Jak samemu wykonać instalacje c.o

Informacje na temat instalacji grzewczych, ogrzewania domu, kotłów CO. Dowiedz się jak ogrzać mieszkanie i jakie wybrać instalacje grzewcze aby rachunki nas nie zaskoczyły.

Moderator: Redakcja e-instalacje.pl

xjanx
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2007, 17:39
Jak samemu wykonać instalacje c.o

autor: xjanx » 24 kwie 2007, 18:50

Witam
zamierzam sam założyć instalacje centralnego ogrzewania w domu. Wszystko od podstaw, bo dom dość stary (pamiętający czasy studni i latryn). i moje pytanie do WAS. czy bylibyście w stanie mi pomóc na łamach forum???
Oto jak wygląda sytuacja. Dom "bliźniak" więc ogrzewanie będzie szło na obie części domu. W sumie metraż wyjdzie koło 130-150m2. Parter + 1piętro. W piwnicy zamierzam postawić piec. Nie na żaden gaz, olej czy ekocośtam, po prostu na zwykły polski węgiel i drewno. Piec do 2000-2500zł. Nie koniecznie z podajnikiem, mogę do niego nawet co kilka godzin dorzucać.

1. jaki piec byście polecali? najlepiej firma z pomorskiem lub inna z dowózką gratis :-)

jeśli już zaopatrzę się w piec to co do niego jeszcze trzeba kupić? jakieś pompy czy co? jestem kompletnym laikiem w tym temacie. Wiem tylko że jedną rurą ma wchodzić zimna woda do pieca a drugą wychodzić do kaloryferów :-P

2. co więc kupić i ile by mnie to wyniosło?

Gdy już to wszystko będę miał, to chyba powinienem rury położyć. Od pieca to zapewne dam stalowe, a dalej pójde PP stabilizowanymi.

3 a) jaka średnica rur stalowych? na każdym odcinku takie same? (czym to łączyć to pewnie w sklepie dadzą mi jakieś kolanka, zawory itd.)
b) jaka średnica rur PP? na każdym odcinku takie same? (zamierzam je łączyć zgrzewarką, kolanka, rozgałęźniki i inne takie to pewnie też w sklepie dorzucą)

jak już to zakupie ( w ilości nie większej jak pi razy oko) to jak to położyć? pewnie woda sama płynąć nie będzie bo leniwa i trzeba ją zachęcić. Jakąś pompą? np. od pieca pociągnę rurę maxymalnie wysoko by wszystkie kaloryfery były niżej i wtedy grawitacyjnie woda sama będzie płynąć?

4. na jakiej wysokości mają być położone rurki? jaka wysokość do kaloryferów?

po założeniu rurek wykonam test szczelności i zajmę się ociepleniem ścian styropianem

Szukam tych wszystkich informacji w internecie już ponad 2 tyg. Widziałem podobne tematy, gdzie ktoś pisał co i jak ma zrobić a tylko posypały się linki do prywatnych firm i telefony komórkowe do hydraulików. Mnie nie stać zapłacić kilkatysięcy hydraulikowi, więc sam chce wszystko zrobić. Wyjdzie albo i nie, ale przynajmniej jak coś w przyszłości stanie się z instalacją to będę w stanie ją sam naprawić.

jeśli potrzebujecie więcej informacji to:
- rury do grzejników:: myślałem, żeby od pieca wyjść 3 obiegami (1 będzie zasilał pokój, kuchnie i łazienke) (2gi dwa pokoje na piętrze) ( 3ci to dwa pokoje, kuchnie i łazienke w drugiej części domu)
- kaloryferów będzie 6 ( 1 dodatkowy w przyszłości) + 2 grzejniki łazienkowe
- mogę wysłać zdjęcia domu + moje szkice w autocadzie.

aha, jak do tego połączyć bym miał ciepłą wode w kranie? zbiornik przelewowy na strychu? coś jak bojler? pewnie rury do zimnej zrobie to z pp zwykłego a do ciepłej z pp stab.

Z góry wielkie dzięki za wszelką pomoc. Napewno te informacje też innym osobom się przydadzą.

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
Niewielka pomoc

autor: Jarecki79 » 24 kwie 2007, 21:14

Myślę,że 2000-2500zł to trochę mało jak na kocioł, ale nie jest to niewykonalne. Jest kilku małych producentów, którzy robią zwykłe kociołki i myślę,że spokojnie w tej kwocie się Pan zmieści. Sam przejeżdżam koło takich 3, niestety nie w pomorskim. 2 mijam w Zach-pomorskim, wioska Moczyłki na trasie Białogard-Połczyn Zdrój oraz w Karlinie zjazd z Białogardu obwodnicą na Kołobrzeg.
3producenta mijam w woj. kujawsko-pomorskim ,tyle,że nie pamiętam czy jest to Lipno czy Sierpc, ale jest szyld przy głównej drodze, jakoś Pan znajdzie jadąc trochę wolniej.

Instalacja do kotła na paliwa stałe powinna być systemu otwartego, takie są wymogi i lepiej tak zrobić ze względu bezpieczeństwa. Norma, która mówi o instalacji: PN-91/B-02413 zabezpieczenie urządzeń ogrzewań wodnych systemu otwartego.
Naczynie przelewowe powinno mieć pojemność min.4%objętości wody w instalacji, jak znajdzie Pan lokalnego producenta piecy, niech się Pan zapyta, może takie naczynie dla Pana wykona w ramach roboty kompleksowej.

Kotłownia powinna z kolei spełniać wymogi normy PN-87/B-02411 "kotłownie wbudowane na paliwo stałe". Musi Pan zadbać o odpowiednie napowietrzenie, tj. kotłownia powinna mieć 2 otwory wentylacji grawitacyjnej o wymiarach w świetle najlepiej 14na21cm, jeden około 15cm nad podłogą, drugi pod sufitem.

O samej instalacji, z czego wykonać za bardzo nie pomogę, nie jestem instalatorem, mogę Panu podać jedynie zalecane średnice rur zabezpieczających, ale to tylko jako wskazówki a nie dane bezwzględne. W dzisiejszych czasach najszybciej i chyba w miarę tanio wykona Pan instalację w miedzi, ale pewności nie mam. Proszę w tym wypadku pamiętać, aby przynajmniej początek z kotła był możliwie dużym przekrojem a dopiero później zwężać. Do przelewu powinna być nieco grubsza rurka, w/g normy nie powinna ona mieć żadnych zaworów i powinna umożliwiać swobodne przelanie w przypadku zagotowania wody.

Więcej mam nadzieję pomogą fachowcy z dziedziny instalacji. Podziwiam,że planuje to Pan zrobić we własnym zakresie, spore wyzwanie i chyba niezła przygoda.
Jarecki
Serdecznie pozdrawiam wszystkich
na forumbudowlane.pl

xjanx
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2007, 17:39

autor: xjanx » 25 kwie 2007, 9:17

co myślicie o [link do oferty na Allegro wygasł]

mam jeszcze pytanko. Jeśli kupie piec na 200m2 a ja bym miał tylko 130m2 do ogrzania to:
a) będę musiał i tak cały piec rozpalić, przez co niepotrzebnie dużo węgla spale
b) nasypie go do pełna i po prostu rzadziej będę musiał do niego dokładać, a wydatek węgla w sumie będzie taki sam
c) wsypie mu tyle węgla ile bym wsypał do tego mniejszego pieca, a różnica będzie tylko taka ze niepotrzebnie kupiłem większy i mi miejsce zajmuje.[/url]

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
odp

autor: Jarecki79 » 25 kwie 2007, 12:00

Hej!
Piec, który jest na zdjęciu ma naklejkę CE, z tak wykonanymi drzwiczkami nie jest jednak możliwe, aby posiadał owe CE. Sprawa tego producenta, Pan szuka taniego kotła, cena z czegoś wynika. Poza tym gość na dole małym drukiem pisze ceny netto, to jest akurat zabronione na aukcjach. Mało to wszystko uczciwe....

Niech Pan poprosi przed zakupem o ten atest, którym ktoś się chwali, czyli Instytutu Techniki Grzewczej i Sanitarnej w Łodzi oraz Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu. Zapewniam Pana, że na takim ateście powinna być nazwa wyrobu, przebadany typoszereg mocy oraz dane producenta. Mocno wątpię, aby ta konstrukcja miała atest, a tym bardziej oba (nie uzasadnione ekonomicznie wykonanie tych samych badań - płatnych, w dwóch instytutach, jeżeli w ogóle ma atest, to tylko jednego z tych instytutów)) Dla mnie to jest mocno podejrzane, ale jeżeli chodzi Panu tylko o zakup sztuki pieca, niech Pan zamawia.

Nie zaleca się kupowania kotła na wyrost, jest to niekorzystne, szybciej się on zużyje. Oczywiście,że można np. nasypać tylko połowę do kotła, generalnie jednak zbyt duża moc do małego domu będzie skutkować ustawianiem małych temperatur ok.45st.C a to ma wpływ na przyspieszoną korozję. Za 5 lat taki kocioł wyląduje na złomie. Radzę jednak odpowiednio dobrać kocioł do zapotrzebowania na ciepło. Na 130m2 z prawdziwego kotła miałowego tzw. całodobowego wystarczy moc 20 max. 25kW. Na 200m2 moc między 30 a 40kW w zależności od docieplenia domu (dobór do systemu tzw. całodobowego - zasyp raz na dobę przy kotle miałowym).
Przy mocno za dużym kotle spali Pan jednak więcej węgla i w dodatku będą problemy z utrzymaniem zadanej temperatury na kotle.

Rozumiem,że szuka Pan taniej konstrukcji, kocioł UKS to tzw zwykły kopciuszek, nad paleniskiem ma tylko 2 kanaliki dymne a dalej ciepło idzie już w komin zamiast grzać instalację. Fajne jest tylko to,że dodane zostało sterowanie oraz dmuchawa, będzie troszeczkę wygodniej. Na tym poziomie cenowym raczej Pan lepszej konstrukcji nie znajdzie, można się zatem zastanowić, pisanie jednak,że konstrukcja UKS-G ma atesty z Łodzi i Zabrza i przy takich drzwiczkach CE to jednak bajka. Proszę też zauważyć,że na dole jest drobnym drukiem cena netto...

Najlepiej zadzwonić i dokładnie zapytać o cenę i koszt dowozu, ta aukcja bardziej wygląda na reklamę firmy... Sugeruję zadzwonić i się troszeczkę potargować, przecież telefon nie zmusza do zakupu. Cenowo wygląda to atrakcyjnie, wygląda na zdjęciu też nie najgorzej. Powinien być Pan zadowolony. Nie wiem co to za producent, podany tylko nr.kom i adres e-mail, żadnej nazwy firmy, trochę dziwna sprawa. Z wyglądu raczej produkcja z Pleszewa.

Ważna sprawa, do tej konstrukcji sugeruję zakup terminatora ciągu dmuchawy lub proszę się zapytać, może producent wykonał go samodzielnie w kanale doprowadzającym powietrze. Terminator ciągu służy zabezpieczeniu przed przeciąganiem temperatury na kotle poprzez komin, w konstrukcji UKS-G przy sterowaniu jest to pewne jak w banku. Jeżeli jest wbudowany to super, jeżeli nie cena to około 25-30zł, producent kotła dostarczy to urządzonko razem z kotłem. Jeszcze raz uczciwie powiem, na tym poziomie cenowym propozycja jest atrakcyjna i warta przemyślenia. :D Raczej lepszego i bardziej wygodnego nowego kotła w takiej cenie Pan nie kupi.
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
Z bliska nie jest jednak za piękny

autor: Jarecki79 » 25 kwie 2007, 12:18

Zbliżyłem te zdjęcie i muszę powiedzieć,że nie jest to jednak zbyt piękne wykonanie.
- Drzwiczki są lekko topornie wykonane, grunt jednak, żeby działały.
- Gorsza sprawa, po zbliżeniu widzę,że tabliczka znamionowa jest uniwersalna, wypisana jakimś flamastrem i co gorsza brak jest danych producenta.
Ciekawe do kogo zatem zgłaszać ewentualny problem..
- Wyczystka ma trochę koślawo przyspawaną rączkę.
-Łańcuszek jest zamocowany do wyjątkowo brzydko uspawanej rączki.

Jedyne co jest tutaj atrakcyjne to cena i fakt, że ma sterownik i dmuchawę. Przy zakupie proszę dokładnie spisać dane producenta i numer kontaktowy.

Dalej jednak mówię, że za taką cenę mimo wszystko raczej warto przemyśleć zakup.

Ostatecznie to tylko zwykły piec, który będzie w piwnicy a nie jakiś mebel czy telewizor do salonu na wystawę.
Plusy ma Pan następujące:
- sterownik oraz dmuchawa na wyposażeniu
- w razie braku prądu możliwość tradycyjnego palenia
- kocioł pomalowany i zaizolowany
- dobra cena
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

xjanx
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 24 kwie 2007, 17:39

autor: xjanx » 25 kwie 2007, 22:39

chyba z 10 minut szukałem tej ceny netto. Heh co za mendy. Jutro przedzwonie do nich i poprosze o te atesty. Ale coś czuje, że będę musiał gdzieś indziej pieca poszukać. Dzięki za radę.

W tym tygodniu chciałem rury już położyć. Myślisz, że to dobry pomysł przed zakupem pieca?
Opisze mniej więcej jak chciałem to zrobić:
grubszą rurę ze stali (połącze ją potem z piecem) poprowadzić parę metrów poziomo do rozgałęzienia. Rozgałęzi mi się (dalej poziomo) na 2 rury z PPstab (1 rura pójdzie na kaloryfery do jednej części domu, a druga do drugiej, bo to dom dwu rodzinny).

Opis 1połowy domy (drugą zrobie podobnie):
parter: grubsza rura (ta od rozgałęzienia) rozgałęzi mi się na 2 ciut cieńsze

jedna pójdzie poziomo pod podłogą do łazienki, od niej rozgałęzi się na taką samą (która pójdzie dalej do pokoju) i na cieńszą która pójdzie do grzejnika łazienkowego

dalej w pokoju znowu mi się rozgałęzi, tym razem na 2 cieńsze (jedna pójdzie do kaloryfera pionowo po ścianie do pokoju na piętrzej i druga do kaloryfera na parterze)

druga: pójdzie poziomo do kaloryfera w kuchni



Te rury które będą wychodziły z kaloryferów będą się łączyć w jedną rurę która z powrotem trafi do pieca. Tak więc po prostu rury położę, a końcówki potem podłącze jak piec dostanę. Mogę wtedy wykonać test szczelności?

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
Rury..

autor: Jarecki79 » 26 kwie 2007, 19:25

Z tymi atestami to szczerze powiem, raczej taka konstrukcja ich nie ma... Nie są one jednak wymagane prawem dla kotła tak małej mocy, nieuczciwy wydaje mi się tylko fakt pisania o owych atestach.Chodzi mi o to,że cała ta aukcja to jest reklama, małym drukiem podana cena netto, w tabeli kilka kotłów, brak podanych danych producenta, tylko nr.kom i mail, tu chodzi o to, aby sprzedać...
Raczej ten producent ma jakieś atesty, myślę jednak,że na inne konstrukcje i większej mocy. Dlatego napisałem,że ta aukcja to raczej jakaś dziwna reklama. Bardziej traktuje cały ten opis w kategorii prezentacji całej firmy a pisanie o atestach odnoszę do ogólnie posiadanych wszystkich konstrukcji a nie do tego konkretnego modelu. Cenowo jest to dobra oferta, tylko musi Pan uważać.

Wracając do rur, nie jestem instalatorem i raczej nie doradzę fachowo. W domu moim zdaniem warto położyć instalacje, w kotłowni trochę się wstrzymać, przecież nie wie Pan ostatecznie jaki wysoki będzie kocioł i gdzie będzie powrót i zasilenie.

Napiszę jedynie o średnicach rur zabezpieczających kocioł w układzie otwartym wg PN-91/B-02413
Rura bezpieczeństwa dla kotła o mocy do 40kW średnica nominalna 25mm
Rura wzbiorcza średnica nominalna 25mm

W kilku kotłowniach widziałem, że od kotła tj od zasilenia wychodziło kawałek rury i wchodziło w kolektor, z którego woda rozdzielana była na 2, czy 3 części domu.

Proszę jednak szukać takiego rozwiązania od jakiegoś instalatora.

Pozdrawiam
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

karan
Aktywny
Aktywny
Posty: 131
Rejestracja: 16 maja 2007, 19:33
Lokalizacja: Łaziska

autor: karan » 16 maja 2007, 20:05

Witam
Jarecki, a co być powiedział o innym kotle w kolorze niebieskim, mianowiecie Z....c, który z racji swojej kontrukcji i przeznaczenia tez nie powinien uzyskac certyfikatów, a w szczególności świadectwa na znak bezpieczeństwa ekologicznego. Tam gdzie mieszkam tzn. na Śląsku jest wiele takich niedomówień, żeby nie napisać niedorzeczności. Jeśli chodzi o kolektorki to sprawa nie jest skomplikowana, a uwydatnia pracę całej instalacji. Jeśli byłbyś xjanx zainteresowany fotkami np. wykonanych przez nas kotłowni to daj znac na PW.
Pozdr
Jarek

Awatar użytkownika
Jarecki79
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 3017
Rejestracja: 30 sty 2007, 15:53
Lokalizacja: wlkp
Witam

autor: Jarecki79 » 17 maja 2007, 9:07

Jeżeli chodzi o firmę Z..c to uważam, że produkty są wykonane estetycznie, w porównaniu z tym kotłem, do którego był ten link są wręcz jak "cukiereczki". Myślę,że wizualnie kociołki Z..c są na w miarę wysokim poziomie (ustawił bym swoje produkty na porównywalnym). Firma Z..c przynajmniej ma wykonane badania i jest dokument potwierdzający,że kocioł o danej nazwie i mocy posiada następujące parametry spalania. Nie ściemniają o papierach, których dana konstrukcja nie posiada a ja pisząc o wcześniejszym wyrobie głównie to miałem na myśli. Aukcja tamtego produktu przedstawiała wszystkie możliwe atesty, które są dostępne na rynku, było to poprostu wielkie kłamstwo. Ukryta szczelnie cena netto, kociołek był wręcz brzydki, całość była mocno podejrzana, bez adresu producenta, tabliczka znamionowa była bez danych producenta i nazwy konstrukcji, brak numeru stacjonarnego. Chciałem zwrócić uwagę na to,że być może był to jakiś zwyczajny oszust.

Sądzę,że zajmuje się Pan instalacją, może pomoże Pan temu uczestnikowi na forum (xjanx). Podziwiam go,że ma zapał do samodzielnego wykonania całej roboty, przyda mu się Pańska pomoc. Fajnie,że jest jeszcze kilku zaradnych ludzi z zapałem...

Pozdrawiam :D
Jarecki

Serdecznie pozdrawiam wszystkich

na forumbudowlane.pl

astim
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 518
Rejestracja: 25 kwie 2006, 22:39
Lokalizacja: Lublin

autor: astim » 20 maja 2007, 11:59

podziwiam zapał.
jeśli jesteś laikiem - jak sam piszesz, to jednak poczytaj trochę o ogrzewaniu w literaturze fachowej, nie zdawaj się tylko na opinie na forum.
ogrzewanie to dość skomplikowana dziedzina, a błedy trudno wyeliminować.
pozdrawiam serdecznie

karan
Aktywny
Aktywny
Posty: 131
Rejestracja: 16 maja 2007, 19:33
Lokalizacja: Łaziska

autor: karan » 01 cze 2007, 14:15

Astim troszeczkę się z tobą niezgodzę, bo sądzę iż łatwiej naprawić w c.o. i wod-kan. niż np. w elewacjach czy pokryciach dachowym.
Pozdr


Wróć do „Instalacje grzewcze i ogrzewanie domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Dot [Bot] i 99 gości

Gotowe projekty domów