany do 30kWh/m2
3 dom energooszczędny do 15 kWh/m2 rocznie
4 dom pasywny 0 kWh
5 samowystarczalny
6 plus energetyczny


Styropian czy wełna za ścianą na fundamencie NIE IZOLUJĄ DOMU.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 9:15
autor: Lutek
Tomasz_Brzeczkowski pisze:Współczynnik przenikania ciepła można podawać dla przegród w których jest stała lambda ( nie ma ruchu powietrza)...


W jakim materiale izolacyjnym nie ma ruchu powietrza? Zarowno przez styropian jak i przez welne przechodzi powietrze.
Aby nie bylo ruchu powietrza w przegrodzie to musiala ona by byc zamknieta, a nie tylko oslonieta folia z jednej strony. Jesli juz trzymac sie fizyki.
W scianie z izolacja wewn. jak najbardziej bedzie ruch powietrza nawet przy zastosowaniu foli od wewn. Folia ta zabezpiecza wylacznie przenikaniu wilgoci.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 9:32
autor: Tomasz_Brzeczkowski
Folia jest głównie by nie wpuścić powietrza przy różnicy ciśnień, a że nazywa się paroizolalacyjna - woda jest silnie penetrująca - jak coś jest paroizolacyjne nie przepuści i powietrza. jak coś przepuszcza wodę nie musi przepuszczać powietrza.
Obecnie przechodzi się na izolację piankami ( na ostatnich targach Murator Expo , właściwie już tylko takie były )
Przewiewna wełna czy styropian - nawet suche słabo izolują.

1 dom nieizolowany zużycie na ogrzewanie ponad 30 kWh/m2 rocznie
2 - dom izolowany do 30kWh/m2
3 dom energooszczędny do 15 kWh/m2 rocznie
4 dom pasywny 0 kWh
5 samowystarczalny
6 plus energetyczny/

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 10:33
autor: Lutek
Stosowanie foli zabezpiecza przed przenikaniem wilgoci z domu, a jak wiemy wieksza wilgotnosc panuje na zewnatrz. Ruch powietrza mimo foli od wewn. i tak wystapi gdyz bedzie roznica temperatur w samym ociepleniu a wiec idac dalej pana tokiem myslenia , bedzie roznica cisnien niezaleznie czy jest czy nie ma foli od wewnatrz.
Wobec tego folia zabezpiecza przed wnikaniem wilgoci z domu ale zupelnie nie zabezpiecza od przenikania wilgoci z zewnatrz. Wilgotne powietrze z zewnatrz musi wnikac do ocieplenia gdyz bedzie tam panowac roznica temperatur, ktora wymusi ruch powietrza. Powietrze znajdzie sie tam gdyz znajdzie sobie droge w ociepleniu gdzie roznica temperatur bedzie najnizsza.
I bedzie sie tak dziac nawet jesli folia bedzie stanowic idealna przegrode przed przenikaniem powietrza i wilgoci.
Aby nie bylo ruchu powietrza to ocieplenie musialo by byc w prozni.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 11:04
autor: Tomasz_Brzeczkowski
Kłania się fizyka

a jak wiemy wieksza wilgotnosc panuje na zewnatrz
NIEPRAWDA. Zimą powietrze wewnętrzne w domu zawiera wielokrotnie więcej wody niż to na zewnątrz !!!
bedzie roznica cisnien niezaleznie czy jest czy nie ma foli od wewnatrz.
W balonie na ciepłe powietrze też jest podobna różnica ciśnień, co w domu - niech tylko szczelność powłoki będzie taka jak BK czy styropianu, to Pan nie poleci.
ale zupelnie nie zabezpiecza od przenikania wilgoci z zewnatrz
Nie ma czegoś takiego w domach. Takie zjawisko może wystąpić wyłącznie w chłodniach. Poza sezonem grzewczym nie ma różnicy ciśnień i punku rosy w przegrodzie.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 12:23
autor: Lutek
Tomasz_Brzeczkowski pisze:Kłania się fizyka

a jak wiemy wieksza wilgotnosc panuje na zewnatrz
NIEPRAWDA. Zimą powietrze wewnętrzne w domu zawiera wielokrotnie więcej wody niż to na zewnątrz !!!
bedzie roznica cisnien niezaleznie czy jest czy nie ma foli od wewnatrz.
W balonie na ciepłe powietrze też jest podobna różnica ciśnień, co w domu - niech tylko szczelność powłoki będzie taka jak BK czy styropianu, to Pan nie poleci.
ale zupelnie nie zabezpiecza od przenikania wilgoci z zewnatrz
Nie ma czegoś takiego w domach. Takie zjawisko może wystąpić wyłącznie w chłodniach. Poza sezonem grzewczym nie ma różnicy ciśnień i punku rosy w przegrodzie.


Dlatego dziwie sie ze pan zapomina o tej fizyce. Jesli szczelnosc powloki z BK lub styropianu jest wystarczajaca wobec tego tym bardziej izolacja od zwenatrz bez paroizolacji bedzie spelniac wymogi.
Jesli wyklucza pan powuzsze wobec tego zaprzecza pan sam sobie.

Przenikanie wilgoci z zewnatrz bedzie rowniez w sezonie grzewczym. Ze wzgledu na roznice temperatur w samej izolacji, a tym bardziej z welny, powietrze bedzie zasysane z zewnatrz w jednym miejscu a wypychane w innym. Jesli takie zjawisko nie wystapi wowczas powloka zewnetrzna jest na tyle silna bariera ze spelni swoja role czy jest czy nie ma paroizolacji od wewnatrz.

Ruch powietrza w przegrodzi i tak bedzie wobec tego nie ma znaczenia jak pan zaizoluje sciane i czy zastosuje paroizolacje.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 12:38
autor: Tomasz_Brzeczkowski
Jesli szczelnosc powloki z BK lub styropianu jest wystarczajaca wobec tego tym bardziej izolacja od zwenatrz bez paroizolacji bedzie spelniac wymogi.
O "szczelności powłoki z bk może Pan zapytać Pana Bartłomieja Szalę - robi takie badania.
bardziej izolacja od zwenatrz bez paroizolacji bedzie spelniac wymogi.
Nie wiem czyje i jakie wymogi. Od dwóch lat jest obowiązek certyfikacji - a nie można zrobić certyfikacji bez współczynnika przenikania ciepła - Pan się zapozna z definicją - kiedy można go podawać i już Pan będzie wiedział dlaczego ocieplenie za ścianą nie spełnia prawnych wymogów.
Jeżeli chodzi o wymogi energetyczne, to tak ocieplony obiekt zużywa ponad 30kWh/m2 więc jest domem nie izolowanym.

Przenikanie wilgoci z zewnatrz bedzie rowniez w sezonie grzewczym.
Nie będzie - wyklucza to fizyka. Nawet gdyby Pan w domy zrobił podciśnienie - to powietrze przechodzące przez ścianę z zewnątrz - wodę ewentualną zabierze . Szkoda, że Pan nie odróżnia wilgotności względnej od bezwzględnej. Powietrze ogrzewane - wodę zabierze NIE ODDA.
Ruch powietrza w przegrodzi i tak bedzie wobec tego nie ma znaczenia jak pan zaizoluje sciane i czy zastosuje paroizolacje.

To Pan nie robi i w dachu paroizolacji!

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 14:23
autor: Lutek
Tomasz_Brzeczkowski pisze:O "szczelności powłoki z bk może Pan zapytać Pana Bartłomieja Szalę - robi takie badania.


Nie musze gdyz pan juz to w tym watku wytlumaczyl.

Tomasz_Brzeczkowski pisze:Pan się zapozna z definicją - kiedy można go podawać i już Pan będzie wiedział dlaczego ocieplenie za ścianą nie spełnia prawnych wymogów.


No wlasnie definicja wyklucza praktycznie kazda izolacje. Paroizolacja od wewnatrz nie spelnia wymogow tej definicji.

Tomasz_Brzeczkowski pisze: Nie będzie - wyklucza to fizyka. Nawet gdyby Pan w domy zrobił podciśnienie - to powietrze przechodzące przez ścianę z zewnątrz - wodę ewentualną zabierze . Szkoda, że Pan nie odróżnia wilgotności względnej od bezwzględnej.


Nie chce pan zrozumiec, albo pan nie wie. Nie chodzi mi o powietrze wchodzace do domu ale w izolacje. Klania sie fizyka budowli.
Co do wilgotnosci to po co pan to pisze? Caly czas mam nadzieje ze pan wie o jaka wilgotnosc tu chodzi. Ale teraz zaczynam miec watpliwosci.

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 17:01
autor: Tomasz_Brzeczkowski
Nie chce pan zrozumiec, albo pan nie wie. Nie chodzi mi o powietrze wchodzace do domu ale w izolacje. Klania sie fizyka budowli.
Gdyby zimne powietrze wchodziło z zewnątrz w izolację, to by się ogrzewało czyli wodę zabierało a nie oddawało.
Co do wilgotnosci to po co pan to pisze? Caly czas mam nadzieje ze pan wie o jaka wilgotnosc tu chodzi. Ale teraz zaczynam miec watpliwosci.

To Pan napisał !
a jak wiemy wieksza wilgotnosc panuje na zewnatrz

Zimą na zewnątrz jest znacznie suchsze powietrze - czyli zawierające mniej wody niż wewnątrz..
Drogi "fizyku" więcej jest wody w powietrzu o parametrach 30% wilgotności względnej i 23 st.C
niż w powietrzu 95% wilgotności względnej przy -5st.C

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 20:28
autor: darianus
Tomasz_Brzeczkowski pisze:
Styropian czy wełna za ścianą na fundamencie NIE IZOLUJĄ DOMU.


Styropian nie izoluje domu w 100%, ponieważ fundamenty są mostkiem termicznym, ale bardzo dobrze ociepla budynek. Mieszkam w bloku z lat 60 tych, który został ocieplony styropianem 2 lata temu, i różnica jest bardzo zauważalna, tym bardziej, że śpię plecami do ściany szczytowej budynku :)

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 03 cze 2013, 20:42
autor: darianus
Tomasz_Brzeczkowski pisze:NIEPRAWDA. Zimą powietrze wewnętrzne w domu zawiera wielokrotnie więcej wody niż to na zewnątrz !!!

Gdzie szybciej wyschnie ręcznik? Na balkonie przy +5 stopni czy w mieszkaniu przy +25 stopni? U mnie w mieszkaniu zimą mam bardzo suche powietrze, mimo iż wentylacja grawitacyjna ciągnie aż miło powietrze z zewnątrz przez lufciki w oknach. Mam z tym problem, bardzo wysusza mi się skóra. W obniżeniu wilgotności nie pomagają mokre ręczniki na grzejnikach, ani zdejmowanie pokrywy z akwarium 200L

Re: Docieplać czy nie docieplać budynku (cz.3)?

: 04 cze 2013, 0:04
autor: Enerbau
Wilgotność powietrza w budynku zależy od wielu czynników. Między innymi od ilości domowników, sposobu korzystania z kuchni, łazienki, obecności roślin, suszenia prania w mieszkaniu, temperatury wewnętrznej, rodzaju ścian, wentylacji. Nie ma dwóch takich samych mieszkań o takiej samej wilgotności, więc nie ma do czego porównywać. Wiadomo, że przy suszeniu na zewnątrz większą rolę odgrywa wiatr, aniżeli temperatura. Co innego w mieszkaniu, gdzie nie ma praktycznie większego ruchu powietrza. Wtedy pod wpływem temperatury wzrasta parowanie wilgotnych rzeczy, które stopniowo wysychają. Można również suszyc na mrozie. Woda w rzeczach najpierw zamarznie, a potem lód wysublimuje. Co do przesuszonego powietrza, to oznacza, że w mieszkaniu panuje zbyt wysoka temperatura, przy jednocześnie zbyt intensywnej wentylacji. Można spróbować trochę ograniczyć dopływ świeżego powietrza tak aby zdążyło ono wchłonąć trochę wilgoci z mieszkania, zanim zostanie "wyciągnięte" przez kanały wentylacyjne. Jest to raczej szczególny przypadek, gdyż najczęściej mamy do czynienia z nadmiarem wilgoci w mieszkaniu i związanych z nią problemów.