Dom Pasywny jakie koszty ?

Budownictwo energooszczędne zyskuje coraz większą popularność. Tu znajdziesz mnóstwo podpowiedzi na temat budowy domu energooszczędnego i pasywnego ? od opłacalności takiej inwestycji, poprzez wybór projektu i wykonawców, do technologii budowy i montażu instalacji.

Moderator: Redakcja e-izolacje.pl

Wyhazeda
Początkujący
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: 11 gru 2011, 11:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Wyhazeda » 11 gru 2011, 14:23

pytam, bo mam akurat też trochę doświadczeń związanych z budynkami izolowanymi od wewnątrz i w praktyce nie jest tak różowo. nasi sąsiedzi architekci zaprojektowali i opatentowali domy ze styropianu. ale tylko i wyłącznie ze styropianiu, nie żadne tam znikające szalunki itp. styropian jest tam również elementem konstrukcyjnym (stąd właściwie patent). miałem tę przyjemność opomiarować testowy budynek i co jakiś czas wymieniamy z nimi informacje i ich doświadczenia. w praktyce jest tak: dom jest faktycznie świetnie zaizolowany i ciepły, ale przy izolacji wewnątrz są niebagatelne efekty uboczne: kiedy wejdzie do pomieszczenia kilka osób, wystarczą znajomi z dziećmi, temperatura i wilgotność natychmiast wzrastają (pomimo WM!!!). wystarczy godzina i temperatura rośnie o 1-3 stopni, a co dopiero cały wieczór tańców. taki budynek nie ma w ogóle akumulacji, reaguje natychmiast na wewnętrzne zyski. i to jest wystarczający powód, aby takie rozwiązanie WYELIMINOWAĆ! żadne dodatkowe teorie nie są już potrzebne. sąsiedzi budują te domy wokół Krakowa z dużym powodzeniem, ale problemy rosną. zastanawiają się nad tym jak je udoskonalić. budynek masywną ma tylko płytę podłogową. chcą na niej budować masywne ściany i zwiększyć chwilową wydajność WM. my mamy swój pomysł na WM. projektujemy w prosty sposób WM tak, żeby powietrze wywiewane "chodziło" za użytkownikiem, było zmienne w czasie i działało tam gdzie w danym momencie jest potrzebne. jedyne założenie upraszczające nasze rozwiązanie to takie, że jeżeli ktoś gotuje w kuchni, to się akurat nie kąpie, a jeżeli tak będzie to przez ten czas będzie miał wydajność jak w typowej WM. dzięki temu chwilowo w kuchni lub głównej łazience możemy mieć wydajność np 150m3/h, a kiedy nie jest eksploatowana to np. 15m3/h. dzięki temu rekuperator, który ma np wydajność 250 m3/h, daje efekt jakby miał 400m3/h. efekt dodatkowy? redukcja zużycia prądu (mniejszy wentylator), zdecydowanie intensywniejsza wentylacja w chwili powstawania głównego źródła wilgoci, mniejsze wysuszanie powietrza zimą. jest jeszcze wiele innych prostych i skutecznych rozwiązań, ale o tym pewnie później.
nasz dom będzie dokładnie opomiarowany, włącznie z temperaturą i wilgotnością przgród. myślę, że za 3,4 miesiące będę wiedział jeszcze więcej.
generalnie zgadzam się z Panem odnośnie ogrzewania bezpośredniego. do, który ma zapotrzebowanie na poziomie 2,5 kW przy -20 st. C (200m2) będzie grzany przez 1-2 miesiące w roku. też tak miałem zrobić, ale mamy trochę inne rozwiązanie na ogrzewanie. tak czy inaczej, do takiego ogrzewania potrzebuje Pan dobrej akumulacji ciepła.
wg mnie, najlepsze rozwiązanie to tradycyjne podejście Panów z Darmstadt.. ciągła izolacja od zewnątrz, masywne ściany wewnątrz, dzięki temu ciepłe przegrody i obniżona temperatura powietrza. koniec filozofii. dobrze Pan wie, że odczuwalna temperatura przez człowieka, to średnia temperatur otaczających nas przegród i powietrza. im cieplejsze ściany i szyby, tym powietrze może być chłodniejsze. Pan pisał, że optymalna temperatura powietrza to od 20 do 22, a niektórzy chcą mieć 24. optymalna dla człowieka to 18-19 stopni, ale mamy chłodniejsze ściany, więc podgrzewamy powietrze do 20-22.a każdy 1 stopień w górę to 5-7% większe zużycie energii. w domu pasywnym wszystko jest proste. gruba izolacja od zewnątrz, ciepłe ściany, brak przeciągów, wysoka szczelność budynku, brak różnicy temperatur, podłoga, ściana, sufit itp mają po 19-20 st, a więc powietrze również może mieć taką temp. dzięki dużej akumulacji nic się nie stanie gdy wejdzie kilku gości na imprezę. masywne ściany wchłoną chwilowe nadwyżki ciepła i wilgoci, a rekuperacja z czasem usunie te nadwyżki. zrobiliśmy kilka systemów grzewczych, do testów. ja stawiam na ogrzewanie rekuperacją, grzałka wodna o mocy do 2,5 kW. brak c.o. maksymalna temperatura wody 52 st.C

tomek33
Aktywny
Aktywny
Posty: 110
Rejestracja: 18 sty 2010, 18:07
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: tomek33 » 11 gru 2011, 23:24

To może ja odpowiem. Jestem ciekawy Pańskiej opinii. Ściany od zew. 20 cm styro 040 - silikat 18 - 12 cm styro grafitowego - paroizolacja - podwójna płyta. Podłoga 26 cm styro 038. Dach 15 cm styro 040 + 24 cm styro grafitowygo - paroizolacja - płyta. Stop teriva na pietrze 5 cm styro 038, za ścianką kolankową na szerokości 50 cm - 15 cm styro 038, od strony sufitu - 8 cm wełny 040 - paroizolacja. Ściany działowe silikat 12 - 2 cm styro po obu stronach - płyta. Ściany działowy izolowane aby wykluczyć akumulację i w pełni wykorzystać precyzyjne ogrzewanie strefowe. Wentylacja mech. Jeszcze nie mieszkam - wykańczam.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 12 gru 2011, 9:46

Trudno mi odpisywać na te potoczne teorie wyssane z palca - Nie ma Pan doświadczenia i powtarza Muratorowskie slogany
kiedy wejdzie do pomieszczenia kilka osób, wystarczą znajomi z dziećmi, temperatura i wilgotność natychmiast wzrastają (pomimo WM!!!)
To musiałby je ktoś niespełna rozumu projektować. Nie wolno projektować do domów izolowanych centralnego ( pośredniego ) ogrzewania, bo faktycznie będzie Pan miał dyskomfort termiczny. Ale to architekt projektujący domy 10-15kWh/m2 wie!
Ludzie i u nas mieszkają w domach szkieletowych - izolują domy zawsze od wewnątrz we Francji ( Alpy) Skandynawia.
Ale skoro Pan pisze, że zajmuje się tym to powinien Pan wiedzieć co to jest współczynnik przenikania ciepła ! Przecież Szanowny Panie są podręczniki proszę się zapoznać !
- jak rozchodzi się ciepło w ciele stałym
- dlaczego z definicji współczynnika przenikania ciepła wyklucza się przyklejanie izolacji termicznej za murem
Szanowny Panie - pisze Pan, że jest praktykiem - może więc warto zacząć od teorii?

Co do
Panów z Darmstadt..
skoro Pan o nich pisze to nigdy Pan tam nie był to firma, która nic nie bada tylko sprzedaje certyfikaty instytut to nazwa nie placówka badawcza cwanie pomyślane . Nie dane rozwiązania mają certyfikat a wyroby zapłacisz i masz - choć np. centrala wentylacyjna innego producenta ma większą sprawność przy mniejszym poborze mocy to nie ma znaczenia. Byłem, sprawdziłem i wiem Co do akumulacji i bezpośrednich ogrzewań w ogrzewaniu bezpośrednim jest inaczej niż w centralnym ! W centralnym przewymiarowanie kotłowni to wada a niecentralnym to zaleta zużycie energii spada wraz ze wzrostem mocy /m2 . Akumulacja zbyt duża utrudnia programowanie stref zajmujący się domami poniżej 30kWh/m2 rocznie zdecydowanie walczą z akumulacją Ale to na później! Najpierw teoria ( powtórzę z uporem bo bez fizyki ani rusz) Czy wie Pan z podręcznika Fizyki budowli dział o współczynniku przenikania ciepła i o dyfuzji pary dlaczego nie wolno przyklejać izolacji za murem?

Wyhazeda
Początkujący
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: 11 gru 2011, 11:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Wyhazeda » 12 gru 2011, 15:33

strasznie Pan jakiś agresywny i nadpobudliwy, chyba za dużo kawy. wciąż pisze Pan te same odpowiedzi i już trochę się znudziły.
widzę, że nie przyjmuje już Pan żadnych nowych informacji, prawdopodobnie doszedł Pan do kresu swojej pojemności :)

trudno mieć pretensje do Panów z Darnstadt, że za swoją pracę chcą brać pieniądze. Pan pracuje gratisowo?? jak tak, to Pana zatrudniam, chociaż chyba na tych forach napisał Pan wszystko co wiedział i tym samym stał się bezwartościowy.

Pan Feist i Schlagowski zaczynalli konstruować pompy w latach 60-tych, kiedy Pan pewnie biegał z kolegami za gumową piłką, więc TROCHE SZACUNKU CZŁOWIEKU!!!

nikt nie zmusza nikogo do budowania zgodnie ze standardami domów pasywnych, a jeżeli już to ktoś robi, a ktoś inny ma certyfikować, to raczej naturalne, że wymagają określonych standardów. i wcale im się nie dziwię, kiedy widzę co można przeczytać tu i tam na forach.

MAM PYTANIE DO SZANOWNYCH FORUMOWICZÓW:
CZY KTOŚ JEST SZCZĘŚLIWYM UŻYTKOWNIKIEM DOMU, ZBUDOWANEGO WG. POMYSŁÓW PANA TB, TJ IZOLOWANEGO OD WEWNĄTRZ, I W OGÓLE CZY KTOŚ SKORZYSTAŁ Z USŁUG TEGO PANA. CIEKAW JESTEM KONKRETNYCH DOŚWIADCZEŃ, BO TEORETYZOWAĆ I DYSKUTOWAĆ MOŻEMY LATA, PRZEPISYWAĆ FORMUŁKI I WZORY RÓWNIEŻ, ALE W TEN SPOSÓB NIE OSZUKAMY RZECZYWISTOŚCI.

nie napisał mi Pan w końcu, czy Pana blok jest izolowany od zewnątrz i czy ma Pan izolację stropu i podłogi. i jeszcze jedno: jak Pan izoluje ściany?? robi Pan konstrukcje jak pop GK, czy ma jakiś pomysł,żeby nie przebijać izolacji??

generalnie zgadzam się tylko z jednym, że w niskoenergetycznych domach lepsze jest ogrzewanie bezpośrenie. problem jest oczywiście w c.w.u., ale da się to rozwiązać.

Wyhazeda
Początkujący
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: 11 gru 2011, 11:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Wyhazeda » 12 gru 2011, 17:24

@tomek33

dlaczego zdecydował się Pan na takie rozwiązanie??
przekonał Pana Pan TB?

mam kilka pytań
1. analizował Pan koszty takiego rozwiązania? wychodzi na to, że to jest zupełnie podwójna, albo nawet potrójna robota. izolowanie na zewnątrz, wewnątrz stropy i wszystkie ściany działowe..
2. jak Pan wykańcza te ściany wewnętrzne i jaka jest ich konstrukcja? czy elementy pod GK przebijają izolację, czy faktycznie jest jednorodna?? to dość ważne
3. jak będzie Pan wieszał elementy wyposażenia do takiej ściany?
4. jaką ma Pan teraz wysokość w pomieszczeniach

życzę Panu jak najlepiej, ale widząc doświadczenia moich sąsiadów, to szczerze wątpię, aby takie rozwiązanie było komfortowe.. akumulacja podłogi i mebli jest za mała, bo wilgotne i ciepłe powietrze unosi się w pomieszczeniu, zbiera pod sufitem i zanim podłoga będzie miała jakikolwiek wpływ na mikroklimat, Pana już szl... trafi. w ogóle dziwię się, że ktoś tak chce rozwiązać izolację budynków, bo to jest zupełnie nieżyciowe i niepraktyczne, a dodatkowo nieekonomiczne. podobnie jak palenie papierosów.... a jednak mnóstwo ludzi pali :)

lomilomi
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: lomilomi » 12 gru 2011, 23:20

cze wyhezeda,

podobnie jak ty buduje pietrowy dom pasywny (wroclaw),
Nie za bardzo rozumie dlaczego chcesz dodatkowo izolowac strop, jesli obie kondygnacje maja charakter mieszkalny , a strop jest monolitem lub gestozebrowy wystarczy tylko izolacja akustyczna ( d=5-6 cm )pod konstrukcje plywajacej podlogi lub jesli planujesz ogrzewanie podlogowe to rowniez izolacja pod przewody ogrzewania. W przypadku konstrukcji drewnianej stropu to wypelnienie welna pomiedzy belkami jako izolacja akustyczna powinno wystarczyc . w obu przypadkach mowimy o izolacji akustycznej a nie cieplnej.

p.s. jakie zastosowales u siebie dodatkowe ogrzewanie poza nawiewem ? robisz dodatkowe ogrzewanie dla calej powierzcni miezskalnej ? czy tylko skupiasz sie na potrzebnej mocy ogrzewania (oprocz nawiewu)ktora Ci wyszla z PHPP i robisz to tylko na czesc powierzchni ?

tomek33
Aktywny
Aktywny
Posty: 110
Rejestracja: 18 sty 2010, 18:07
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: tomek33 » 12 gru 2011, 23:53

Pisałem już o tym, ale przypomnę. Zdecydowałem się z kilku powodów. Mam dom letniskowy izolowany od zew. i od wew. Wybudowałem go w 2000 r. nie wiedząc że taki gość jak TB istnieje. Użytkuję go również w ferie zimowe. Ogrzewam go głównie kominkiem i brak akumulacji jest ogromną zaletą gdyż nagrzewa się o 20 st.C w 40 min. Na noc załadowuje kominek i rano mam wciąż 24 st.
Rozpoczynając tą budowę miał to być tzw. dom tradycyjny ale dobrze ocieplony i z pompą ciepła lub legalettem. Po wymianie poglądów z użytkownikiem legalettu i kalkulacji kosztów, zrezygnowałem z tego rozwiązania. Dlatego że: gigantyczna bezwładność powodująca brak możliwości szybkiego podgrzania pomieszczenia, praktyczny brak sterowania, przegrzewanie pomieszczeń południowych itd... Więc pompa ciepła. Dwie wyceny na dom 260 m2 - 88 000 zł i 121 000 zł. To jakaś masakra.
Po wybudowaniu stanu surowego trafiłem na TB. Z tego co on pisze plus moje doświadczenia ma on racje prawie w 100 %.

1. Nie muszę analizować kosztów gdyż je znam bo dom już jest wybudowany. Co do roboty potrójnej czy podwójnej. Odpowiem tak. Kotłownie i ogrzewanie oparte na gazie, podłogówkach i grzejnikach wyceniono mi na 42 000 do 46 000 zł. Elektryczne: podłogówki i promienniki plus termostaty i zegary - 14 000 zł robocizna zero bo rozwinąć mate pod panelem czy włączyć wtyczkę do gniazdka potrafię. W tej chili nie pamiętam ale pisałem już o tym szczegółowo ale gdzieś 10 000 zł na dodatkową izolacje, reszta to mój zysk. Izolacje wew. zrobiłem sam, bo nigdy bym nie powierzył tak ważnego etapu prac żadnemu obszczymurkowi.

2. Ściany zewnętrzne - od zew. 20 cm styro na kleju poliuretanowym bez freza, łączenia uszczelniane poliuretanem na całej głębokości, silikat 18, styro grafit 12 cm na poliuretanie uszczelnione jw. paroizolacja, wełna 5 cm, instalacje, podwójna klejona na całej powierzchni płyta g-k na stelażu CD60 (konstrukcja samonośna). Nie ma przebić ani izolacji ani paroizolacji.
Ściany wew. Silikat 12, 2 cm styropianu klejonego na całej powierzchni klejem cementowym (jak glazura), płyta g-k klejona jak styro. Całość bardzo sztywna i stabilna, nikt nie jest w stanie odróżnić tego rozwiązania od tynku na ścianie. Idealnie gładko, równo, stabilnie i o połowę taniej od tynku, gdyż robiłem sam, a tynku bym nie zrobił.

3. Wieszanie wyposażenia. Zrobiłem taką próbę: do stelażu stalowego (rozstaw co 40 cm) przykręciłem płytę, następnie dokleiłem do niej drugą najtańszym klejem do glazury, rozprowadzonym na całej powierzchni pacą zębatą o zębach 1-2 mm. Na jednym wkręcie fi 6 powiesiłem taśmę zwiniętą w pętlę i stanąłem na niej nawet nie drgnął, a ważę 98 kg.

4. Wysokość pomieszczeń parteru 280 cm, poddasza 250 cm, strych 220 cm. Wysokość pomieszczeń uzależniłem od ich powierzchni, lepsze proporcje.

Akumulacja jest wrogiem sterowania. Termostaty mierzą temperaturę w sposób ciągły z dokładnością do 0,1 st.C, włączając i wyłączając ogrzewanie w poszczególnych pomieszczeniach. W pomieszczeniach nie użytkowanych (np sypialnie w dzień) zegary obniżają temp. od 3 do 5 st. Nie mając akumulacji promiennik 2 kW sterowany zegarem nagrzewa mi sypialnie w 12 - 15 min.
Ciepłego powietrza nie mam pod sufitem gdyż mam podłogówki i promienniki, więc cieplej mam przy podłodze, a chłodnej przy suficie. Ciepłe powietrze przy suficie jest przy ogrzewaniu konwekcyjnym czyli takim jakie Pan proponuje. Jednocześnie nie jest ogrzewane więcej niż 30 % domu. Obecnie wracam na dzień do starego mieszkania i wyłączam ogrzewanie przez 12 h temp. spada o 1,5 do 3 st.C. Co do wilgotności. Mam dość precyzyjne higrometry i czy w salonie jest 1 czy 5 osób nie ma żadnych powtarzam żadnych zmian wilgotności. Może mam większy salon, a może lepszą wentylację.

Proszę poczytać więcej postów TB on naprawdę ma rację. O większości wątpliwości, które Pan ma, TB już pisał. Wkurzył się bo już wiele razy o tym było. Nie wiem jak się wkleja zdjęcia. Jak mnie ktoś poinstruuje to wkleję fotki, na życzenie.

Wyhazeda
Początkujący
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: 11 gru 2011, 11:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Wyhazeda » 14 gru 2011, 23:26

@lomilomi

witam,

co do stropu jest tak jak piszesz, nie ma potrzeby izolować. ja u siebie dałem więcej ze względu na potrzeby kanalizacji.. i dodatkowej izolacji garażu

co do ogrzewania, to będzie opcja grzania rekuperacją. dodatkowo są bardzo małe obiegi wodnej podłogówki w miejscach gdzie są płytki na podłodze i na piętrze mini grzejniki we wnękach, które będą potem zabudowane, także moce minimalne. poszczególne obiegi będzie można wyłączać, wszystkie będą opomiarowane. chcemy to wszystko sprawdzić w realu..

jaką robisz konstrukcje dachu? chodzi mi o to jak są łączone kleszcze z krokwiami (belkami). czy konstrukcja dachu wychodzi na zewnątrz? jak zabezpieczasz murłaty, które wychodzą od strony ściany szczytowej? robisz okna dachowe?

Wyhazeda
Początkujący
Początkujący
Posty: 19
Rejestracja: 11 gru 2011, 11:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Wyhazeda » 15 gru 2011, 0:44

@tomek33

cze, dzięki za odpowiedź. właśnie pisałem do Ciebie długiego posta, chyba ze 40 minut i wywaliło mi system... nie mam dziś siły pisać tego jeszcze raz...

w skrócie niestety: masz dom właściwie jak pasywny, więc musi być ciepło, dajesz 37cm izolacji! natomiast jak dla mnie to nie jest do końca dom izolowany od środka... masz 2 płyty GK i 5 cm wełny. w domach o których pisałem jest faktycznie tylko izolacja. domy mają ściany ze styropianu o grubości od 30 do 70 cm i tylko siatkę na kleju i tynk. i tam naprawdę jest problem z temperaturą i wilgotnością. Twój gips ma dużą akumulację wilgoci, dodatkowo jest wełna, więc to jest duża różnica.

izolacja od środka jest dobra w budynkach eksploatowanych okresowo, tak,żeby się szybko nagrzały (domy letniskowe, kościoły, itp). ja mam zamiar swój dom nagrzać tylko raz. i to jest właściwie jedyna różnica między Pana domem (z taką izolacją), a pasywnym, tzn. Pana faktycznie szybciej się dogrzeje, ale normalnie nikt tego nie potrzebuje częściej niż kilka razy przez cały okres.

w domu pasywnym nie ma ciepłego powietrza pod sufitem, bo nie ma konwekcji, nie ma prawie w ogóle grzania. wszystkie przegrody mają niemal jednakową temperaturę. rekuperacja działa właściwie cały czas, więc można "delikatnie dawkować" energię do ogrzewania.

wg mnie taki sposób ocieplania jest zdecydowanie przekombinowany. gdyby robiła to ekipa budowlana to koszty byłyby wysokie, szczególnie te prace izolowania od środka. jeżeli to nie byłby dom letniskowy, to najlepiej byłoby dać większą izolację na zewnątrz, różnica kosztów to tylko grubszy styropian. jak ktoś chce może dać od wewnątrz paroizolację, ale wg mnie to nie ma większego sensu. powietrze w zimie jest wręcz zbyt suche, więc skąd ta wilgoć?? pojawia sie jedynie w łazience i w kuchni, ale przy rekuperacji nie ma tego problemu, a wręcz trzeba w zimie zmniejszyć wydajność, żeby nie przesuszać powietrza.... w tym roku zaczne badać tą wilgoć i sprawdzę ściany.

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 17 gru 2011, 12:01

od wewnątrz paroizolację, ale wg mnie to nie ma większego sensu. powietrze w zimie jest wręcz zbyt suche, więc skąd ta wilgoć??
skąd ? Z dyfuzji pary czyli z wewnątrz!!! - WM to regulacja i komfortowe warunki, a strefa komfortu termiczno wilgotnościowego jest dość jasno opisana i zbadana - przy takiej izolacji jak u Szanownego tomka33 nie dość, że wilgoć się w izolacji wykropli to jeszcze zamarznie!!

Hoover
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 42
Rejestracja: 10 gru 2011, 21:26
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Hoover » 17 gru 2011, 21:27

Wyhazeda pisze:pytam, bo mam akurat też trochę doświadczeń


Nie predko dowie sie Pan szczegolow od Pana TB - ponizej zamieszczam link obrazujacy sytuacje

vt/17424/0/bledy-w-teorii-i-poradach-tomasza-brzeczkowskiego?postdays=0&postorder=asc

a wracajac do pytania - czemu nie izolowac podlogi od gory - oczywiscie mostek cieplny przy polaczeniu sciany z plyta bedzie i tutaj sciana bedzie przenosic cieplo na plyte - niemniej powierzchnia styku sciana/plyta jest stosunkowo mala i ilosc ciepla tracona do plyty tez bedzie nieiwlka. Dodatkowo po nagrzaniu jej (zakladajac ze jest izolowana od spodu jesli na gruncie - na pietrze nie ma problemow bo raczej jej nie dogrzewamy jako ze gradient temperatur jest w przeciwnym kierunku) akumulacja i brak roznicy temperatur zamyka sprawe.

Zas to co wychodzi przez sciane - liczymy jak dla sciany z nieco podniesionym wspolczynnikiem jako ze nie jest to powietrze a beton jako ozrodek "z" .. tutaj jak Pan pewnie wie - roziwiazaniem jest izolajca od zewnatrz .. tak jak calej bryly budynku zresta

Zas pomysl izolowania od wewnatrz wydaje sie o tyle ciekawy ze np. ogrzewanie - niech bedzie nawet elektryczne jesli to pomoze :D ,- zamontowane w podlodze mozemy odizolowac od plyty na calej dlugosci - mozemy nawet wykonac izolacje na 1m wysokosci na sciany ..wykozystujac materily jak aerogel/spaceluft czy w przypadku niezbyt pomyslny wynikow przepuszczalonosci pary np. Superwand lub podobny

wtedy mamy 1m sciany z sylikatu (U=0.5?) i dzialanie temp w 'dol' co daje doatkowa 0.16 oporu cieplnego - co daje nam srednia U ponizej okien pasywnych - choc tak samo nalezaloby postopic dla sufitow - moze jakies ladne podieszane lapmpy do 1m od scian zeby zaslonic ?

no i bilans wilgotnosciowy-cieply bedze bardzo wazny ...

a mam wrazenie ze koszt izolacji od wewnatrz bedzie przekraczal znacznie zyski i zwrot moze byc poza okresem uzytkowania ... prosciej bedzie poprostu dodac na zewnatrz. Przy 30-40cm na zwenatrz.. chyba nie ma sensu sie tym zajmowac i sprawi to tylko klopot .



czekam na pana opinie

kitesurf
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: kitesurf » 23 maja 2012, 0:41

Tomasz_Brzeczkowski pisze:
od wewnątrz paroizolację, ale wg mnie to nie ma większego sensu. powietrze w zimie jest wręcz zbyt suche, więc skąd ta wilgoć??
skąd ? Z dyfuzji pary czyli z wewnątrz!!! - WM to regulacja i komfortowe warunki, a strefa komfortu termiczno wilgotnościowego jest dość jasno opisana i zbadana - przy takiej izolacji jak u Szanownego tomka33 nie dość, że wilgoć się w izolacji wykropli to jeszcze zamarznie!!


Witam Panie Tomaszu. Ja również planuję ocieplenie od wewnątrz z paroizolacją. Zastanawiam się dlaczego Pan napisał, że u Pana tomka33 wilgoć się wykropli i zamarznie?

Pozdrawiam serdecznie!
Michał

Tomasz_Brzeczkowski
Superużytkownik
Superużytkownik
Posty: 24649
Rejestracja: 16 mar 2006, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Tomasz_Brzeczkowski » 23 maja 2012, 3:32

Ja? U Pana Tomka jest paroizolacja!

Mój post był odpowiedzią na

Kod: Zaznacz cały

 jak ktoś chce może dać od wewnątrz paroizolację, ale wg mnie to nie ma większego sensu. powietrze w zimie jest wręcz zbyt suche, więc skąd ta wilgoć?? pojawia sie jedynie w łazience i w kuchni, ale przy rekuperacji nie ma tego problemu, a wręcz trzeba w zimie zmniejszyć wydajność, żeby nie przesuszać powietrza.... w tym roku zaczne badać tą wilgoć i sprawdzę ściany.

Widzi Pan - piszący nie wie że przy ogrzewaniu większe ciśnienie jest w domu... coś jak balon na ciepłe powietrze

kitesurf
Początkujący
Początkujący
Posty: 18
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:50
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: kitesurf » 23 maja 2012, 6:08

Acha. Już rozumiem. Wszystko jasne. Dlatego zdziwiłem się, bo przecież pan tomek33 ma paroizolację od środka. Pozdrawiam!

Michał

Tomek3000
Początkujący
Początkujący
Posty: 2
Rejestracja: 24 paź 2013, 14:10
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:
Re: Dom Pasywny jakie koszty ?

autor: Tomek3000 » 24 paź 2013, 14:25

Jaki jest koszt wybudowania domu około 200m2. Własna działka. Chodzi mi surowy stan tylko z podłączoną energią elektryczną jako przyszły dom pasywny? jakie "wiełki"?
Elektryka prąd nie tyka...


Wróć do „Dom energooszczędny i dom pasywny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

Gotowe projekty domów