Witam ponownie.
Na tyle na ile potrafię postaram się Panu odpowiedzieć natomiast sprawa z wilgocią nie jest prosta a czasem nie ma wręcz idealnego rozwiązania pomimo, ze u sąsiadów jest ok. Ja tez mieszkam w nowym bloku na poddaszu, blok jeszcze schnie z wilgoci technologicznej i budowlanej dodatkowo wilgoć użytkowa. Też nie mam pochłaniacza w kuchni bo planuję kupić coś lepszego a nie jakieś badziewie za 200zł. I wszyscy na poddaszu mamy problem z wilgocią a sąsiedzi za pięter niższych nie mają wilgoci prawie wcale. Fakt że są to czasem single którzy jedzą tylko zamówione jedzenie i mają 1 pranie na tydzień i to w sobotę kiedy sprzątają i tak
mieszkanie przewietrzą.
Więc co do wilgoci oprócz tego, że zawodowo powinienem wiedzieć jak projektować by jej uniknąć to osobiście przerobiłem małą wojnę, która mam nadzieję dobiega końca bo mija właśnie drugi sezon grzewczy w budynku a tyle ( ok 2 lata) trwa schnięcie nowego budynku. Czyli 2 sezony grzewcze bo jak wiadomo w lecie budynek nie wyschnie a tylko przy dużej różnicy temperatur wewn i zewn (im zimniejsze powietrze tym mniej w nim wilgoci).
Także i Pan wyrobi sobie doktorat z wilgoci tylko trzeba uważnie obserwować zjawiska, znać parametry własnego obiektu i być cierpliwym. Nie ma skutków bez przyczyny. Kwestia trafnej diagnozy.
A więc:
- co to znaczy, ze okna są źle zamontowane? zawiewa ze styku ze ścianą, spod parapetu, zawiewa z samych okien (wada okien?) a może przemarznięte profile? Ale Pan ma chyba okna drewniane więc te nie przemarzną. Gdyby Panu zawiewało z okien to dodatkowo powinno pobudzić wentylację natomiast w razie zaistnienia mostków cieplnych głównie przy szpaletach powinno być to widoczne gdyż tam wykropli się wilgoć. Wtedy montaż jest nieprawidłowy. Dookoła ramy okna izolacja (styropian) powinien z zewn. zachodzić na min 4-5cm na ramę okna. Rama ma grubość min. ok 8cm więc widoczna rama z zewn. powinna mieć grubość ok 3-4cm. Ale Pan ma dom w ogóle nie ocieplony także ma Pan na bank mostki na całym obwodzie okna. Stąd na jego obrzeżach wilgoć wewnątrz. Gdyby pan zmierzył poziom wilgotności w powietrzu wilgotnościomierzem przekonał by się Pan czy powód występowania/wykraplania się wilgoci to nieocieplony budynek czy może nadmierna ilość wilgoci w powietrzu. Wygląda na to że to pierwsze czyli wilgoci jest normalna użytkowa ilość natomiast wykrapla się na oknach ze względu zbyt niskiej temperatury przegród budowlanych. Albo wynajać na 2-3 dni pochłaniacz wilgoci który wyciągnie wilgoć z powietrza jeżeli będą schodzić duże ilości wody np. od 3 - 5 litrów/dobę to znaczy że wilgoci jest zbyt dużo a więc słaba wentylacja a jeżeli zejdzie wody od 1-2 l/dobę w ciągu doby z pomieszczenia to nie jest aż tak strasznie dużo. Przy temp. ok. 20 stopni C pokój o pow. 20m2 i wys. 2.50m zawiera ok 1,5l w powietrzu. Ale jak mówiłem jaką ma Pan wilgotność pokazałby pomiar wilgotnościomierzem. Powinno być do 30% wg PN natomiast optymalnie jest 40-60%.
Standardowe kratki to 14x20cm, niektórzy z braku pionów wentylacyjnych robią tak że dzielą kratkę na pół dla okapu czy piecyka i pół zostawiają na wentylację grawitacyjną nie jest to prawidłowe.
Co do samej wentylacji zasada jest taka że każde pomieszczenie wilgotne powinno mieć odprowadzenie zużytego powietrza tj. (łazienka, kuchnia, pralnia i garderoba) a każde pomieszczenie gdzie się przebywa (sypialnia, pokój dzienny, pokoje inne) doprowadzenie powietrza przy czym droga przebycia powietrza świeżego do wentylacji powinna być jak najdalsza np. od dwóch przeciwległych narożnikach pomieszczeń.
Co do wentylatorów wyciągowych to nie wiem jak one działają jeżeli ma Pan np. firmy Dospel lub innej zajmującej się profesjonalnie wentylacją to można temu zaufać a jak inny "wiatraczek" za parę zł. to jaką a Pan pewność czy ten wentylator wyciąga powietrze, zasysa czy może mieli tylko w kółko?
Co do ocieplenia domu to oczywiście że spowoduje ono uszczelnienie budynku i zwiększenie ciągu grawitacyjnego bo temperatura zamiast uciekać przez ściany uciekać będzie głównie wentylacją. Z czego ma Pan ściany zewnętrzne max w poprzek 29cm może thermomax? To dobre materiały ale jak Pan dał maxa wzdłuż na 19cm z oszczędności to katastrofa. W taki sposób pustak w ogóle nie trzyma temperatury bo dzielą Pana od zewn. tylko 2 warstwy 1cm cegły + ewentualnie tynk 1,5cm.
Tak czy siak jeżeli będzie Pan ocieplał budynek to proszę dać min. 15cm a w miejscach mostków termicznych (nadproża, wieńce itp) - 20cm, włączając w to grubość tynku mineralnego.
Podsumowując muszę się częściowo wycofać z poprzedniej diagnozy bo może zdarzyć się że ilość wilgoci w mieszkaniu jest dopuszczalna a winę za wszystko ponosi nie ocieplony budynek i dlatego wilgoć pomimo prawidłowego ciągu wykrapla się na zbyt zimnych elementach przegród budowlanych.
Pozdrawiam