Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

Koszt budowy domu lub remontu to często najważniejsza kwestia, decydująca o rozpoczęciu prac, wyborze technologii lub wykonawcy. W tym dziale uzyskasz odpowiedzi na pytania dotyczące realnych kosztów budowy, rady jak zaoszczędzić i jak budować z określonym budżetem.

Moderator: Redakcja e-mieszkanie.pl

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 16 wrz 2010, 10:48

Witam , ciag dalszy scenariusza dzialan zwiazanych z budowa domu , przechodzimy przez kluczowe momenty zanim mury zaczna sie piac do gory , wymienie je teraz :

-wizyta geodety ktory musi wytyczyc wymiary domu na dzialce zgodnie z zatwierdzonym projektem i wpisem do ksiazki budowy.

-wykop pod fundament- z reguly projektant zaklada, ze warunki gruntowe sa korzystne ale tak naprawde jak sa okazuje sie po wykonaniu wykopow pod fundamenty , jest to czas aby uprawniona osoba np.architekt jesli podpisaliscie z nim umowe o nadzor autorski budowy lub wyznaczony przez was specjalista –inspektor nadzoru , powinina ocenic rodzaj gruntu i jego jednorodnosc , czasem na jednej dzialce spotyka sie dwa rodzaje gruntu na przyklad piasek i glina.

-kolejny etap zwiazany z fundamentami to odbior zbrojenia i szalowania przed zalaniem betonem ,dobrze wykonany fundament to solidna podstawa domu , wazne aby byl wykonany zgodnie z projektem tzn. nie tylko zbrojenie , wymiary ale tez rodzaj betonu jakiego uzyto do fundamentow

-kolejny etap po niezbednej przerwie technologicznej na wyschniecie betonu to przeciwwilgociowa izolacja fundamentu zanim zostanie on przysypany ziemia .

-nastepny etap to przygotowanie i wlasciwe ulozenie (szczelne, polaczenia ) z wyprowadzeniem na zewnatrz murow fundamentowych , kanalizacji odplywowej z miejsc w ktorych wedlug planu bedzie kuchnia i lazienka.

-kolejny etap to zasypanie piaskiem lub tluczniem(kruszonym kamieniem ) wewnetrznych powierzchni w przyszlym budynku i zrobienie izolacji poziomej oddzielajacej grunt od pierwszej warstwy podlogi parteru tzw zacierki betonowej , po wyschnieciu ktorej mozna przystepowac do budowy scian zewnetrznych parteru .

Ok, dosc na teraz , wracam do pracy , ciag dalszy w nastepnym poscie ,pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 21 wrz 2010, 10:03

Witam , napisze dzisiaj kilka zdan na temat finansowania budowy domu , w czasie budowy wlasnego domu bedzie wiele momentow kiedy bedziecie potrzebowac gotowki zeby za cos zaplacic , aby ogarnac finanse powinno sie zaplanowac wydatki inaczej mowiac zrobic plan przeplywu gotowki , zrobic zestawienie przewidywanych wydatkow w kolejnych etapach budowy i porownac z dostepnymi funduszami . Jak go zrobic? , mozna na papierze z kalkulatorem w reku albo skorzystac z jakiegos komputerowego arkusza kalkulacyjnego.Rozpoczynamy od okreslenia calkowitych wydatkow zwiazanych z inwestycja , dzielimy wydatki na kolejne etapy budowy.
Plan okresla fundusze ktorymi dysponujemy w gotowce na budowe domu , ewentualne przychody z kolejnych wyplat za prace ,pozyczki od rodziny , znajomych lub (np. ze sprzedazy mieszkania czy krotkoterminowy kredyt gotowkowy na zalatanie niewielkiej dziury w budzecie)
Po wypisaniu wszystkich danych o zrodlach finansowania i kwotach nalezy wpisac kwoty wydatkow w kolejnych miesiacach budowy/etapach. Koszty budowy obejmuja wiele pozycji , uzgodniony z wykonawca jesli go wynajmiecie harmonogram budowy okresla jakie roboty beda wykonane , kiedy sa planowane zakupy materialow w jakiej ilosci i ile trzeba bedzie zaplacic. Trzeba przewidziec rezerwe na nieprzewidziane wydatki siegajaca 10-15% ogolnych kosztow budowy (doswiadczeni budowlancy mowia zrob kosztorys budowy pomnoz go przez 3 a moze zmiescisz sie w kosztach – jest w tym troche prawdy) skad sie to biora takie rozbieznosci , poniewaz nikt z nas budujacych po raz pierwszy nie ma wlasciwego doswiadczenia w sporzadzaniu takich planow finansowych –trudno przewidziec wszystkie wydatki , moze warto wynajac do pomocy fachowca. Kiedy skonczy sie gotowka musimy wspierac sie kredytem bankowym na budowe domu –to generuje kolejne wydatki takie jak koszty otrzymania kredytu-prowizja bankowa, wycena nieruchomosci ,wpis do ksiegi wieczystej itp.
Z porownania dostepnych srodkow i wydatkow planowanych w poszczegolnych etapach budowy lub miesiacach powstaje saldo miesieczne , jesli jest ujemne to oznacza pustke w kieszeni czyli deficyt srodkow, nalezy wtedy sprawdzic czy nie ma mozliwosci zlikwidowania przyczyny deficytu , np -opoznic wydatki , rozlozyc je na raty albo przyspieszyc dzialania zwiazane z pozyskaniem gotowki na finansowanie prac. Opracowanie takiego standardowego planu finansowania budowy jest pracochlonne , skomplikowane i nie jest latwe , wiele elementow planu mozna do niego naniesc dopiero po uzgodnieniach z firma ktora ma nam budowac dom np. terminy poszczegolnych prac, konkretny przyklad zwiazany z etapowoscia wykonania fundamentow (wykopy fundamentow, wynajecie koparki lub recznie-platnosc , zakupy pretow zbrojeniowych –platnosc, szalunki wykopu+ wykonanie zbrojenia-platnosc , odbior przez inspektora przed zalaniem betonu-platnosc , zakup betonu-platnosci i tak dalej )
Ramowy , szkieletowy plan finansowania powinnismy zrobic juz na etapie ogolnego planowania budzetu , w nastepnym poscie podam konkretne przyklady kosztow budowy domku o powierzchni 100m2 , teraz wracam do pracy , pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 22 wrz 2010, 12:42

Witam , do kazdej budowy nalezy sie dobre przygotowac ,w pakiecie z gotowym projektem architektonicznym dostajemy - zbior rysunkow, rzutow, przekrojow, opisow itp. , projekt domu jest robiony w dwoch skalach 1:100 lub 1:50 , ten drugi w mniejszej skali pokaze wiecej detali. Na rysunkach pokazany jest rozklad pomieszczen , ich powierzchnie , wymiary , lokalizacje drzwi ,okien , kominow, schodow. Aby na podstawie projektu architektonicznego mozna bylo dostac pozwolenie na budowe musi byc on rowniez projektem budowlanym dostosowanym do konkretnej dzialki , jej wymiarow , np. fundamenty musza uwzgledniac warunki gruntowe . Projekt budowlany zawiera wiele elementow na wstepie informacje –adres budowy, nazwisko inwestora czyli wasze, nazwisko architekta z adresem , projekt zagospodarowania dzialki, oraz projekty instalacji wewnetrznych (elektrycznej ,grzewczej ,wodno-kanalizacyjnej), projekt przylaczy mediow .
Aby znalesc odpowiedzi na wazne pytania, jakie prace trzeba bedzie wykonac , ile beda kosztowaly i jak dlugo trwaly , nalezy zlecic wykonanie kosztorysu inwestorskiego fachowcom , pracowni architektonicznej ktora sprzedala nam projekt lub zlecic odrebnie specjaliscie od kosztorysow, im dokladniejszy jest projekt wykonawczy zawierajacy duzo szczegolow tym blizszy rzeczywistych kosztow budowy bedzie kosztorys.
Juz 2 tys. lat temu w traktacie Witruwiusza „O architekturze ksiag dziesiec” mozna znalezc stwierdzenia: ...architekt, podejmujac sie zamówienia , okresla z góry, za jaka cene je wykona. Po złozeniu kosztorysu... Tak wiec juz wówczas oczywiste było pojecie ceny opartej na kosztorysie.
Kosztorys jest tak waznym elementem planowania kosztow budowy , ze bledem byloby pominiecie go ze wzgledu na koszt jego sporzadzenia (200-300 funtow w Anglii lub ok 500-1000zl w Polsce) . Profesjonalny kosztorys pozwoli uniknac sytuacji w ktorej w trakcie budowy trzeba wykonac jeszcze wiele prac a pieniadze sie skonczyly.
Profesjonalny kosztorys pozwoli inwestorowi czyli Wam zdecydowac o wyborze finansowania budowy , dostarczy wiedzy o calkowitych kosztach budowy i podpowie jak ja finansowac , jesli bedziecie potrzebowac kredyt to na jaka kwote i kiedy na poczatku budowy czy w trakcie trwania . Znajac koszty poszczegolnych prac mozemy zdecydowac o etapowym finansowaniu budowy w pierwszej kolejnosci wykonujac najpilniejsze prace a ktore odlozymy na nastepny rok .
Kosztorys pokaze ile to bedzie kosztowalo , czesto decydujemy sie rozpoczac zyciowa inwestycje nie majac swiadomosci jakie koszty nas czekaja , byc moze trzeba bedzie zmienic planowany wysoki standard domu i dokonac zmian w gotowym projekcie np. zamiast drogiej dachowki ceramicznej zastosowac cementowa lub nietypowe okna zastapic standardowymi tanszymi o 30-40%.
Kosztorys pomoze nam ocenic oferte cenowa firm ktore maja nam wybudowac dom i wybrac najlepsza , bez kosztorysu nie mamy odniesienia i nawet najtansza oferta wykonawcy moze byc znacznie zawyzona , czesto zdarza sie, ze wykonawcy zanizaja kwoty swojej oferty i dopiero w trakcie budowy okazuje sie jak duzo trzeba doplacic, wiarygodnosc oferty mozemy porownac z profesjonalnym kosztorysem .
Na podstawie dobrego kosztorysu mozemy rozliczac wykonawce z wykonanych prac i zuzytych materialow budowlanych ,bo kosztorys zawiera zestawienie materialow , ich ilosc oraz wyszczegolnia wszystkie prace ktore trzeba wykonac , z dobrym kosztorysem w reku mozna zamawiac materialy samemu lub rozliczac z zakupow wykonawce jesli to on je kupuje w naszym imieniu.
Kosztorys pozwoli nam podjac decyzje o wyborze wykonawcy naszego domu , nalezy odrzucic oferty wykonawcow z cena 40-50% nizsza niz w kosztorysie i oferty z cena 50-75-100% wyzsza.
Wybierajac wykonawce poproscie go o wykonanie harmonogramu z uwzglednieniem projektu i zalozonego przez Was czasu budowy (np.6miesiecy) oraz referencje (radze je sprawdzic ,dzwoniac do osob ktore te referencje wystawily-(w Anglii normalna praktyka)
Pamietajcie o podpisaniu umowy z wykonawca okreslajac w niej co kiedy i za ile a dokladnie zakres prac zgodny z projektem ,date rozpoczecia i zakonczenia poszczegolnych etapow/robot oraz calej budowy ,za ile czyli cene wynegocjowana w umowie na kompleksowe wykonanie domu , nie zapomnijcie o gwarancji na wykonane prace ktora powinien dac Wam wykonawca .
Oprocz kosztorysu ktory pozwala na planowanie wydatkow ,harmonogram robot przyda sie do kontrolowania postepu prac i rozliczanie wykonawcy z umowy , z kosztorysu wiemy ile a z harmonogramu kiedy trzeba placic , harmonogram umozliwia planowanie zakupow materialow , jesli budowe prowadzimy w systemie gospodarczym harmonogram powinien sporzadzic wynajety przez nas kierownik budowy. Harmonogram zawiera wszystkie prace w kolejnosci wykonywania oraz czas niezbedny do jego wykonania (ilosc godzin przyjmuje sie z kosztorysu x ilosc pracownikow do jego wykonania )
O kosztach w nastepnym poscie teraz jestem juz zajety ,pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 23 wrz 2010, 11:19

Witam , napisze dzisiaj kilka zdan na temat koniecznosci sporzadzenia kosztorysu i umowy z wykonawca przed rozpoczeciem budowy . Kosztorys , kosztorysowi nie jest rowny , kosztorysy moga wskazywac bardzo duza rozbieznosc cen , nawet 100% - wszystko zalezy od zastosowanej technologii budowy ( jedne technologie drozsze inne tansze) , od cen i jakosci materialow budowlanych (duza rozpietosc cen) , od standardu wykonczenia itp,itp. dobrym rozwiazaniem jest opracowanie 2-3 wersji kosztorysu w zaleznosci od wykorzystanych materialow na budowe ,zapytajcie architekta czy wybrany przez was projekt domu jest drogi czy tani w budowie . Wersji kosztorysu jest conajmniej kilka , moze byc kosztorys: inwestorski , ofertowy , zamienny lub powykonawczy – oto czym sie roznia te kosztorysy : --kosztorys inwestorski to kosztorys sporzadzony przez architekta lub profesjonalnego kosztorysanta w ktorym ustala sie wartosc zamowienia (budowy domu) na podstawie dokumentacji projektowej ,specyfikacji technicznej , w ktorym okresla sie rynkowa cene za wykonanie kolejnych etapow budowy i calosci kosztow budowy , stanowi on podstawe do dyskusji z przyszlym wykonawca budowy , ktory moze go zaakceptowac lub odrzucic ewentualnie przedstawic swoj kosztory ofertowy
--kosztorys ofertowy przedstawia Wam wykonawca przed podpisaniem umowy jako jego propozycja wynagrodzenia za wykonanie umowy (budowy domu)
--Kosztorys zamienny stanowi kalkulacje zmiany cen ustalonych w kosztorysie ofertowym i jest wykonany przez wykonawce po wykonaniu robot z uwagi na zmiany zakresu robot w trakcie budowy ktorych nieprzewidziano we wstepnuym kosztorysie ofertowym
--kosztorys powykonawczy jest sporzadzony przez wykonawce to kalkulacja wynagrodzenia wykonawcy po wykonaniu robot wtedy gdy nie bylo wczesniejszego kosztorysu ofertowego i inwestor czyli Wy zgodzilscie sie na takie rozwiazanie spotyka sie rowniez tzw slepy kosztorys – ten rozni sie od pozostalych tym ze nie ma w nim cen tylko zakres robot do wykonania i niezbednych materialow
W umowie z wykonawca ktora radze podpisac przed rozpoczeciem prac (wraz z zalaczonym harmonogramem robot i harmonogramem platnosci ) , powinniscie zaznaczyc , ze wyplacanie kolejnych rat wynagrodzenia wykonawcy uzaleznione bedzie od postepu prac na budowie . Przedstawie Wam typowy harmonogram platnosci :
•10% – przy podpisaniu umowy,
•20% – po wykonaniu robót ziemnych, fundamentowych i przyłączy,
•20% – po wykonaniu stanu surowego zamkniętego,
•20% – po wykonaniu instalacji wewnętrznych,
•30% – po zakończeniu budowy i uporządkowaniu terenu.
Wynagrodzenie wykonawcy może być ustalone ryczałtowo lub na podstawie kosztorysu. Jeśli w umowie określi sie wynagrodzenie ryczałtowo (a więc poda się z góry określoną cenę za wszystkie zamówione prace), to wykonawca nie może żądać podwyższenia zapłaty. Wykonawcy wolą więc rozliczać się na podstawie kosztorysu, czyli na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów. Jeśli przedstawią inwestorowi wstępny kosztorys i zastrzegą w umowie, że ostateczne rozliczenie nastąpi na podstawie kosztorysu powykonawczego, mogą żądać podwyżki, jeśli z ostatecznych wyliczeń wynika, że budowa drożej kosztowała. W takim wypadku warto zastrzec, o ile maksymalnie może wzrosnąć wynagrodzenie. W żadnym jednak wypadku wykonawca nie może żądać dopłaty za wykonanie koniecznych robót, których nie ujął w sporządzonym przez siebie kosztorysie, chyba że mimo zachowania należytej staranności nie mógł ich przewidzieć. Ostrzegam przed wyplaceniem wykonawcy znacznych kwot na wstepie zanim ruszy budowa , czesto firmy budowlane czyli nasz wykonawca oczekuja sporej zaplaty na wstepie , na dzien dobry .Gdy podpiszecie umowe w ktorej zgodzicie sie na narzucony Wam przez wykonawce tryb platnosci klamka zapadla , odstapienie przez Was od zawartej umowy wiaze sie ze strata wyplaconego wstepnie zadatku , zalecam duza rozwage zanim podpiszecie niekorzystna dla siebie umowe z wykonawca , jesli probuje on narzucic swoje sztywne warunki lepiej zrezygnowac i poszukac innego wykonawcy aby uniknac klopotow i zbednych stresow w przyszlosci.
Dobre zaplanowanie kalendarza budowy w ktorym beda spisane terminy wykonania poszczegolnych prac np -roboty ziemne , roboty fundamentowe, sciany konstrukcyjne, stropy, konstrukcja i pokrycie dachu ,budowa scianek działowych ,montaz okien i drzwi zewnętrznych , montaz podlog i drzwi wewnętrznych, prace wykończeniowe- instalacje elektryczne ,wodne ,co , kanalizacyjne ,wykonanie elewacji zewnetrznych oraz uprzatniecie placu budowy . – ulatwi prowadzenie i kontrolowanie budowy ktora mozna aplanowac na miesiace lub lata ( w systemie gospodarczym gdy sa pieniadze na kontynuacje budowy). Na koniec wroce jeszcze do harmonogramu budowy bo jest on tak naprawde potrzebny wszystkim ,robotnikom, kierownikowi budowy i wam czyli inwestorom lub wyznaczonemu przez Was inspektorowi nadzoru a blizej –robotnicy moga obliczyc ile i w jakim czasie zarobia , kierownik budowy dyscyplinuje robotnikow do pracy zgodnie z wyznaczonymi terminami oraz zamawia materialy budowlane we wlasciwym czasie i ilosci a Wam inwestorom pozwala na kontrole postepu robot
Jak wyglada taki harmonogram –czesto to mniej lub bardziej rozbudowana tabela zawierajaca istotne informacje ,wazne aby byly w nim wymienione wszystkie prace i ich ilosc np w m3 wykop pod fundament ,albo montaz przeciwwilgociowej izolacji fundamentu w m2, albo ilosc montowanych drzwi ,okien w sztukach itp. obok zakresu prac , wyliczona ilosc dni do wykonania pracy , kalendarz dni i tygodni w ktorych praca bedzie wykonana , mozna go bardziej rozbudowac o czas wynajmu sprzetu typu koparka czy dzwig .

Ok , sadze , ze wystarczy na ten temat informacji , pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 23 wrz 2010, 14:38

Witam , znalazlem w necie ciekawe zestawienie porownawcze zrobione na podstawie materialow zamieszczonych w literaturze fachowej przez producentow, na temat wyboru technologii budowy scian domu.Porownano parametry scian domow wykonanych w czterech technologiach :
1-sciana jednowarstwowa z pustaka poryzowanego
2-sciana dwuwarstwowa z suporexu
3-sciana trojwarstwowa skladajaca sie z pustaka ceramicznego +docieplenie +cegly klinkierowej
4-najnowoczesniej prefabrykacji skladajacej sie z 3 warstw-beton konstrukcyjny+docieplenie +beton elewacyjny. Porownano wiele cech fizycznych i uzytecznych tych technologii , a oto wyniki :

Opis scian :
1- jednowarstwowa -44cm ceramika poryzowana
2-dwuwarstwowa -25cm+10cm docieplenie
3-trojwarstwowa murowana 12cm+10cm+25cm
4-prefabrykowana betonowa-6cm+15cm+14cm

Trwalosc( wytrzymalosc wartwy zewnetrznej )
1- jednowarstwowa -dobra
2-dwuwarstwowa - bardzo słaba, łatwo uszkodzic elewację,
3-trojwarstwowa murowana - bardzo dobra
4-prefabrykowana betonowa- bardzo dobra

Przewidywana trwalosc w latach
1- jednowarstwowa -15-20lat
2-dwuwarstwowa -15-20lat
3-trojwarstwowa murowana – wiecej niz 30lat
4-prefabrykowana betonowa- wiecej niz 50 lat

Przewidywany czas odnawiania elewacji
1- jednowarstwowa –malowanie raz na 5 lat
2-dwuwarstwowa - malowanie raz na 5 lat
3-trojwarstwowa murowana – nie wymaga malowania
4-prefabrykowana betonowa- nie wymaga malowania

Odpornosc na wandalizm, celowe mechaniczne zniszczenie
1- jednowarstwowa –odporna
2-dwuwarstwowa – nieodporna
3-trojwarstwowa murowana – odporna
4-prefabrykowana betonowa- odporna

Izolacyjnosc akustyczna (dB-decybele)
1- jednowarstwowa –46dB
2-dwuwarstwowa – 50dB
3-trojwarstwowa murowana – 46dB
4-prefabrykowana betonowa- 58dB

Izolacyjnosc cieplana
1- jednowarstwowa –0,29 W/m2/K
2-dwuwarstwowa – 0,25 W/m2/K
3-trojwarstwowa murowana – 0,25 W/m2/K
4-prefabrykowana betonowa-0,22 W/m2/K

Zarysowania i spekania elewcji prowadzace do zawilgocenia izolacji
1- jednowarstwowa –nie dotyczy
2-dwuwarstwowa –tak zmniejszy sie izolacyjnosc
3-trojwarstwowa murowana – tak zmniejszy sie izolacyjnosc
4-prefabrykowana betonowa-nie dotyczy

Komfort cieplny (wymagane przepisami 10godzin)
1- jednowarstwowa –12godzin
2-dwuwarstwowa –12 godzin
3-trojwarstwowa murowana –12 godzin
4-prefabrykowana betonowa-8,5godziny

Zdrowie-promieniotworczosc naturalna materialow (w milisilvertach)
1- jednowarstwowa –0,52
2-dwuwarstwowa –0,17
3-trojwarstwowa murowana –0,52
4-prefabrykowana betonowa-0,21

Wydzielanie substancji szkodliwych
1- jednowarstwowa –nie wydziela
2-dwuwarstwowa –wydziela w poczatkowym okresie
3-trojwarstwowa murowana – nie wydziela
4-prefabrykowana betonowa- nie wydziela

Warunki pogodowe w czasie budowy
1-jednowarstwowa –bez mrozu i deszczu
2-dwuwarstwowa – bez mrozu i deszczu
3-trojwarstwowa murowana – bez mrozu i deszczu
4-prefabrykowana betonowa- nawet w mroz

Czas budowy jednej kondygnacji scian o powierzchni 150m2
1- jednowarstwowa –8tyg/10h pracy dziennie
2-dwuwarstwowa –11 tyg/10h pracy dziennie
3-trojwarstwowa murowana –15 tyg/10h pracy dziennie
4-prefabrykowana betonowa- 10 godzin !!!

Przerwy technologiczne
1-jednowarstwowa –tak
2-dwuwarstwowa –tak
3-trojwarstwowa murowana –tak
4-prefabrykowana betonowa-nie

Zabezpieczenie etapow budowy przed deszczem
1-jednowarstwowa –tak, przed deszczem
2-dwuwarstwowa – tak , przed deszczem
3-trojwarstwowa murowana –tak ,przed deszczem
4-prefabrykowana betonowa-niepotrzebne zabezpieczenie

Skala trudnosci technicznej wybudowania sciany
1-jednowarstwowa –latwa
2-dwuwarstwowa –latwa
3-trojwarstwowa murowana –bardzo trudna
4-prefabrykowana betonowa-wykonana w fabryce

Wilgotnosc nowowybudowanego domu
1-jednowarstwowa –odsychanie do 1 roku
2-dwuwarstwowa – odsychanie do 5 lat
3-trojwarstwowa murowana – odsychanie do 2 lat
4-prefabrykowana betonowa-pozbawiona wilgoci technologicznej

Koszty utrzymania
1- jednowarstwowa –mostki cieplne podwyzszaja zuzycie energii na ogrzewanie do 60%
2-dwuwarstwowa –do kosztow nalezy doliczyc koszty odnowienia i wymiany calkowitej elewacji po 20 latach
3-trojwarstwowa murowana – sciany ze wzgledu na wady w wykonawstwie nigdy nie osiagaja zalozonych parametrow
4-prefabrykowana betonowa-zminimalizowanie mostkow cieplnych gwarantuje spelnienie wymagan dla domow energooszczednych.
Sadze ,ze dla wielu z was czytelnikow tego forum zainteresowanych tematem budowy wlasnego domu te wyniki dadza duzo do myslenia , pozdrawiam z Anglii

PS w wolnym czasie (weekendy )zwiedzam stara historyczna Anglie , robie zdjecia -to moje hobby , wyszukuje w necie ciekawostki historyczne zwiazane z odwiedzanymi miastami i katedrami i wrzucam na portal dla milosnikow podrozy i fotografii Obiezyswiat , jesli chcecie zobaczyc moje galerie
z miast angielskich lub miejsc wypoczynku (Majorka, Kreta ,Wyspy Kanaryjskie zapraszam na stronke -www.andy.obiezyswiat.org

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 24 wrz 2010, 14:43

Witam kiedy juz zdecydujecie sie na budowe wlasnego domu wtedy nalezy zastanowic sie nad kosztami jego budowy , czy stac nas na dom maly czy duzy , tradycyjny czy energooszczedny , wykonczony w wysokim standardzie czy przecietnym , architekci coraz czesciej podaja przy gotowych projektach przewidywane koszty budowy, skąd się biorą kwoty dotyczące kosztów budowy pod klucz, te wyliczenia opierają się na uśrednieniu wszystkich cen i przyjęciu prostego przelicznika kosztów wybudowania 1 m2 powierzchni użytkowej domu, czy jest mozliwe dokladne wyliczenie ile bedzie Was kosztowal ,watpie Proces budowy mozemy podzielic na kilka waznych etapow ; prace ziemne oraz fundamentowanie , stan surowy otwarty ,stan surowy zamkniety,prace wykonczeniowe. Jak obliczyć koszt budowy domu? Metoda realizacji samej budowy ma niebagatelny wplyw na planowane koszty . Budowa systemem zleconym firmie budowlanej będzie droższa, natomiast budowa systemem gospodarczym pozwoli zmniejszyć budżet, kosztem naszej pracy i wolnego czasu. Kolejny czynnik wplywajacy na koszty to styl architektoniczny przyszlego budynku oraz sposób zagospodarowania działki, przykładowo budynek niepodpiwniczony będzie tańszy od podpiwniczonego. Rodzaj dachu wplywa na koszty – budynki z dachem dwuspadowym są tańsze od budynków z dachem kopertowym. Dodatkowe kolumny , zadaszenia, specjalne robione na zamowienia okna , mają wpływ na całość kosztów inwestycji. Zagospodarowanie działki, ogródu , drogi dojazdowej do domu , garazu , rodzaju ogrodzenia, dostępnosci mediow – to wszystko wplywa na koncowe calkowite koszty budowy domu , można powiedzieć: im prostszy budynek pod względem detali architektonicznych – tym jego realizacja będzie tańsza. Przy planowaniu budowy i wyborze materiałów budowlanych wezcie pod uwage efekt energooszczędności , kupując najtansze materiały czy rezygnując z izolacji, zapłacicie w przyszlosci więcej za ogrzewanie domu.Warto budowac dom za gotowke , np. sprzedac mieszkanie oczywiscie pod warunkiem , ze macie sie gdzie podziac a pieniadze ze sprzedazy przeznaczyc na budowe domu, to lepsza opcja niz budowac za pozyczone z banku pieniadze ktore ciezko pozyczyc a jeszcze ciezej splacic , ceny kredytow wzrosly ,banki wymagaja wiekszych zabezpieczen lub duzego wkladu wlasnego , odsetki bankowe zjedza zysk na kupnie tanszych materialow budowlanych.
Niebagatelna pozycja w kosztach budowy domu jest robocizna –zaplata budowlancom to koszt ok 15-20% ogolnych kosztow budowy .Lokalizacja dzialki i cena jej kupna to kolejna wazna pozycja w ogolnych kosztach przyszlej budowy , roznica ceny za m2 powierzchni moze sie roznic o kilka razy porownujac ceny gruntu w centrum miasta i kilka-kilkanascie kilometrow od centrum . Pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 25 wrz 2010, 19:28

Witam , ktos mnie pytal o promieniotworczosc materialow budowlanych , wszystko mozna znalesc w necie to niewyczerpana kopalnia wiedzy, ok przyblize Wam kilka pojec mowiacych o poziomie promieniowania materialow budowlanych i jego wplywie na nasze zdrowie oraz innych zagadnieniach , lekcje fizyki czas zaczac na poczatek slow kilka o jednostce – Siwert (Sv) z ukladu SI, okreslajacej wplyw dzialania promieniowania jonizujacego na organizmy zywe. Siwert jest dużą jednostką - u człowieka już po przekroczeniu dawki skutecznej 1 Sv promieniowania gamma dla całego ciała może wystąpić ostry zespół popromienny, mogący prowadzić do śmierci. Dlatego też stosuje się mniejsze jednostki używając przedrostków SI: milisiwerty (1 mSv=10-3 Sv) i mikrosiwerty (1 μSv=10-6 Sv).
Promieniowanie jonizujące jest stale obecne w środowisku naturalnym człowieka, zawsze i wszędzie. Jest to spowodowane głównie wszechobecnością radioizotopów różnych pierwiastków w przyrodzie oraz promieniowaniem kosmicznym. Naturalne promieniowanie jonizujące środowiska jest głównym sprawcą mutacji w genach organizmów żywych, czyli jednym z czynników ewolucyjnych, którym zawdzięczamy faunę i florę taką, jaką znamy. Statystyczna roczna dawka promieniowania naturalnego wynosi 2,4 mSv . Promieniowanie jonizujące, ze względu na jego destrukcyjne oddziaływanie z żywą materią, jest przedmiotem zainteresowania radiologii – w celu ochrony przed nim (ochrona radiologiczna), w celach leczniczych i diagnostycznych (radioterapia, medycyna nuklearna).Substancje emitujące promieniowanie jonizujące nazywamy promieniotwórczymi.
Kazdy material uzywany w budownictwie , kamien , glina , piasek ma swoj naturalny niski stopien promieniotworczosci z tych materialow sa produkowane materialy budowlane (wyroby ceramiczne)-cegly ,pustaki ,dachowki itp. Poziom wzrasta na skutek procesow technologicznych np. promieniotworczosc popiolow po spalaniu wegla , uzywanych pozniej do produkcji jako wypelniacz bloczkow betonowych czy gazobetonowych lub innych pochodnych wyrobow. Podam konkretny przyklad na bazie moich doswiadczen zawodowych (przez kilkanascie lat nadzorowalem prace moich ludzi obslugujacych takie urzadzenia)- wegiel kamienny do spalania po uprzednim zmieleniu w mlynach kulowych uzywany w duzych kotlowniach weglowych gromadzi sie w zasobnikach przykotlowych gdzie jego poziom mierzy sie przy pomocy czujnikow promieniotworczych , po spaleniu w kotle , czasteczki pylu sa odlaczane ze spalin w gigantycznych elektrofiltrach ,gromadza sie w zbiornikach zsypowych ponizej elektrofiltra , ich poziom w zbiorniku jest kontrolowany czujnikami izotopowymi ,specjalnej konstrukcji pompy powietrzne w ktorych poziom napelnienia mierzy sie przy pomocy czujnikow izotopowych wydmuchuja pyl z pomp systemem rurociagow czasem na odleglosc kilkuset metrow napelniajac olbrzymie ( wys 20-30m.) zbiorniki pylowe w ktorych poziomy mierzy sie przy pomocy calego zespolu czujnikow izotopowych , stamtad pyly ladowane sa do cisnieniowych cystern kolejowych i wywozone do producentow materialow budowlanych ktorzy uzywaja je jako dodatek w procesie technologicznym produkcji materialow budowlanych miedzy innymi ,bloczkow ,cegiel ,pustakow itp. Oczywiscie nie znaczy to , ze czlowiek mieszkajacy w domu zbudowanym z takich wyrobow od razu swieci w ciemnosci na skutek pochlonietej dawki promieniowania , jednak podwyzszony poziom promieniowania ma wplyw na zdrowie mieszkancow takiego domu. Wyniki badan w tym zakresie naukowcy dowolnie interpretuja ,podam przyklad jakiś czas temu badano wpływ róznych materialow budowlanych na szczury, zamknięto je w kilku odrebnych klatkach ktore wyłożono warstwami roznych materialow budowlanych-drewnem , terrakota, betonem ,ceglami , zaobserwowano ,że szczury w klatce z ceramiki nie rozmnażają się ,pomyślano sobie, ze powodem jest szkodliwe promieniowanie a po głębszej obserwacji zauważono , ze powodem braku potomstwa okazała się śliskość terrakoty- poprostu szczury slizgaly sie po gladkiej terakocie w czasie kopulacji . Wracaja do podanych wczesniej parametrow oczywiste jest , ze im nizszy podany poziom promieniotworczosci materialow budowlanych tym lepiej dla przyszlych mieszkancow domow wybudowanych z nich , pozdrawiam z Anglii Andrzej(Andy)
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 27 wrz 2010, 22:31

Witam dzisiaj krotko o zastosowaniu paneli solarnych do podgrzewania cieplej wody uzytkowej . Energia słoneczna to ogromny potencjał energetyczny, który dała nam natura. Wykorzystanie jej nie jest już dzisiaj wizją przyszłości, lecz staje się rzeczywistością, dzięki zastosowaniu kolektorów wraz z ich całym systemem. Biorąc pod uwagę ciągle rosnące ceny paliw i energii, zainwestowanie w instalację kolektorów słonecznych będzie udaną inwestycją w przyszłość. W każdym gospodarstwie domowym, zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową jest relatywnie stałe. Zastosowanie instalacji solarnej C.W.U. (cieplej wody uzytkowej) pozwala zaoszczędzić do 70% energii rocznie potrzebnej do podgrzania, a w okresie letnim do 100% co może oznaczać , że nie musimy uruchamiać kotła grzewczego lub włączać grzałki.
Warto pomyśleć o instalacji solarnej już na etapie budowy domu , gdyż koszt takiej instalacji robi się o wiele niższy niż w przypadku budynku już użytkowanego . Zazwyczaj w każdym nowym budynku stosowane są termy elektryczne lub gazowe. Zamiast tego, lepiej już na wstępie zainwestować w zasobnik solarny dwu wężownicowy , do którego w dowolnej chwili można zamontować kolektory słoneczne. Stanowi to około 35-40% kosztów zamontowania nowej instalacji.
Kolektory słoneczne
Kolektory próżniowe to wysoko zaawansowany, szczytowy produkt techniki solarnej. Jest do 30% sprawniejszy od kolektorów płaskich, zwłaszcza w okresach wiosennym i jesienno - zimowym. Wynika to ze zdolności kolektora próżniowego do absorbowania promieniowania rozproszonego i drastycznie ograniczonych strat ciepła dzięki próżni w rurach kolektora. W rurkach ciepła znajduje się łatwo odparowująca ciecz (temperatura wrzenia 30C), która w przy ogrzewaniu rur przez słońce zaczyna parować i para konwekcyjnie przechodzi do końcówki rury (kondensatora), umiejscowionej w kanale zbiorczym będącym wymiennikiem ciepła. Poprzez kondensator ciepło oddawane jest do kanału głównego w szynie zbiorczej kolektora zaś para w kondensatorze schładza się, zamienia w ciecz i spływa na dół do ponownego nagrzania. Kolektory próżniowe z rurkami ciepła są bardziej efektywnym systemem od systemu przepływowego. Dodatkową zaletą rur próżniowych jest możliwość ich łatwej wymiany w przypadku uszkodzenia. Bez konieczności zamykania układu bądź wymiany całego kolektora. Wysoka efektywność kolektorów próżniowych umożliwia, przy prawidłowym doborze ilości kolektorów, wspomaganie centralnego ogrzewania (przy podłogowym ogrzewaniu). Pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Maly parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 28 wrz 2010, 12:20

Witam , odpowiem dzisiaj na pytanie zadane mi przez jednego z forumowiczow dotyczace domu z ogrzewaniem nawiewowym (central air-gas heating) oto pytanie , cytuje …W domu ktory zamierzam kupic zamiast standardowego centralnego ogrzewania czyli:grzejniki i ciágnáce sie przez caly dom rurki doprowadzajáce cieplo, znajduje sié ogrzewanie wentylacyjne tzn. nie ma grzejników tylko w pomieszczeniach zamontowane sá kratki doprowadzajáce cieplo.Nie ma równiez zadnych rurek tylko cala instalacja zabudowana jest w scianie-bylo to zrobione najprawdopodobniej podczas remontu i wygláda to dosyc ladnie.Kratki umieszczone sá okolo 20cm powyzej podlogi i mysle ze cieple powietrze rozchodzi sie grawitacyjnie tzn nie jest wymuszane zadnym dodatkowym urzádzeniem(wiatrak,pompa itp). jak to w ogóle dziala?Jezeli mial ktos doczynienia z takim wynalazkiem, bádz widzial cos takiego bede wdziéczny za odpowiedz.
Oto moja odpowiedz
Pytasz o doswiadczenia z ogrzewaniem powietrznym w domu ktore nazywa sie central air heating , mialem takie ogrzewanie w swoim angielskim domu i chetnie podziele sie opinia na jego temat. Otoz rozwiazanie takie jest malo praktyczne , potrafi skutecznie ogrzac dom w krotkim czasie (20-30min) , instalacja sklada sie z palnika gazowego (perforowana rura z duza iloscia otworow ) ktora ogrzewa powietrze w komorze spalania a wentylator dmucha ogrzane powietrze kanalami do pokoi . Zaleta to szybkie ogrzanie domu do temp.np 20-25C , temperature powietrza reguluje sie potencjometrycznie , tzn ustalasz temperature , programujesz o jakich godzinach ogrzewanie ma sie wlaczyc i wylaczyc automatycznie i jaka temperature utrzymywac w pomieszczeniu , jesli instalacja jest wlaczona i w stanie czuwania , gdy temperatura spadnie do okreslonego poziomu ,ogrzewanie automatycznie sie wlacza i dogrzewa a po osiagnieciu zadanych parametrow sama sie wylacza . Wada tego ogrzewania jest spore !!! zuzycie gazu ,znacznie wyzsze niz w kotlach gazowych (ang.combi-boiler) ogrzewajacych wode krazaca w tradycyjnych kaloryferach (ang.radiators) system nazywa sie (ang.-water central heating) , w moim domu w sezonie grzewczym zuzywalem srednio ok 3-4 m3 gazu dziennie , dla porownania –zuzycie gazu do gotowania codziennych posilkow dla 4 osobowej rodziny to ok.0,5-0,8 m3 dziennie, szczegolnie duzo gazu zuzylem ostatniej zimy (koszt ok 700F . W takim ogrzewaniu cieple powietrze wlatujace do pomieszczen na parterze-kuchni i salonu przez kanaly wentylacyjne , unosi sie do gory zgodnie z prawami fizyki ,czyli gromadzi sie w pokojach pierwszego pietra i tam jest goraco gdy na dole (parterze gdzie mam kuchnie z jadalnia i salon ) jest zaledwie cieplo , poza tym gdy ogrzewanie sie wylaczy dom szybko sie schladza mimo nowych szczelnych okien i ocieplenia dachu. 2 tyg. temu zdecydowalem sie na demontaz tej instalacji i montaz nowego standardowego CO ( instalacji wodnej) , za calosc zaplacilem 3k funtow (czesci i robocizna) w kosztach czesci jest nowy combi-boiler Worcester-Bosch (koszt ok 900F grzejacy wode cwu + odrebnie do ukladu CO) + 7 kaloryferow z zaworami termostatycznymi +programator+ ok lacznie 50m rurek miedzianych 22mm i 15mm + izolacja –instalacje zlecilem solidnemu polskiemu fachowcowi z wieloletnim doswiadczeniem w branzy , calosc prac trwala 4 dni i nie zrujnowala mi domu , jestem zadowolony z szybkiej ,sprawnej ,profesjonalnie wykonanej roboty , chetnie dam rekomendacje lub polece tego fachowca zainteresowanym osobom . W przyszlym roku na wiosne planuje instalacje 4-paneli solarnych (rurowych- o duzej wydajnosci grzewczej) na dachu mojego domku przez tego samego fachowca ktory robil mi centralne ogrzewanie do ogrzewania wody uzytkowej i wsparcia ogrzewania domu –koszt ok 4-5k funtow , pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 30 wrz 2010, 8:21

Witam jako ciekawostke przedstawie Wam kilka informacji jak wglada finansowanie budowy wlasnego domu w Anglii . Na poczatek kilka slow o roznicach w jednostkach miary , w Anglii wciaz popularne sa miary imperialne (imperial measurces) odmienne od system metrycznego stosowanego w Europie i na swiecie , zamiast centymetrow , metrow , kilometrow jednostek dlugosci do ktorych jestesmy przyzwyczajeni , Anglicy wciaz uparcie uzywaja cali (inch)-1cal=2,54cm, yardow-(1 yard=36 in=0,9144m) i mili (1 mila angielska=1760yardow=1.6093km ) okreslajac dlugosc, w okresleniu powierzchni uzywaja cali ,foot, yardow i mil (kwadratowych), w okreslaniu powierzchni gruntow uzywaja jeszcze okreslenia- akr(acres) 1-akr to 0,405 hektara czyli ok 4050 m2, przypomne dla porzadku , ze hektar to 10.000m2 obrazowo dzialka o wymiarach 100 x 100m. Dosc o miarach , specjalnie przyblizylem te pojecia poniewaz przymierzajac sie do budowy wlasnego domu trzeba zaczac od kupna gruntu i tutaj spotkacie jednostki ktore wyzej wymienilem. Posrednicy badz wlasciciele gruntow na sprzedaz uzywaja roznych miar w okreslaniu ich powierzchni, teraz bedzie latwiej sie poruszac w tej materii.
Budowa wlasnego domu to marzenie wielu z nas , dzisiaj na poczatek slow kilka o finansowaniu takiej inwestycji , duzy wklad pracy wlasnej , polskich budowlancow to realne oszczednosci w kosztach budowy w stosunku do zlecenia w calosci budowy angielskiej firmie budowlanej . Finansowanie budowy to duzy problem i bez pozyczek sie nie obejdzie no chyba, ze zarabiacie naprawde duze pieniadze i macie spore konto w banku ,czego wam zycze. Pozyczki dla budujacych samodzielnie dom nazywaja sie (self-build mortgage) i glowna roznica pomiędzy pożyczką dla budujących samodzielnie dom a kredytem na zakup domu (house purchase mortgage) jest taka, że w przypadku budowy domu pieniądze są wypłacane wraz z kolejnymi etapami budowy, a nie za jednym razem jak przy kupnie domu przelewane na konto sprzedajacego . Są dwa rodzaje pożyczek, których możecie wykorzystac. Pierwszy to tradycyjna pożyczka, wypłacana w częściach, po ukończeniu każdego kolejnego etapu budowy. Drugi to system wypłacania pieniędzy "z góry", przed każdym etapem budowy, nie trzeba wówczas łączyć pożyczek. Etapy budowy mogą być z góry ustalone lub nie, ale zazwyczaj jest ich pięć i zależą od typu budowy. Niewiele firm zajmujących się udzielaniem pożyczek oferuje pożyczki wypłacane "z góry", ponieważ wiąże się to z dużym ryzykiem. Jeśli chcecie zostać w obecnym domu podczas budowy kolejnego, musicie dowiedzieć się, co pożyczający Wam pieniądze sądzi o dodatkowym zastawie na obecnym domu. Ponadto, musicie być pewni, że jesteście w stanie opłacić obydwa zastawy. Ponad 30 banków oraz firm budowlanych udziela pożyczek pod zastaw ludziom budującym samodzielnie domy. Możecie otrzymać pomiędzy 25% a 80% wartości działki budowlanej i pomiędzy 65% a 95% na koszty budowy.
Z programu finansowania inwestycji Akcelerator dzieki ktoremu mozemy uzyskac znaczne srodki na finansowanie budowy domu, skorzystalo dotad ponad 13.000 osob budujacych swoje domy . Srednia cena budowanego 3 sypialniowego domu z zakupem ziemi to ok 230k przy czym koszt zakupu ziemi to statystycznie ok 60-100k(k-tysiace) a koszt budowy 100-130k . Akcelerator daje pieniadze przed kazdym etapem budowy , masz gotowke na pokrycie kosztow robocizny i materialow przed rozpoczeciem pracy ,oczywiscie banki kredytujace zastrzegaja sobie prawo sprawdzania przez rzeczoznawce postepow budowy zgodnie z harmonogramem zanim uruchomia nastepna rate platnosci.
Nalezy podkreslic zalety takiego rozwiazania ,wysoki procent finansowania zakupu gruntu pod budowe i samej budowy (do 95%) pozwala rozpoczac projekt z zaangazowaniem tylko 5% wlasnych srodkow ,to znaczy , ze budujacy nie musi sprzedawac domu w ktorym teraz mieszka aby miec srodki na budowe nowego domu , platnosci przed kolejnym etapem budowy pozwala na zakup za gotowke materialow budowlanych i zmniejsza ryzyko opuszczenia budowy przez budowlancow niezadowolonych z opoznien platnosci za prace. Wspolpraca z roznymi towarzystwami budowlanymi wystepujacymi jako kredytodawca(lender) pozwala wybrac optymalny rodzaj splaty ze stosunkowo niskimi stopami procentowymi. Myslac o budowie musimy oszczedzac ,oszczedzac jak najwiecej , najlepiej jesli za wlasne srodki kupimy grunt i pieniadze wystarcza na wczesne etapy budowy (oplaty prawne ,plany, pierwsze prace ziemne, zakup materialow), a ziemia na ktorej postawimy dom bedzie zastawem (zabezpieczeniem kredytu na finansowanie budowy). Dla budujacych samodzielnie sa firmy ktore oferuja programy finansowo-hipoteczne np. Accelerator , wspierajacy finansowanie juz od wczesnego etapu budowy . Akcelerator jest dobrym rozwiązaniem dla wielu ktorzy maja niewielka kwote od kilkunastu do kilkudziesieciu tysiecy funtow na poczatkowe koszty budowy i chca zachowac gotowke jako fundusz interwencyjny w pozniejszych etapach budowy. Firma BuildStore ma 10 letnie doswiadczenie w doradztwie najlepszego rodzaju finansowania wlasnej budowy , wystarczy zadzwonic na numer 0845 223 4888 , przedstawic swoje plany, ile macie gotowki , gdzie i jak duzy chcecie zbudowac dom itp a oni oferuja pomoc w wyborze odpowiedniego dla was sposobu finansowania budowy, w maksymalnym wymiarze mozna otrzymac pomoc do 95% kosztow zakupu gruntu i do 95% kosztow budowy-oczywiscie tak wysoki procent pozyczanych kwot musi sporo kosztowac.

Rocznie ok 20.000 osob rozpoczyna budowe wlasnego domu w Anglii , stanowi to ok 12% ilosci mieszkan budowanych rocznie w UK , samodzielna budowa daje przecietnie ok 30% oszczednosci w stosunku do kupna istniejacych nowo wybudowanych domow , oczywiscie znajac nasza przedsiebiorczosc mozna jeszcze wiecej zaoszczedzic odbierajac zyski deweloperom specjalizujacym sie w budownictwie indywidualnym.Na koniec dobra informacja, w UK osoby budujace samodzielnie wlasne domy (self buiders) maja duza ulge podatkowa... po ukonczeniu budowli moga odzyskac caly VAT z zakupionych materialow budowlanych....17.5% kosztow materialow to bardzo duzo...kasa przyda sie na wykonczenie domu . Pozdrawiam z Anglii , Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 01 paź 2010, 10:06

Witam , odpowiem dzisiaj na prosbe jednego z forumowiczow cytuje... mozesz napisac cos o efektywnosci geothermal heating - http://www.energysavingtrust.org.uk/Gen ... heat-pumps
Ok napisze kilka zdan na temat kolejnego energooszczednego rozwiazania do przyszlego ekologicznego wlasnego domu jakim jest pompa ciepla wykorzystujaca darmowa energie cieplna pobrana z powietrza lub z gruntu i wykorzystywana do ogrzewania pomieszczen lub podgrzania wody uzytkowej . Generalnie pompa ciepła może korzystać z trzech podstawowych rodzajów źródła ciepła : powietrza, gruntu lub wód gruntowych. Najwyższe sprawności pracy uzyskują pompy ciepła pobierające ciepło z wody, a także z gruntu. Pompa ciepła stanowi na dzień dzisiejszy najbardziej energooszczędne nowoczesne rozwiązanie techniki grzewczej. Rozwiazanie jest kosztowne a rozpietosc cen szalona (od 10k do 50k funtow). Na dzis pompy ciepla instaluja w swoich domach ludzie ktorym zalezy na wygodnej obsludze , praktycznie bezawaryjnej pracy przez 20-30 lat i niskich kosztach jednostkowych za ogrzewanie przez wiele lat . Wada sa wysokie koszty zakupu pompy ciepła i wykonania całej instalacji. Pewnie pytacie dlaczego takie wysokie koszty , tak duze roznice cen wynikaja z zastosowania roznych typow i wielkosci instalacji oraz renomy producentow urzadzen i firm instalujacych je . Czesto instalacja pompy ciepla wykorzystuje cieplo pobierane z gruntu (z glebokosci ok 1-1,5 metra pod powierzchnia gruntu ) –kolektor gruntowy to wezownica rur z krazacym wewnatrz niezamarzajacym plynie o powierzchni nieomal dwukrotnie wiekszej niz powierzchnia domu do ogrzania. Czynnik niezamarzający (tzw. solanka) krążąc w długiej wężownicy odbiera ciepło z gruntu i oddaje go do obiegu chłodniczego pompy ciepła. Czynnik chłodniczy odbierając ciepło podwyższa temperaturę . Po sprężeniu jego temperatura jeszcze rośnie oddając ciepło już do wody grzewczej płynącej w instalacji centralnego ogrzewania budynku, jest w stanie podgrzać ją nawet do 65C. W ciągu całego roku temperatury gruntu są równomierne i na głębokości ok 2 m wynoszą od 7 do 13°C. Im głębiej tym temperatury gruntu są wyższe. Na głębokości do 1,8 m regeneracja temperatury gruntu odbywa się głównie przez promieniowanie słoneczne, opady deszczu, wody roztopowe itd. Z kolektora gruntowego najintensywniej pobierane jest ciepło w okresie zimowym, natomiast regeneruje się on przede wszystkim w okresach cieplejszych, tj. wiosną i latem. Przy malych rozmiarach dzialki , mozna alternatywnie zastosowac rozwiązanie z sondami pionowymi, pobierając ciepło gruntu z głębokości kilkudziesięciu metrów (80-do 100m) po wczesniejszym wykonaniu odwiertow glebinowych, koszt ich wykonania jest znacznie wyższy niż montaż kolektorow poziomych na plytkiej glebokosci. Najłatwiejszym źródłem ciepła do pozyskania jest powietrze zewnętrzne. Jednak pompa powietrzna w czasie dużych mrozów nie będzie w stanie zapewnić wystarczającej ilości ciepła, dlatego często łączy się je z innym źródłem ciepła, na przykład kominkiem lub kotłem. Pompy pobierające ciepło z powietrza uzyskują niższe sprawności pracy, ale pozwalają zmniejszyć koszty związane z inwestycją dzięki uniknięciu prac ziemnych. Za pomocą pompy ciepła można podgrzewać wodę uzytkowa do mycia lub zastosowac do centralnego ogrzewania –tradycyjnego lub podlogowego. Wiele firm oferuje urządzenia kompaktowe, w których pompa ciepła i zbiornik na ciepla wode mają wspólną obudowę. 70% ciepła potrzebnego do ogrzewania pompa ciepła pobiera ze środowiska naturalnego - darmowa energia odnawialna z gruntu, a, jedynie w 30% wykorzystywana jest energia elektryczna . Obsługa sprowadza się jedynie do odpowiednich ustawień regulatora i dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowników .
Najczęściej stosowane są pompy ciepła typu solanka/woda i woda/woda, które mogą być jedynym źródłem ciepła do ogrzewania budynku nawet w zimie przy maksymalnie niskich temperaturach zewnętrznych. Woda gruntowa również jest dobrym akumulatorem ciepła słonecznego. Stosuje sie rowniez jesli warunki na to pozwalaja na pobieranie ciepla z wody ze (studni, jeziora, rzeki). Najbardziej efektywnym źródłem energii dla pompy ciepła jest układ dwóch studni (tzw. układ woda-woda). Już na głębokości 10m pod powierzchnią ziemi przez cały rok temperatura wody waha się w przedziale od 8 do 10 st.C. W celu pozyskania tej energii należy wykopać lub wywiercić dwie studnie tak, aby pobierać wodę ze studni biorczej(czerpalnej) i po odzyskaniu odpowiedniej ilości energii zrzucić ją do studni zdawczej(zrzutowej) Woda gruntowa pobierana jest ze studni czerpalnej i tłoczona do parownika pompy ciepła woda/woda. Następnie schłodzona woda odprowadzana jest do studni – zrzutowej. Pompa ciepła jest urządzeniem wymuszającym przepływ ciepła z obszaru o niższej temperaturze do obszaru o temperaturze wyższej . Uzywamy na codzien lodowki czy zamrazarki ktore sa mini pompami ciepla . W chłodziarkach i zamrażarkach ciepło jest "wypompowywane" z przechowywanych produktów ( obniża ich temperaturę) a oddawane do pomieszczenia, w którym stoi lodówka lub zamrażarka. Pompa ciepła zastosowana do ogrzewania pomieszczeń "wypompowuje" ciepło z otoczenia o niskiej temperaturze (z gruntu lub powietrza na zewnątrz budynku) i po podniesieniu temperatury czynnika roboczego oddaje ciepło do ogrzewanego pomieszczenia. Pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 04 paź 2010, 14:58

Witam , sorry ostatnio bylem zajety i nie mialem czasu , zeby cos nowego napisac na forum , dzisiaj napisze kilka zdan na temat projektu zagospodarowania dzialki pod przyszla budowe ktory wchodzi w sklad projektu budowlanego .
Projekt zagospodarowania dzialki obejmuje :
1-precyzyjne usytuowanie domu na dzialce
2-usytuowanie bramy wjazdowej na dzialke i ogrodzenia
3-na dzialkach wiejskich gdzie nie ma dostepu do rurociagow z woda pitna i kanalizacji –przewiduje usytuowanie studni i zbiornika na nieczystosci (szamba) w poblizu wjazdu na dzialke
4-dojscie i dojazd samochodem do budynku
5-usytuowanie przylaczy do budynku pradu ,gazu ,wody
6-zieleni na dzialce

A teraz o modelu organizacyjnym samej budowy ,mozliwe sa do wyboru 3 warianty :
1-zatrudnienie generalnego wykonawcy
2-zatrudnienie fachowcow do poszczegolnych robot
3-system gospodarczy
krotko omowie na czym polegaja roznice w tych modelach .

Wariant 1- zatrudnienie generalnego wykonawcy polega na wynajeciu jednej firmy wykonawczej ,odpowiedzialnej za wszystko “pod klucz “. Inwestor czyli Wy nie musicie sie martwic o koordynacje prac , terminowosc i jakosc budowy za wszystko odpowiada jedna firma nawet kiedy zatrudnia podwykonawcow, musicie sie natomiast martwic o kase bo taki system podraza koszty budowy o ok 10% w stosunku do wartosci robot.

Wariant 2 polega na zatrudnieniu ekipy budowlancow ktora wykona stan surowy otwarty budynku a nastepnie zatrudnianie fachowcow : stolarzy ,dekarzy, elektrykow, hydraulikow, tynkarzy ,glazurnikow ,posadzkarzy itp. z kazdym z tych fachowcow inwestor podpisuje umowe na wykonanie ustalonego zakresu prac ,przy budowie w technologii tradycyjnej mozne jeszcze podzielic prace na roboty murarskie i ciesielskie , a instalcje na wodna, kanalizacyjna i centralnego ogrzewania

Wariant 3 –inwestor czyli Wy zatrudnia fachowca z uprawnieniami jako kierownika budowy oraz pojedynczych pracownikow ,czesc prac wykonujecie samodzielnie ,system ten ma wiele zalet takich jak cena ,jest zdecydowanie najtansza forma budowy ale ma tez wady ,wymaga od Was czyli inwestora nieomal calkowitego poswiecenia sie budowie , wiedzy fachowej i sily fizycznej . Niski koszt budowy to czesto efekt zatrudniania robotnikow na czarno ,placac im gotowke do reki bez podatkow i ograniczajac wydatki na bezpieczenstwo . Pozdrawiam ,Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 06 paź 2010, 14:13

Witam , napisze dzisiaj kilka zdan na temat dzialki ktora trzeba kupic planujac budowe wlasnego domu , dobry wybor miejsca bedzie procentowal przez wszystkie lata zamieszkania w domu ktory na niej zbudujemy , podam teraz kilka przykladow na co szczegolnie zwrocic uwage przy wyborze dzialki :
1-rodzaj gruntu , czy jest on staly czy nasypowy ,na przyklad zasypane dawne wysypisko smieci , zasypane miejsce po zbiorniku wodnym, stawie
2-bardzo wysoka woda gruntowa-tuz pod powierzchnia ,to w przyszlosci klopoty z fundamentem, brak mozliwosci budowy piwnicy ,
3- duze nachylenie gruntu, spadek (powyzej 15%)to koniecznosc budowy piwnicy , wyzsze wymagania co do fundamentow ,dom na zboczu wymaga indywidualnego projektu
4-dzialka waska i dluga lub szeroka lecz plytka lub o ksztaltach nieregularnych wymaga dostosowania wielkosci budynku do wymiarow dzialki z zachowaniem odstepow od granicy dzialki .

Aby przy poszukiwaniu wlasciwej dzialki miec mozliwosc porownania roznych ogladanych dzialek nalezy zwrocic uwage na :
-lokalizacje gruntu, na skarpie, na wzgorzu, w kotlinie
-otoczenie dzialki,budynki sasiednie,zanieczyszczenia
-bezpieczenstwo budowy i mieszkancow
-komunikacja, dostep do drogi ,przystanku autobusu itp.
-dojazd do budowy w czasie jej realizacji
-warunki zakupu-cena,platnosc
-wymagania co do zabudowy w planie zagospodarowania przestrzennego , liczba mozliwych do zabudowy kondygnacji ,rodzaj dachu , linia zabudowy odleglosc budynku od drogi -mozliwosc zabudowy z punktu widzenia architekta –jakiego typu dom i jak wielki mozna usytuowac na dzialce
-usytuowanie dzialki wzgledem stron swiata
-jaki jest rodzaj gruntu,poziom wod gruntowych,mozliwosc posadowienia budynku i budowy piwnicy
-jak jest infrastruktura techniczna –dostep do kanalizacji sanitarnej lub deszczowej lub koniecznosc budowy szamba , podlaczenia sie do wodociagu wody pitnej lub koniecznosc budowy wlasnej studni , przylaczenie sie do rurociogow gazu miejskiego i linii elektrycznej
-usytuowanie drzew na dzialce czy mozna uniknac ich wyciecia
-jaki bylby koszt rozbiorki istniejacych na dzialce starych zabudowan
-ogrodzenie dzialki , czy jest dzialka ogrodzona ,czy ogrodzenie wymaga naprawy
-jaki jest status prawny dzialki ,wlasnosc, wspolwlasnosc, uzytkowanie wieczyste-kto jest wlascicielem
-czy wypis z ksiegi wieczystej jest aktualny ,czy dzialka nie ma zadluzen lub innych zobowiazan .

Ogladajac kolejne dzialki na sprzedaz i zbierajac powyzsze informacje o nich wybierzemy najlepsza ,ktorej staniemy sie wlascicielem ,pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 07 paź 2010, 9:27

Witam jeden z zainteresowanych forumowiczow zadal mi pytanie dotyczace faktycznych kosztow budowy domu , o kosztach juz pisalem wczesniej ale na chwile powroce odpowiadajac na pytanie,
zanim zaczniecie wydawac pierwsze pieniadze zwiazane z przyszla budowa musicie zrobic pierwsza probe oszacowania lacznych kosztow zwiaznych z budowa domu.Pamietajcie , ze lista sklada sie z wielu elementow oprocz kosztow samej budowy a i tak ostateczne koszty beda wyzsze niz planowaliscie .
Oto przykladowa lista pozycji w budzecie
-koszt zakupu dzialki,w tym zaplata sprzedawcy +oplaty urzedowe(oplaty skarbowe,notarialne,prowizja dla posrednika,oplaty sadowe za wpisy do ksiegi wieczystej itp.
-koszty przygotowania inwestycji (jest tu wiele pozycji do zaplaty np.kupno projektu ,ekspertyzy , oplaty urzedowe, koszty nadzoru
-koszt przylaczy mediow (prad ,woda, gaz , kanalizacja)- w tym zaplata za projekt przylaczy lub w przypadku braku np. kanalizacji koszt zakupu szczelnego zbiornika na nieczystosci , w przypadku braku dostepu do rurociagu z woda pitna –koszt budowy wlasnej studni , oplaty dla dostawcow mediow, liczniki itp.
-koszty zwiazane z przygotowaniem placu budowy w tym koszty ogrodzenia , zakupu lub wynajmu kontenera na narzedzia i materialy budowlane, koszty tymczasowych przylaczy pradu i wody,koszty niwelacji gruntu ew.rozbiorki istniejacych na dzialce starych zabudowan ale tez np. ubezpieczenia budowy
-koszty budowy –wiele,wiele pozycji
-rezerwa finansowa na nieprzewidziane wydatki

Trudne jest oszacowanie calkowitych kosztow zwiazanych z budowa dlatego stosuje sie metode uproszczona ceny za 1m2 powierzchni uzytkowej , w Polsce srednio ok 2k(tysiecy) zlotych , w Anglii ok 2-3k funtow, to ile ostatecznie wydacie na budowe a pozniej wykonczenie (ok 35%kosztow budowy) zalezy wylacznie od Was i Waszej fantazji ,podam przyklad –odwiedzilem kiedys znajomego w nowo wybudowanym domu w Polsce w okolicy Krakowa , w duzym salonie na parterze mial betonowy 4metrowej dlugosci stol , pokryty pieknym modrzewiem ,dumny wlasciciel domu powiedzial mi , ze stol w salonie to serce domu a rodzine ma liczna .Pozdrawiam Andy
the future starts today

Andy10
Aktywny
Aktywny
Posty: 121
Rejestracja: 24 sie 2010, 19:09
Lokalizacja: West Midlands -UK
Kontaktowanie:
Re: Mały parterowy domek z prefabrykatow betonowych

autor: Andy10 » 08 paź 2010, 12:51

Witam ,napisze dzisiaj kilka zdan na temat sposobu ogrzewania naszego domu ,mozliwe opcje to
-ogrzewanie gazowe ,kociol gazowy + standardowa instalacja CO z kaloryferami pod kazdym oknem
-ogrzewanie elektryczne – grzejniki zasilane pradem umieszczone w roznych miejscach domu
-ciagle popularne ale coraz rzadziej stosowane ogrzewanie centralne z uzyciem pieca spalajacego wegiel
- ogrzewanie z uzyciem kotla olejowego stosowane gdy nie ma mozliwosci podlaczenia sie do sieci gazowej
- kominek spalajacy drewno jako uzupelnienienie ogrzewania domu np przy ogrzewaniu elektrycznym gdy prad zostanie wylaczony. Oczywiście z kominka trzeba też efektywnie odbierać to ciepło, bo inaczej wszystko zostanie spalone, ale energia będzie uciekać z domu pod postacią gorących spalin przez komin.
Ogrzewanie elektryczne jest najtansze w wykonaniu i najdrozsze w eksploatacji , ogrzewanie gazowe jest zdecydowanie tansze od pradu a nowej generacji piece sa naprawde oszczedne w zuzyciu gazu, palenie weglem jest uciazliwe ,trzeba wegiel skladowac , codziennie piec rozpalac i dbac o uzupelnianie wegla w palenisku pieca . Czesto ogrzewanie jest polaczone z grzaniem wody uzytkowej.Nowoczesne kotly gazowe sa dwufunkcyjne , grzeja wode cwu (ciepla wode uzytkowa) i odrebnie grzeja wode do ukladu CO. Nowoczesnym pro-ekologicznym i energooszczednym rozwiazaniem jest zastosowanie kolektorow solarnych do ogrzewania wody cwu lub przy wiekszej ilosci kolektorow wsparcie ogrzewania wodnego podlogowego lub standardowego w nowych domach. Na wysokosc placonych rachunkow za grzanie wody i ogrzewanie ma wplyw zachowanie mieszkancow , zainstalowanie specjalnych baterii ,natryskow zamiast tradycyjnej wanny .
Super energooszczednym rozwiazaniem ogrzewania domu jest instalacja pompy ciepla , pisalem juz wczesniej o pompie .
W domach pasywnych ,doskonale zaizolowanych o malych stratach ciepla mozna wykorzystywac rowniez cieplo uzyskane z domowych urzadzen elektrycznych np lodowka czy telewizor ,Pozdrawiam Andy
the future starts today


Wróć do „Ile kosztuje budowa domu, remont domu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

Gotowe projekty domów