Dlaczego dusi piec na ekogroszek ?

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

derek
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 45
Rejestracja: 25 gru 2007, 22:08
Re: Dlaczego dusi piec na ekogroszek ?

autor: derek » 30 mar 2008, 11:00

jackywar pisze:Ustawienia mam takie ale mysle ze to juz nie wina ustawien. piec białek,ślimakowy,25 kW.
czas pracy 15s.
czas pauzy 50s.

komin jest drożny, dobrze ciągnie, dmuchawa 1/3 uchylona. I piec nie moze dluzej niż pare minut utrzymac tempertury, wegiel srednio wypalony. A w piecu podczas normalnej pracy (bez nadmuchu i bez podawania wegla ) czyli w nadzorze, jest pelno dymu i ogieniek na palenisku jest znikomy. Piec tak jakby dusi się. .komin ok jest, piec wyczyszczony.Otwor kominowy otwarty na 50 %. Co jest bo już nie mam siły. Panowie prosze o pomoc. :(

Nic nie napisałeś o otworze nawiewnym do koltłowni. Jego brak to najczęstszy grzech palaczy. Jest taki u Ciebie i jakiego jest przekroju?

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
...

autor: Jarecki79 » 30 mar 2008, 14:54

Jak to co mam na myśli??
Chodzi o to, że w dłuższej perspektywie czasu kocioł ma w ogólnym bilansie pracować dłużej w przedmuchu jak w cyklu rozpalania.
Czyli w Twoim konkretnym przypadku jak kocioł pracuje 15minut w przedmuchu a np. 10minut w rozpalaniu to już można mówić o jakimś efekcie.

Serwisant Ci dobrze odpowiedział, powinna być cały czas niewielka górka, ale to użytkownik musi tak doprogramować sterownik, aby ten efekt uzyskać. To trwa bardzo długo ok.5godzin aby uzyskać wymagany efekt. Nikt Ci nie poda przez telefon czy mailem ustawień dla Twojego kotła, bo nie widzi efektu zmian. Co najwyżej podadzą jakieś średni ustawienia wyjściowe.

Temperatura Ci spada w przedmuchu bo prawdopodobnie masz za wysoką moc nadmuchu dla tego trybu, nadwyżka powietrza powoduje wstępne wychładzanie.

Sterownik Argon2 CWU ma taka samą logikę działania jak model Tango z firmy Foster.
Opiszę bardziej szczegółowe, może będzie to dla Ciebie jakaś pomoc przy programowaniu.


"cP" to czas pracy w stanie nadzoru (przedmuchu) dla starej instalacji spróbuj zacząć ustawianie od ok. 25sekund (cP 25)
"cb" to czas przerwy pomiędzy kolejnymi załączeniami dmuchawy dla fazy przedmuchu, dla starej instalacji spróbuj od 3minut ustawienia wyjściowego (cb 3)
"PP" mówi co które załączenie dmuchawy w przedmuchu podać porcję paliwa, dla starej instalacji spróbuj co 2 przedmuch czyli PP 2. Wówczas co 2 przedmuch będzie podanie paliwa przez czas ustawiony w parametrze cu a po zakończeniu podania wyłączy się podajnik i dmuchawa będzie pracować jeszcze przez czas ustawiony w parametrze cP. Czyli (PP 2)
"od" to moc dmuchawy dla trybu przedmuchu, sugeruję ustawić na ok.6, czyli (od 6)
"tP" to temperatura załączenia pompy, fabrycznie jest 35st.C, jeżeli korzystasz z CWU w trybie lato należy to ustawić na oF, wówczas będzie pracowac tylko pompa CWU a pompa c.o. będzie jedynie zabezpieczeniem. Na zimę i jesień zostaw tP na 35 (tP 35)
"tu" to temperatura wyłączenia regulatora, fabrycznie ustawiona jest na 30stopni (tu 30)
"cd" to czas między podawaniem, to pierwszy parametr od którego trzeba zacząć dopracowywanie ustawień jeżeli uważasz, że obecny 37sekund jest dobry to tak zostaw. Wyjściowe ustawienie dla mocy 25kW proponuje się na 45sekund, ale to należy dopracować indywidualnie do każdego domu i danej instalacji, zakłada,że Twój czas jest dobrze ustawiony, czyli (cd 37)
"cu" to czas, przez jaki podawane jest paliwo przy dochodzeniu do temperatury zadanej, Ty ustawiłeś 23sekundy, jak się sprawdza to ok. (cu 23)
"tc" w tym parametrze jest tylko wyświetlana temperatura na zasobniku CWU fabrycznie jest to wyłączone w następnym parametrze
"nc" to temperatura wyłączenia pompy ładującej cwu, fabrycznie jest wyłączona na oF, generalnie jednak to w tym parametrze ustawiamy żądana temp. na bojler.

To są parametry dla normalnej pracy, jeżeli rozumiesz, co jest ustawiane to możesz dopracować ustawienia dla swojego kotła i budynku.

Dalej są jeszcze nastawy serwisowe dla instalatorów i zaawansowanych użytkowników, tam podaje się m.in.
"bG" moc dla biegu 11ego to jest konkretne natężenie prądu, fabryczna nastawa to 55%mocy.
"bd" to moc dmuchawy dla biegu pierwszego, fabrycznie 20%, chodzi o taką nastawę, przy której wirnik zaczyna się obracać a dmuchawa nie buczy.
"hI" to histereza, czyli punkt nieczułości kotła, fabryczna nastawa to 1stopień. Czyli jak ustawimy 50stopni i kocioł te 50stopni osiągnie to powrót do fazy grzania nastąpi dopiero na temperaturze 48,9stopnia, czyli o jeden stopień histerezy poniżej temperatury zadanej.
"nd" to minimalna temperatura jaka można nastawić na kotle, fabrycznie jest 35stopni, chodzi o to, aby nie było zjawiska zraszania, ja sugeruję to przestawić na min.40stopni
"nG" to maksymalna temperatura nastawiana, fabrycznie jest 90stopni, sugeruję obniżyć dla bezpieczeństwa na 85stopni.
"cF" to czas wykrycia braku opału, fabrycznie 60minut. W działaniu polega to na tym,że jak przez 60minut temperatura na kotle nie wzrośnie do nastawionej wartości to kocioł uzna,że opał się już wypalił i rozłączy podawanie i grzanie.
co to czas rozłączenia pompy, fabrycznie 5minut. Jest potrzebny do pracy z panelem pokojowym PILOT R oznacza,że jak panel PILOT R osiągnie nastawiona temp. powietrza to rozłączenie pompy c.o. nastąpi po 5minutach.
"Pr" to priorytet CWU, nastawa na 00 rozłącza priorytet i oznacza równoległą pracę pomp c.o. oraz cwu. Dla trybu 00 zaleca się montowanie zaworu mieszającego, który podzieli temperaturę na dom i bojler. Nastawa na 01 oznacza aktywację priorytetu CWU, czyli temp. na bojler jest ważniejsza, najpierw grzany jest bojler a dopiero później rozłączana jest pompa cwu i załączana pompa c.o. na inna temperaturę na dom. Fabryczna nastawa to 00.
"tt" to temperatura zadziałania alarmu podajnika, fabrycznie 70stopni. Czyli czujnik na rurce podajnika po osiągnięciu temperatury 70stopni włączy alarm, rozłączona zostanie dmuchawa i nastąpi wypychanie płonącego paliwa z kosza przez czas zadany w parametrze cA.
"cA" to czas przesypywania paliwa przy zadziałaniu czujnika temperatury podajnika. Fabryczna nastawa to 5minut, przez ten czas bez przerwy wypychane jest płonące paliwo z kosza.

Wydrukuj sobie, poczytaj i przeanalizuj co warto jest skorygować. Efekt na palniku to taki lekko wypukły kopczyk, do takiego efektu musisz dopracować parametry zarówno dla trybu dochodzenia do temperatury, gdy aktywne są parametry cu,cd,oG jak i dla trybu przedmuchu w którym aktywne są parametry cP,cb,PP,od

Najważniejsze to rozumieć, co się poprawia!!
Jarecki
Serdecznie pozdrawiam wszystkich
na forumbudowlane.pl

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
cd

autor: Jarecki79 » 30 mar 2008, 14:58

przegapiłem jeszcze parametr oG
oG to moc dmuchawy dla trybu rozpalania, czyli dochodzenia do temperatury zadanej. Fabryczna nastawa to najwyższy bieg, czyli 12
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

arthek
Aktywny
Aktywny
Posty: 151
Rejestracja: 17 sty 2008, 19:49
Lokalizacja: kielce
Re: ..

autor: arthek » 25 wrz 2008, 18:01

Jarecki79 pisze:O Twoim serwisancie powiedziałem,że albo chce się Ciebie pozbyć albo nie wie co mówi.

Działanie sterownika jest dość ciężko wytłumaczyć w rozmowie przez telefon czy w rozmowie na żywo. Nie każdy to rozumie, dlatego pewnie uzyskałeś taka odpowiedź na zakończenie rozmowy.

Nikt Tobie lepiej nie ustawi kotła jak Ty sam, serwis czy producent nie maja całego dnia czasu, aby siedzieć przy Twoim kotle i bawić się w dogrywanie ustawień. To trwa ok.5godzin, wstępne zaprogramowanie do w miarę dobrego efektu to ok.1 godzina.

Część osób, którzy już poznali takie kotły i sterowniki prowadzi tabelę ustawień. Korzystają z jednego ekogroszku i spisują dla jakiej temperatury zewnętrznej były najlepsze nastawy.

Nie ma też reguły ile taki kocioł może spalać na dobę, w jednym budynku o pow.200m2 będzie spalać 25 do 35kg a w drugim 40 do 50kg i obie wartości mogą być prawidłowe, jeżeli opał jest właściwie dopalany. Zbyt dużo czynników ma na to wpływ.

Z tym jak długo kocioł ma pracować w przedmuchu a jak długo w trybie rozpalania też nie ma twardej reguły, na starych instalacjach z dużą ilością wody są to 2-3 przedmuchy a na nowych nawet 8-10. Generalnie tak długo jak to możliwe. W dłuższej perspektywie czasu np. 5godzin ogólny bilans powinien być bardziej korzystny dla przedmuchu.


Witam,
Mnie jako świeżo upieczonego palacza, też nurtuje temat pracy mojego kotła ( protech karo 25kw , tech st-40) w "podtrzymaniu" .
Mianowicie, w sterowniku tym w "podtrzymaniu" mam tylko możliwość zmiany dwóch parametrów:
- czas przerwy podtrzymania ( nastawiłem na 25 min)
- czas pracy podtrzymania ( nastawiłem na 15 s )
W trakcie trwania cyklu " praca podtrzymania" , pracuje przez cały czas jej trwania dmuchawa i podajnik.Nie ma możliwości osobnego ustawiania tych parametrów.W związku z taką praca w potrzymaniu nie ma mowy o "skracaniu " czasu pracy kotła w trybie "praca" .Służy ona jedynie tylko temu żeby nie wygasło....tak mnie się wydaje.
NIe ma rónież w tym sterowniku trybu przedmuchu, itp.
Brak jest również możliwości zmiany histerezy.
Może ten sterownik ma jakieś menu serrwisowe ? Jak się do niego dostać ?

POzdr

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
....

autor: Jarecki79 » 25 wrz 2008, 21:42

Wypisz jakie masz wszystkie parametry w tym sterowniku i coś może się wymyśli. Tylko opisz, co znaczą dane symbole lub nazwy!!

Podtrzymanie=przedmuch.

Zależy tylko jak to dany producent nazywa i jak wymyslił jego działanie.

Co się dzieje jak masz czas pracy podtrzymania 15sekund? Czy tłok ma jakiś mechanizm pozycjonujący np. kontraktony, czujniki krańcowe?, czy staje jak mu wygodnie?
Czy to jest jeden ruch tłoka plus 15sekund dmuchania? Jak długo trwa pełen ruch tłoka (czy to przekładnia szybkoobrotowa i ruch trwa np.5sekund, czy wolnoobrotowa i ruch tłoka trwa np.40sekund)

Moim zdaniem najlepiej rozwiązane przedmuchy z klasycznych sterowników do tłoka mają modele Tango firmy Foster/PaPa Electronics oraz Titanic firmy Prond. Ustawiam co ile minut przedmuch, na ile sekund i co który przedmuch porcja paliwa, to najlepsze rozwiązanie dla konstrukcji tłokowej, w takim układzie jestem w stanie dobrać przedmuch do każdego paliwa i każdej instalacji.

Zwykły Ognik CWU ma rodzaj kombinacji, tj. ustalam tylko co ile minut przedmuch i na ile sekund, a porcja paliwa jest wyliczana w/g zasady np. Przedmuch co 3minuty=180sekund na czas trwania 10sekund, czyli 180:10= co 18ty przedmuch dodatkowa porcja paliwa.

Doczytaj w instrukcji jaka zasada jest u Ciebie w tym Tech-40 w przedmuchu/podtrzymaniu.

ps. histereza najczęściej jest w menu serwisowym, podobnie temp. zał pompy, czas wyzwolenia krańcówki, czas powrotu krańcówki itp, zobacz, czy jest to opisane w instrukcji obsługi, jak nie to napisz do firmy tech z prośbą o instrukcję serwisową do Twojego sterownika.
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

arthek
Aktywny
Aktywny
Posty: 151
Rejestracja: 17 sty 2008, 19:49
Lokalizacja: kielce
Re: ....

autor: arthek » 26 wrz 2008, 11:36

Jarecki79 pisze:Wypisz jakie masz wszystkie parametry w tym sterowniku i coś może się wymyśli. Tylko opisz, co znaczą dane symbole lub nazwy!!

Podtrzymanie=przedmuch.

Zależy tylko jak to dany producent nazywa i jak wymyslił jego działanie.

Co się dzieje jak masz czas pracy podtrzymania 15sekund? Czy tłok ma jakiś mechanizm pozycjonujący np. kontraktony, czujniki krańcowe?, czy staje jak mu wygodnie?
Czy to jest jeden ruch tłoka plus 15sekund dmuchania? Jak długo trwa pełen ruch tłoka (czy to przekładnia szybkoobrotowa i ruch trwa np.5sekund, czy wolnoobrotowa i ruch tłoka trwa np.40sekund)

Moim zdaniem najlepiej rozwiązane przedmuchy z klasycznych sterowników do tłoka mają modele Tango firmy Foster/PaPa Electronics oraz Titanic firmy Prond. Ustawiam co ile minut przedmuch, na ile sekund i co który przedmuch porcja paliwa, to najlepsze rozwiązanie dla konstrukcji tłokowej, w takim układzie jestem w stanie dobrać przedmuch do każdego paliwa i każdej instalacji.

Zwykły Ognik CWU ma rodzaj kombinacji, tj. ustalam tylko co ile minut przedmuch i na ile sekund, a porcja paliwa jest wyliczana w/g zasady np. Przedmuch co 3minuty=180sekund na czas trwania 10sekund, czyli 180:10= co 18ty przedmuch dodatkowa porcja paliwa.

Doczytaj w instrukcji jaka zasada jest u Ciebie w tym Tech-40 w przedmuchu/podtrzymaniu.

ps. histereza najczęściej jest w menu serwisowym, podobnie temp. zał pompy, czas wyzwolenia krańcówki, czas powrotu krańcówki itp, zobacz, czy jest to opisane w instrukcji obsługi, jak nie to napisz do firmy tech z prośbą o instrukcję serwisową do Twojego sterownika.


Więc tak:
Paramtery :
- Temp zadana
- temp CWU
- moc nadmuchu ( ustawiłem na 6 w 10 -cio stopniowej skali i miałem sadzę w kotle, zmnieszyłem na 3 i miałem BARDZO DUŻO sadzy w kotle.Ale jak ustawię nadmuch na 6 , 7 lub więcej to płomień z paleniska jest bardzo "obfity - duzy" jak z palnika, nie wiem czy tak powinno być.....)
- praca podajnika ( s )
- przerwa podajnika (s)
- Praca podtrzymania ( nie jest to klasyczny przedmuch , bo tak jak napisałem za każdym razem, podajnik pracuje cały ten ustawiony czas np.15 sek wraz z dmuchawą.Nie ma możliwości rozdzielenia pracy dmuchawy i podajnika w podtrzymaniu. )
- przerwa podtrzymania
- Alarm temperatury
- temperatura priorytetu.

widać ze niewiele jest do ustawiania.

Co do tłoka to nie ma żadnych krańcówek.Napęd z silnika przekazywany jest na tłok poprzez wykorbienie, które ma stałą wartość.Wobec czego tłok zatrzymuje się w przypadkowych miejscach zależnie od ustawionego czasu w "praca podajnika".

Najbardziej drażni mnie sadza w kotle, nie wiem jak sobie z nią poradzić.Opał jest dobry - miał 26000 kj z KHW , poniżej 10 % popiołu .
Może opalając miałem tej sadzy trochę powinno być ? , Może sadza w kotle jest typowa dla tłoków ? Sam nie wiem, ponieważ nie miałem do czynienia z takimi kotłami.
Po trzech , czterech dniach palenia po oczyszczeniu wymiennika i wnętrza paleniska z sadzy jest jej ze dwie pełne szufelki.

Przy obecnej temp na zewnątrz 10' - 13 ' stopni , spala około ~ 16 kg miału, no ale termostaty na grzejnikach prawie pozamykane ( temp pomieszczeń 21 stopni) .

POzdrawiam.

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
więc

autor: Jarecki79 » 26 wrz 2008, 17:21

Więc tak, przy miale w tłoku sadzy powstaje więcej. Obrazowo powiem w następujący sposób z doświadczeń z konstrukcją OPAL (którą znam), opalany dobrym ekogroszkiem czyszczony jest raz na 3-4tygodnie z sadzy, słabszy eko ok.co 2tygodnie. Przy opale zastępczym np. grysiku, czy dobrej jakości miale zakładając wysoką kaloryczność oraz temp. topnienia powyżej 1000st.C sadze czyścimy juz po ok.10 dniach do max.2tygodni. Przy gorszej jakości opale z sadzy czyścimy co ok.5-8dni (może być miał kaloryczny, ale wytwarza więcej sadzy i części lotnych). Coś za coś, tańszy opał=częstsze czyszczenie i troszeczkę większe spalanie.

Ps. 10%popiołu to nie sadza przecież... Sadza i popiół to odrębne sprawy...

To,że tłok staje przypadkowo to moim zdaniem minus (jak zabezpieczyć kosz przed cofaniem się płomienia?? tylko czujnikiem kosza??). W tej sytuacji sterownik, który posiadasz równie dobrze obsłuży ślimak. Sterowania do konstrukcji tłokowych różnią się właśnie tym,że obsługują albo czujnik krańcowy albo tzw.halotrony, chodzi o to, aby pozycjonować dla bezpieczeństwa tłok w jednym miejscu i aby podawać taka sama dawkę paliwa a dopalanie regulować jedynie przerwa podawania. Zatem przedmuch, który posiadasz bez pozycjonowania tłoka zdaje egzamin, trzeba go tylko dobrze ustawić.

Co do mocy nadmuchu, im słabsze dmuchanie, tym więcej sadzy, gorzej też dla kotła, bo przy okazji odkłada się taka jakby smoła. Przy niskim nadmuchu kolor dymu zmienia się na czarny. Przy mocniejszym dmuchaniu mamy mniej sadzy i lepsze dopalanie, ale kosztem bardziej ciepłego czopucha. Obrazowo kolor płomienia powinien być intensywnie żółty. Kolor czerwony wskazuje na zbyt mało powietrza, kolor intensywnie biały świadczy o zbyt mocnym płomieniu. Generalnie ustaw na to 6-7.

Ponieważ w kotle, który Pan posiada przedmuch działa razem z dmuchawą i podawaniem paliwa musi Pan optymalizować spalanie przy dochodzeniu do temp. zadanej. Przedmuch tylko ma być pomocny przy chwilowym utrzymaniu temp. powyżej wartości zadanej.

Pracę podtrzymania zostaw zatem na w miarę niskim poziomie 10-max.20sekund a przerwę dobierz w taki sposób, aby kocioł zbyt mocno nie przeciągał temperatury. Przy starej instalacji sprawdzają się krótsze przerwy między przedmuchami w okolicach 2-4minut. Przy nowej to już kwestia obserwacji i dobrania odpowiedniej przerwy, generalnie od ok.5 do ok.10minut.

Rozumiem,że przy dochodzeniu do temp. zadanej dmuchawa pracuje cały czas a Pan wpływa na spalanie tylko czasem pracy i przerwy podajnika. Jak jest w ten sposób, to musi Pan ustawić czas zapewniający wysokie dopalanie ale zapewniający tez bezpieczeństwo przed cofnięciem ognia. To kwestia praktyki. Może Pan podawać przez krótki czas malutkie porcje robiąc krótkie przerwy lub podawać przez dłuższy okres większą porcję jednocześnie robiąc dłuższe przerwy, końcowy efekt podobny.

Ponieważ nie znam tego kotła, jego przekładni i czasu w jakim trwa pełen obrót oraz jaki jest skok tłoka i porcja paliwa- nie podam Panu tutaj żadnych sugestii nastaw tych czasów.

W sumie to mógłby się odezwać TeCe oraz Adamis, oni przecież handlują kotłami Protech, powinni znać kocioł oraz sterownik i doradzić bardziej konkretnie nastawy wyjściowe.

Panowie TeCe oraz szczególnie uśmiecham się do Adamisa, który taki kocioł ma u siebie, pomóżcie koledze z nastawami sterownika przy tym kotle. Adamis, znasz bardzo dobrze ten kocioł- poradź coś mądrego z nastawami tego Tech-a 40.
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

arthek
Aktywny
Aktywny
Posty: 151
Rejestracja: 17 sty 2008, 19:49
Lokalizacja: kielce
Re: więc

autor: arthek » 26 wrz 2008, 18:03

Jarecki79 pisze:Więc tak, przy miale w tłoku sadzy powstaje więcej. Obrazowo powiem w następujący sposób z doświadczeń z konstrukcją OPAL (którą znam), opalany dobrym ekogroszkiem czyszczony jest raz na 3-4tygodnie z sadzy, słabszy eko ok.co 2tygodnie. Przy opale zastępczym np. grysiku, czy dobrej jakości miale zakładając wysoką kaloryczność oraz temp. topnienia powyżej 1000st.C sadze czyścimy juz po ok.10 dniach do max.2tygodni. Przy gorszej jakości opale z sadzy czyścimy co ok.5-8dni (może być miał kaloryczny, ale wytwarza więcej sadzy i części lotnych). Coś za coś, tańszy opał=częstsze czyszczenie i troszeczkę większe spalanie.

Ps. 10%popiołu to nie sadza przecież... Sadza i popiół to odrębne sprawy...




To,że tłok staje przypadkowo to moim zdaniem minus (jak zabezpieczyć kosz przed cofaniem się płomienia?? tylko czujnikiem kosza??). W tej sytuacji sterownik, który posiadasz równie dobrze obsłuży ślimak. Sterowania do konstrukcji tłokowych różnią się właśnie tym,że obsługują albo czujnik krańcowy albo tzw.halotrony, chodzi o to, aby pozycjonować dla bezpieczeństwa tłok w jednym miejscu i aby podawać taka sama dawkę paliwa a dopalanie regulować jedynie przerwa podawania. Zatem przedmuch, który posiadasz bez pozycjonowania tłoka zdaje egzamin, trzeba go tylko dobrze ustawić.



Co do mocy nadmuchu, im słabsze dmuchanie, tym więcej sadzy, gorzej też dla kotła, bo przy okazji odkłada się taka jakby smoła. Przy niskim nadmuchu kolor dymu zmienia się na czarny. Przy mocniejszym dmuchaniu mamy mniej sadzy i lepsze dopalanie, ale kosztem bardziej ciepłego czopucha. Obrazowo kolor płomienia powinien być intensywnie żółty. Kolor czerwony wskazuje na zbyt mało powietrza, kolor intensywnie biały świadczy o zbyt mocnym płomieniu. Generalnie ustaw na to 6-7.

Ponieważ w kotle, który Pan posiada przedmuch działa razem z dmuchawą i podawaniem paliwa musi Pan optymalizować spalanie przy dochodzeniu do temp. zadanej. Przedmuch tylko ma być pomocny przy chwilowym utrzymaniu temp. powyżej wartości zadanej.

Pracę podtrzymania zostaw zatem na w miarę niskim poziomie 10-max.20sekund a przerwę dobierz w taki sposób, aby kocioł zbyt mocno nie przeciągał temperatury. Przy starej instalacji sprawdzają się krótsze przerwy między przedmuchami w okolicach 2-4minut. Przy nowej to już kwestia obserwacji i dobrania odpowiedniej przerwy, generalnie od ok.5 do ok.10minut.


Rozumiem,że przy dochodzeniu do temp. zadanej dmuchawa pracuje cały czas a Pan wpływa na spalanie tylko czasem pracy i przerwy podajnika. Jak jest w ten sposób, to musi Pan ustawić czas zapewniający wysokie dopalanie ale zapewniający tez bezpieczeństwo przed cofnięciem ognia. To kwestia praktyki. Może Pan podawać przez krótki czas malutkie porcje robiąc krótkie przerwy lub podawać przez dłuższy okres większą porcję jednocześnie robiąc dłuższe przerwy, końcowy efekt podobny.


Ponieważ nie znam tego kotła, jego przekładni i czasu w jakim trwa pełen obrót oraz jaki jest skok tłoka i porcja paliwa- nie podam Panu tutaj żadnych sugestii nastaw tych czasów.



W sumie to mógłby się odezwać TeCe oraz Adamis, oni przecież handlują kotłami Protech, powinni znać kocioł oraz sterownik i doradzić bardziej konkretnie nastawy wyjściowe.


Panowie TeCe oraz szczególnie uśmiecham się do Adamisa, który taki kocioł ma u siebie, pomóżcie koledze z nastawami sterownika przy tym kotle. Adamis, znasz bardzo dobrze ten kocioł- poradź coś mądrego z nastawami tego Tech-a 40.


Producent tłumaczy brak pozycjonowania tłoka tym,że SAMA konstrukcja podajnika zabezpiecza w 100% przed cofnięciem się żaru do zasobnika.
A jak ustawiać "zasłonę" dmuchawy ? Fabrycznie była całkowicie otwarta .Jaka jest tu logika działania ? Jak powiązać te dwie sprawy: wartość uchylenia zasłony dmuchawy a wartość mocy nadmuchu ?
Mam zupełnie nową instalację grzewczą.Wydaje mi się że ustawiając krótkie "przerwy podtrzymania" ( 5-10 min) , niedopalony miał bedzie spychany do popielnika.W tak krótkim czasie bez dmuchawy , za każdym razem nowa porcja paliwa nie będzie się w stanie dopalić, bo dmuchawa działa tylko w momencie podawania paliwa ( czyli bardzo krótko)

Dmuchawa działa cały czas przy dochodzeniu do temp zadanej.

Co do podajnika: to obrazowo - na dzień dzisiejszy nastawiony mam czas podawania paliwa na 8 sekund.W czasie tych ośmiu sekund na palnik "tłok "wpycha" coś około 1-2 cm opału

Za wszelkie info od innych forumowiczów byłbym wdzięczny.Nie wiem jak TeCe , ale Adamis ma Protecha poprzedniej generacji z innym sterownikiem ( geco) i tym samym inne nastawy.Mimo wszystko czekam na wszelkie pomocne informacje w "ujarzmieniu bestii" :lol:


Dzięki za pomocne info

arthek
Aktywny
Aktywny
Posty: 151
Rejestracja: 17 sty 2008, 19:49
Lokalizacja: kielce
Re: więc

autor: arthek » 02 paź 2008, 9:16

arthek pisze:
Jarecki79 pisze:Więc tak, przy miale w tłoku sadzy powstaje więcej. Obrazowo powiem w następujący sposób z doświadczeń z konstrukcją OPAL (którą znam), opalany dobrym ekogroszkiem czyszczony jest raz na 3-4tygodnie z sadzy, słabszy eko ok.co 2tygodnie. Przy opale zastępczym np. grysiku, czy dobrej jakości miale zakładając wysoką kaloryczność oraz temp. topnienia powyżej 1000st.C sadze czyścimy juz po ok.10 dniach do max.2tygodni. Przy gorszej jakości opale z sadzy czyścimy co ok.5-8dni (może być miał kaloryczny, ale wytwarza więcej sadzy i części lotnych). Coś za coś, tańszy opał=częstsze czyszczenie i troszeczkę większe spalanie.

Ps. 10%popiołu to nie sadza przecież... Sadza i popiół to odrębne sprawy...




To,że tłok staje przypadkowo to moim zdaniem minus (jak zabezpieczyć kosz przed cofaniem się płomienia?? tylko czujnikiem kosza??). W tej sytuacji sterownik, który posiadasz równie dobrze obsłuży ślimak. Sterowania do konstrukcji tłokowych różnią się właśnie tym,że obsługują albo czujnik krańcowy albo tzw.halotrony, chodzi o to, aby pozycjonować dla bezpieczeństwa tłok w jednym miejscu i aby podawać taka sama dawkę paliwa a dopalanie regulować jedynie przerwa podawania. Zatem przedmuch, który posiadasz bez pozycjonowania tłoka zdaje egzamin, trzeba go tylko dobrze ustawić.



Co do mocy nadmuchu, im słabsze dmuchanie, tym więcej sadzy, gorzej też dla kotła, bo przy okazji odkłada się taka jakby smoła. Przy niskim nadmuchu kolor dymu zmienia się na czarny. Przy mocniejszym dmuchaniu mamy mniej sadzy i lepsze dopalanie, ale kosztem bardziej ciepłego czopucha. Obrazowo kolor płomienia powinien być intensywnie żółty. Kolor czerwony wskazuje na zbyt mało powietrza, kolor intensywnie biały świadczy o zbyt mocnym płomieniu. Generalnie ustaw na to 6-7.

Ponieważ w kotle, który Pan posiada przedmuch działa razem z dmuchawą i podawaniem paliwa musi Pan optymalizować spalanie przy dochodzeniu do temp. zadanej. Przedmuch tylko ma być pomocny przy chwilowym utrzymaniu temp. powyżej wartości zadanej.

Pracę podtrzymania zostaw zatem na w miarę niskim poziomie 10-max.20sekund a przerwę dobierz w taki sposób, aby kocioł zbyt mocno nie przeciągał temperatury. Przy starej instalacji sprawdzają się krótsze przerwy między przedmuchami w okolicach 2-4minut. Przy nowej to już kwestia obserwacji i dobrania odpowiedniej przerwy, generalnie od ok.5 do ok.10minut.


Rozumiem,że przy dochodzeniu do temp. zadanej dmuchawa pracuje cały czas a Pan wpływa na spalanie tylko czasem pracy i przerwy podajnika. Jak jest w ten sposób, to musi Pan ustawić czas zapewniający wysokie dopalanie ale zapewniający tez bezpieczeństwo przed cofnięciem ognia. To kwestia praktyki. Może Pan podawać przez krótki czas malutkie porcje robiąc krótkie przerwy lub podawać przez dłuższy okres większą porcję jednocześnie robiąc dłuższe przerwy, końcowy efekt podobny.


Ponieważ nie znam tego kotła, jego przekładni i czasu w jakim trwa pełen obrót oraz jaki jest skok tłoka i porcja paliwa- nie podam Panu tutaj żadnych sugestii nastaw tych czasów.



W sumie to mógłby się odezwać TeCe oraz Adamis, oni przecież handlują kotłami Protech, powinni znać kocioł oraz sterownik i doradzić bardziej konkretnie nastawy wyjściowe.


Panowie TeCe oraz szczególnie uśmiecham się do Adamisa, który taki kocioł ma u siebie, pomóżcie koledze z nastawami sterownika przy tym kotle. Adamis, znasz bardzo dobrze ten kocioł- poradź coś mądrego z nastawami tego Tech-a 40.


Producent tłumaczy brak pozycjonowania tłoka tym,że SAMA konstrukcja podajnika zabezpiecza w 100% przed cofnięciem się żaru do zasobnika.
A jak ustawiać "zasłonę" dmuchawy ? Fabrycznie była całkowicie otwarta .Jaka jest tu logika działania ? Jak powiązać te dwie sprawy: wartość uchylenia zasłony dmuchawy a wartość mocy nadmuchu ?
Mam zupełnie nową instalację grzewczą.Wydaje mi się że ustawiając krótkie "przerwy podtrzymania" ( 5-10 min) , niedopalony miał bedzie spychany do popielnika.W tak krótkim czasie bez dmuchawy , za każdym razem nowa porcja paliwa nie będzie się w stanie dopalić, bo dmuchawa działa tylko w momencie podawania paliwa ( czyli bardzo krótko)

Dmuchawa działa cały czas przy dochodzeniu do temp zadanej.

Co do podajnika: to obrazowo - na dzień dzisiejszy nastawiony mam czas podawania paliwa na 8 sekund.W czasie tych ośmiu sekund na palnik "tłok "wpycha" coś około 1-2 cm opału

Za wszelkie info od innych forumowiczów byłbym wdzięczny.Nie wiem jak TeCe , ale Adamis ma Protecha poprzedniej generacji z innym sterownikiem ( geco) i tym samym inne nastawy.Mimo wszystko czekam na wszelkie pomocne informacje w "ujarzmieniu bestii" :lol:


Dzięki za pomocne info


Adamis, wiem ,że masz taki kociołek , mogę liczyć na pomoc ?

Arthek

adamis
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 2756
Rejestracja: 09 wrz 2006, 13:11

autor: adamis » 02 paź 2008, 22:03

Niestety,za wiele nie pomogę.Mój sterownik am tylko 2 parametry do ustawiania,więc nie grzebię w jego możliwościach.Ustawiłem ze 3 lata temu i tak chodzi.Do tej pory montowałem tylko Protechy,jakieć Viadrusy,Hefy i nigdy klienci nie dzwonią do mnie w sprawie ustawień,więc jest to wiedza mi obca.Po prostu nie musiałem się nigdy w tym grzebać,to i wiedzy nie nabyłem.Ustawiam klientowi po uruchomieniu co nieco,przeszkalam,i zapominam.
Zupełnie nie rozumiem producentów sterowników,którzy przez bezsensowną ich komplikację zmuszają użytkownika do spędzanie dziesiątek godzin w kotłowni.
M.inn. dlatego zniechęcam klientów jak mogę do kotłów ślimakowych.Skutek jest taki,że mam spokój ( i oni też).
adam

boss1987
Początkujący
Początkujący
Posty: 1
Rejestracja: 15 lis 2008, 15:38

autor: boss1987 » 15 lis 2008, 15:44

Mam mały problem.. mam piec z pleszewa.. ze sterownikiem Tango..ustawiłem piec tak jak zostało napisane wczesniej.. ale u mnie występuje problem nie wypalania do koncu groszku.. przy ustawieniu pieca na 40 stopni... mogł by mi ktoś pomuc bo ja sie na tym nie zabardzo znam i co miał bym zmienic.. aaa i jeszcze jedno nie widzialem u mnie w tym sterowniku pozycji PrA.. proszę o pomoc..

jan46
Początkujący
Początkujący
Posty: 32
Rejestracja: 09 lis 2008, 5:43
Lokalizacja: wielkopolskie

autor: jan46 » 16 lis 2008, 7:11

Ja też mam piec 25kW z podajnikiem od Walendowskich. Sterownik ma nastawy>
praca
czas podawania groszku - 18s.
pauza (nadmuch) - 90s
dmuchawa 4 - 5 (40-50%)
nadzór
podtrzymanie ognia - 30 min.
nadmuch i podawanie - 14 s
Doszedłem do takich parametrów na drodzie wielu prób i takie okazały się optymalne.Musze jednak zaznaczyć, że parametry te zależą od kilku czynników - między innymi od bezwładności budynku i ciągu komina. Mam nadzieję, że moje rady zostaną wypróbowane.
Teraz mam PID i też dochodziłem do parametrów nastawy.
Pozdrawiam :lol:
jan


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Yandex [Bot] i 133 gości

Gotowe projekty domów