Tomasz_Brzeczkowski pisze:Pozioma opaska izolacyjna nie jest do magazynowania ciepła, bo grunt świetnie ciepło rozproszy. Rolą izolacji termicznej jest ograniczenia strat ciepła, czyli w tym przypadku nie grzanie gruntu. Im lepsza izolacja tym niższa temperatura gruntu pod domem. W Zimą 1995-1996 pod domami z 30cm styropianem w podłodze i bez 50 cm opaski temperatura gruntu spadła poniżej zera. Od tamtej pory doradzam 50 cm opaski wokół
Ja bez zakładania poziomej opaski o tym wiedziałem. Tylko sęk w tym że wyciągnął Pan błędne wnioski. Pozioma opaska rozproszyła ciepło na wiekszą odległość przez co zmienił się gradient temeperaturowy na styku fundament-grunt. Ale żadnego zysku to nie dało ani tym bardziej niczego nie zmieniło w ilości energii potrzebnej do ogrzania domu. Jeśli sądzi Pan inaczej to ponawiam swoje pytanie - jeśli uzyskaliśmy zysk z tej operacji (pozioma opaska) to w jaki sposób wykorzystał Pan zaoszczędzone ciepło? W jaki sposób doprowadził je Pan z powrotem do domu ? Skoro 10kW energii wyciekło fundamentem (bo "dziura" w fundamencie pozostała niezmienna) to po zastoswaniu opaski gdzie jakaś część z tej energii zostałą zaakumulowana ? Hehe przecież to jest zaprzeczenie praw fizyki.
Aby powiedzieć coś bardzo obrazowo powiem tak: Gdyby izolacja termiczna fundamentów w moim domu była wykonana zgodnie z obecną sztuką budowlana (styropian w 100% nie pozwala na ucieczkę ciepła z domu przez fundament) to by mi było obojętne czy grunt ma temperaturę - 30 stopni czy -5 stopni. Dlaczego ? Bo wiem że fundamenty są izolowane w 100% przez izolator jakim jest styropian. Zabawa teraz z opaską jest głupotą to już wolę tę kasę zainwestować w opaskę drenażową aby nadmiar wody odprowadzać. Opaska nic nie da. Próbuje Pan zaprzeczyć podstawowym prawom fizyki.
Do Perma: Znowu odwracasz stan rzeczy. Po co podajesz normy które mają się nijak do mojego domu ? Jak sam zauważyłeś normy są dla nowobudowanego domu przy założeniu warunków brzegowych (grubość muru, rodzaj budulca, grubość styropianu itd). Jeszcze raz mówię że posługiwanie się normami do istniejących budynków z lat 90. jest totalnym nieporozumieniem. Nie da się starego domu przebudować tak aby spełniał obecne normy bo trzeba by go było rozebrać i od nowa zbudować fundamenty.
A teraz co do oszczędności. Jeśli chcesz w ten sposób rozumować to proszę bardzo.
Powiedzmy oszczędność w ciągu roku będzie 100zł. Teraz pora zmiarkować to z kosztami.
Przykład:
Styropian 20cm - 200zł / m3
Oszczędność 100zł
Po roku mamy oszczędność 100zł
Styropian 30cm - 300zł/m3
Oszczędność 200zł
Po roku mamy oszczędność 200zł
Dopłaciliśmy 100zł do m3 a oszczędność mamy 200zł.
Przy budynku o powierzchni 100m2 i grubości styropianu 20cm potrzebujemy 20m3
Przy budynku o powierzchni 100m2 i grubości styropianu 30cm potrzebujemy 30m3
Za styropian 20m3 zapłacę 20 razy 200 = 4000 zł.
Za styropian 30m3 zapłącę 30 razy 200 = 6000zł
Zapłąciłem więcej o 2 tys. za materiał. Pozostałe koszty w obu przypadkach pozostają niezmienne więc je pomijamy.
Teraz zwrot inwestycji za styropian 20cm - 4000:100zł = 40 lat (po 100zł za rok)
Teraz zwrot inwestycji za styropian 30cm - 6000: 200zł = 30 lat ( po 200zł za rok)
Jak widzisz zwrot inwestycji będzie szybszy, bo potencjalnie za mojego życia.
Gdyby grubość izolacji nie miała znaczenia to domy pasywne nie były by budowane na grubszym styropianie. Bo inżynierowie przeliczyli by że skoro izolacja jest w 100% szczelna to nie potrzebny jest styropian o większej grubości, bo 20cm i tak spełnia już swoje zadanie. Jednak jak widzimy tak nie jest. A w związku z tym zasadne jest aby dawać gruby styropian. Zwłaszcza że trzeba brać pod uwagę z roku na rok coraz wyższe ceny surowców.
Wykresy izoterm i wydatków energetycznych dla fundamentów z opaską i bez są na
forum muratora. Zbyt dużo tego jest bym miał się bawić w kopiowanie. Nie interesuje cię to?
Byłem tam - ani jednego wykresu i wyliczenia dla fundamentu który posiada wyciek ciepła. Rozpatrywane tylko i wyłącznie przypadki gdzie izolacja jest w 100% szczelna.
Poza tym błędne wnioski wyciągane z zastosowania opaski fundamentowych. Dlaczego
Ano bo cieszysz się z tego że delta T zmniejszy się na styku fundament - grunt ale nie bierzesz pod uwagę że gradient temepratur z powodu tej opaski rozproszył się wykładniczo na szerokości tej całej opaski. Gdybyś zsumował teraz gradient w kierunku jego rozchodzenia to wyjdzie dokładnie taki sam jak bez zastosowania opaski. Innymi słowy cieszysz się że delta T zmieniła się na styku a nie bierzesz pod uwagę tego że temperatura ta uległa rozproszeniu. Poza tym gdybyś miał racje to byś odpowiedział na moje proste pytanie - co stało się z zaoszczędzonym ciepłem ? Gdzie zostało zgromadzone ? Jak wróciło z powrotem do domu ? To że gradient temperaturowy się zmniejszył nas styku o niczym nie świadczy bo musisz brać pod uwagę całą drogę jego rozchodzenia. W przypadku opaski droga ta wynosi 0,5 metra a przy braku opaski wynosi zaledwie 5cm rozumiesz to ?
A teraz zupełnie z innej bajki.
Ogłaszam konkurs dla Pan Brzęczka i dla Perma.
Mamy sobie dom. Dom zbudowany z phorotermu 38 cm plus 10 cm styropianu a poddasze i skosy 25 cm wełny. Dach dwuspadowy z dachówką ceramiczną. Dom w kształcie kwadratu 11,10 na 11,10 metra plus s jednego bodu w 1/3 wychodzi ganek na 2,50 m. Pod całym domem przyziemie czyli piwnice wyniesione w całości ponad poziom gruntu. Pod schodami 3 piwniczki obniżone o 1,5 metra, kotłownia zaniżona o ponad 70 cm i posiada 2,70 m wysokości. Przyziemie posiada wysokość 2,30 m. Pomieszczenia parteru i poddasza posiadają wysokość 2,55 m wysokości. Skosy na poddaszu z dwóch stron od wysokości 1,40 m. Tynki wewnętrzne cementowo wapienne plus gipsy. Z zewnątrz domu tynk akrylowy. Wentylacja niestety grawitacyjna.
W stropach i i przyziemiu pod wylewkami jest 5 cm styropianu. W większości pomieszczeń parteru i poddasza położony jest parkiet dębowy o grubości 2,2 cm a tam gdzie podłogówki znajdują się płytki. W garderobie podłogówka nie jest włączana bo jest tam przestrzeń otwarta i nagrzewa się z pozostałych pomieszczeń. W garażu, warsztacie i saloniku ogrodowym są grzejniki ale nie są włączane bo jest tam nawet ciepło. Piwniczki nie są ogrzewane. Bojler do grzania wody o pojemności 200l.
Ogrzewana pow. domu 240 m2
Całkowita pow. domu 320m2
Kubatura 987m3
Piec 25kW na ekogroszek.
Zapotrzebowanie budynku na energię końcową 75,3 kWh/m2 na rok.
Pytanie konkursowe:
Dom + bojler ogrzewany jest ekogroszkiem o kaloryczności 28 do 30 MJ/kg.
Ile ton ekogroszku na cały sezon grzewczy potrzeba na ogrzanie takie domu ?
Proszę o podanie rzędu wielkości np. 3 tony , 5 ton czy np 7 ton.
Dom nie jest zbudowany zgodnie z żadną normą domu energooszczędnego. Z resztą samo zapotrzebowanie na energię w tym domu jest najlepszym dowodem.