Problem jest tylko taki że taka interpelacja poselska już istnieje. W załączniku treść pytania oraz odpowiedzi. Dodałem tą interpelację do swoich dokumentów o warunki zabudowy, konkretnie to wysłałem Gminie na maila, ponieważ dokumenty złożone były już wcześniej, mają się z tym zapoznać, przed wydaniem jakiejś decyzji. W załączniku treść, dodatkowo dodam tekstowo poniżej:
Dla zainteresowanych jest to interpelacja 41909 z 2023 roku.
Pani
Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na interpelację Pana Posła Pawła Szramki z dnia 29 czerwca 2023 r. w sprawie
możliwości posadowienia budynku mieszkalnego przy elektrowni wiatrowej
(sygn. K9INT41909), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz.U. z 2023 r. poz. 977), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenia
inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania terenów
następuje w MPZP. Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, w przypadku braku MPZP określenie sposobów zagospodarowania
i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie
elektrowni wiatrowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 724), postępowania w przedmiocie wydania
decyzji o warunkach zabudowy dotyczące budynku mieszkalnego mogły być prowadzone
przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy na podstawie przepisów
dotychczasowych (tj. przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie omawianej
ustawy). Powyższe oznacza, że termin, w którym istniała możliwość wydania decyzji
o warunkach zabudowy na podstawie ówczesnych przepisów (tj. bez uwzględniania
odległości, o której mowa w art. 4 ustawy inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych)
upłynął z dniem 16 lipca 2019 r.
Zgodnie z art. 15 ust. 8 ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w ciągu
72 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy dopuszczone zostało uchwalanie planów
miejscowych przewidujących lokalizację budynku mieszkalnego, na podstawie przepisów
dotychczasowych (tj. przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie omawianej
ustawy) - czyli bez uwzględniania położenia elektrowni wiatrowej. Termin ten upłynął w dniu
16 lipca 2022 r.
Powyższe ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób osoby posiadające sąsiednie działki mogły
uzyskać stosowne zgody na wybudowanie budynków mieszkalnych.
Przechodząc do wyjaśnienia aktualnie obowiązującego stanu prawnego, należy przytoczyć
regulacje zawarte w ustawie z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie
elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 553), która
wprowadziła zmiany w zakresie zasady odległościowej. Ustawa ta utrzymuje generalną
zasadę, zgodnie z którą odległość nowej elektrowni wiatrowej od istniejącego budynku
mieszkalnego nie może być mniejsza niż 10-krotność wysokości planowanej elektrowni
wiatrowej. Odległość ta może zostać zmniejszona przez radę gminy w ramach uchwalonego
MPZP. Jednakże, ze względu na kryteria bezpieczeństwa wyznaczona w MPZP odległość nie
może być mniejsza niż 700 m.
Należy jednak podkreślić, że inne zasady dotyczą sytuacji, w której elektrownia wiatrowa już
istnieje (inwestycja uzyskała ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę przed dniem
wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz
niektórych innych ustaw - tj. 23 kwietnia 2023 r.), a budowany lub lokalizowany jest budynek
mieszkalny. W takim bowiem przypadku nowelizacja ustawy o inwestycjach zniosła zasadę
odległościową dla lokalizowania lub budowy budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji
mieszanej, od elektrowni wiatrowej. Innymi słowy,
budynek mieszkalny nie musi spełniać
wymogu zachowania odległości, o której wyżej mowa, od elektrowni wiatrowej.
Omawiana zasada wynika z art. 12 nowelizacji ustawy o inwestycjach, który wprost
wskazuje, że w przypadku lokalizowania budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji
mieszanej na podstawie MPZP, nie stosuje się przepisu art. 4 ust. 4 ustawy zmienianej
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, o ile elektrownia wiatrowa posiada
ostateczne pozwolenie na budowę. Oznacza to, że dzięki art. 12 umożliwione zostało
sąsiedztwo budynku mieszkalnego nawet w odległości 630 m od elektrowni wiatrowej, o ile
elektrownia ta posiada powyżej wspomniane pozwolenie na budowę.
Odnosząc się do kwestii wydawania aktów wykonawczych, informuje się, iż z uwagi na brak
ustawowej podstawy prawnej do takich działań Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie
prowadzi prac legislacyjnych nad rozporządzeniem, które jeszcze bardziej szczegółowo
regulowałoby kwestie posadowienia budynków mieszkalnych w sąsiedztwie elektrowni
wiatrowej. Przyjąć należy, że dokonana nowelizacja ustawy o inwestycjach wraz z innymi
właściwymi aktami prawa, regulują ten obszar wystarczająco precyzyjnie.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza odpowiedź jest jedynie wyjaśnieniem, a nie
interpretacją przepisów prawa, gdyż Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie jest właściwe
w sprawie dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa. Ponadto należy zaznaczyć,
że w sprawach indywidualnych wiążącej interpretacji legalnej, czy też funkcjonalnej,
powszechnie obowiązujących przepisów prawa może dokonać wyłącznie sąd powszechny.
Z wyrazami szacunku
Ireneusz Zyska
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
/ – podpisany cyfrowo/